31 Ağustos 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

31 Ağustos 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NA A mağ 7 7 ç Muhteşem İnfirat Asirlardanberi sürem © bir mle- temleke politikası, | (evveli bir harp babriyesi, erken irsi şin en ileri giden bir sanayii, selerin bir türlü sarsamadığı sabit parasile, muhteşem bir infiret — Splendide İselation içinde yaşıyan > gilterede, emen inallük eden ba- &« tagayyürler vukum gelmekte- dir. Bu tagayyürlerin başmda, bu- gün Lort olan © büyük bir Ingiliz diplomatının harpten sonra tesisi iüzumunu gördüğü Alvam Mecli- sini koymak lâzımdır. Milletler a- rasındaki meseleleri, münferit ola- lüne nihayet vermeğe, onları bey- nelmilel demokratlığın talep ettiği veçhile reye müracaatla 'neticelen- dirmeğe doğru atılan bu İngiltere hesabıma fedakârlık olarak kaydedi- lebilecek adımın, ramen si mış olması, dikkate lâyık bir te- rih hidisesi olarak tespit edilebi- Tir, Bir diğer bu muvafakatin, İngiliz bankacı lie gururunda açtığı rahme, göz den kaçmıyscak kadar büyüktür. Alınan, fakat istiğnadan dolayı bir müddet kullanılmıyan bu para, İm- güliz lirasının an'ane teşkil eden sabitliğinin bazı infisah teamüller içinde | bulunduğunu — setretmeğe yaramıştır denebilir. İngilterede, şu © günlerde, çok ehemmiyetli bir tagayyür daba vu- kun geliyor. İngiltere, serbest © bul etmeği teemmül ediyor. Bu, şu demelitir ki, İngiltere * odoğradan iktesadi bünyesinde bir tagayyür yapmağa rıza göster mektedir. Bu memlekette serbest — Ücaret, bir iman halinde idi. Geçen asrın ortalarından beri bu usulü muam- nitçe tatbik eden tek memleket in gilteredir. İngiliz iktısat ilmi dai ma serbest ticareti müdafaa etmiş- Sr, Şu halde hangi kudretli mü etsirdir ki bu memleketi © serbest Genretin zıddı olan gümrük usulü- ne sevk ve tahrik etmektedir? Vaziyet kısaca | şudur: Bir ta- raftan, İngiliz bütçesinde 120 mil- yon isterling açık var. Diğer taraf tan, İngiliz hazinesinin #mele si- &orta kazasmdan 100 milyon ister- ing alacağı var. İşsizlik 2,7 —mil- yondan Imilyona düşmeden, işsizlik kasasında toplanan senede 45 mil- Yön isterling kâmilen işsizlere veri- lecek, kasanın hazineye olan boron için; kasadan beş para glemıyacak tır. Yakın bir gelecekte işsizliğin İnmesi ihtimali görülmiyor. Bilâkis kışta artrnası tahmin ediliyor. Şu Kalde “ya yehi irat bulmalı; ya mas raftan kesmelidir. Fakat Amele Fırkası hâlim ol tikçe, işsizlik sigortasına güç doku- Bulur, Sizorta knsasma, amelenin daha fazla nisbette iştiraki ve bu kasadan amelenin dahâ az nisbette istifadesi, Amele Fırkası için kolay kabul edilemez. Amele Fırkası İçin kabul edilebilecek gibi görünen. Esi tedbir gümrüktür. Bunun üzerinde | bugün esaslı şahsiyetler arasında ittifak görülmemektedir. Ğ Bazıları az grda maddesi alacak, yani ame le ücreti filen azalmış olacaktır. Gümrüğe bidayette muvafakat etmeyen bu zümre içinde Maliye nazmı Saowden de vardır. o Diğer bazıları da gümrüğü müstehlile de- (Devamı 6 ıncı sahitede) Dumlupınarda ya pılan merasimin tafsilâtını ikinci Sahifemizde oku-| Yunuz, Dün Zafer bayramının yıldönümü münasebetile İstanbulda yapılan merasim intiğalarından: Geç't resmi ve tayyare timsali “enkaeaesasameaseskeekeskeaseseaasiseeeraeeemassaseeşaseaaseeeeeeeeeemememe 30 Ağustos Zafer ve Tayyare bay ramı dün, memleketin her yerinde büyük tezahürat ve heyocanln tesit edildi. Bu büyük kurtuluş günü bü- tün Türkün kalbinde derin bir gu- rur ve sevinçle anılarak, onu yara- tanlara binlerce kere minnet ve şük. ran borcu ödendi. Dumlupınarda, Meçhul askerin âbidesi başında, memleketin dört bucağından koşup gelen vatan ev- lâtları tarafından büyük © merasim yapıldı. İstiklâl var etmek için ha- yatlarını feda eden aziz şehitler hür metle anıldı. Ankarada, İstanbulda, bütün büyük şehirlerde bu en bü- yük bayramımız yürekten gelen bir sevinçle tesit edildi ve muazzam a keri geçit resimleri yapıldı. İstanbulda ii Dün İstanbul çalkanan bir denize benziyordu. Bütün İstanbulun kalbi ayni hız ve çoşkunlukla çarpıyordu. Şehir baştan başa şanlı Türk bay. raldarı ile donatılmış, halk sabahle- yin erkenden akın akın yollara dö- külmüştü. Herkes bu mes'ut günün yıldönümünü tesit için neşe ile t0p- Tantr yerlerine gidiyor, o mini mini mektepliler Tayyare o Cemiyetinin gözel rozetlerini dağıtıyor, halk ro- zetleri memnuniyetle göğüslerinde taşıyorlardır. Beyazıtta Saat on buçukta Beyazıt mey- innda geçit resmi O başlayacaktı. al meydanı daha saat dokuza hincahinç denecek dere cede dolmuştu. Darülfümünun dış kapısı önüne bir tribün yapılmış askerin geçmesine müsait ol- mak izin halkın duracağı yer bir tel ile ayrılmıştı. Yolların iki tara- tında intizar temin için fasılslarla polis memerları ve nsker sıralanmış- Vardı, Bütün gözler tribüne (dikilmiş, merasimi ve üçüncü Kolordu kuman damı Sükrü Naili Paşayı bekiiyor- kar, geçit resmine bir an evvel bat lanması için sabırsızlanıyorlardır. Kolordada. Saat dokuzda Şükrü Naili Paşa Kolordu kumandanlığmda tebrikâti ia” kumandan verildi. Saat om bu- kabul etmeğe başlamıştı. Bu resmi kabul ona kadar sürdü. Tebrikâtta bulunanlar meyanında — Vali, Vali muavini, kaymakamlar, polis müdü- rü, ordu mensubini şehir mümessi- İ leri ve daha bir çok (zevat vardı. ime iştirak eden ordu mensu- | üniformalarını lâbis bu- | Hunuyorlardı.. Erkân hükümet te jaket atay ve silindir şapka giymiş- lerdi. Tebrikât merasimi bittikten son- ra, erkânı askeriye ve hükümet oto- mobillerle Beyazıt meydanma gel. mişlerdi. Bu esnada geçit resmine İştirak edecek asker, mektepliler © ve #air teşekküller darülfünunun iç meyda. nında toplanmış bulunuyorlardı. Kumandanlar askeri son defa göz- den geçiriyor, musyene ediyorlardı. Natuklar Sert bir “hazır dağu yere gelmiş Dün Bebek koyunda Tayya- re cemiyeti menfaatine deniz» cilik heyeti tarafından tertip edilen deniz yarışları çok gü- | & zel ve heyecanlı olmuştur. Ya- rışlara yine bir çok ihtil İ selelerden dolayı Beykoz W Beylebeyi kulupları iştirak et- İ aemişlerdir. Yarışlara 15 de Sehir meclisi asasmdan ve gazete | Şükrü Naili Pş. askerin bulun: | İzzet B. Bey Bebekte kürek yarışları yapıldı Tenisde Şirinyan Sedadı mağlüp etti belir havi olan 20 numaralı muaz- zam program ancak 20 de in- bek bahçesinden ve denizden âflı me- | mühim bir kalabalık tarafın- e | dan takip edildi. Alman teknik suğu geçiyordu, Şükrü Naili Pş. bü tün kıtaatı teftiş eti, Asker kuman danı selâmlryordu. Teftiş bittikten sonra en genç ve en kıdemsiz zabit Muammer B. ortaya çıkarak şu mut- ku irat etti; dx “Muhterem arkadaşlarım, Bundan 9 yıl evvel bu memleket üzerine doğan nurlu zafer güneşinin yildönümünü tesit için bügün bure- | £© ya toplandık. Bu mubarek ve mes'at | | gün için bütün kumandanlarım ve bütün arkadaşlarımı candan tebrik öderim, Bundan on ilçi, on üç sene ka- dar geriye bakacak olursak, memle- ketimizin acıklı heğini görürüz. kara ve karanlık günleri © hepimiz yaşadık. Ve'onum acısını ta kalbi. mizde duyduk. Biz o zaman © gene (Devamı $ inci sahifede) a | e mayriyat müdürü OE ve Adalar halkı bini na mutkumu söylerken ol İNAL AN KCKLEY77 02 Gölcük Hastanesi Dün. parlak merasimle küşadı yapıldı Deniz müsteşarı Mehmat Ali Bey niz fabrikalar Celdi Rasim R kalar müdürü Emrullah ve İz- mit Deniz ve kara kuvveteri kumandanı ve zabtileri hazır bulunmuşlardır. Hastahane baş doktoru binbaşı Celâl Raşim Bey tarafmdan müheyyiç bir nutuk irat edilmiş ve hastaha- neninİstanbuldan İzmite nakli | esbabi izah edilmiştir. Bu has- inhane şimdilik 100 yataklıdır. Deniz hastahanesinin Gölcüğe nakli hususundaki isabetli gö- rüş ve kararından dolayı Deniz müsteşarı Ali Rıza Bey hakika ten şayarı takdirdir. Eski Bah- riye hastahanesi röntkencilik ve cildiye mütehassısı olan Dr. Celâl Beyin bu yeni hastahane- yi de en asri bir şekilde idare aç edilebildi. Müsabakalar Be İ tur. Celâl Bey, Bahriye ha: edeceğinde biç şüphemiz yok- hanesinde © senelerce çalışmış ve bir çok hastaların yardımma İ koşmuş çok kıymetli bir cildi- ye mütehassısıdır. Malüm oldu ğu üzere, Beyoğlu ve civarı hal kı bu eski Bahriye hastahanesi nin “Millet Hastahanesi,, şek- line ifrağı ile bir şehir hastaha- nesi haline getirilmesi için muh müracaat etmiş ti. Bu temennilerin hakikate münkalip olması çok temenni edilir. Kaya Bey Bugün Ankaraya avdet edecek Çanakkale ve İmroz havali- sinde bir tetkik seyahati yapa- rak şehrimize avdet eden Dahi Biye Vekili Şükrü Kaya Bay bu eticeleri şunlardır: (Devamı 3 üncü salifede) gün Ankaraya gidecektir. Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yaz: Müdürü ii İr Dün şehrimize 350 | Rus amelesi geldi Gelen Rus amelesi iyi çalıştıkları “ .. ” için bedava seyahat ediyorlar Sovyet hükümetinin en çalışkan |, | N amele için tertip ettiği tenezzüh se-| İ” yahatine iştirak eden Rut © #melesi || dün Ukranya vapuru ile şehrimize | gehmişlerdir. İ Gelen amele 80 i kadın olmak! üzre 350 amelesidir. Rusyanın beş © senelil plânının tahakkuku için fabrikalar. da azami gayret ve hüsmü bizmetle- İ vile temayüz etmiş © oldukları için, kendilerine mükâfaten böyle bir te. | nezzüh tertip edilmiştir. Bu tenez- | züh her Rus amelezinin senede hak: | Ni ki olan mezuniyet müddetinden ha- | Ukranya vapuru 35 günlük seya- hat için Leningrattan hareket et miş, evvelâ Hamburga, oradan Lon- draya, Londradan Cenövaya uğra: yarak şehrimize gelmiştir ve bu- radan da Odosuya gidecektir. Seyahati tertip eden Sovyet sen- dikalar: merkez birliğidir. Onun &- çin bu seyahat amele için meccani bir seyahat olmuştur. Gelen amele Rusyanın muhtelif sanayi merkezlerine mensupturlar, İçlerinde ayrıca 3 muallime o ve 5 mühendis vardır. Amelenin bir kaçı müstesna, hep «i gençtir. Bir tanesi 57 seneden beri birRus fabrikasmda çalışmakta dır. Bunlardan bazıları sanayide, ba zıları Baku petrol kuyularında, di- ğerleri Moskuva ve Leningrat fabri kalarında çalışmaktadırlar. İçlerin- Rus amelesini getiren “Ukrayna, vapuru rni traktör makinistleri de vardır. “Ukrunya” ise 5,600 tonluk bir vapurdur. Odesa ile Batum arasın- da yolcu ve yük taşımaktadır.Vapur | da 500 yatak vardır, bittabi birinci, | ikinci, üçüncü diye mevki farkı yek | tar, Dün zafer bayramı münasebetile geçit resmini temaşa eden Sovyet amelesi öğleden sonra şebrin şaya- Bı temaşa yerlerini gezmişlerdir. Bugün fabrikalar açık olduğun. dan Feshane, Bakırköy, Ford fabri- kalarını ve daha birçok mücssesatı de bir tanesi kadın olmak üzere zi- | snasyeyi gezeceklerdir. Komünist genç kızlar şehri dolaşıyorlur | l Tadilât yapılacak Darülfünun bareminde bazı | tadilât yapılacaktır ANKARA 30 (Telefonla) — Darültünun emini Muammer Raşit Bey bu akşam konvansiyonel İle | İstanbula hareket etmiştir. . İstariyonda Maarif vekili maarif erkânı ve dostları tarafından teşyi edilmiştir. Öğrendiğime göre Darülfünun baremi (üzerinde bazı ufak tadilât yapılmak üzere (o Darülfünuna iade olunmuştur. Muam- mer Raşit Bey evrakı birlikte getirmektedir.