August 1, 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

August 1, 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Dünkü nüshamızda ver- diğimlz bir haber tefeci- Hiğin ve falzciliğin şahe- zeri idi. O haberde (250) kuruşun Üüç zene içinde nasıl (78) Hra olduğu hay- retle okunuyordu. Faizci- lik fakir halkı ezen müt- hiş bir derttir. Bakınız müracaat ettiklerimiz bu mesele hakkinda — neler söylüyorlar Hasan Fehmi B. (Mütekaldini sake- — iyeden Şehzadebaşı Emin — Nurettin mahallesi 5) — — ÂAzizim buna faircilik, tefecilik filân demeyiniz. (Öden- mez borca girmek) deyiniz ki doğru olsun. İktisadi buhran | — meticesinde halk, bilhassa mü- “tekaitlerle eytam ve eramil sıkışık bir vaziyete düşüyorlar ve ellerindeki yegâne servet- — leri olan cüzdanlarını tefecilere gölürüyorlar. Biraz para alı- yorlar. Fakat kendilerine öyle bir senet imza ettiriliyor ki, bir daha borcun altından kalk- | maanın imkânı yok, Milli bir mücssese veya banka bu işi oyapsa, fazlada faiz alsa acaba olmaz mı? * Cemal B. ( Eyip Kütüpane karşı- ında 47 ) 4 — Bizim — tefecilerin — faiz j besaplarını halletmek hususun- da eldeki hesap kitaplarının faizi mürekkep fasılları bile İzharı aczeder. Bunlar kitabın “faiz faslından çıkar da riyazi- ! yenin (azam namütenahi ) bap- | — İarını alâkadar eder. Bu yıkıcı — — faizciler hakkında çok biaman — we şedit ahkâm ister ki yola — gelsinler. -Bunlar öyle talimat- — mame ile filân akıllanmazlar. Sabiha H. qcııeı.-.yd... güngörmez eokak 12) — — Sıkıntı ve ihtiyaç çok fe- na bir şeydir. Allah kimseyi bizlm tefecilerin eline düşür- — mesin. Maaş cüzdanlarını bir | defa ellerine geçirdiler mi? Kur- tarabilirsen aşkolsun. Kitaba uydurulmuş uzun bir kâğıt İmza ettirirler. Burada çeşit çeşit faizler, tazminatlar, harç- -— İar ve saireler var. Bu işi Em- — miyet sandığı üzerine alsa ye- — timlerin, mütekaitlerin, dulların kazanır. * Cemll B. Nişanca caddesi 108 — Sıkıntıya düşmüş ve bir bankadan filân istikraz yap- müş, utanan ve ellerinde mü- cevherat ve altınları bulunan | mice alleler var ki te fecilerin , K ; Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Türkiye Ve Almanya Ticareti Tediyat — Meselesinde Tacirlerimiz İçin Teh- like Y?ktur Alman buhranı, ilk günler- de harict piyasalardaki — tica- retimizi hissedilecek derecede sarsmıştı. Hamburg Borsasında fındık - fiatları düştü, yünleri- mizin müşterişi azaldı ve bu yüzden ihracatçılar endişeye düştüler. Hatta, bazı tacirler, Almanyaya mal ihraç etmekten bile çekindiler. Alman banka- larının — tediyatı tatil etmesi ithalâta mukabil para tediye- sinin — hükümet — tarafından menedileceği korkusunu — ver- di. Bu korku bugüne kadar devam — etmektedir. — Fakat dün Berlin Ticaret Mümessil- liğimizden ihracat ofisine ge- len bir haber, bu korkunun tesirlerini azaltmıştır. İhracat ofisi, Almanya ile olan tica- retimizin tediyat noktasından zarara uğrayıp uğramadığını sormuştu. Dün ofise bu bususta müs tacel telgrafla gelen malümata nazaran, ithalât ve ihracatın tanziminde — müessir — olacak tediyata dair Alman höküme- tince ittihaz edilmiş hiçbir karar yoktur. Ticar? muame- leler yine eskisi gibi cereyan etmektedir. Bu hususta tacir- lerin tereddüt etmemesi lâzım- dır. İhracat ofisi bu haberi derkâal alâkadar tacirlere bi- dirmiştir. Bir Muallim Havaya Yedi El " Silâh Atmış Sabanca mektebi muallim- lerinden Ali Rıza Ef. isminde biri Taksim abidesi önünde 7 el silâh atmış, yakalanmıştır. ellerine düşüyorlar ve soyulu- yorlar. Mütekaitler de böyle.. Bence zamanımız ar zamanı değil, kâr zamanıdır. Ellerinde rehinlik malları olanlar bari bunlara müracaat etmemelidir- ler. Tanınmış bankalar, sandık- - lar var. Oradan istikraz ede- bilirler. — Zavallı mütekaitler için de bir bankamız — ikraz muamelesi yapsa nekadar iyi olur, : Terkos 1 ı' ' Sabık Düyunu Ümumîye SON POSTA Vahit Bey Kendisini Niçin Öldü rdü? Mektupçusunun İntiharı Söylendiği Gibi Maişet Darlığı Değil, Asabi Bir Buhran Neticesidir Eski Düyunu Umumiye Mektupçusu, Barut İnhisarı İdare Meclisi Reisi Vahit B. dün sabah saat 5,5 ta Taksimde Sıra- servilerde oturduğu Grevya apartımanının dördüncü katındaki dairesinde ağrına kurşun sıkmak suretile intihar etmiştir. Vahit B. bir sene evvelisine kadar Güzel San'atler Akade- misinde muallimlik yapıyordu. Buradan istifa etmek suretile ayrılmıştı. Barut İnhisarından ayda (400) liraya yakin bir maaş almakta idi. Son zamanlarda bu maaş hakkı huzura çevrilmiş, ayda (150) liraya inmiştir. Üç Mektup Yazdı Vahit B. dün gece odasına geçtikten sonra üç mektup yazmıştır. Bunlardan — birisi Polis — Müdüriyetine, — diğeri elyevm Mısırda bulunan avu- katına, üçüncüsü de ailesine hitap etmektedir. Polis Müdü- riyetine hitap eden mektupta intihar ettiğini ve bunun için hiçbir. kimsenin mes'ul tutul- mamasını, avukatına da evkaf işlerinin tanzimini — yazmıştır. Ailesine de şöyle yazmıştır: *“Bugün almakta olduğum para çok azdır. Bununla sizin refa- hınızı temin edemiyeceğim için yüzünüze bir aile reisi sıfatile de bakamıyacağım. Ben intihar ediyorum. Oğlum sizin maişe- tinizi temin eder. ,, Vahit Bey otomatik bir Na- gânt tabancasile intihar — et- miştir. Kurşun beyninden çık- tıktan sonra tavana saplanmıp kalalişter. İntiharından az evvel kırmızı kalemle büyük — bir kâğıda iri harflerle şunları ya- zarak karyolasının Lış ucuna asmıştır : “Yere düşen tabancam oto- mâtiktir. Bir mütehassıs tara- fından yerden kaldırılsın. Eline alanlara dazarar etmesin.,, İntihar tahkikatını Müddei- umumi Muavinlerinden Hakkı Bey idare etmiş ve tavana sap- lanan kurşun çıkarılmış, ken- di tabancasının kurşunu oldu- ğu anlaşılmıştır. Yazıların da kendi el yazısı olduğu tesbit edilmiştir. Yerli Pulluklar İktısat Vekâleti memleket dabilinde — pullük — yapanlara prim vermek için bir talimat- name hazırlamıştır. Müdürü — Hasan Bey... Allaha dun ediyorum... Teşekkür ediyorum. — | Vahit Beyin Hususi Hayatı Bunun için cesedin morga nakline lüzum görülmiyerek defnine rulısat verilmiştir. Vahit Beyin hususl serveti ve emlâki vardır. Âz para al- mış olması intiharına sebep olamaz. Söylendiğine — göre Vahit Bey iki — sendenberi nevresteniye müptelâ İmiş., Ara sıra tecessür eseri gösterir ve saatlerce ağlarmış. Bu buhran ise dünkü feci intihara kadar gitmiştir. Vahit Bey Harbiye Mekte- binden çıktıktan sonra arkânı harbiye kolağalığına kadar yükşelmiş ve Harbiye Mekte- binde de hocalık etmiştir. Eski Müzeler Müdürü merhum Ham- di Beyin kızile evlendikten sorra Hamdi Bey kendisini istifa ettirerek Düyunu umumi- ye mektupçuluğuna geçirmiştir. Vahit Bey iyi tahsil görmüş, Almanca ve Fransızca lisanla- rınt ana lisamı kadar kuvvetli söyler ve yazardı. Müzenin bülüm rehberlerini kendisi ha- zırlamıştır. Apollo, sınaat, & nüatı nefise tarihi gibi telif ve tercüme kıymetli eserleri vardı (55) yaşında idi. Cenazesi bu sabah saat on birde evinden kaldırılarak Ru- meilihisarına — defnedilecektir. Müze idaresi yirmi memurla defin merasimine iştirak ede- cektir. Sığır Vebası Kalmadı Anadoluda sığır vebası ta- mamen izale edilmiş ve şehir- ler arasında hayvan sevkıyatı başlamıştır. — Ağuscos 1 — 3: Terkos Müdürü — Güneşin harareti daha artsa, ortalık daha kurusa, ben de İstan- bul halkını susuzluktan cayır cayır vaksam ! Son ijYangında |Kasit Yok Fakat Terkosun Su Bu- lundurmadığı Da Anla- şıldı, Halk Dava Açacak Evvelsi gün Fincancılar yo- kuşunda — Salto ve Franko mahdumlarının — dükkânından çıkan yangın üç dükkâmı yak- tıktan sonra söndürüldü. Bun- da bir kasit olduğu da İddia olundu.. Dün Müddeiumumi Muavinlerinden Necmettin B. bir fen beyetile beraber yan- gin yerinde tetkikat yapmış ve enkaz altında kalan Franko biraderlerin kasasımı — çıkart- mıştır. Mağaza (80) bin liraya sigortalı idi, Yandığı zaman içinde (191) bin İiralık mal bulunduğu — tesbit — edilmiştir. Çıkarılan kasa içinde de (50) bin liralık tahvilâtla (4800) liralık Türk parası ve bir miktar altın ve gümüş meskü- kât bulunmuştur. Paralar kıs- men yanmış, ve kısmen de sararımıştır. Bunlar değiştirile- bilecek bir haldedir. Kasada bu kadar tahvilât ve para çıkması yangında kasit olma- dığını göstermiştir. Müddei- umumilik ayni zamanda terkos musluğunda su bulunmadığını da tesbit etmiştir. Bu hususta belediyenin na- zarı dikkati — celbedilecektir. Ayrıca . dükkân — sahipleri ds hukuk mahkemesine müracaat edeceklerdir. Tavla Kavgası Bir Otel Kâtibi Ar- kadışıanaraladı Sirkecide Osmanlı kahvesin- de — karşılıklı tavla oynıyan Şark Oteli kâtibi Ali ve ar- kadaşı Zeki Efendiler bir ara- hk kavgaya tutuşmuşlardır. Ali Ef, kavganın kızıştığı bir za- manında bıçağını çekmiş ve arkadaşını sol böğründen ağır sürette yaralayıp kaçmıştır. Donize Döküldüler Tuğla taciri Hasan Rahmi Beyle kâtibi Yakup Ef, Derviş isminde birinin sandalile Fene- re giderlerken sandal — devril- miş, üçü de denize dökülmüş- ler ve kurtarılmışlardır. Tarihi Mısırlılar Türk Tütününü Pahalı Buluyorlarmış Ticaret Odasına gelen bir rapora nazaran geçen sene Mısırda Çin ve Japon tütünleri çok satılmıştır. Mısırlıların bu tütünleri tercih etmesinin se- bebi şudur: Çin ve Japon tü- tünleri, Türk tütünlerine na- zaran daha adidir ve tabil daba ucuzdur. Fabrikalar, pi- yasaya ucuz cigara çıkarmak için bu tütünleri tercih et- mişlerdir. Devlet Bankasında Devlet Bankam İstanbul Büro- suna Demiryolları idaresi Muha> sebe Müdürü Ahsen Beyin tayini haber - veriliyor. Edebiyat Fakültesinde Riyasete intikabı. Darülfünun Divanı tarafından kabul olun- mıyan Edebiyat Fakültesi Reisl zade Evat Beyin yerine yeni intibaba kadar felsefe mü- derrisi Şekip B. vekâlet edecektir. B3elediye Memurları Arasında Belediye memurlarından bir kısmı tekaütlük talebinde bulun- muştur. Bunun sebebi ağustostan itibaren tekaütlüğün bareme yöre yapılacağının mukarer olmasıdır. Rekabet Fenalaştı Vapurcular arasındaki reka- bet son günlerde çok muzir. bir şekil almıştır. Evvelki gün Hopas ya kadar bir. bilet yüz kuruşa kesilmiştir. Sütçüler Cemiyetinin Düşünceleri Sütçüler cemiyeti süt satan esnafa bir çeşit elbise giydirmeyi muvafık bulmaktadır. Cemiyet hileli süt satan sütçülerin halk tarafından ihbar edilmesini de istemekte, bu . gibilerin tecziye edileceklerini bildirmektedir. Karadenizde Bir Kaya Karadenizde 11,25 arzı şimali ve 29,30 tulu şarkide gemiler için tehlike teşkil eden yeni bir kaya bulunmuştur. Tevfik Bey Geldi Riyaseticümhur Umum! Katibi Tevfik Bey * — Ankaradan şeh« rimize gelmiş, Yalovaya gitmiştir. Buğday İstihsali Azaldı Yapılan son bir istatistiğe nazaran bu sene dünya buğ- day istihsalâtı 11 milyon kilo noksan olacaktır. Çünkü geçen sene mahsulünü satamıyan çift- çiler bu sene kısmen zeriyat yıpmııîı!!l_ırdır. Günün —— Pazar Ola Hasan B. Ve Terkos I 4: Hasan B. — Dikkat et! O cümhuriyet * — güneşidir. Pek yaklaşayım deme, seni yakar, seni kurutur ba L.