1 Eylül 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

1 Eylül 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

SALI 1 EYLOL 1931 6 ncı sene, No. 1996 sene, No: NUSHASI 5 KURUŞTUR Müşterek İdeal Zaferin en büyüğü, pötün kai let etradında müşterek bir idesi Ya ratmaktır, İçtimai bir heyetin efe” dı eğer miüşterek bir idenl etrafın icahımda hepsi de ayni ında hareket ede- hiç bir felâketi İn toplanır, ümillerin tesiri altı ilirlerse, hayatın Onları sarsamaz. 26 Ağustos gibi, 30 Ağustos #ibi büyük günlerimizi tee'it ediyo | Yuz, Birkaç hafta Tününün bayramını yapmıştık. Bü- Yük günlerin hatıralarını zaman Ze-| (40 ağustos Zafer bayramın man yaşatmaktan maksat; o günle- | da terfi eden Ordu mensupla- rin açlığı yeni hayat yolundeki V8- | "ndan kaymakamlara kadar o- silelerini vatandaşlara yeniden ha-| ap zevatın isimlerini meşret telatmaktır. Mölletlerin büyük gün | misek. Bugün muhtelif sunufu leri; tarihlerinde yeni bir devir, ba-| askeriyede terfi eden bütün er- yatlarında yeni bir safha açanlar imera ve zabiten İle 5- kânı, İk dr. Muhakkak ki, Türk milletinin | keri memurlar ve sairenin tam Dumlupmar ve Lozandan (evvelki listesini neşrediyoruz:| hayatile bugünkü mevcudiyeti ara i mesa | , ANKARA 31 (Telefonla) “ada çok büyük bir fark ve mesa-| gığpaşı OLAN PİYADE YUZ- le vardır. Bu mesafe; (esaret ile z BAŞILARI hürriyet arasındaki mesafe gibi D- | | Fuat Ali (Nazilli), Sadık Halil mütenahiye kadar gideri (Aksaray), Mastafa Remzi (Ersin: Milli mücadele tarihini dolduran can), Süleyman Sırrı (Kerkük), Ali büyük günler, bize yalmız siyasi ve İhsan © (İstanbul), o Abdurrahman Hakkı (Diyarbekir) Zübeyir Resul askeri bir zafer değil, asırlardanbe- ri karanlıklarda inliyen kabiliyetli (Van), İsmail Hakkı (Ortaköy), Nihat Sami, (Selinik), Remzi Rifat bir millete inkılâp ve inkişaf imlek- "un vermiştir. Siyasi ve içtimai in- (Bursa), Ahmet Mustafa (Erzin- san), Demirtaş Ali Galip, eme Ahmet Akif (Kabataş), Mehmet kuliplarımızı , bu büyük günlere da-| 50 “Te Yanarak yaptık. İnlelâp hayatı yaşıyanlar, şu mü lip (Hezargart), Talât Şevket (Is- küm noktayı gözden di tanbul) Cemal Sabir (Istanbul) A- dil Şevki (Istanbul), Ali Hüseyin dırlar; Siyasi müesseseleri değiştir- mekle, birbirine zıt; bir siyasi mü- (lstanbul), Ömer Cahit (Mersifon) Hamdi (Ankara), Neş'et Rifat (Er- Saseseden diğerine geçmekle inki- lap tamam olmaz. — İnkılâben tam sincan), Ali Ferit (Istanbul), Meh- Osman ve hakiki olması için zihmiyetlerde, met Şevket (Sıvas), an Faik (Erzincan), Abdullah Hilmi (Şam), idenllerde de aynı tebeddül “olmak Bizmdır, Hiç bir macize; hilkatteki Bedri Mustafa (Maraş), Ismail Hak. kı (Urfa), Mahmut Celâl (İmrahor) köldenmiş — zihniyet ve telâkkileri kanunları, siyasi müesseseleri de- Mehmet Saip (Erzincan), Aziz Re- sul (Van), Naşit Faik (Çengelköy) Küzm (Karahisar), İsmail Arif (istanbul), Nâsih Osman (Ma- #iştirdiği gibi, bir hamlede tebdil “demez. Yeni bir ideal kurmak için De kadar çalışmak lâzım ise, mev- Sut bir ideali söküp atmak da aynı mastır), Raşit Afif (Nişantaş), Fe- derecede devamlı bir faaliyet ister. Bundan başka millette o müşterek bir ideal yaratmak mesaisinde, 26 vahirede aldanmamak lâzımdır. Ru- hiyatı, maneviyatı | kontrol etmek daima güçtür. Büyük inkılâpler o geçiren her memlekette, müşterek idenl mutla- ka inkılâp hareketlerinden çok son- Ka tecessüs etmiştir. e Müşterek bir Yicdanın teossüsü için seneler ve ba Zen asırlar ister, Türkiyenin bu hoktada bir istisna teşkil ettiği ka- bul edilemez. Biz de aynı merhale- leri geçmek mecburiyetindeyiz. Hal kunızın haleti ruhiyesini, zihniyeti” Ni, ideali iılâbımızm ruhuna Ve prensiplerine uydurmazsak; gü” Bün birinde bütün emeklerimizin boşa çıktığını görebiliriz. Bu gaye İçin şimdiye kadar | sarfettiğimiz messi gayri kâfidir. o Hususi ve Yemi sahalarda bu faaliyeti arttır Malıyız, Unutmamak lâzım ki, mil letlerin tarihine cereyan veren âmil ler; siyüsi müesseseler değil, fertle-) vin sihniyetidir , halkım — hissiyatı |” dır, müşterek ideal © ve vicdanıdır. Efradı; iman ettikleri ideal yolunda sanını fedaya karar veren bir cemi- Yet için zeval yoktur.Tetkik edilirse tarihi dolduran mücadelelerin çoğu, || Mevcut bir ideali U yıkmak ve onun Yerine başkasını koymak (gayesini İstihdaf ediyor. Unutmamalı ki, müşterek bir ide we malik olmak, medeni bir cemi- Yetin ilk şartider. Medenileri vahşi- lerden ayıran hassa da budur. Me- deniler, müşterek bir ideal etrafın- da toplanır, ondan kuvvet ve ilham alirlar, Barbarlar ise başlarında bu- lunan reislerinin etrafında toplanır, in keyif ve arzularına tâbi olur- ir. Her halde yeni rejime merbuti- Yetimizi, bu rejimi yaşatacak olan Müşterek ideal etrafında, — toplar” makla gösterilebilir. Türk milleti, derin bir hürmetle müşterek ideale merbut olduğunu bütün dünyaya Kösterdiği gün, her | taraftan daba Yüksek ve derin bir hürmet eelbede- sektir, Her büyük işte olduğu £ibi, bunda da vazifenin en büyüğü, & me mektep hocalarma düşüyor» Sürt Meb'usu MAHMUT ŞİST bavulları var, du Yıldırım Kemal istasyo: Abidenin önünde ziyaretçiler | di İZMİT: Heyetimizin idare- üknettin Bey, bizi kom- lr erleştirdi. Her timan iki o murahhasa Dn elimi Yolda rahat €- 'deceğimize tabi sevindik. Yer- ek üzün sürmedi, er cisi R partimanlara Y re Büyük Erkânı Harbiye Reisi Fevzi Pş. Hz. rit Hakkı (Trabzon), Rüştü Salih (İzmir), Rifat Mehmet (Van), Hü- seyin Avni (Köprülü), Hayrullah Sıtkı (Manastır), Mustafa Abdülhe- | lim (Manastır), Sahir Mehmet (Def terdar), Hüseyin Feyzi (Bağdat), (Devamı altıncı sahifede) nda şehit olan süvari zabiten ve efradının isimleri yazılı sütun önünde Mehmetçiğin mezarını ziyarete giderken. bazıları yanına pardesü bile almaya İüzum görmemiş! Bun lar ilk geceden itibaren gaflet- lerinin cezası sabaha kadar titremekle çektiler. Yerleştik- ten sonra sıra arkadaşları tanı- maya geldi. Meğer yabancılar çok azmış, zaten aynı (o şehrin muhtelif teşekküllerini temsil edenlerin arasında yabancilığın uzun sürmesinede imkân yok- tu. Trenin hareketine yirmi da- kika var, Annesini teşyia gelen Rana Sani Yaver Hf. küçük oğlu Nur'la konuşuyoruz.O 80- ruyor: — Nereye gidiyorsunuz? — Dumlupınarda Mehmetçi ğin mezarımı ziyarete . — Mehmetçik ne yapmış ki İstanbuldan onun için uzaklara kadar gidiyorsunuz! — Memleketi kurtardı. — Ya! Nolurdu annem beni de götürseydi. İşte yolda rasgeldiğim bü. tün aşmalarda, nereye gittiği. mizi öğrenen herkeste küçük Nur'un bu hasretini o duydum. Mehmetçiğin mezarı artık bu Millet için bir hatıraya hürme. ten ziyaret edilen bir mezar de- ğil, bir cazibe kutbudur. Tür- kün milli ilmühalinde Mehmet- (Mabaği 7 inci sahifede) Zafer bayramı münase- betile Reisiciimkur Hz.ne gönderilen tebrik tel- grafları ve cevapları İSTANBUL, 00. A.A— Rei- sicümhur Gazi Mustafa Kemal Hazretlerine zaf0: bayramı mü nasebetile Başvekil İsmet ve B. E. H. Reisi MM, şelar hazeratından gelen tebrik telgraflarr ile cevapları şunlar- dir: Resicimkur Gazi Mustafa Kemal as Türk tarihin mes'ut hir devir açan ve yüksek dehalarının şah akiyeti olan büyük zaferin yil: dönümünü tes'it ederken bütün silâh arkadaşlarım gamına te brike müsarast eder, Cümburi- yet ordusunun sağsılmaz mer butiyat ve tazimlerini arsey- Terim efendim, Büyük Erkâmharbiye Reisi Müşir Fevzi Mürir Fevzi Paşa Hazretlerine Büyük Erkânsharbiye Reisi Ankara Bugün olduğu gibi o gün de kiymetli riyasetiniz altında bu- bir muvaf- Junan kahraman ordumuzun mi- silsiz fedakârlıklarla kazandığı | büyük İstiklâl zaferinin yıldö- | falan asilâne hislerden pek mü- tehassis ve müteşekkirim. Bu muazzam eserin kudretli yapıcısı ve dsi) bekçisi olan Bü- yük Türk ordusanun muhte. İl zem zabitan ve efradı arkadaş. İİ | Jarımı muhabberle selâmlar ve | | tebrik ederken eziğğğrhitlerimi- ii zin kusi hatıraları önünde hür. metle eğiliyorum efendim. Reisicümbur Gasi Müstafa Kemal Yalavadan: Reisicümhur Hazretlerinin Il Yüknek Hurürlerma: Cümburiyet ordusunun zafer Bayramımı Büyük Reisicümku- | ra ve zaferin mübdii olan Gezi Başkumandana minnet ve hür- metle tebrik ederim. Başvekil > İsmet Başvekil İsmet Pasa Hazretlerine: Yalova Başta gatı devletleri olduğu halde zabit ve nefer bütün silâk arkadaşlarımın yüksek ve kıy- metli kahramanlık ve fedakâr- İ hiklarile kazanrişn Büyük züfe- İ rin yaldönümünü tebrikinizden pek mütehassis oldum. Derin teşekkür ve muhabbetlerimi ve #mıkabil tebriklerimi O arzeyle- rim Efendim, Reisicümhur Gezi Mustafa Kemal Umum Jandarma kumandanı gitti Közım Paşa istasyonds Vali Muhiddin Beyle. görüşüyor Umum. jandarma kumandanı | Kâzm paşa, dünkü öğle trenile An- İ| sit Bey, Haydarpaşa Maaş derecelerine itiraz eden ! müderrisler kimlerdir? Darülfünun emini Muammer | | Raşit Bey, dünkü trenle Anka- radan şehrimize gelmiştir. Da- rülfünun bareminde bazı ta lât yapılacağına dair olan ha- berler etrafında Muammer Ra» istasyo- nunda şu izahatı vermiştir: — Edebiyat ve Tıp fakülte- lerile Eczacı ve Dişçi mekteple İli rinin divanca kabul edilen kad- rolarının yeniden Darülfünün || divanınca tetkiki kararlaştırıl. muştur, | Bu tetkikat mevcut itirazları yeniden gözden geçirerek kat'i bir şekle raptetmek maksadile yapılacaktır. Kadroları beraberinde bura- ya getirdim. Divanı çarşamba günü için içtimaa davet edece- İİ im. Divanda en esaslı olarak ayin olunan maaş derecelerine itiraz edenlerden Köprülüzade Fuat, o Ethem | Ahmet Refik Beyler barem tatbikatı meselesi görü- şülecektir. Müstacel iş budur. Şimdiye kadar o baremdeki maaş derecelerine z eden- İÜ Ter arasında Edebiyattan Köp. rülüzade Fuat, Ahmet Refik, İİ Tıptan A. Kemal, Ethem Akif, Kenan Tevfik, Behçet Sabit Beylerle Eczacı ve Dişçi mek: tepelerinden Kâzım ve Ziya Ce mal “Beyler < bulunmaktadır. Kendilerinin gerek vekâlet ma kamına ve gerek emanete vaki olan müra larını Divan ye- niden tetkik ederek kat'i bir ka rara raptedecek ve tebellür ede cek noktai nazarını vekâlete ar zedecekti Akif Gazi Hiz. Gazi Hz. dün akşam İ saat yirmiyi on geçe Yalo- vaya hareket etmişlerdir. | Şükrü i Kaya Bey iDün akşamki ekspresle Ankaraya gitti Dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey, | dün akşamki ekspresle © Ankaraya avdet etmiştir. Şükrü Kaya Beyin öğle trenile gideceğine ihtimal veren bazı zevat gara gelmişlerse de, Vekil Beyi ekspresle gideceğini öğrenerek av- det etmişlerdir. Vekil Beyin teşyiinde birçok ze- vat hazır bulunmuştur. Yunan Filosu Bir muhrip daha denize indirildi CENEVRE, 30 A.A. — Yu: nan donanması hesabına yapıl- miş olan amiral Kunduryotis ismindeki torpito muhribi dün sabah denize indirilmiştir. karaya gitmiştir. Kâzım Paşa iatas- İ yonda Istanbul jandarma kumanda nı ve şehrimizde bulunan: yüksek a me İ dan teyi edilmiştir. Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET GIĞEE) GEGEORi BANİ VE iksiri abeğal z , Askeri terfi listesini neşrediyoruz Zafer günü terfi eden ordu mensupları Terfi eden bütün erkân, ümera, zabitan ve askeri memurların isimlerini yazıyoruz Kabataş lisesinin denizden ve cepheden görünüşü Herkes merak ediyor: MİLLİYET, bu mü Çocuğumu nerede okutacağım? şkülü hallediyor ve bütün mektepler hakkında okuyucularına mufassal izahat veriyor LEylül ayi mekteplerin en faal oldukları bir zamandır. Binlerce çocuk ve aile babası mektep meseleleri ile mektep intibabı ve saire için karileri: mek için gazetemiz mektep meselele kilde alâkadar olmağa karar vermiştir. mektepten bahsederek karilerimizin alâkadardır. Kayıt ve kabul mizin en seri İhtiyaçlarina ecvap ver. İşler ri ile ehemmiyetle ve şümullü bir şe- Bugünden itibaren her gün bir bütün müşküllerine bu yazılarımızlı cevap vereceğiz. Bugün Kabataş lisesinden bahsedeceğiz.) Kabataş lisesi Kabataş lisesi 24 senelik bir maziye maliktir. Mektep ev velâ Kabataşta küçük bir bina da tesis edilmişti, Bu 24 sene- lik zaman içinde idadi, sultani | ve lise olmak üzere üç tekem- mül devri geçirmiştir. Ve niha İ yet şimdi Ortaköydeki yeni bi nasına dört sene evvel taşındı- ğı vakit, mektebin umumi ha- yatında bariz ve seri bir terak- ki husule geldi 25 senelik müddet zarfında Ankaradan mektup onu mütecaviz müdür gelip git İ miştir. Bu zevat arasında şim- di Darülfünun profesörü bulu- nan bir çok kıymetli maarifçile rimiz vardır. Mektebin şimdiki müdürü Edip B. 8 sene evvel mektebin başına geçmiş ve bu zaman zarfında mektebin irfan İ hayatında çok büyük hamleler olmuştur. Mektep nerede? Mektep şimdi o Ortaköyde Fer'iye saraylarının en sonun - (Mabadi 7 inci sahifede) Ankara hummalı bir inşaat senesi yaşıyor.. Bu sene teşrinlerden evvel çatısı kapatılacak ANKARA, 30 Ağustos — Anka» va hümenalı bir inşaat senesi yaşıyor. Teşrinler başgöstermeden çatıları örtmek arzusu ile ev sahipleri, müte ahhitler, günlerinin mühim bir kas- mını yapımın Devlet Demiryolları idaresinin me- çok ev var! | murlarına yaptığı yardım sayesinde | hu sene Ankara yalnız bu yüzden | 60 - 70 ev kazandı. Yenişehirin orta kısımlarındaki boş araziyi zarif ev. ler ve apartımanlar kapladı, “Villa Can” eteklerinde mahalleler vöcude geldi. Paşalar” tepesi ile Devlet Şu- © rasının arkasında bahçeli villâlar ap ralandı. Cebeciyi birkaç senedir gör meyen sokaklarında kaybolur. O de- vece genişledi. Havuz başından Çan- kayaya kadar giden bulvar hükü. met merkezinin Maçkası halini aldı, Bu kadar ev ve apartıman yapılıyor. Bina iratları vergisi tenezzüle u dı. Inşaat ucuzladı. Icar bodelleri; Dün şehrimizde muhteli ittabi düştüğünü veya düşeceğini tahmin etmek istersini.değil mi? Bu vası şüpheli. Hem çok şüpheli. Zira Ankarada konfora fazla bir temayül (Mabadi 7 inci sahifede) if ziyaretler yapan Ras misafirler Darülfünun weydanında