31 Ağustos 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

31 Ağustos 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Tel Muhabir mektupları Her tarafı bir şehir: Muğla i Her sene bağdönümünde herkes * evinin duvarlarını badana eder Muğlenın hususiyetlerinden birisi de beyaz bir şehir olma- okaklar, duvar- dışı her tarafı * bembeyazdır! Kireç mebzul * olduğundan bağ göçümünden avdetten sonra herkes evini ve sokak duvarların badana ya rlar. Muğlann © sokakları tan ve meyilli olduğundan i kat'yyen çamur olmamaktadır. İ Husus? muhasebe *) Müdür Kemal Beyin vâkıfa- ime ve müstakimane ( idaresile büyük bir ık göstermekte Golan hususi muhasebenin hiz- İlmet ve muvaffakiyetleri pek * çoktur. Kemal Beyin | ikdam i we gayretile 700.000 lira vari- İdatından Je 90 1 tahsil olun- maktadır ve şimdiye kadar hiç İ pir suiistimal de keydolunma- İmıştır. Tlususi muhasebenin, şimdiye kadar yaptığı işleri ar edeceğim “1 1 Senevi 20.009 liralık bir “bütçe ile 25 yataklı bir hastane ılyaptırmıştır içinde mükemmel | *bir de eczanesi vardır. 1 2 — San'atlar mektebi . "Iİ 3 — Aygır deposu . (4 4 — İtibar ve iktisat sandı. - Yaylalarda yaz tedriâm- 6 — Muhteşem bir sinema ii've klüp binası 45.000 firaya! — Bodrumda cesim bir ; m 30.000 liraya! “1 8 — Nafia makineleri için “bir atelye bir de garaj, 9 — 160.000 liralık yol iha- lesi . Hastahane Şehrin en birinci yerinde in- şa olunan hastaneyi ziyaret ey 5 Öledim. Üç pavyondan ibaret o- "lan bu hastane o hakikaten mü İkemmel tertibatı ve banyoları 'bavidir. Mevsim dolayısile ba- na da bir banyo yapmaklığımı teklif ettiler ben de mükemmel "bir surette yıkandım. Bu has- *tane iki sene evvel hususi mu- hasebe tarafından yaptırılmış- tır. 80 yat blâğı da muta- savverdir. Hastanede Talât Bey naminda bir dahiliye mü- tehassısı vardır ki cidden hâ- zik bir doktordur. Mumaileyh bahçenin duvarlarını yaptırmış ve bir de havuz vücude getir. ! miştir. Hastanenin ittisalinde- ki Koca Mustafa Efendinin ha İrap kabrinin badana edilmesi © İber nasılsa unutulmuştur. Has © “tane müdürü Şevki Bey bu mü 'essesenin hüsnü halde muhafa- zasına bütün kuvvetile çalış- maktadır. Eczacı Etem Bey .vazifeşinas ve muktedir bir “gençtir. Eezahanede her türlü mualecat mevcuttur. Hastane- İnin noksanlar rise bir rontken, “bir operatör ve bir de başhem- isiredir. Gayur Sıhhiye müdüri den bunların da ikmalini leriz. ! İtibar ve iktisat sandığı o Hususi muhasebe tarafından "bir şube halinde idare olunan JJ sandık sırf zürraa para ik- Yar eylemek için teşkil olun- | “muş ve (150.000) lira serma- yesinden şimdiye kadar 100 | bin lirasını tevzi ederek halka İ pek büyük hizmetlerde bulun- İ muştur. İşte hayırlı iş buna | derler. Zımpara madeni Biri İngiliz tabaasnıdan Ri- ar Ubude diğeri Müsevi Ta- rika biraderler, üçüncüsü Ki- tapçı zade Hafız Emin Beye, dördüncüsü Alber Yeşuaya be- şincisi de Boladanlı Hacı Emin mahdumlarma ait olmak üzere müteaddit zimpara madenleri vardır, ve elli seneden beri iş- letilmektedir. Bu madenler Muğla ve Milâs topraklarında çıkarılmakta ve develer ve kam yonlarla sahile sevkolunmakta- dır. Harbi umumiden evvel 75 bin ton ihracatı olan bu cevher den bu senenin yedinci ayında bulunduğunuz hanle henüz bin ton sevkolunmamıştır. Esbı bı inhitat ise bervechi atidi 1 — Masarifi istihsaliyenin fazlalığı . 2 — Vesaiti nakliyenin danı . 3 — Rüsümün ağırlığı. İ 4 — Yunanlıların rekabeti! 5 — Almanların sun'i para yapmaları . 6 — Ecnebi vapur navlunla. rının yüksekli fik» Zımpara işleri maalesef Yu- nanlıların eline geçmiştir. Zira bunlar tahmil ve tahliye için güzel iskeleler ve rampalar yap mışlar ve tahmil masrafmr a- zaltmış olduklarından bizim madenlere rekabet yapmağa başlamışlardır! Riraş abutla- rım madenleri, muazzam havai tesisatla ovaya indirilmekte ve oradan da develerle sahile sev kolunmaktadır . Diğer madenler Fethiyedeki krom ve manga nez madenleri Fransız ve Al manlar tarafından ve Marma- risteki krom madeni de Yunus Nadi ve Fazlı Bey şirketi tara- fnıdan işletilmektedir. Vilâyet maden mühendisi muktedir gençlerimizden Sadi Reşat Bey bu madenler üzerin- de çok hassas bir şekilde çalış maktadır. Vukuf ve malümatı ve madencilikteki ihtisası şaya nı takdir olan bu ateşin gencin, sevdiğim arkadaşlardan Şura- yı devlet reisi Mustafa Reşat Beyin mahdumu olduğunu öğ- renince babası hesabına ben de iftihar eyledim . Sıhhiye vekâlet celilesine Fethiye ve Köyceğiz kazala- İrmın halkı sıtmadan kırılmak- tadırlar! “Bilhassa o Dalaman mıntakasında bu gidişle insan neslinin münkariz olacağını i- şittim! Buradaki çocukların dalakları şişmiş daha körpe halde iken cenaze şekline gir- mişlerdir. Vekâleti celilenin bu rasını sıtma mücadele mıntaka sma ithal buyurması azim bir nüfusun kurtulmasına sebep 0- lacaktır. Refik Beyefendinin memlekete yapmakta olduğu hizmetlere bunun da ilâvesini rica ederiz. Ragıp Ker MILLİYET PAZARTESİ Muhteşem | infirat (Başı Birinci sahifede) #il, bugünkü fazla istihsel devrin de, müstahsil çeker | diyorlar. Ve | smelenin gümrükten zarar görmiye- | ceğini ileri sürüyorlar. Ve güm- | İ rüğü talep ediyorlar. | Meşhur İngiliz iktisatçilarından | | Y. Keynes'in yaptığı hesaplara gö- re, konulabilecek (yüzde beş gıda ve yüzde 15 fabrikasyon gümrüğü | ile 45 milyon İsterlinr | kadar bir | gümrük iradı almabilecektir. Fa- kat yalnız bu iratla , İngiliz bütçe | sinin kapanması İmkân: olmıyaca- | Kı ayikârdir. Tesbit edilebilir ki, alçak sevi. yeli bir ( gümrüğü) bugün. kü müşkül bali kurtaramiyacaktır. Acaba İngiltere yüksek seviyeli bir (Himaye gümrüğü) ne gidecek midir? Bir hamlede hayir. Fakat, bir kere mağrur mazi ile rabıta kı- rıldıktan sonra, gümrük tatbikatını derece derece arttırmak daima ka. bildir. Hatti bu, beynelmilel güm rük tarihinde kaide gibidir. Güm- rüğe bir kere haşlanmasın. Ondan sonrası kendiliğinden gelir. Amele Fırkasmdan bazıları gümrüğü (âcil bir tedbir) olarak kabul ettiklerini onu (daimi bir müessese) © olarak tanımadıklarını obeyan ediyorlar. İşsizliğin dinamik mahiyeti gorta kasasının dahili (o manzarası değişmeden, bu nevi beyanların az hükmü olabilir mütalensndayız. | Ne olursa olsun, İngilterede ta- rihi bir hava esiyor. İngiltere, muh- teşem tecerrüdün son bağlarını çöz- | mek üzeredir. İngilterenin, yavaş | yavaş diğer milletler kafilesi arasın- | da “alacağı © mevki ve gümrükten dolayi hayli değişecek olan müs temleke ticaretinin © geçireceği hevvül, dikkatle takip için faydalı | yeni mevzular © teşkil edebilecek: tir. Müderris Nizamettin ALİ İLÂN İstanbul Tramvay Şirketi Müdiriyeti, 15 Eylül 1931 tari- hinden itibaren ikinci mevki Tramvay arabalarında tenzilât ile seyahat hakkını bahşeden İ mektepli kartları vermeğe ba- şlayacağını muhterem ahaliye ilân ile kesbi şeref eyler. Bu kartlar, yüksek mektep- lerden gayrı mekâtip talebesi- ne verilecektir. Mektepli kartları, şeraiti ati- ve dairesinde Galatada (Tünel arkasında) Söğütlü Sokağında ki Tramvay Şirketi Hareket Dairesinde tevzi olunacaktır. I — Kart alacak mektepli, onbeş yaşını geçirmiş olmama lıdır, 2 — Mektepli, kuruşluk pul ve mektep Mü- diriyetinin mührü ile mübür- lenmiş fotoğrafisi yapıştırıl- mış olarak, hakikaten mezkür mektebe devam ettiğine dair tarafınızdan varilmiş bir kıt'a tasdikname ibraz etmelidir. 3 — Mektepli, nüfus varaka- sını göstermelidir. 4 — Mektepli, vesika eb'a- dında ikinci bir fotoğrafi getir- melidir, 5 — İstanbul Tramvay Şir- keti tarafından verilecek olan kart üzerine yapıştırılacak on beş kuruşluk o pul mektepliye aittir, 6 — Evvelce kendisine bir kart verilmiş ise, Mektepli ev- velâ eski kartı iade ederek mukabilinde yenisini alacak- tar. 7 — Kantın tevdiinde 2 1/2 kuruş almacaktır. 3 — Mektepli kartları Tram- vay Şirketinin mezkür Hare- ket Dairesinde Cuma ve Pa- zar günlerinden maade her gün saat 131/2 tân 17 ye ka- dar verilecektir. iel ei led eyni! vakit kaybetmemesi için kart almak üzere mezkür dairemize | ancak yukarda izah edilen şe- | rait dairesinde ve tekmil evra- || kı matlubeyi getirerek müra caat etmesi rica olunur. İ İstanbul Tramvay Şirketi MÜDİRİYETI | üzerine“ 15 | Tayyare Cemiyeti Menfaatine 31 AGUSTOS — iss Konyada Son bahar at koşuları 25 Eylül 931 cuma günü saat 14,30 da Konya valisi İzzet Beyefendinin himayesi altında Konyanın Çayır mevkiinde yapılacak at yarışları programı Birinci koşu l Üçüncü koşu Üç yaşında ve k Dört sanmamış erkek ve ve daha yukarı yağtarki Arap yerli ve at ve kısraklari- na mahsustur, (Handikap). Mesafesi : 3500 Siklet: 60 kilodur Her kazatidığı koşu içir Sall İleramiyeler yare Yi Birinciye radır İkinci koşu matı mahsusa mucibince siklet $ İkinciye 50 Ji- we edilir Duhı İkramiyeler Birinciye 250 İlinciye 50 ti radır. Bu koşuya ecnebi jokeler binmiyeteği gibi | öcnebi kanı 931 tarihinde nu taşıyan hayvanlar. iştirak © tir. Bu m demiyeceği gibi ecnebi jokeler dahi binemez. Kazanılan bi cilik ise Yarış ve İslah meninin tertip ettiği koşul yine birincilik kazanmış adde- dilemez Istanbul ithalât gümrü- ... ıdürlüğün v.. gü mü den: Kilo Gr. 8 200 42 45 0910 679 28 500 104 41 Adet Cins ka 4 sandık şya marka numara N.G.D. AP, üs cam eşya zati eş G.S. bilâ S. . E Z.S Muhtelif mensucat Matbu kâğıt Mevaddı gıdaiye Eşyayı beytiye Muhtelif ecza Nuienelik duvar kığıdı 1 Çuval O Kma 2 sandık Çivi madara 173 marangoz eşyası d 7 Bilâ ve 1 Paket I Kap © (M. Ayakkabı ve) (keten yakalık. ) P. mensucat boş çuval ve pik demir Keten işlemeli sofra takımı, Kitara çalgısı © Armonik 4 parça alâtı cerrahiye ve mühtelif cuya 422 odet Lâstikli demir kamyon tekerleği gümrüksüz caktır, o 3 Çuval 156 1 paket 1 adet iadet o satıla Balâda cinsi ve mikdarı yazılı 22 kalem eşya 31-8-931 tari hinden itibaren İstanbul ithalât gümrüğü müdüriyeti satış ko- misyonunda bilkmüzayede satılacağı ilân ilunur. ğ Edirne Kız muallim mektebi. mü- dürlüğünden : Mektebimizde ikmal ve mezuniyet imtihanlarma 6 Eylülde, birinci smıf kabul imtihanlarına 1 Eylül ve diğer sınıfların ka bul imtihanlarma da 5 Eylül 931 tarihinde başlanılacağı ilân olünür, Milliyet Matbaası Nefis ve Seri Surette Hernevi evrakı matbua tab'ını deruhte eder. Notere ait bilcümle evrak, mektupluk kâğıt zarf, kart vizit, muhtıra, Reçete ve faturalar renkli olarak el ve divar ilânları yapılır. Fiatlar mutedildir. Ankara caddesi dairei mahsusa Adres: Telefon 24311/2/3 A) o 280! 15 500| Gazinin gizli ordus Aaka Gündüzün İstiklâl harbine ait k | kes içindir. En güzel halk ve çocuk | Genç kalınız. Hayatınızda hiç olmazsa on sene kazanı İ miiddetince genç kalmak ister misiniz? Parasız, ilâçsız, 2, ken | kendinizi tedavi etmek ister misiniz? Bu kitabı alınız 75 kurut | Saadet yolu Mes'ut olmak, ir hayat yaşamak, kendi kendini terbi ye etmek, fena ve zararlı huylarmdan vazgeçebilmek istiyei ler bu kitabı okusunlar, 125 kuruş. Çocuk Hayata nasıl 1 analar, lidir, hazırlanmalı? bu kitabi bir çocuğuf bu zelsâsmı iri size ö; babalar, satte nasıl zeki bir çocuk olduğ! kişaf ettirmek için ne yapmak lâzım geldiğini cektir. Bu kitap çocuğunuzu size tariıtacaktır. 100 kuru 24 saatin hıfzıssıhhası yattığınız daki | lâzım olan bütün sıhhat kai İece sağlam bir insan olacaksınız. 30 Ogullarımız Hüseyin Cahit Bevin bu eseri: (Aile içinde terbiye - Ebevey bilgiler vet Yatağa aat zarfmda i kitapta gi iz. BöM hları) mevzuu etrafında size çok kıymetli ir, 125 kuruş. Türk korsanları Ecdadımizm şanlı şerefli korsanlık hatıralarını, Barbarogi Kılıç Ali gibi deniz kahr larmı bu kitapta oku yacaksınız, göğsünüz kabaracak. di 2 iradı Muallim Ahmet Halit Kitaphanesi Ortaköyde Feriye kii Kabataş Lisesi müdürlüğünden: | - Ücretli leyli talebe kaydma başlanmıştır. 2 — Leyli yerimiz mahdut olduğundan eski leyli talebemiği zin Ağustos nihayetine kadar tecdidi kayt ettirmeleri lâzımi dır, ğ 3 — Senelik taksit 250 liradır talip olanların mektep ves ğ kalarile dört adet fotoğraflarını derhal göndermeleri icap edeti 4 — Mezuniyet imtihanlarına Eylül bidayetinde, ikmal imi tihanlarma 12 Eylâlde, nihari talebe kaydma 10 Eylülde başla” nacaktır i j Urfa Belediyesinden: Takriben iki kilo metre murabbaı mesahai sathiyeye ma” lik Urfa sebrinin Şimal istikametinden gelen (o Kehriz ve Cavsak suları namile maruf sularınm Gazino denilen mevkidâ acak terşih havuzlarından geçirilerek demir borular de“ hre tevzi ve isalesi için yaptırılması muktezi proje şeraiti atiye. dairesinde ve 11/8/93i den itibaren (otuz gün müddetle ve kapalı zarf usulile münakasaya konulmuştur. İha- le 9/9/931 çarşamba günü saat on beşte Urfa Belediye encii- meni huzurile icra kılmacaktır. Plân ve projenin aşağıdaki ev- İ rakı fenniyeyi muhtevi olması lâzımdır. i — Esbabı mucibe raporu 2 — Tahlili fiat cetveli, 3 — Boru kuturlar hesabatı, 4 — Şartnamei fenni. 5 — Terşih ve su havuzları plânları ile muhtelif maktaları 6 — Isale mecras: ve güzergâh, harita ve profili 7 — Şehir tevziat şebekesi plân 8 — Tevziat şebekeleri maktar tulâni, 9 — Çeşmeler vantüz dö şarj ve hüzumu olan echizenin- sim ve plânları, 16 — Bunlardan başka fennen bulunması icap eden ve mir amelât itibarile yzalması lâzım gelen bilümum evrak Teklifte bulunacak — taliplerin yevmi ihaleden mukad- deri yüz altmış İiradan ibaret teminatı o mMuvakkte akçesin' nakten veya hükümetçe muteber bir banka mektubile teklif namesin! havi mühürlü bir zarfı Urfa Belediye dairesine tevdi eylemeleri lâzımdır. İhale bedelinin nısfı projenin ( tanzimine başlandığı ta rihten itibaren ikmaline kadar peyderpey, nasfı diğeri proje” nin ait olduğu makamatı aliyece tasdik ve kabul - ettirilerek belediyeye teslimi tarihinden itibaren on beş (gün sonra defs” ten tesviye olumacaktır. Daha fazla izahat almak istiyenlerin Urfa Belediye daire“ caatları ilân olunur. edi Istanbul Yarış ve Islah Encümeni Riyasetinden : | 448/931 Altr hafta birinci Tay bandikabına girecek hay“ vanlardan Tayyar Il 60, Yegâne 58, Güler 57,5, Sahhap 5Ö İ Nida 55, Suzan 55, Ateş 53, Elmas 53, Leylâ 53, Sterleujhf 50, Mazlum 50, K. Hayyam 49, kilo keza dördüncü (yerli V€ İ Arap handikabına girecek hayvanlardan Rüçhan 67, Malta” | 59, Mes'ut 58,5, Hamdani 58, Hâkan 57,5, Gümüş 57, Nasi? 56,5, Tayyar 54,5, Sunleugh 53, Al Derviş 52,5, Şahin 52, K Ceylân 50,5, kilo taşıyacaklardır. ,