21 Temmuz 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

21 Temmuz 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

SON POSTA Temmuz 21 Halkın Sesi e K Mecliste Bütçe Müzakeresi Ve Halkın Fikri Biyük Millet Meclisi bütçe akeresile — meşguldür. n müzakeresi 'a- sında şayanı dikkat ve isti- fade münakaşalar olmuş, hayırlı neticeler alınmıştır. Meclisin bu nisbeten hara- retli müzakere mamaarasi Gnünde halkın fikir ve mü- talcasını öğrenmek istedik. Aşağıdaki cevapları aldık: A'i Riza B. Büyük Yeni han 3? — Dünyada boğucu bir iktı- at buhranı rüzgârı esiyor. Bun- dan tabiatile ve esasen fakir bir millet olduğumuz için daha fazlasile biz de mütcessir olu- yoruz. Bu vaziyet karşısında milletler — bütçelerine çeki, düzen veriyorlar. Son günlerde bizim bütçemiz de Mecliste görüşülüyor. Fakat bizde müzakereler umumi ge- çiyor, kırk yararcasına tevakkuf edil- miyor. Bütçede tasarrufu icap eden birçok noktalar — geçildi. Meb'uslarımızdan daha - fazla haasasiyet istiyoruz. rakamlar Üüzerinde kılı Ferit Bey u:ı.ıııııu Üçler 719) — Bütçe Mecliste tetkik edilirken müstakil meb'usların bazı — tenkitlerinden — istifade edildi. Meselâ dil için nafi bir hizmeti dokunmıyan Dil Encü- meninin tahsisatı kabul edilme- di. Bu da ufak tefek bazı sa- katlıkla düzeltildi. Hep bunlar tenkit ve münakaşanın doğur- duğu hayırlı neticelerdir. Büt- çede istihlâk faslı çok (kaba- rıktır. Bazı istihsal işlerimiz için çok az tahsisat konmuş- tür. Bunları tevzin etmek lâzımdı. * Sudi B. Haliç feneri 17 Yeni bütçede bazı hayati ye mübrem ihtiyaçlar ihmal edilmiştir. Meselâ Sıhhiye böt- çesine verem için yalnız (1500) lira konduğu halde Tiftik : ce- miyetine (15) bin lira veril- miştir. Fakiriz, bütçemiz dar- dır. Binaenaleyh ebemmi mü- himme — takdim —etmememiz lâzımgelirdi. Bu esasa daha siyade riayet edilmek lâzımdır. * Hasan Bey Edirnekapı Sultanhama- - 28 — Bütçe — müzakerelerinde eümhuriyet tarihimizde kayde değer hâdiseler olmuştur. Müs- takil —meb'usların — yaptıklari bazı tenkitlerin isabetli görü- Şirkeie Göre İhtilâf Yoktur Liman Şirketi Mavna- cılarımn Müracaat Ha- berlerini Tekzip Ediyor Liman Şirketi ile mavnacılar arasında yeniden ihtilâf çıktığını! dün bir gazete yazdı. Liman Şirketi Müdürü Hamdi Bey Ankarada — bulunduğu — için Umumi Kâtip Reşat Bey bu hususta bize şu izabatı verdi : — Mavnacılarla Şirket ara- sında tekrar ihtilâf çıktığı doğ- ru - değildir. İhtilâf tamamen halledilmiş ve evvelce çıkarı- lan mavnacılar tekrar alınınıştır. Yalnız iş para meselesine kal- mıştır. Bu da yakında halle- dilecektir. Hamdi B. Ankara- dan geldikten sonra mavna- cıların — paraları — verilecektir. Maunacıların tekrar mümessil- leri vasıtasile müracaat ettik- leri de kat'iyyen doğru değil- dir. Zaten mavnacıların mü- messili filân yoktur. İhtilâf de- vam ettiği esnada aralarından birkaçını ayırarak bize gön- dermişlerdi. İhtilâf halledildik- ten sonra mümessil filân kal- madı. Biz böyle mümeasil ta- tımıyoruz . ,, v Arkadaşını Vuran Serhoş Kocamustafapaşalı — Riza, Remzi ve Ahmet isminde üç arkadaş dün gece rakı içmiş- ler, sonra hep birlikte Celâl isminde —bir — arkadaşlarının evine gitmişlerdir. Fakat Ce- 4! Efendi kapı açılınca Riza bıçağını çekmiş ve Celâlı ya- ralamıştır. Celâlin yarası tehlikelidir. 77 Paket Heroin Dün — Pangaltıdan — geçen bir. hammalın — vaziyetinden polisler şüphe etmişler, elin- deki — paketleri — aramışlardır. Paketlerin içinden 77 küçük paket Heroin çıkmış, hammal adliyeye verilmiştir. lerek kabul edilmesi Mecliste muhalif ve müstakil meb'uzsla- rın bulunmasının nekadar e- hemmiyetli ve cümhuriyet için nekadar lâzım olduğunu gös- termiştir. Mecliste müstakil ve mübalif meb'usa lüzum yoktür diyenler bundan ibret dersi çıkarmalıdırlar. Mahkeme Huzurun- da Zorlu Bir Kadın Nafaka İddia Ettiği Genci Dövdü, Şahitleri Isırdı, Ağıza Alınmaz Küfürler Etti Ve Sonra Düşüp Bayıldı Dün Adliyede akşama kadar Müddeiiumumilik polisini işgal eden garip bir muhakeme olmuştur: Bu hâdisenin kahramanı Melâhat H. isminde (30) luk bir kadındır. Kucağında çatık kara kaş kara göz yusyuvarlak ve şişman 1,5 yaşında bir de Fahriye atlı çocuğu vardı. İddiası şu idi: Mahkeme Önünde —Adliyeden Fahriyesine ba- ba istemek, Kasımpaşada, Hacı Hüsrev caddesinde (36) numa- rada oturan Cevat B. isminde (28) yaşlarında bir genci dava etmişti. Altıncı hukukta mu- hakemeleri yapılacaktı. Esmer yanaklarını ve dudak- larını kırmızı boya ile itinasız bir surette cilâlandıran bu Erzurumlu H. daha erkenden mahkeme önüne gelmiş, asabi adımlarla ve yumruklarını sıka- rak koridorlarda dolaşıyor: — Ah şu Coevat bir gelse de param parçı etsem! diye bağırıyordu. Ve nihayet Cevat B. ken- disi gibi iyi giyinmiş hemşiresi Hafize Hanımla beraber kori- dorda göründü. Melâhat H. ağzını açtı. Bir mitralyöz mermisinin sürat ve intizamı gibi hazırladığı bin bir küfür zincirini boşaltmıya — başladı. Küfrün en hafifi..... bunu söy- lemiyelim. Çünkü okadar müs- tehcindir. Cevat Beyin utanarak sus- tuğunu ve köşelere kaçtığını görünce cesareti artan H, kuv- vetli bir hamle ile gencin üze- rine atıldı, kravatından tutarak yumrukları indirmiye başladı. Araya girenlere de şu tehdidi savuruyordu: — Bırakınız. Şimdi ya ken- dimi ya çocuğumu merdivenden atarak öldüreceğim. Filhakika ara sıra merdivenlerden atıl- mak - istiyordu. Yumruklanan genç nihayet Müddeiiumumi- liğe müracaat etti ve Hanımın yanına bir polis memuru verildi. Fakat H. gemi azıya almıştı. — Benim ırzımı berbat etti, şimdi bu çocukla el kapıların- da hizmetçilik ediyorum. Be- nim kocamdır. Ben Bakırköy Çimento — Fabrikası Müdürü Mösyö Sellerin — yanında metçi iken beni kaçırdı. hiz- | “Ah.. O Alçak!,, Bütün paralarımı yedi.Bü çocu- ğu peydahladı. Sonra da üstüme yanındaki kızı sevdi. Çocuğu- ma nafaka isterim. Ah o alk- çak.. derken tekrar — Cevat Beyin ve hemşiresinin üze- rine atılarak boğmak iştedi. Araya giren şahit Hudret Beyin elini ısırdı. Bütün mümaneatle- re rağmen bu hücumlar her beş dakikada bir tekerrür edi- yordu. Nihayet hâkim beyden biran evvel bunun muhakeme- ye çağrılması rica edildi. Saat 4,5 ta mahkemeye girdiler. Cavat B. kadının iffetsiz- liğini ispat için şahitler ge- tirmişti.. Hanım mahkemede bu şahitlere en kaba küfür- lerle hücum ederken Fahri- yesinin ağzına memesini ver- miş heycçandan titriyordu. Apdest Faslı Bu sırada kadın birdenbire mahkemeyi bıraktı. 'ocuğun çişi varl! ded ve dışar! çıktı. Hâkim Bey de celseyi (10) dakika tatil etti. Çöcuğu Öldürecek Halbuki Hanım çocuğu mü- başir odasına götürmüş: — Nedir senden çektiğim piç! diye yumraklamıya baş- lamıştı. Çocuk elinden alındı. Müddeiumumiliğe götürüllerek kurtarıldı. Bu sırada da mah- keme tekrar açılmış, şahitler dinleniyordu. Şabhitler “şununia bununla düşer, kalkardı ,, de- diler. Hâkim de polisten vesi- kası olup olmadığımı sormiya karar varerek — muhakemeyi başka bir güne bıraktı. Bu sırada salondan — çıkılıyordu. Hanım kapıdan çıkarken — Ce- vat Beye adamakıllı ve son bir yumruk daha indirdikten sonra: — Çocuğum, yavrum nere- de diye haykırmıya ve koş- mıya başladı. Polisler ve mü- başirler koluna girdiler. Mer- | DAHİLİ HABERLER Alman Bankalarının Bugün i'âyat Yapa- caklar, Endişeye Hiç Lüzum Yoktur Dün pazar olduğu için Ban- kalar ve borsalar kapalı idi. Bunun için Alman buhranının yeni akisleri, ve markın vazi- yeti hakkında yeni malümat alınmamıştır. Yalnız Şikagodan ihracat ofisine gelen malümata pazaren buhran Şikağo piyasa- sına da tesir etmiş, hububat fiatleri düşmüştür. Şehrimizdeki Alman ban- bugün de — mevduat sahiplerine tediyatta buluna- caklardır. Doyçe Oriyent Bank bugün Ziraat Bankasına ibraz edeceği bonolar mukabilinde para alacak ve tediyatta bu- İunacaktır. Şehrimizde iktısadi mehafi! vaziyetin salâh kespettiği ka- nasatindedir. Markın yükse! buna iyi bir delil olarak g terilmektedir. Dün de yazdığı- mız gibi mark en son olarak İngiliı firasına nazaran (20,60) a yükselmiştir. Bu vaziyet mar- kım hali tabüsine pek yakındır. Halkın Alman sigorta şirket- lerine de hücum ettikleri hak- kında çıkarılan rivayetin asıl- sız olduğu anlaşılmıştır. Dün Ankaradan gelen nim- resmi bir habere göre de ban- kalar tediyata — muntazamen devam edeceklerdir. Vaziyet- lerinde endişeyi mucip hiç bir şey yoktur. Emniyet Sandığını Dolandıranlar Emniyet Sandığını dolandı- ran Âyetullah ve arkadaşları- nın 3 sene 9 aylık mahkümi- yetleri tasdik edildiği için dün tevkifhaneden hapisaneye nak- ledilmişlerdir. divenleri inerken bayıldı. Tek- rar ayıldı, çocuğunu verdiler, Fakat avazı çıktığı kadar bağı- rıyordu. Bötün Adliye kalaba- lığını başına topladı. Nihayet Kenan Beyin yanına götürüldü. Cevat Beyle hemşiresi de bun- dan istifade ederek Adli: eden savuştular. kaları * Cevat B. bütün bu hücum ve hakaretleri görenler ve işitenlerin adreslerini almıştır. Hanımı dava cdecektir. Günün Tarihi Yeni Kabul—î(îî len Kanunlar Dün Millet Meclisinde muhtel Hariciye memurlarının biribirlef ne nazaran derecelerini - tesbi eden bir kanunla eski harcır kararnamesini tadil eden diğt bir kanun kabul edilmiştir. kanuna göre sabit tarifesi bult nan nakil alarile gidil yerlere © tal mucibince V memur dereceleri üzerinden bf çırah verilecek, şark vilâyetlef için üçte bir zammolunacaktır Madayalar Verildi Geçen seneki yerli mallâl #ergisine iştirak eden 112 müef' seseye kazandıkları madalyalal dün Sanayi Birliğinde dağıtık mıştir. İki Kurnaz Bırsız İzmirde — kendilerine seyyali sÜüsü vererek kiralık ev gezerkell eşya çalan iki hirmz yakalam mıştır. Kesedar Mahkemede —| Galata gümrüğü hamalları: nı kesedarı Sıtkı Efendi zimmetint| (4,000 ) lira geçirdiği iddiaı Adliyeye verilmiştir. İ Uktruva - İhtilâsı İ Bölediye “Oktrava İdaresinlii Balıkhane memuru İbrahim Efen- | dinin (4,000 ) liralık bir Ihtilâsi meydana çıkarılmış, mahkemeye verilmişti. Yine ayni daireye ait yeni bam — sulistimal — iddialari tahkik edilmektedir. Bir Motör Yandı İki gece evvel Şileden 12000 kilo kömür yükile İstanbula kal- kan ” Ahmet Efendiye ait bir | motörün —yarı yolda — benzim deposu tutuşmuş. alar kur- tarılmış, fakat motör tııı'ııı'nııll yanmıştır. İ Kahveci Kurtarılamadı Evvelki gece Sirkecide şoför İsmallin bıçakladığı kahveci Şerar | fettin dün Cerrahpaşa hastanes | sinde olmüştür. Katil dün tevkif edilmiştir. Taprak — Bayramı Romanyada toplanan Beynele — milel Zirant Kongresinde Bulgar — murahhasının teklifi veçhile kons greye İştirak eden devletler her sene 21 martın toprak bayrami ilân edilmesine kurar vermiştir. | Bayram memleketimizde de tes'it | edilecektir. Fizik Kursu Dün Ankarada fizik muallim- leri için bir tatil kursu açılmıştır. Bir Dolendırıcılık İddiası Leonidas isminde bir dokur ma taciri, kumüsyonculuk yar pan Zeki ve kâtibi Nikolâki isminde iki kişi tarafında 220 | liralık eşyasının - dolandırıldı” ğını iddia etmiş, — tahkikatâ başlanmıştır. on Posta'nın Resimli Hikâyesi: l S Pazar Ola Hasan B V: Hasan B. — Ay, bu da kimin cena- 2: Yolcu — Hasan Bey, bu Dil Encüme- 3: İı)âak Rafet B. — Hey Tatar - Uygur- 1 A» Hazan N Ai Ve Bir Cenaze Merasimi ...