21 Temmuz 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

21 Temmuz 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

TELEFON: MÜDÜRLÜK < 20203 * NÜSHASI HER YERDE 5Kr. 21 Temmuz 1931 SALI No. 354 Halkın gözüdür: Halk bununla görür. Halkın kulağıdırı Halk bununla işitir. Halkın dilidir: Halk bununla söyler. MATBUAT LÂYİHASI TADİL EDİLDİ İHZARİ ENCÜMEN MÜHİM TADİLÂT YAPMIŞ, KANUN LÂYİ.- HASINA ADETA YENİ irdeki Alman Meb'us Sırrı B. Ve İstikraz Bankaları Muntazam Surette Para Veriyorlar, — Piyasadan Alacaklı Vaziyettedirler İzmir, 20 (HM) — Doyçe Bank Üç gün içerisinde (670,000) lira tediyat yaptı. Piyasaya daha ( 1,187,820 ) İlra borcu ve buna mukabil piyasadan ( 2,880,000 ) İlra alacağı vardır. (Son Postas Alman bahranının İstanbuldaki aklelerine alt haberler ç saylamızdadır.) İzmir Tacirleri İyi Bir Mukavele Yaptılar İzmir, 20 (H. M.) — Şehrimiz ihracat tacirleri Hicaret odasında Noroe Vapur şirketi mümessilinin İştirakile toplandılar ve bir mu- kavele aktettiler. mucibince ihracat eşyaları bu şirket tarafından diğer vapur kumpanyalarına nmazaran — gayet ucuz fiatle nakledilecktir. Bu mukavele l ı İnhisarlarF erdinTeşeb- büs Kuvvetini Kırar Mı Lozanı Feda Etmeden İstikraz Yap- mak Nasıl Mümkün Olur ? Ankara, 20 ( Hususi ) — Millet —Meclisinin — cumartesi celsesinde — İktisat — Vekâleti bütçesi müzakere edilirken İzmit müstakil meb'usu Sırrı B. birkaç kere söz aldı, mü- him tenkitler yaptı. İktısat Vekili Mustafa Şeref B. Başvekilin takdirini celbe- de uzun bir cevap verdi. -Ben bu münasebetle Sirri Beyi gördüm ve görüştüm. Sırrı B. , bana şunları söyledi : —"Mustafa Şeref B. benim Liman Şirketi hakkındaki ten- kitlerime — verdiği — cevapta, (Devamı 6 ıncı sayfada) BİR ŞEKİL VERİLMİŞTİR | Hırs Ve İftira Adanada Çıkan “ Türk Sözü,, Son Postayı Jurnal Ediyor Adanada çıkan “Türk Sözü,, gazetesinin (15) Temmuz tarihli nüshasında bir jurnal gördük. “Türk Sözü,, gazetesi, sakıt ha- life Abdülmecidin Fransırca #Petit -Parisien,, gazetesi mu- habirine söylediği sözlerin“Son Posta,, da neşredilmiş olmasını bir. manevra telâkki ederek diyor ki: Kendi söyliyemediklerini başkalarına — söyletiyorlar — ve ilâve ediyol — Dikkat! muhalefet veha- metler hazırlamaktadır.., “Türk Sözü, gazetesinin, mat- buatı bile tetkik etmek kabi yetinden mahrum olduğu gö- rTünen muharririne beyan ede- lim ki, bu yazı sade “SON POS- TA, sütunlarında çıkmamıştlır. Daha evvel (Vakıt) gazetesin- de de intişar etmiştir. Görünüyor ki, “Türk Sözü,, muharriri gözünü bürüyen hırs perdesini şöyle aralık etmiye bile lüzum görmeden Lütfen Üçüncü Say- famızda — Okuyunuz I Bugünün Meselelerinden Maadin Kanununu Mut- laka Islah Lâzımdır... Maadin Kanunu, İktısat Esaslarile Telif Edilmesi Mümkün Olmıyan Eksik Bir Kanundur. Madenlerimizi işletememek- liğimizin mühim - sebeplerinden biride — Maadin Kanunudur. Türkiye — petrolleri hakkında uzun seneler tetkikat yapan bir Amerikan kumpanyası mü- dürü geçen gün bize burada niçin çalışmak mümkün olma- dığını anlatırken dedi ki : — * Ellerine düştüğümüz dolandırıcılardan, malümat al- mak için uğradığımız müşkü- lâttan mgada, Maadin Kanunu- nuz da önümüz de büyük bir engel gibi çıkmıştır. Biz petrol taharriyatı için hükümete mü- racaat ettik. Hakkımızda takip edilecek bir kanun buluna- madı. Maadin kanununda da petrolden bahsedilmediği gö- rüldü. Düşünüldü, nihayet pet- rol hakkında da maadin kanu- Kin Veîî(ğn_ Davası Cehalet Yüzünden Bir Ailenin Bütün Efradı Öldürüldü İzmir, 20 (H. M.) — Bundan iki sene evvel Çorumda Arapgirli ailesile Ömer Ağa uşakları ailesi arasında bir öküz mescelesinden ihtilâf çıkmış ve davayı Arapgirli ailesi kazanmıştır. Bundan muğber olan Ömer Âğa uşakları ailesi Arapgirli ailesini imhaya karar vermişlerdir. ü Birgün Ömer Ağa uşakları ailesinin (20) erkeği yol üze- rinde pusu kurmuş, Arapgirli ailesinin Üç delikanlısını pusuya düşürülerek öldürülmüş, sonra da cesetleri yakılmıştır. Bukadarla da kalınmıyarak Arapgirli ailesinin iki kızile aile reisi bıçakla öldürülmüştür. Bu hâdise Üzerine mahalli zabıtası (20) kişiden on sekizini yakalamış, ikisi firar etmiştir. Arapgirli ailesinin son çocuğu olan Abdurrahman bu Iki kişinin tehdidine maruz kalmış, Ömer ağa ailesinden tevkif edilenler, hapisaneden serbest kalan iki kişiye haber göndermişler, Arapgirli ailesinin son çocuğu Abdurrahmanı da öldürmelerini ondan sonra teslim olmalarını bildirmişlerdir. Hasan ve İzzet ismindeki bu iki kişi Abdurrahmanı tam iki sene takip etmişler, fakat delikanlı buraya kaçmıştır. Takip- ten kurtulduğunu — zanneden Abdurrahman, Karşıyakada gezinirken İzzete rastlamıştır. Fakat derhal karakola gidip haber vermiştir. İzzetin yakalandığını dün bildirmiştim. Hasan Menemendedir. Yaka- yanması için tertibat alındı. Yeni Matbuat Kanunu Kabul Edilirse Gazeteciler Hanşi 1 — Yunus Nadi bir aşçı 2 — Arif Oru dükkânı açacak ve Abidin Daveri Vanına çırak alacaktır. garson alacaktır. açacak ve Bürhaneddin Âliyi yanına Profesör Tirchot Kilyosta Bağlı Ve Ölü Bulunan — Profesör kaleme sarılıp böyle ağır bir r. Fakat ne acı bir tecellidir ki uydurduğu yalan, geçen hâdisat ile derhal meydana çıkıvermiştir. Aceba bunu ya- ların şimdi yüzü bir parça ızarmaz mı? Mecliste Gazete Müzakereleri (Dünkü nüshadan Devam ) Biz hürriyete mania teşkil e- den ve hürriyeti matbuat sözü arkasından — tahripler — yapan ve en kutsi hürriyetleri ihlâl eden başıboş bir hürriyeti matbuat telâkkisinden — şikâ- yetçiyiz. Bizim gördüğümüz manzarada hürriyeti matbuat formülünün üzerinde bir ta- kım muzir. haşerenin, hakika- ten matbuat hürriyetini yıkan muzır haşerelerin toplandığıdır. Bugün hiçbiriniz. memleketi tahrip edecek en âdi bir has- talığın başı boş bırakılmasına kat'iyen müsaade edemeyir. |Devamı 7 inel sayfada | Küyosta — elleri, — ayakları bağlı olarak boğulmuş bir halde bulunan Fransız profe- sörü M. ( Tirchot ) tun eşyası (Devamı 3 üncü sayfada) bir meyhane 38 — Mehmet Asım bir kasap dükkânı açacak ve yanına Hakkı Tariği vemmedar alacak. racı nunun aynen - tatbikına karar verildi. Halbuki bu kanun mucibince — petrol — işletmek mümkân değildir. Çünkü istih- sal edilecek petrolün yüzde yetmiş beşinini hükümete ver- mek İâzımdır. Halbuki Romanyada hükü- | met, istihsalâtın yüzde altısını, Amerika yüzde onunu alır. Görüyorsunuz ki arada — bir mukayese bile yapmak müm Edip Servet bey kanunlarile taban tabana zıttır. Bu yüzden birçok ecnebi şirketlerile hükümet arasında noktai nazar farkı çıkmış, bir- çok madenlerin işletilmesine başlandığı halde, — sonradan terkedilmek mecburiyeti hâsıl olmuştur. Meselâ Bandırmada Almanlar Antimuvan- madenini işletiyorlardı. Yine çıkan böyle bir ihtilâf üzerine vazgeçtiler. İşlerle Uğraşacaklar ? Ve Babıali Caddesi Nasıl Bir dükânı İzreti yanına tezgühtar alacak. kün değildir. Ve nihayet is- tihsalin yüzde yetmiş beşini hükümete bıraktıktan sonra petrol kuyusunu — işletmekte fayda yoktur.., Bu ecnebi sermayedar Maa- din Kanununun mutlaka tadili lâzımgeldiği fikrindedir. Bu ta- dilât diğer madenler için de Şşarttır. Madencilerin kanaatine | servet membalarından istifade göre Maadin Kanunu ıktısat | etmek mümkün olmıyacaktır. Atinada Bir Galebe Kazandık İki Mağlübiyet Geçirdik Atina, 19 (A.A) — Bugün Atina stadında Türk ve Yunan çileri arasında yapılan müsabakada Yunanlı Zervinis Caferi, Adnanı, Tevfik te Papadakiyi sayı hesabile mağlüp etmişlerdir. I Türk atletleri Stadyoma girer ve çıkarken halk tarafından şiddetle — alkışlanmışlardır. İktısat Vekâleti bu pürüzle- ri halletmek için Edip Servet Beyin riyasetinde bir madencl- lik birliği vücude getirmiştir. Fakat bu birliğin neticci me- saisi henüz meydana çıkmamış- tır. Görülüyor ki yeni bir Ma- adin Kanunu yapılmadıkça ma-« denlerimizi — işletmek ve bu üreşe mut fanzara Alacak ? 5 — Necmeddin Sadık bir iz- divaç idarehanesi açacak ve Selâmi ve Ethem l İzzeti yanina seyyar memur alacak. açacak