31 Ağustos 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

31 Ağustos 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

için içimize, harimi i kadar yirmişti. Dışarıdan giren dür —— içeriden, bask soy mstzlar kucak açrsışlardı, ve ların en başında Halife delimi. tacıdar dediğimiz taçlı canavarlar umuyordu. yeryer isyanlar çıkıyor ve fesat ve tifak tohumlarının mahsulleri top- lanıyor, memleketin içi kan, duman ve zından oluyordu. benliğini, memleket — topraklarını kayhediyordu.” Genç zabit bundan sonra ordu- muzun nasıl teşekkül ettiğini, nasıl harekete geçtiğini izah etmiş, Bü- Yük saferi anlatarak demiştir kö: “Cihan ; tarihinde misline ender tesadüf edilir bir zafer kazanılmıştı. On beş günde bir ordu imha edil. miş, bir memleket kurtarılmış, bir istiklâl kazamılmıştı. ; Bu günleri, bu mes'ut günleri o zafere, bu zaferi yaratan Başkuman- dan Gazi Mustafa Kemale borçlu” yuz. K Ulu milletimin şerefli ordusuna bor Yala Türk milletinin yuca ev” lâdı Büyük Gazimiz. Yaşasın doğan ve hür yaşayan Türk m Yaşasın Türkiye Cümhuriyeti.. Ya- Türke ordusu.” ©“ Genç zabitin bu müheyyiç mutlu çiddetle alkışlandı. . Şükrü Naili Paşanın nutku Üçüncü Kolordu — kumandanı Şükrü Naili Pş, müteakiben şu mut. ku irat etti: di! “arkadaşlarım, Bugünkü büyük © Bayramımızı tebrik ederim. İstiklâl barbinin ve Yöaşkumandanlık muharebesinin hür lâsasını genç mülüzm arkadaşımız pek iyi bir surette tasvir ve izah et- tiler, Bu muharebe Türk tarihinin yaldızlı ve mefahirle dolu sahifeleri içinde bir inci ve bir pırlantadır. 18- tildül muharebesi bir memleket ve millet muharebesidir. Bu muharebe- Yi milletin kendisi başlamış ve ken- di heyecanile yapmış ve kendi azmi- le bitirmiştir. Fakat onun ayrıca bir mürşidi ve bir başı vardır: o Gazi Mustafa Kemal... Mustafa Kemal.. çok kişinin, her teyin mahvolduğuna hi bir zamanda milletinin önüne ve ba- #na geçti. Kendi deha ve kudretini milletinin ve bunun yüksek ordusu" Bun kahramanlığı ile ve azmile yo” Burarak bu emsalsiz zaferi meydana Betirdi, Dünya yüzünde her milletin bü: Yükleri vardır. Fakat cenabı hak bu büyüklerin en büyüğünü, Gazi Mustafa Kemali, Türk milleti ara- sında yaratmıştır. Bugün burada bu büyük başı hürmetle selâmlarım. Gene her memleket bir orduya sahiptir. Fakat cesaret ve fodakârli- Ör ile, azim ve kudretile tek olarak. Anılan ordu; — teşekkülünden beri Türk ordusudur. Tie. celi ei timdiye kadar kaydeylediği iye Mi aray rim iye olduğu, halde ön Haraftalçi eriüne gelerek Yeri Se BA etti, Burada vali, fırka Te Merkez kumandanı ordu ve Hökü Met erkin verdı. Saat on biri 8S Yordu, Resmi geçit başlamıştı. Bü KİN eözlür sağ tarafa çevrilmişti ie mektebi talebesi, önde ban Yürüy e duğu halde muntazam ps le ilerliyorlardı. Bando istik nı calıyordu. Devlet nüfaz ve kuvvetini, millet | kip fırka bandosu İle bir piyade ala- yımız geçmeğe başladı. Yağız yüzlü sort adımlı Mehmetçikler çelik vü- cutları ile birer heykel gibi munta- bölüğü topçu taburu takip etti. As- ker geçişi bitmişti. Bundan (sonra polis bir resmi geçit yaptı. Polisi it- fniyo bölüğü takip etti. Müteakiben bir otomobil üzerinde güzel ve zarif bir şekilde tertip (edilmiş tayyare timsali geçti. Tayyarenin iki term fında ikişer Türk kızı beyaz kırmızı elbise giymişler, Tayyare cemiyeti- nin küçük renkli kâğıtlarını atıyor. larda. Kâğıtlar üzerinde muhtelif ma- alde halkı cemiyete yardıma davet eden cümleler vardı. Tayyare timsali geçerken — saat 12 ye 10 vardı. o Darülfünunun iç meydanda 21 pare top atılmağa başlandı. Bundan sonra Mehter takımı, ş6- hür bandosu, — şehir yatı mektebi, Darüşşafaka, izciler, Darülfünun ve muhtelif esnaf teşekkülleri geçtiler. Geşit resmi bitmişti. Beyazıtta başlayan bu geçit resmi Divanyolu, Sirkeci, Galata köprüsü, Karaköy, Şişhans yokuşu, İstiklâl vaddesi ta- ümü |» | şüphe olmadığını söylemiştik. rikile Taksime vasıl olunduktan son ra dağıldu Askerler kışlalarına © ve talebe mekteplerine döndüler . Üç yeni Tayyareye Ad kondu Istanbul halkının teberrularile sa tın alınarak Tayyare cemiyeti tara: fından ordumuza hediye edilen öz eni tayyarenin ad konma merasimi — Yeşilköy tayyare karargâhında yi Saat tir. » tasyonu, Bakırköy, Yeşilköy, Kali- tarya ve Küçükçekmeceden otomo- billerle ve yaya olarak gelen halk ile dolmuştu. Saat 14 buçukta, İstan- bul Tayyare cemiyeti merkezi tara- fından tedarik edilen otomobiller, davetlileri, Yeşilköy tayyare istas- yonunu götürmüştür. Vali ve beledi ye reisi Muhiddin Bey, Kolordu ku- #mandanı Şükrü Naili Paşa ve Mür- sel Paşa, İstanbul meb'usu Alâeddin Cemil, Halle fırkası idare heyeti re- isi Cevdet Kerim, Deniz e rından Şemseddin, Beyoğlu kayına- kamı Sedat, Bakırköy kaymakamı Fehmi, Ticaret odası ikinci rini Ne cip, belediye reis muavinlerinden Hâmit, Polis müdürü Ali Rıza Bey lerle fırkannı İstanbul, Beyoğlu ve Üsküdar teşkilâtına mensup bir çok sevat merasime iştirak etmişlerdir. Tayyare karargâhında büyük han- gar, davetlilere | tahsis edilmişti. Bahriye bandosu, güzel parçalar ça larak hazıruna neş'eli dakikalar ge- girtiyordu. lam. Tayyare cemiyeti Istanbul şubesi re isi Hasan Fehmi Bey kürsüye gele-|. Tayyare cemiyeti mamma, hal- Kan sr ağları arasında 8 mt “Muhterem Efendiler, Uç sene evvel Yeşilköy sahilinde ün bir deniz bombardıman tayyaresine Istanbulun şerefli namını izafe eder z Fatih) ve (İs- yaremiz (Beyazıt), (Fatih) : tanbul balıkçıları) isimlerini taki ken, hava kuvvetlerimize böyle t Kp tayyarlerden mürekep bi (a tapbul hava filosu) ilüve etmek için iki sene evvel de burada 3 tays| " muhterem (hemşerilerimiz tarafın. dan gösterilen büyük arzunun, az zaman zarfında tahakkuk edeceğine İşte bugün bu vatani ve milli va. zifenin mühim bir kısmının daha ya pıldığını memnuniyetle görüyoruz. Vatan müdafaasının ehemmiyet ve kudsiyetini çok iyi takdir eden fedakâr İstanbul hallemın İsymetli teberruatile üçüncü defa olarak sa” tan alınan şu üç tayyare bugün (Bey oğlu), (Üsküdar) ve (Adalar) isim lerini takmak münasebetile burada toplanan muhterem heyeti ve bütün Istanbul halkını Tayyare cemiyeti namma minnet ve şükranla selâmla tam, Istanbulda olduğu gibi, memleko tin her tarafında, her zaman göğsü müzü fahir ve gururla kabartan ha- miyet müsabakası hararetle devam ediyor ve edecektir. Tayyarelerin müstakbel harpler- de Yapacağı mühim rolleri hakkirle takdir eden ve hasim tayyarelerine karşı en müessir vlihin gene tayyar re olduğunu (o çek 'yi biler uyon:k ve cömeri milletimiz, bu sene kar a man ordumuza 37 ievyare dala he MILLIYEI FALAKIKDI Si diye etmiştir, Ke. disini kurtaran v. koruyan ordusuna şükran borcuna. Bdemeğe çalışan fedakâr milletimize delil olmakla fahir ve sürur duyan Türk Tayyare cemiyeti faziletli ve bamiyetli halkımıza çan ve gönül den müteşekkir ve minnettardır. Bu | 37 tayyareyi satın alan şehir ve ka-| sabalarımızda, bugün © bunlara bü- yök merasimlerle isim takılmakta. dir. Aziz Türkiye şehirleri içinde gü- zel İstanbul, bu heyecanlı müsaba- kanın daima en ön safında bulunan müstesna örneklerden biridir. Muhterem İstanbul halka İşte sizin kıymetli teberrüatınız- In alman şu üç tayyare, gi vinç ve iftiharla parlayan gözleriniz. önünde şevk ve sürurla yükselecek- fir. Her türlü ihtimallere karşı kalple re emniyet bahşeden bu tayyareleri- miz, sevgili İstanbulun, Beyoğlu, Usküdar veAdaların sevimli namları nı vatanın semalarında ve icap oder se daha uzaklarda şan ve şerefle u- çuracaktır. Bunları ve umum tayyarelerimizi kudretli ellerine tevdi ettiğimiz ce- sur ve fedakâr tayyarecilerimize ber zaman, her yerde selâmet ve muvaf fakiyetler temenmi eden ve bu kahra manları yetiştiren ordumuza, mille- timize hirmet ve şükranlarımızı are zeylerim.,, Hasan Fehmi Beyin nutkandan sonra, Beyoğlu ve Adalar halkı na- mına şehir meclisi azasından gazete miz umumü neşriyat müdürü Ethem İzzet: Bey kürsüye davet edildi. Et hem İzzet Bey sik sık alkışlarla in- kıtaa uğrayan 'şu nutku söyledi:- “Muhterem vatandaşlarım, 30 Ağustos büyük Türk zaferi nin başımıza tacettiği şeref ve gurur hülesi içinde bu meydanda toplan- mış bulunuyoruz. Aynı gurur ve ay nı azametli ifadeyi hisseden Türk | milleti gene bügün, bu saat ve.. Bu | «nde bütün Türkiye tayyare istas: yonlarında toplu bulunuyor. Cüm- huriyet hava istasyonlarının her bi- rinden bir an sonra yeniden birer ve bir kazar çelik kanadın sormalarımı- za yükselmiş bulunduğunu görece- ğiz. Arkadaşlar, - | de de tamamile kuvvetli ve tamami 30 Ağustos büyük Türk zaferi ta ği bir zafer olmanın çok fevkinde bir gurur , seref ve iman kaynağıdır. 30 Ağustos yalnız bir zafer.. sade ce bir kuruş ve bir kurtarış âbidesi olmaktan uzak; daima yüksek, dai- ma tatihin seyrine hâlim ve müteva Ii inkılâpları mahmal bir ateş ve he yecan memhaıdır. Bir iman ve ona ki, bu gün burada toplanışımızın bir'mânası da bu fe- ragate işarettir. diyoruz. z Arkadaşlar, Memleketin bütün çelik kanatları nı seferber eden bu çoşgun ve tahas süslü günümüzde şurada gördüğü- müz üç tayyarenin adı, hü me da feragatten başka nedir Filhakika bir onlara Üsküdar, A- dalar ve Beyoğlu diyoruz.. Burada, bu kürsü üzerinde ve hu zurunuzda sesimi Yüküeltmek şerefi Bi bulduğum Beyoğlu ve Adalar hal | kı namına aynı noktayı ısrarla teyit | etmek isterimi. | Beyoğlu tayyaresi sadece Beyoğ- | lu halkınm feragat “ve faziletindeki tezahürün bir © hediyesi, bir vatan borcudur. Ve bütün Türk milleti ay mı borcu, ayn: tahassünle ödemek va | ziyetinde bulunuyor. Ürküdar ve A- dalar tayyaresinin mânası da bu ol| duğu gibi tayyare” istasyonlarımız- | dan aynı saat içinde havalarımıza sa lacağımız diğer bütün çelik kanat- lar da aynı vazifenin ifası, aym ta bassüsün tebarüzüdür, Arkadaşlar, iki taç deviren ve yedi millete tari- hin seyrindeki maküs yollarını şaşır tan büyük zaferimizin küre üzerin- | de mazi ile olan bütün irtibatını ke- | serek yalar ve sadece aden Türk Cümhuriyeti, Gazi Mustafa Kemal Türkiyesi koyduğu bu genç yaradır | lışın daima yukarida ve yüksekte! duran başmın bir an için bile olsun | yer değiştirmemesine meydan bırak | mamak, vesile vermemek için ayağı | mizi bastığımız toprak üzerinde kuv | vetli olduğumuz kadar gönüllerimiz in hangi : le hâkim ve sahip bulunmdk meebu- riyetindeyiz. Arkadaşlarım, Kuvvetli kalmak. için, kavvetli durmak lüzamdir. Hâkim olmak için mahküm olmamak. gerektir. Hergün yeni bür vesile ile görüyoruz ki mil- letlerin müstakbel mukadderatlarını | tayin edecek büyük neticeler hava | larda toplanıyor. * Hayalarına tama mile sahip ve.tmmâmile hâkim ola mayan milletler için en kısa bir za man zarfında herhangi bir harbin nikübet ve büsranmı bütün acılı. Zn, iztırabile duymamak kabil değil dir, Bilhassa istikbal harpleri yal nız milletlerin eilletlerle harbi oldu una göre almacak neticelerin veri- lecek hükümlerin çok kahir olduğu- nu dikkat mazarlarından uzak tut mamak lâzmdır. Onun içindir ki xa fer günümüzün, Türkiye cümhuriye tini kuran ve yaşatan ünün bir adı Vatandaşların, Türk milleti tarihte olduğu gibi bu gün de sadece Sulh ve müsale mete kıymet veren bir millettir. Fikat, sulhperverliğimizin başka- ları tarafından 7381 telâkki edilmesi» ne hiç bir zaman müsânde ve meydan | vermeyiz! Sulhte istikrar gene ancak sulhün müvellidi oln kuvvettedir. Türk mil leti, ki kuvvetin, kuvvetle, kudretin ittihat ve terekkübünden doğan bir | millettir. Ve.. o istikbaline de daima | aynı emel, aymı kudret ve aynı iti matla bakacaktır. Bundan nasıl şü; he edilebilir ki?.. 30 Ağustosun ta- rihine hâkim olabilen Türk milleti eibette ki havalarının da her vakit olduğu gibi bugün de yarin da, mü. ebbete hükimidir Arkadaşlarım, Milletler yaşamak için yaşamak, uztırapsız yaşamak,varlıkla yaşamak için elbet bütün bu tedbirleri şimdi. den almak, âne ve Yarına hâkim ol. mak vaziyetinde bulunuyorlar. Hiç İİ süphe etmemeliyiz ki Türkiye cüm- “İ buriyetinin mamağlâp oğulları, kür- renin tarihinde ve dönüşünde daima herkesten evvel bu hakikati sezmiş bikemmenklerder. if. Gene, namağlüp Türk orduları için İ her yerde her türlü gersit içinde ga- libiyet daima esas, daima ilk ve son merhaledir. Ve cümhüriyet nesli da- ima bu hissi, bu geyeyi kendi cev- | herinde ve kendi benliğinde mahfuz olan yüksek kabiliyetleri. ölçerek yetişip yükselecektir. Vatandaşlarım, Fakir milletler için kuvvet ifade eden her vasıtayı kazanmış bulun. mak hakikaten güç ve bazan da im- kânsızdır. Fakat milletlerin iradele- rindeki zenginlik ekseriya bu müşkü AGUSTOS 30 ağustos akşamındaki ayni heyecanla tes'it edildi 1931 lâtı hiçe indirmi; sürütmüş ve o | dığı paralarla vücude gelen bu gü- | Soma, Germencik, Dinar, Mi- servet” hazinelerini topuklarının al. | zel hava kartalları bir az sonra uça. | las, Fethiye, Bodrum, Seferihi- eye istikbalin de- ine doğru yürüyüp akmıştır. Türk milleti bu vasıflardaki millet birisine benzemeyen ve en ilerisinde bulunanıdır, Arkadaşlarım, lüyorum, Biz, başımıza feragatin ta- emi giymiş ve fedakârlığın şahikala- rma yükselmiş bir milletiz. İst harbinde, beşeri kudret len takat ölçülerini taraç ederek bütün hızıyla kemali, gayelerine varabilen heyeti içtimaiyemiz aynı tevekkufsuz gidişle yarının maksat. larına da sahip ve vâsıl olmuş bulu nacaktır, Aksi nasıl söylenebilir ki bugün buradaki toplanışımızın sey. rine münafi ve muhalif olar. Burada ad verdiğimiz her bir tay- yarenin teker teker millet çocukları» nın icabında kendi nefislerinden ke serek verdikleri teberruların mahsu- lü olduğunda israr etmeliyiz. Bu 1s- rar yarının çocukları için de vatan vazifelerinin ve onun icaplarınm na- sıl kabul edildiği ve nasıl başarıldı. ğı hakkında daima yülesek bir misal ve bir rehberdir. Vatandaşlarım, Burada huzurunuzda, heyeti içti- maiyenizin asil fedakârlık ve feragat İ lerini maçiz, liyakatsiz sözlerimle tes bite çalışırken Türk Tayyare cemi. yetinin de büyük bir fazilete ve hü- dutsuz bir say ile hava hâkimiyeti. mize yardım eden müzaheret ve fa- aliyetini şükranla teyit etmek istes rim, Türk Tayyare cemiyeti bu saha da hiç şüphe yok ki, aldığı vazifenin en yüksek liyakatlerine vâsıl olmuş bir teşekküldür. Eğer bir tayyaremi ze Adalar, bir tayyaremize Üsküdar ve bir tayyaremize Beyoğ! liyor ve gene bugün cümhuriyet» ha va istasyonlarında 37 çelik kanat ü- zerine kendi atlarını yazıyorsak bu- nu heyeti içtimaiyenizin fodakârle ğına olduğu kadar Türk Tayyare ce miyetinin de asil ve dürüst faaliyeti ne medyunuz. Biz verdik.. O yaptı. Biz: vereceğiz ve.. Gene o yapacak. Tâ ki semalarımızı bulutların şiri ye rine çelik kanatların kahir ve şeha- met'vazıları kaplayıncaya kadar, Vatandaşların, Türk havalarında posta, posta, fi- lo, filo, uçtuğunu gördüğümüz ve harp âleti değil, birer tahrip ve imha unsuru değil,. milletlerin medeni in- kişaflarda en kıymetli, en hassas birer ölçü olduğunu da kabul etmek lâzımdır. Bir hamlede Parisi Nevyorka, Nev yorku Istanbula, İstanbulu bir telsiz havzası gibi herhangi bir şehre bağ- layabilen rabıta unsurları o milletle rin zekâ, teknik, tekemmül, vesait ve muyaffakıyet misallerinden baş- ka şeyler değildirler. Türk Tayyare cemiyeti, havaları mızın müdafaa vasıtalarını hazırladı ğı gibi, biç şüphe yek ki sivil tayya ciliğimizin inkişaf ve tekemmülü nü de yakında bize müjdeleyecek im kün ve fırsatları elde edecektir. Kendisine her sahada olduğu gi. bi bu zeminde de muvaffakıyetler temenni eder ve bu büyük günü bi- ze gönlümüzün bütün hâz ve gururile tes'it etmek fırsatını bahşe- den hava, deniz, kara kahramanları- mızı tebcil ve şehitlerimizi taziz ede rek susarım.,, Ethem İzzet Beyden sonra Uskü- dar ahalisi namına kürsüyü işgal e- den Galip Bahtiyar Bey nutkunda tayyarelerin büyük hizmetinden bah setmiş, ve Tayyare cemiyetine teşek kür ederek Dumlupmardaki Şehit Mehmetciğin ruhunu taziz eden gü zel cümlelerle sözüne nihayet ver- miştir. Galip Bahtiyar Beyin nutku şiddetle alkışlanmıştır. Bundan sonra tayyarelerin ad kon ma merasimi yapılmıştır. Her üç tay yavenin isimlerini taşıyan tarafları küçük birer bayrakla örtülmüştü. Evvelâ, Beyoğlu Halk fırkası reisi Kâmil Bey, Beyoğlu ( tayyaresine yaklaşmış ve bayrağın üzerindeki kordelâyı keserek, tayyarenin ismi alkışlar arasında meydana çıkmıştır. | dür Müteakiben “Üsküdar, ismini ta- şiyan tayayremizin, daha sonra da şehir meclisi azasından Ethem İzzet Bey tarafnıdan Adalar tayayresinin kordelâsi kesilhiştir. Her üç tayye- remiz, en sop modeller üzerine inşa edikaiş tayyarelsrdir. — Halkın dişindan tarnağından ayır. iyebi | caklardı. Herkeset umumi bir sabır sızlık vardı. Tayyarecilere hediyeler Nutuklar bitikten sonra, yeni tay yareieri idare edecek olan pilot ve makinistler Vali Beye takdim edil. mişlerdir. & Vali Bey, tayyarecileri. mize şehir namına naçiz birer ye takdimine karar verildiğini söyle yerek deruhte ettikleri vatan hiz- | metlerinde muvaffakıyetler temenni etmiş ve kırmız: kordelalarla süslü zarif birer kutu içinde bulunan al. tın saatleri birer birer elile kendile- Yeni tayyarelerimizi idare Nâmık, mülâzem Mehmet Ali, maki nist Hilmi, gedikli çavuş İlhami E- fendilerdir. Tayyarecilerimiz, hediyeleri aldık tan sonra Veli Beye teşekkür etmiş lerdir. Çok geçmeden tayyarelerimi- zin metörleri işlemeğe başlamıştır. Uçuşları temaşa için tayyare karar. gühinin etrafında kesif bir halk küt lesi toplanmıştı. İlk evvel, Beyoğlu, o müteakiben Üsküdar, ve nihayet Adalar tayyare İ si karada tekerlekler üzerinde seri bir yürüyüsten sonra havalanmışlar- dir. Tayyarelerimiz havada gayet al- çaktan uçarak hazıruna Tayyare ce- miyetine yardımın lüzumundan bah seden binlerce küçük renkli kâğıtlar atmışlardır. Halkın bunları hararetle kapıştık ları görülüyordu. Tayyarelerimiz, Istanbul âfakı üzerinden yarım saat kadar uçtuktan sonra karargiha av- i det etmiş ve bunu müteakıp merasi- me nihayet verilmiştir. Abideye çelenk kondü Merasimi mütsakıp şehir namına belediye reis muavini o Hâmit ve Beyoğlu kaymakamı Sedat Beyler Taksime giderek Cümhuriyet âbide sine bir çelenk koydular. Öğleden sonra halk muhtelif yer lerde tertip edilen eğlencelere gide- rek güzel bir gün geçirdiler. Her- lentiler yapmıştır. Gece bütün mü- essesat elektrikle tenvir ve tezyin edilmişti. Birçok yerlerde gece eğ- Deniz gezinlileri Dün, Himayei Etfal cemiyeti, 1s- tanbul Evkaf memurları, Hilâliab- mer Beykoz şubesi ve diğer bazı ce- miyetler Yalovaya ayrı ayrı vapur. Yalovadan dönüşte akşam üzeri Bo Eazda bir cevelâindan sonra avdet et mişlerdir. Dün daireler tatildi Zafer bayramı münasebetile dün daireler tatildi. Bursa'da zafer bayramı BURSA, 30 (Hususi) — Zafer bayramı emsalsiz tezahüratla tes'it edilmiştir. Gece munzzem bir fener a lay: yapılmıştır. Tayyare cemiyeti tarafından verilen balo pek meş'eli geşti ve sabaha kadar devam etti. Gemlik tayyaresine isimkonma me rasimi samimi ve parlak bir surette cereyan etmiştir. Pilot Temsil Hakkı |” Beyle muavinine Gemlikliler tarafın- dan altın madalya talik edilmiştir. İzmirde bayram İZMİR, 30 A. A. — Zafer ve Tayyare bayramı münasebe tile bugün şehir o baştan başa donatılmıştır; Sabahleyin saat dokuz buçukta (o müstahkem mevki kumandanlığı, kabul sa- lonunda tebrikleri kabul etmiş tir. Badehu saatkulesi meydanm da bir resmi geçit yapılmıştır. 9 tayyareye mi bugün saat 8 de Seydi köy- deki karargâhta Vilâyet, Bele- diye erkânile, Tayyare cemiye- ti müdirleri ve birçok halk hu- sar, Sındırgı atları konulan bu tayyareler merasimden sonra her biri atlarını taşıdıkları ka- | zalara gitmek üzre alkışlar ara- sında uçmuşlardır. İzmir ve havalisindeki tay - yare kıtaatı ümera ve zabıtanı her sene 30 ağustosta bir gün- lük yevmiyelerini Tayyare ce- vermişlerdir. İnhisarlar Takip motörleri Mevcutlara bir motör daha ilâve edildi Tütün inhisar idaresi takip motörlerinden çok istifade et- mektedir. Bu sayede yalnız ge çen sr bir e zi yade kaçak sigara ve on binlerce kilo tütün ia Hema içi haline heri mevcutlara ilâveten bir motör daha techiz: ve tir. Yeni motörün ismi “Mekik” tir, Paşabahçedeki soma fabrikası Müskirat inhisar idaresi Pa şabahçedeki rakı ve soma fab- rikasını yeniden tamir ettire cek ve ilâveler yaptıracaktır. Zeppelin Yola çıktı FRİEDRİCHSHAFEN 30 (A.A.) — Graf lin, dün akşam doktör Eckener'in idare si altında cenubi Amerikaya bir seyahat icra etmek üzere hare- ket etmiştir, BERLİN 39 (A.A.)— Graf Zeppelin'in cenubi Amerika se yahati münasebetile Toloz ve Stuttgart telsiz istasyonları bu gece için bir istihbar servisi tertip etmişlerdir. Alacakları kos bu büyük bayram şerefine eğ- | deceği Zeppelin saat 3,12 de şehir üze rinden geçmiştir. Hava, sankin dir. Fevkalâde mehtap vardır. Balon, pek aşağı bir irtifadan ve fakat sür'atle geçmiş ve bü- tün ziyaları söndürülmüş ve kırmızı feneri yanmakta olduğu halde Rhome nehri boyuna inmiştir, Suriye Mandası CENEVRE, 29 (A.A.) — Suriye mandası hi dür miyetine teberrü etmeğe karar