15 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

15 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

TELEFON: MÜDÜRLÜK — 20203 NÜSHASI HER. YERDE 5 Kr. 15 Ağustos 1931 CUMARTESİ No. 379 emmez DARE: /STANBÜL NURUOSMANİYE ŞEREF SOKAĞI HERGÜN NEŞROLUNUR A Halkın gözüdür: Halk bununla görür. A Halkın kulağıdırı Halk bununla işitir. A Halkın dilidir: Halk bununla söyler, be pe Mübadiller Yüksek Makamlara Müracaat Ettiler “CENEVRE KONFERANSININ NETİCESİ | e Rakamlı Kredi Bulamıyor Bu Seneki İstihsal Miktarı (4500) se Tasşmpaa Gibidir Garbi Anadoluda afyon istihsal edilirken İzmir 15 (Hususi) — Geçen- lerde : Cenevrede (toplanan Afyon konferansının ilk mu- karreratı üzerine bankalar afyon tüccarlarına kredi vermekten şekindiler, İzmirde afyon tüccar- rının senelik kredisini temin eden Memaliki Şarkıye Fransız ankası, tüccarlara konferan- sn. meşkuk o mukarreratından Wemleketimizde yapacağı 28“ tarlardan bahsetti, 1 Bü banka müdürlüğü, mem- . eetimizden » ihraç edilmesi * NR ısını Sopa İle Öldürmüş Moalkara, ( ( Hususi ) — Bun- an iki gün evvel bu civarda- bi K Karaca Halil ) köyünde t facia oldu, Hasan Oğlu Osman ismide bir köylü, 20 gedir bir yastığa baş koy dukları karısı Münevveri sopa eşi bayıltıncıya kadar dövmüş, ad ımcağız (o dayağın tesirile yiraz sonra ölmüştür. Zavallı adının üç aylık hamile olduğu anlaşılmıştır. Katil koca tevkif edilerek Adliyeye ve verilmiştir. Dava Açtığı Açtığı Için Kel Celâl isminde birisi kendi aleyhine dava açan Adalet Hanımı Devlet Matbas- 1, öhünde bıçakla yaralıyarak Içmaştır, Müzakereleri (Dünkü nüshadan Devam ) İzim gayemiz mantığa sev- keden Sek doğru yürümek ve “zim ve iman ile ona koşmak- Ur. Dikkat ediniz, hepimiz samimiyetle bitaraf olarak mir akeme edelim. Demin burada Saçları matbuat uğrunda ağar” iŞ ve bütün memlekette İn (Devamı 7 inci sayfada yn (me esl an İett eN Mecliste Gazetel sera: takarrür eden (2400) sandık afyonun (o pekaz olduğunu, memleket içerisinde kalacak olan fazla ibracatın kaçakçı- lığa sebebiyet vereceğini tüc- carlara açıkça anlattı. Tücar- ların kanaatine 'göre; bu va- ziyetten en fazla Yunanlılar istifade edecek, İzmir ve ha- valisinde (o Yunan adalarına geniş miktarda afyon kaçakçı- yapılacak. lığı (Devami 7 inel sayfada ) Dünkü © yüzme Yeni rekorlar kıran meşhur Salim Büyükderedeki yüzme pi mr İstanbul Spor takası deniz birincilikleri mü- sabakaları yapıldı ve çok gö zel neticeler alındı. Bu ara. yeniden on rekor kırıldı. Veli Efendi koşu sahasında üncü hafta at yarışlarına çün. di. arm amed ide koz e meze ei mezeli | aş bi şi emmesini SİİRİ maçı yapıldı. El AT KOŞUSU, FUTBOL musabakalarından Darülfünun Takımı Rus Futbolcularile İlk Maçını Öbür Gün Oynıyacaktır Moskova, 14 (Hususi mu- habirimizden) — Bu sabah Moskovaya (o geldik. spor teşkilâtı tarafından ha- raretle istikbal edildik. Ayın 17isinde ve yirmisinde iki maç yapacağız. Kemal Rifat k » Son Posta; Darülfünun ta- kımile Moskovaya giden Ke- mal Rifat Bey bize gerek Moskovada, gerekse Rusyanın diğer şehirlerinde « yapılacak maçların (o neticelerini (o günü gününe kısa telgraflarla bil direcek, ayrıca maçlara ait tafsilâtı oda mufassal o mek- tuplarla yazacaktır. Muhabi- rimiz maçların resimlerini de leffederek gönderecektir, Cadde Üstünde Bir Karı Ve Kocayı Bıçakla Yaraladılar Dün Beyoğlunda İstiklal caddesinde garip bir * vak'ası olmuştur. Ali isminde biri, o sırada caddeden bera- berce gitmekte olan İhsan Ef. ile zevcesi Fatma Hanımın Üs- tüne yürümüş ve ikisini de bıçakla yaralamıştır. rcularımız intibalar Sağda: o Müsubakalardan diğer bir sahne | Deniz Müsabakaları 931 deniz birincilikleri mü- sabakalarına dün Büyükdere lidosunda öğleden sonra baş- lanıldı. Şurasına kısaca İşaret edelim: Biz İstanbul denizcilik heyetini, bu sütunlarda bir- kaç defa gösterdiği (o fas- liteti tebrik ettik. Fakat dün- (Devamı 3 üncü sayfada miştir. cerh | Yeni Rekorlar Kırdılar | At Yarışları Da çk. gin Mübadele İşi Nasıl Halledilmeli? Muhtelit Komisyondaki Paralardan İstifade Teklif Ediliyor . Haber aldığımıza göre şeb- rimizde bulunan mübadillerden mühim bir kısmı, Millet Mec- lisinin son celselerinde kabul olunan mübadil emlâkin iadesi hakkındaki o kanun © üzerine Reisicümhur Fiz. 'ne, Başvekile ve > Meclis Riyasetine birer ariza göndermişlerdir. Bu ari- zanın bir sureti de Halk Fır- kası Umumi Kâtipliğine “weril- Mübadiller bu kanunun ken- dilerini büyük zararlara soka- cağım arizalarında yazmışlardır. Malüm olduğu üzere bu son kanun mübadillere teffiz olu- nan ve tapuları bile verilen smlâkten etabli Rumlarla bi: M. Baha Bey Fikir- lerini Anlatıyor “Dil Encümenine İştirak Edecek Uzuvlar, Her Halde İşten Yılmaz Takımdan olmalı, Günde On, On İki Saat Gele M. Baha Bey, ki Dil Encüme- ni azalığında bulunmuş ve Maarif Vekâleti tarafından mekteplere tavsiye edilen Türkçe lügatlar yazmıştır, anketimizin suallerine tabriren sevap verdi. Mütalenla- rım aynen neşrediyoruz: I — Alfabede en ufak bir değişiklik yapılmasına taraftar değilim. İlerde, imlâda ban değişiklikler yapılabilir . Mese- lâ: 1 Harfını inceltmekte kul- lanılan işaret pek o kadar lü- zumlu birşey değildir, kalka- bilir. O vakit yazarken ince İ mi idi, kalınlımı idi diye te- reddüde hacet kalmaz, yazıda kolaylık olur. “samere gelince, değişikliğe lüzum aşikârdır. O Gramerde baştan başa Türk kaideleri hâkim olmalı, arap ve acem kaideleri dilimizden çıkarılma- Jadar. « Bunu. “demekle bu iki lisana ait kelimeleri de beraber sürüp (o çıkarmalıdır, odemek istemiyorum. Arap ve acemce- den aldığımız kelimeler bugün bizim k.nli malımız, serveti- mizdir; dilimizde asıl Türk ke- limeleri kadar canlı olarak ya- şıyorlar. Bunları atmağa kalk- mak ana türkçeyi sakatlamak demektir. Bu kelimelere ısınamadıksa kabahat kelimelerde değil, biz- de. Bunlar Arap, Acem kr yafetile, âdetile, kaldesile içi- mizde tuttukça, tabii, yabancı Muhtelit Mübadele Komis yonu Türk Heyeti Reisi yakın olmaları Şevket B. kasım firarilere ait olanların geri “alınmalarını icap ettir. mektedir. Mübadiller ise bunun yeri- ne yine ayni maksadı temin edebilecek ve iki taraf için de zararlı olmiyacak başka bir usul bulunacağı kanaatindedir- ler. Bu kanaatte bulunanların ileri sürdükleri tedbir şu su- retle hulâsa edilmektedir: “Bu kanun mucibince müba- dillerin ellerinden istirdat edi- lecek olan Yunanlı ve Etabli Rumlara ait emlâkin kıymet- leri bir buçuk milyon Türk lirası olarak tahmin ve takdir edilmiştir. Bunun yarım milyon lirası bugün muhtelif hükümet dairelerinin işgali altında olup tahliye edilecek olan emlâkin kıymetlerini teşkil eder. Mütebaki bir milyon liradan, geçenlerde Yunan hükümeti tarafından - etabli ve Yunanlı Rumlara tevzi edilmek üzere Muhtelit Mübadele komsiyonu (Devamı 3 üncü sayfada ) Erkek — Bu gece dairede nöbet Gelemezsem sana bir tezkere yazarım. Kadın — Hacet yok... Bem tezkereyi ceketinin cebinde buldum! M. Baha B. için Türk kisvesine sokulma- ları lâzımdı. Bunuda ancak o gibi kelimeleri kendi kaide- lerimize (o uydurmakla (temin edebilirdik. Meşrebe kelimesi halk dilinde nasıl maşrapa (satur — satır ) olmuş ise çetrefil birçok kelimeler de aşağı yukarı böyle olmalıydı. Halbuki vaktile kelimeyi değil, dilimizin ahengine uydurmak, onun tek bir harekesini oy- natmak bile adeta cinayet sayılırdı. Yalnız hudutlarımız açık iken dilimize (giren ratku fatk, dahamet, gadir, (Devumı 6G ime eyiadal bekliyeceğim - galiba... j