24 Temmuz 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Temmuz 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

İktisadi Buhran Nasıl İzale Edilebilir? — YAZAN: CEVDET —5— (Köylü) nün iktısadi buh- randaki vaziyetini izah eder ken bir noktayı daha tavzih- edelim: Bütün heyeti içtimaiye, ve fakat bilhassa köylü, umum! bizmetleri ifa eden maaş sa- hiplerine karşı, zımni bir mu- kavelename ile bağlıdır; Adeta memurların omaişetini temin ile mükelleftir. Ve Halk, me- vaddı İaşe temin etmek Üzere memurlara vergi namı altın da bir para vermektedir. Fakat mademki köylü bu sene iaşe mevaddını memlekete ve memurlara daha ucuz ver- mektedir, onun da vergisi daha ehven olmak lâzımgelmez mi? Kezalik mahsulünü ucuz sa- tan köylünün, ibtiyacını da ucuz alması icap etmez mi? Çünkü böyle olmazsa ne İçtimai adalet, ne de iktısadi muvazene tecessüs edebilir? Mu- adelet ve muvazeneden mah- rum bir memleketin maruz ka- lacağı netice, akıbet böyle bir buhrandan başka ne olabilir? Eszsen buhran bu muvazene- sizlik değil midir ? Ve bu mu- adeleti içtimaiye ve muvazenei iktısadiyeyi temin O etmezsek buhran nasıl zail olabilir ? Köylü ucuz mevaddı gıda- iye verdiği gibi kendisi de ucuz şeker, ucuz gaz, ucuz manifatura alabilmeli, malını ucuz nakletmelidir ki mahsu- lünü ucuz satmış olmaktan müteessir olmasın; hatta mü- teessir olmak şöyle dursun, daha ucuz satmasınada me- dar olsun. Bu yazılarla varmak istedi- imiz “hedef, “ve etmek Beediğimiz e ee ki, biz maliyeti ucuz mal istihsa- line muvaffak olmadıkça mem- leketin harice mal satmasına imkân yoktur ve harice mal satmadıkça da bir milletin yaşaması kabil değildir. Ma'i- yeti ucuz mal İstihsali atideki şartlarla mümkündür: (1) — Müstahsile ucuz ha- yat lâzımdır. (2) — Çok ucuz, hatta mec- cani nakliye lâzımdır. (3) — Az vergi lâzımdır. (4) — Ucuz işçilik lâzımdır. Bunların hepsini de yapmak mümkündür. Ve yaşamak için herhalde bunları yapmıya mec- buruz. Ancak ozaman dünya- ya mal satabiliriz. Bunların nasıl yapılacağı ve nasıl müm- kün olduğu gelecek makale- lerde izah edilecektir. Bunların icrası için hakikati halde heyeti içtimaiyeden biç bir ferde fedakârlık tahmil etmiyeceğiz. Belki maksadın husul ve devamı için her ferdi mesaisi nisbetinde müstefit ve memnun etmiye çalışacağız. Şu lâyetegayyer düsturu ka- bul etmek lâzumdır ki, iktisadi ve mall işler muhakkak maddi menfaate istinat ederse inkişaf ve devam edebilir. Bu yazılar- da tekmil vatandaşların işlerini maddi menfaate istinat ettire- ceğiz ki işin âtisi temin olu- muş olsun. Bir Zengin Kendini Astı Bilecik zenginlerinden Torun #ade İbrahim B. on bin liralık bir bonosunu vaktinde ödiye- mediği için kendisini Bilecikte değirmeninde iple asmıştır. 1 — Volterin bir sözü vardır: nizi iyi yetiştiriniz. , der. RUS DAMPİNGİ ji Bazı Meb'uslar Endişe- lerini İleri Sürdüler Ankara, 23 (Hususi) — Sov- yetlerle geçenlerde yapılan ti- caret mukavelesinin tasdikine ait lâyiha dün Mecliste görü- şüldü. Bazı meb'uslar (o Rusyanın bizden aldığı malları hariçte satmak suretile bizim ibraca- tımızı müteessir etmesi endi- şesini ileri sürdüler, bir kısmı da geçen sene portakal ti- caretinde Rusların gösterdiği müşkülât ve nelicedeki zarar- dan bahsettiler ve sözlerini Rusların hariç piyasada bize damping yapmaması hususunun temini şeklinde bitirdiler, Hariciye Vekili yeni muka- velenin oObu gibi endişeleri gayri varit bir şekle koydu- ğunu, memlekete faydalı ola- cağını söyledi. Fakat sözünü şöyle bitirdi : “İki tarafın hariç piyasalar- da rekabet etmemesi meselesi beynelmilel ticaret sahasmda anlaşma meselesidir, ki bu da mevzu haricidir., İktısat Vekili de bir suale cevap olarak Türkiyede dan ping olmadığını, çimento itla- lâtında geçen senelere nazaran ancak 3 ton fazlalık bulundu- ğunu söyledi ve neticede İâ- yiha kabul edildi. Darülfünun Bütçesi Ankara, 23 (Hususi) — Da- rülfünun bütçesi dün Millet Meclisinde 908,474 lira olarak kabul edildi. Bu arada şehir yatı mek- leplerinin ağustos ve eylül mas- rafları için 150 bin lira verildi. Kurşun Sıkmış Bir Kahveci Çırağı Arkadaşını Yaraladı Küçükpazarda Faik isminde birinin (o kahvesinde © çalışan Mehmet ile Yusuf isminde bir genç kavga etmişlerdir. Sebep bir kadın meselesidir. Kavga- nın kızgın zamanında Mehmet tabancasını oçekmiş, Yusufu kasığından yaralamıştır. Yarası didi, ir. Elektrik Vergisi İndi Ankara, 23 (Hususi) — Mik let Meclisi elektrik ve hava garı İstihlâk vergisinin © 10 dan © 5 e indirilmesine ait kanun lâyihasını kabul etti. “ Bahçe- 2 — İnsanın bahçesi, yaşadığı ve çalış- tığı muhitidir. Kendinizi muhitinize uydu- rup etrafınızı İyi yetiştirmek sizin elinizdedir. 3 — Bahçesini iyi yetiştirenler, bir manzara, güzel bir muhit içinde rahat ve mes'ut yaşarlar. İş ve hayat muhitlerini de iyi yetiştirenler, ayni huzur ve sandete kavuşurlar, Mecliste Istikraz Meselesi Yine * * * Tazelendi, Münakaşalar Oldu Ankara, 23 ( Hususi ) — Millet Meclisinde dün Devlet Demiryolları bütçesi görüşülürken Sırrı Bey ( İzmit) söz aldı dedi ki: — Demiryolu inşaatında isabet vardır. Bu fedakârlığı bu- günkü nesil yapmıya macburdur, Fakat hatların daha çabuk inşasını temin için Lozan zaferinden fedakârlık yapmadan bir istikraza lüzum vardır. Mazhar Müfit B. bu fikri şöyle karşıladı: — Sırrı B. her fırsatta istikrazdan bahsediyor. Acaba taviz almadan var mıdır Sırrı B. derhal cevap verdi: in verecek bir gruptan Sırrı Beyin malümatı — Ben bir gurup namına söylemiyorum. Nazariyeden bah- sediyorum. Münakaşa burada bitti ve Demiryolları bütçesi 13,885,785 lira masraf ve 17,233,000 lira varidat olarak kabul edildi. Bundan sonra Çeklerle yapılan ikamet ve uzlaşma muka- velesi tastik edildi. Sonra da ikamet mukavelesi yapılmıyan devletlerle kat'i bir.mukavele akdine kadar hükümetin 2 sene inüddetle muvakkat mukaveleler yapabilmesi Jâyihası ve Sov- yetlerle yapılan Karadenizde “bahri tahdidi teslibat mukavelesi kabul edildi. Sonra Konye sulama idazlei bütçesine geçildi. Refik B. (Konya) köylüden alınan sulama ücretinin fazlalığını ileri sür- dü, idare merkezinin de Çumraya naklini istedi. Nafıa Vekili ücretlerin indirilmiş olduğunu, idare merkezinin Çumraya nekli için tetkikat yapıldığını söyledi. Sulama bütçesi de 108,263 lira olarak kabul edildi: —— arena» . . Yi: Bir Müellif Kitabında İsmi Geçen- lere Tazminat Verecek Paris, 22 (A. A) — “La Ville Asphyksıye,, ismindeki ki- taba ait dava, kitabın müellif ieri kitapta ismi geçenlerin her o birine 2000 “frank ve ziyan tediyesine mahküm olmuş- iardır. o Mahkeme kitabın şimdiki (o şekilde menetmiştir, Yeni harfler çıktığı za- man bütün gazete ve mec Ea ifade Demiryollarında Memur Maaşları Bir Miktar Eksiliyor Ankara, 23 (Hususi) — Dün kabul edilen Devlet demir yolları bütçesi mucibince me- mur maaşlarından tenzilât yapı- lacaktır.7Sliraya kadar tenzilât- tan muaftır, a yüz liradan yı maaşlar için ber ira fazlasından “65 ten > kadar tenzilât vardır, . ir 5 * LI ; > İster İnan, İster İnanma! asının eski isminden isti- fırsatını — kaçırmak mualar sarsılıvermişti. O (istemedi. Ankarada ga- vakit — birtakım e sahipleri Ankaraya Saidi» yardım istemişlerdi. Hü- kümet dımlardan bıktı da, geçen sene prim usulünü icad- etti idi. İşte o sıralarda Anka bu münferit yar | i medi. zetesine (oyardım istedi. Mecmuanın ismi de “ Uya- nış , oldu. Ahmet İhsan B. bu su- retle elli senelik o mecmu- asının ismini bir çırpıda değiştirmekte tereddüt et- Alına da küçük raya gidenlerdenbiri de | harflerle “Serveti Fünun, Serveti Fünun sahibi Ab- | met İhsan Beydi. Serveti | klişesini koydu. Şimdi yardım ve prim Fünun zaten eski harflerle | ihtimali kali yınca bile (500) baskı yapan bir mera mn ee ilân mecmuası idi, Fakat Ahmet İhsan B. mecmu- rücu etmiş görüyoruz; Ser- veti Fünun, İster İnan, İster İnanma! temiz BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ KARGAŞALIK İspanyada © Hâdiseler Biribirini takip Ediyor Madrit, 22 (A.A) — Dahi- liye Nazırı, şehrin ber tarafın- da hemen hemcu tam bir sükün hüküm sürmekte oldu- ğuna dair Seville valisinden bir telgrafname almiş olduğu- nu beyan etmiştir. Dün sendikalistler, memurlar çalışmakta oldukları bir sırada telefon binasını hücum ile zap- tetmek © istemişler ateşe vermiye teşebbüs eyleişlerdir. Hükümet kuvvetleri, bu te- şebbüsü akim bırakmıştır. Dün Söville'de vukua gelen vahim hâdise hükümet maha- filihde Kargaşalıklar “ Amillerine karşı gayet kuvvetli bir aksü- lâmel hâsıl etmiştir. Barcelone'da Bomba Barcelone, 22 (A. A.) — Sabahleyin, grevciler yer altın- da bir mahzende bir bomba patlatmışlardır. Bomba telefon tellerini tah- rip ederek hariçle her türlü muahavereye mâni olmuştur. Hasarat mühimdir. Üspanya kanşıklığına alt tufsilât Sinci sayfamızdadır.) Müthiş Bir Yangın Triyeste, 22 (A. A) — Dün müthiş bir yangın büyük bir odun deposunu tahrip etmiştir. Hasar, 3 milyon liret tahmin edilmektedir. Kıral Feysol İsviçrede Berne, 12 (A.A.) — Refa- katinde dört kişi bulunan Irak Kıralı Feysal, üç hafta ikamet etmek üzere buraya gelmiştir. Ayrılık Teessürü Bir Şoför Dün Göğsüne Bıçak Sapladı.. Aksarayda Hacı Sefer so- kağında oturan şoför Aziz Efendi geçimsizlik yüzünden 10 aydanberi (o zevcesinden, ayrı bulunmaktadır. Aziz Ef, bundan müteessir olarak dün Galatada kendini bıçakla göğ- sünden yaralamıştır. Bir Çocuk Ezildi Şoför Remzinin idaresinde- ki 1679 numaralı otomobil dün taksimde 8 yaşında bir çocuğu çiğnemiş ve derhal öl- dürmüştür. Çocuk dolapderede oturan Şaram Efendinin oğlu Artindir. ve | matbuattan, Konferansları AM Selim Sırrı B. radyoda kol feranslar veriyor ve sıhhate gençlikten, güzellikten, uzu ömürden, edebiyattan, seyaha ten, musikiden, rakstan, spo! dan, Anadolu ahvalinden, âd tından, Zeybek oyunlarında! iktısadiyattan, O İstokholmde Paristen, oresimden, Londı borsasından, plâjlardan, ye moda pijamalardan, nezlede aile hayatında! aşktan, femi eğlencelerdel enfiyelerden, maariften, ot mobil idaresinden, radyonu vazifelerinden, (| insalığın â temayüllerinden, (o kundurala parlatmanin yirmi o doku usulünden, o yüksek sosyolo meselelerinden ve yaka düğ melerini kaybetmemenin çare lerinden bahsediyor. Üstat, büyük ansiklopediyı takılmış bir Oparlör halin girdi; fazla olarak telsiz tele fon müzisyenlerile rekabet edi yor, çünkü, bu konferanslar arasında flüt te çalıyor, (bel ki çalarken oyuyor da radyı aboneleri (omaalesef ogöremi yorlar.) Zekâsı bin bir çeşit mağa zalarını hatırlatan Selim Sırr Bey, nekadar malı varsa he; sini radyo binası önündek ucuz eşya sergilerinde teşhi ediyor ve san'at, fen, ticaret iktisat, harfet, sanayi, ilim edebiyat, Maarif mensuplarını damping yapıyor. Zira, kendi bukadar o muhtelif ine üzerine, oObukadar ucuz bol söz söyledikten sonra telsiz telefon idaresinin başkıl mütehassislara konferans ve dirmesine lüzum kalmaz. Yalnız, üstadın müdahal etmediği bir tek mevzu kal mıştır; Oonun (hakkında dg başka birinin konferans vi meyini Radyo idaresinden rici elidem : İhtisasa hürmet. Meclisin Cumar tesi Celsesinde (Baş tarafı 1 inci sayfada ) Müstear isimde, yahut isim siz yazılar emniyeti ihlâlde veya askeri sırları ifşa mabhi öğrenebilecektir. muhabirler havadis uyduru dikleri şeyleri yazarlarsa ceza göreceklerdir. Abone yazmı suretile. şantaj yapanlara, bü metin tahrif edilirse, uydurm bir metin neşredilirme Ucezi vardır, Eski ilâmlar bak; olsun diye neşredilmiyecektir. Boşanma davaları gizli yi pılmıyorsa kısaca (yazılabil cektir. Gazeteler kendi nan larına piyanko ilânları, kupoi lari koyamıyacaklardır. Gazeteye verilen cevap Kulağını Kesmiş Marko isminde biri Pa makkapıda (oturan OMadsi Evrepidinin çakı İle kulağı kesmiştir. Mevsim Sonu Münasebetile Beyoğlunda — Lion rında gayet (o tensilâtlı yapılan böyük satış yala gün daha devam edecektir. ai