10 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

10 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi I Resmi İlânlar Ve Halkin Fikri Devlet dairelerine alt ilân- ların komisyonculuğu yü- zünden birçok — kimseler şimdiye kadar zengin ol- muşlardır. Bu Işin biraz da memleket metelesi olduğu- nu düşünen hükümet, bu vazifeyi Türk Maarif Ce- miyetine tevdi — etmiştir. Bu karardaki isabeti takdir — etmiyecek — el- bette ki biz değiliz. Bu münasebetle halkın da ne düşündüğünü öğrenip tesbit etmek İstedik. Sualimize aşağıdaki cevapları aldık: * İrfan Bey, Atikalipaşa Akseki ma- hallesi 29 İlânat işlerinin Maarif cemi- yetine | verilmesi İsmet Paşa hükümetinin son rzamanlarda İki şayanı takdir icraatından birisidir. Yol parasımı on lira: dan dört İliraya indirdi, bu suretle hem mükelleflerin yü- künü hafifletti, hem de kolay tahsil edilmesi itibarile devle- tin varidatını arttırdı. Şimdi de irfan ve harsımıza hizmet eden Maarif cemiyetine İstisgar edi- lemiyecek kadar bir varida! verdi. * İamall Hakka Bey, Aksaray - Lünga caddesi 103 Hükümetin ilân için nekadar para verdiğini bilmem, fakat her halde asgari yüz bin Jira veriliyordu. Buna nazaran (25) bla İralk bir pera Maarif Cemiyetine kalacaktır. Bu para İle memlekete birkaç mektep ilâve edilir. Birkaç genç okur. Bu hareketinden dolayı hükü- meti çok takdir ediyorum. * Gelip Ziya B., Çikmakçılar büyük han 18 — Hükümetin resmi ilân İşlirini - Maarif -- cemiyötine terketimesi memlekete büyük bir irfan ordusu kazandıra- Guktır. Çünki cemiyet bu para İle yetim ve kimsesiz çocukları okutacaktır. İhsan B., nnııı:ıı yüzbaşı Kadırga Kumkapı caddesi 23 — Hükümetin bu karan Maarif cemiyetinin canına can katacak mahiyettedir ve şüp- hesiz en takdire değer bir harekettir. Cemiyet bu karara göre (100) kuruşluk — ilânda g&) kuruş komsiyon alacaktır. u varidat hüsnü idare edilir- Be irfan ordumuzu adamakıllı takviye eder. Makul hareket- lere kim ne der? Akan sular durur. Yenl * Sabiha Hanım, Fatih Macarkardeş- Ter caddesi 2 bu — Anlattığınıza göre çok hayırlı bir iştir. Eğer ce- miyet senede (30) bin lira alır- sa bu para ile asgari (100) den fazla yetim ve fakir ço- cuğun istikbalini mamur eder. Ü İi DAHİLİ 'Tifo Var Diyenler Ka- darYokDiyenlerDeVar Gözü Kapalı Cinayet HABERLER Hukuk Mezunlarının Stajlari Yumnığd Y;eıı Adam, Sıhhiye, Vaziyelîî'faî)îî dduğıınu, Hastalıktan | Staj Yapanlar Adliye Korunmak İçin Aşı Olmayı Ve Temiz Su İçip Temiz Meyva Yemeyi Tavsiye Ediyor Birkaç. göndenberi şehirde : ve: bilhasşa Sişli: /taraflarında Gözünü Tutup Kamsını Sallıyarak Hücum Etmiş Dün gece Bakırköy şimen- difer istasyonu civarında kanlı bir ârbede olmuş ve Zeki Beyin seyisi Salim -Ef. sağ memesi altından bıçakla yara- landığı için Yedikule hastane- sine nakledilmişli. Hâdise dün de yazdığımız gibi sarhoşluk yüzünden çıkmıştır. Salim Ef. ve dört arkadaşı ve bazi Ma- carlarla - bir yerde - içmişler avdet — ederlerken — köprüde Hüsnü, Sadullah, İbrahim- ve Mehmet Efendilere rastgelmiş- ler ve selâm verip almamak yüzünden dil kavgası yaparlar- ken esasen boksör olan Salim Ef, Mehmet Emin Efendinin yüzüne bir yumruk sallamıştır. Gözü birdenbire şişen. Meh- met Emin Ef. kamasını çıkar- miş ve bir elile gözünü kapa- yarak görmediği halde etra- hına sallamış ve yine görmiye- rek Salim Ef.yi göğsünden vurmuştur. — Arkadaşlarından Şükrü Ef. nin de kolunun kan damarı kesilmiş ve diğerinin de elbiseleri parçalanmıştır. Kör döğüşünde kan damarı kesilen Şükrü Ef, bir eve gitmiş, yatmış, fazla kan zayi ettiği için bayılmış ve hasta- neye nakledilerek canı kurtarık- nıştır. Faka Salim Ef, dün hasta- nede ölmüştür. Mehmet Emin Ef. ve arkadaşları yakalan- ıurxı. Polis tahkikat yapmak- Üa Üç âıdaş Bir İntihar Meselesin- den Takip Ediliyorlar. Galatada oturan Vahit is- minde bir genç intihar kastile iki yerine bıçak saplamıştır. Vahidin arkadaşlarından Be- hice Hanımla Cemil ve Ali isminde üç kişi yaralara pan- suman yaparak meseleyi ka- patmak — İstemişlerdir. — Fakat zabıta işi haber almış, Vahit hastaneye — kaldırılmış, diğer Üç arkadaşı ise yakalanmıştır. Bir İhtiyarın Hiddeti Ayasofyada oturan 95 ya- şında Mahmut efendi 75 yâ- şında kunduracı Koçoyiı bas- onla başından yaralamıştır. tifo Salgınından bahsediliyor: Bu şayiaları Sıhhiye idaresi tekzip etti. İddia devam ediyar, Dün bu münasebetle Sıbhat İşleri Müdürü Ali Rıza Beyle görüştük. Hem bu iddianm sıhhat derecesini söylemesini, hem de tifodan tahaffuz çaresini resmi bir ağızla bildirmesini istedik ve şu cevapları aldık: Vaziyet Tabii Mi ? *“—Bu sene temmuzunda geçen sene temmuzuna naza- ran on beş tifo vak'ası Fazla olmuştur. Fakat vak'a zuhur eden yerlerde derhal Fazla mikdarda tifo aşısı yapıldı ve temmuz nihayetinde hastalığın kuvveti azaldı. Dokuz gündür normal vaziyetteyiz. Yedi yüz bin kişilik bir şe- hirde hiçbir zaman tifo yoktur denemez. Bu kadar kalabalık- ta elbette tifo hastalığı zubur edebilir. Bahusus — sularımız, yiye- ceklerimiz tamamen temiz de- ğildir. Henüz şehrin kanalizas- yonu bile iyi bir şekilde değildir. |Tifodan Kurtulmıya Gelince... | Karpuz, he | Sonra kavun, bir kısım cahil halk yıkama- dan yiyor.. İşte bir sirayet va- sıtası. Tifodan kurtulmanın başlıca çaresi aşı olmaktır. Hükümet bedava tifo aşısı yapıyor. Be- lediyeye müracaat eden herkes aşı olabilir. ve bu suretle iki sene tifoya tutulmaktan kur- tulaor. Bundan sonra temiz sv içmiye, temiz meyva yemeye | dikkat etmelidir. Şehirde tifo salgını yoktur ve vaziyet tabil şeklini çoktan almıştır . | iyu. tomates, gibi yiyecekleri Zehirlenen Aile Yedi Kişiden İkisinin Vaziyetleri Ağır, Diğerleri İyicedir Feriköyünde oturan küçük bir ticarethane sahibi Ahmet Lütfü Beyle karısı, üÜç kazı, yengesi ve misafirleri Serzai Ef. geçen perşembe günü hep birden zehirlenmişler, haşta- neye kaldırılmışlardı.' Bulgar hastanesinde yatan bastalar; dan Lütfü Efendinin yengesi Lütfiye Hanımla Sezai Ef. nin vaziyetleri ağırdır. Hararetleri (39) dereceden aşağı düşmemektedir. Diğer- lerinin — vaziyetlerinde endişe edilecek bir maokta kalma- mıştır. Dün hastanede bir muhar- ririmiz aile reisi Lütfü Efendi ile görüşmüş ve şu izahati almıştır : “— Perşembe akşamı zey- tinyaglı fasulya ile buzlu su ve karpuz. yedik. Gece he- pimizi bir sancı tuttu. Zabıta doktoruna haber verildi. Dok- tor derhal hastaneye kaldırıl- mamız polis emretti, Polis bizi Etfal hastanesine götürdü. Sancıdan hepimiz kıvraaı- yorduk. Hastaneye gelince şu cevabı. aldık; — “Çocuklarınızı kabul ederiz. Sizi yatıramayız.,, Dediler, * Doğrusu bue cevap karşısında hayret ettik. Zehir- lenen ve ölüm tehlikesile kar- şı karşıya bulunanlara, kim ve nerede olursa olsun derhal edilmek — lâzımdır. sonra buraya — gelip muavenet Biz de yattık.., Tahkikatımıza göre mesele doğrudan doğruya bir zehir- lenme midir, yoksa bir has- tahık mıdır, bü cihet henüz tesbit edilmemiştir. Vaziyetleri ağır olan Sezai ER, ile Lötfiye H.ın kanları alınmıştır. Tahlil edilecek, ne- ticede meselenin mahiyeti an- laşılacaktır. Vekâleti Nezdinde Te- şebbüste Bulunacaklar Bu seneden itibaren Hukuk mezunları için hâkimlik staj müddeti olarak altı ay, maaş olarak ta- elli Hira verilmesi kabul olundu. Halbuki staj için İstanbul Adliyesine müracaat . ederek vazile alan Hukuk mezaunları, aradan —epey zaman geçüği halde henüz maaşlarını ala- Mmamışlardır.. Bu hal onlan sıkıntıda bırakmaktadır. Diğer taraftan bu seneki Adliye büt- çesine konan (110) kişilik sta- jiyer tahsisatının münbhasıran Ankara Hukuk — mezunlarına tahsis edileceği — şayialarınır çıkması, bu gençleri endişeye düşürmüştür. Mağduriyetlerir mahal kalmamak için Adliy Vekâletine — müracaate karar vermişlerdir. Feci Bir Kaza Yümnü Efendi isminde bir elektrikçi dün Bakırköyünde telleri tamir ederken direğe dayalı merdiven kaymış, Yüm- sü Efendi ağır surette yara- lanmiş, — hastaneye — kaldırıl- mıştır. Yeni Matbitat Kanunu Resmi ceridede intişar eden yeni Matbuat Kanunu hakkın- da dün Müddeiumumiliğe ve Vilâyete resmen bir işar vaki olmamıştır. Bir İnhidam Sabaha Knrşî mYeşilköy- de-Bir Köprü Yıkıldı Dün sabah karanlıkta Ameri- kalı tayyarecileri teşyie giden otomobiller avdet ederken Ye- şilköy civarında bir köprü göç- müştür. Köprü, birinci otomo- bil geçtikten sonra yıkıldığı için nüfus zayiatına sebebiyet vermemiştir. Köprünün başında bulunan harman sahipleri derhal koşa- rak köprü önüne potrel de- mirler koyarak diğer otomo- billerin yuvarlanmasına mâni olmuşlardır. Hariciye Vekili Geliyor Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey yarın Ankaradan şehrimize gelecektir. Günün Tarihi| 'Maarif Vekili Ve Kitapçılar Bu sene orta tedrisat progra* | mnin tebdili neticesimde piyasadt bulunan tarih, riyaziyat ve tabk iyat kitapları programdan çıkar rıldığı için mektep kitapçıları zarar edeceklerini İleri sürmüşler ve Maarif Vekillne müracaat et- mişlerdir. Vekil Böy bu husustâ görüşmek Üzere kitapçıları yarım için davet - etmiştir. Kitapçilar ellerinde kalan kitapların Vekâlet tarafından satın- alınmasını teklif etmektedirler, Sokak Köpekleri Vazifedar belediye memurlari sokak köpeklerini geceleri tü- Fökle Tmhaya - devam etmekte- dirler. Kofiservecilerin İçtimar Fransa hükümeti Türk kon- serveleri için damğa metburiyei tini koymuştur. Bu — meseleyi körüşmek —üzere kontserveciler yarın toplanacaklardır. Çalğıcılar Hakkında Belediye çalğıcıların meslek cemiyetilerine intisaplarını mecx buri kılmış, fakat Güzel San'ate lar birliğine yazılmaları hakkın- daki kararı kaldırmıştır. Kadın İrşat Heyetleri Köylere giden Kadın İrşat Heyetleri şehrimize dönmüşlerdir. Heyetler gittikleri köylerde mhh? tavsiyelerde bulunmuşlar, çocuk- lara çiçek aşıst yapmışlar, bas- talara da ilâç dağıtmışlardır. Semada Şahap Yağmuru Dün gece havadâ şahâp yağs muru yağmıştır. Pürseldes isml verilen hu şahap yağmura neti- cesinde semada mavi renkte par- lak bir manzara hâcıl olmakta ve dünyanmı her tarafından gö rünmektedir. MA ağustosm kadar bü. manzara semada her gece devam edecektir. Yeni Harcirahlar Yeni hazırlanan harcirah nik zamnamesine göre (45) liradan fazla maaşlı memurlar nakliye vasıtalarında birinci mevki, (45) liraya kadar olanlar ikinci mevki, diğerleri de üçüncü mevki ile seyahat edeceklerdir. Merhum Münür B. Merhumun talebesi ve sevdikleri dün Boylerbeyinde büyük bir ih- tifal tertip etmişler, binden fazla talebe ve muallim İştirak etmiş, hatırası yadolunmuştur. Türk-Bulgar Dostluğu Bir Bulgar profesörü yazdığı bir makalede Türk ve Bulgar dostluğundan hararetli bir lisanla bahsetmiş, İki milletin nihayet biribirlerine yaklaşmak çarelerini bulacaklarını söylemiştir. Eon Posta'nın Resimli Hikâyesi: —» » Pazar Ola Hasan B. Ve Türk Tayyarecileri I 1: Türk Tayyarecileri — Hasan Bey... Biz de uzaklara bir uçuş yapmak istiyoruz. 2: Hasan Bey — Varolun... Yükselmiye sizin kadar İâyık İnsan var mıdır ? I 3: Tayyareciler — Hasan Bıg;, nereye kadar uçmamızı münasip görürsün 4: Hasan Bey — Bayrağımızın temsil ettiği şu ay ve yıldiza kadar yükselmenizi temenni ederim. Pf T ARr S e