31 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa — SON ı Ziraat Haberleri ı Yüz Paraya Bir Okka Üzüm Konya, — Yerli üÜzüm satı- şa çıkarılmıştır. Okkası 7 bu- çuk 10 kuruş arasında satıl- maktadır. Mahsul bu sene bereketli olduğu için ileride okkasının yüz paraya kadar satılacağı söylenmektedir. Toprak Kavgası Zonguldak — Ereğlide Ova köyünde yer bölümünden ç- kan bir kavga neticesinde (6) kişi bıçaklamıştır. Yaralılardan ikisi ağırdır. biribirini Üzüm, İncir, Afyon İzmir, 29 ( A. A.) — Bugün | 30 kuruştan 64 kuruşa kadar | 3514 çuyal üzüm ve 20 ku- ruştan 28 kuruşa kadar 156 çuval incir ve 1000 kuruştan 1200 kuruşa kadar 703 okka afyon, 6 kuruş 10 paradan 7 kuruş 30 paraya kadar 614 çuval buğday, 4 kurüş 15 | paradan 5 kuruşa kadar 156 çuval arpa satılmıştır. Senede İki Koza Bursa, (Hususi) — İpekçilik Mektebi Müdürü Tahir Beyin teşebbüsü ile bir senede iki defa koza yetiştirmek tecrü- besi müsbet muvafık ne- tice vermiştir. Bazı köylere tevzi edilen tohumlar muvaf- fakiyetle kozaya tahavvül et- miş ve evvelki gün Demirtaş köyünden mahsylü piyasanın pek düşük olmasına rağmen 130 kuruş- tan satmıştır. Pamuk Fiatları Adana, ( Hususi ) — Avru- padan gelen — pamuk haberleri — fiatların — düşkün olduğunu göstermektedir. Kavun Ve Karpuz Bursa, ( Hususi )— Bu sene burada —meyva ve kavun, karpuz fevkalâde mebzul ye- tişmiştir. Bilhassa kavun ve karpuz bedaya gibidir, Güründe Genç Bir Müteşebbis E- lektrik Fabrikası Açıyor Sıvas, ( Hususi — Vilâyete merbut — Gürün — kazasında müteşebbis ve mütehassıs bir genç tarafından bir elektrik fabrikası açılmaktadır. Fabrika ruhsatnamesi almmış ve alet- leri de ısmarlanmıştır. Fabrika su kuüvvetile işliyecektir. Bu genç, Amerikada elektrik ve mensucat tahsil etmiş Karpuz zade Şevket Beydir. Asım Atolay ve gelen ikinci koza son | dır. Bu havalide | kilo TKARADENİZİN $ POSTA TÜTÜN TİCARETİMİZ ÇOK CİDDİ /" MÜŞKÜLLER KARŞISINDADIR İzmirde Amerikan Tabako tütün imalâthanesinde mesaı İzmir, (Hususi) — Mıntaka- mızın en mühim ihraç mad- | desini teşkil eden tütünleri- miz bir senedenberi haric! rekabetin altında- tötün çiftçi- liğile — uğraşanların adedi (110090) kişiden ve imalâtha- nelerdekl işçilerin miktarı da (150000) den fazladır. sene tesiri mıntakada — 19,215,000 tütün — istihsal — edimiş, bunun — 18,922,830 kilosu ih- raç edilerek —memleketimize 28,114,085 lira girmiştir. Şehrimiz piyasasından en fazla tütün satın alan devlet- ler sıra ile Almanya, Belçika, Amerika, İtal Çekoslovak- Bu | ya, Macaristan ve Romanyadır. ı Tütün mahsulü geçen sene- ye —kadar — memleketimire 30,000,000 lira girmesini temin İzmirde Amerikan Gerl tütün imalâthanesi tün almaktan istinkâf etmesi.. 4 — Macaristan — rejisinin memleketimizden tütün almak- tan sarfı nazar edişi... Rusla- ediyordu. Fakat bu sene ayni | rın Almanyaya fazla miktarda etmenin vaziyeti — muhafaza | müşkülleştiği ve ihracatın nok- san olacağı şimdiden anlapıl- maktadır. Karşı bulunduğumuz.. | tehlikeleri sırasiyle yazıyorum: | — Rusların Almanya ve Amerikada tütünlerimize re- kabete kalkışması, 2- piyasalarına Türk tütünü fir- masile Tisalya tülünlerini sür- mesi... 3 — Çekoslorakya — tütün rejisinin memleketimizden ti- | ŞİRİN KASABASI: Çarşamba Mamur Bir 'Belde Haline Bürün Burada Elli Patlıcan Beş Kuruşa, Bir Piliç On Kuruşa Satılıyor ' Çarşambanın yeni beton köprüsü Samsun, (Hususi) — Samsı- nun kırk kilometre şarkında- ki Çarşamba kazasını vilâyete bağlıyan sahil demiryolu se- | ferlerine —muntazam surette devam ediyor. Bu hat, bilhas- sa Çarşamba kasabasının ima- rıma mühim amil olmuştur. Kasabayı iki kisma - ayıran geniş Yeşilirmak nehri öze- rinde şimdiye kadar tahta bir köprü vardı ki her zaman için tehlikeli bir geçitten başka birşey değildi. Çarşamba Be- | lediyesi, bu tahta köprüyü yıktırarak yerine asrt şekilde mükemmel bir beton köprü yaptırdı. Belediye, kasabaya yakın | bir yerde bulunan (Emirhan) suyunu da kasabaya getirte- rek halkı dere suyu içmekten kutarmıştır. Bunun neticesi günden güne azalmaktadır. Çarşamba kasabasının çar- şamba günlerine mahsus bir pazarı vardır. Her köylü o gün mahsulünü pazara getirir, satar — ve topladığı alacağını alır ve köyüne gi der. Bu münasebetle size ucuzluk hakkında birkaç mi- sal söyliyeyim : Elli patlıcan beş kuruş, bir araba kavun ve karpuz iki Rra, bir piliç on kuruş, etin okkası kırk kuruş. Köylüler pazara getirdikleri sebzeleri satamıyarak sokaklar- da bırakıp gidiyorlar. Fakat tuz çok — bahalıdır. Köylü bir okka tuza bir çuval fa- ! sulya vermektedir. Yalnız fazlaca yagan yağ- murlar bu sene tütün mah- sulünü kısmen bozmuştur. para ile | | ucuz tütün sevketmekle bize bu sene yaptıkları zarar - tüc- carlarımızın milyonlarca ziya- na girmelerine sebebiyet ver- miştir. Yine Rusların Amerikaya tütün sevketmek için Di Ame- rikan Tobako Şirketile 10 se- Yunanlıların - Avrupa | nelik bir mukavele aktetmek için müzakereye de bizim için girişmeleri | zarardır. Bu vaziyet karşısında çiddi tedbir almak mecburi- yetindeyiz. Adananın güzel yaylalarından biri Adana, ( Husust ) — Yazın burada hararet gölgede 35-40 dereceden aşağı düşmez. Yaz mühim bir | 'Yaz Gelınce Herkese Yaylalara Taşınıyor | Çukurova Halkının Yaylaya | Çıkması Çok Zevkli Olur RERTTEİ KT NST Ç mevsiminde beş ay süren bu | bunaltıcı sıcaklarda yaylaya ve bağlara için bir zaruret, bir ihtiyaç- tır. Bilhasta haziran, temmuz ve ağustos aylarında ve sinekten şehirde çatı altın- da yatmanın imkânı yoktur. Yaylacılık Adana ve havali- sinde bir an'ane hükmünde- dir. Hele otomobilin bollaş- masından — sonra bu — âdet umumileşti. Okadar ki üç sene evvel 60-70 evden ibaret olan Bürücek yaylası şimdi 400 evlik koca bir köydür. Çukurovada her kasabanın ayrı bir yaylası vardır. Meselâ çıkmak — herkes | sıcak | | geçirirler. | laya gidip cumartesi sabahi | | Şimdi Namrun yaylasına yalnız Tar- | suslular gıder Göıne ile LA e dd . | tehlikedir. | | | | leke siya Senelerdenberi Yunan tü- tünleri Türk tütünü olarak Avrup piyasalarına sevkedil- mektedir. Yunanlıların beynel- milel ticaret kavaidine uygunsuz olarak tatbik ettikleri bu usul, bizim için ikinci ve mühim iktisat — Vekâleti | bir - tacirimizin yanlış ha- reketi yüzünden Çekoslovak lG'arp Memleketleri Mısır Ve Sur. wMilliyetperve leri Anlaşıyoı Şamdan yazılıyor — Un barpten sonra diğer şark | letlerinde olduğu gibi A larda da istiklâl duygusu | vetlendi. Fakat bu duyg öldürmek için eski müst yürütmek zımdı. Çünkü Hint yolu em altında bulunmalı idi, Um harpte verilen sözü tut mak Cemiyeti Akva Vilson prensiplerile uyan dığı ümitleri yok etmek ( ediyordu. ve Bunda muvaffak olunu bir. müddet için, korku Arap — birliği husule gi mezdi ve öyle bir A: birliği yerine Mısır, Si ye, İrak, Filistin cema lerinden mürekkep ayri v hklar hâsıl olurdu. Bu ga ye varmak için takip olur yol eski “hükmetmek için ay malhı,, düsturu idi. bir sene evveli kadar — muvafi Bu usul, in piyasamızdan çekil- diğini anlamış ve bu taci: tecziye edeceğini — bildirdiği | için Çeklerin tekrar münase- bete girişecekleri anlaşılmıştır. | Yukarda yazdığımız - tehli- keler çok esaslı ve ciddi mu- kabil tedbirler ittihazına muh- | tı tır. Aılııım GA lilerindir. Karaisalı halkı, bir tek hane kalmamak şartile yazı Kızıldağda geçirir. Ada- nalılar da Gölek, Bürücek | yaylalarına taşınırlar. Yayla- | cılık ağır bir külfet olmakla | beraber çok caziptir. Sekiz ay düz ovada çamın ve dağın hasretini çekenler haziranı sabırsızlıkla beklerler. Oto- mobil veya trenle perşembe günü yaylaya gidip cumartesi | sabahı Adanaya — dönen iş güç sahibi — yaylacılar, şehirde bir haftayı çok güç Bu seneye kadar yazın şe- hirde en büyük zevkleri perşembe günlü yay- oturanların işlerinin - başına — dönmekti. bunun yerine kısmen de deniz banyoları kaim ol- | gelinceye | oldu. muştur. Fakat son bir sene z fında Arapların gözü ha kati görmiye başladı. Ve onun içindir ki mah: ve mahdut san'i milliyet cer yanları umum! ve şamil | Arap birliği fikrine mevki terketti. Son günlerde Vevft Fırkı| umumi kâtibi ve sabık Mıu Maliye Nazırı Mükerrem Übe B. Suriyeye gelmiş ve Suri: milliyetperverlerile görüşmü tür. Bu zatın bu münasi betle söylediği sözler, 4 cereyanın ne derece yayılmı istidadında olduğunu gösti riyor. Übeyt şimdilik Bey bu gaye iktısadi ha; cepheden gidilmesini tavsi etmiştir. ki en makul ta: hareket te budur. ve Karataş | Plâjı Adanalılar Yaz Zevk Burada Çıkarıyorla: Adana, (Hususi) — Karat Adana ve havalisinin yegâ fakat mükemmel bir plâjıd İskenderon — körfezinin gı sahilinde küçük bir nabil olan Karataşın denizi ç sakin, durgun ve berrakti Yazın kadınlı erkekli grup! otomobillerle gelerek deni: zevkini çıkarırlar. Salâhaddi