15 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

15 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Nıhavet Senelerce Ayrılıktan Sonra Türk Toprağına Kavuştum YAZAN: M. —126— « Bakü ,, benim için Rus topraklarında son tavakkuf mahalli olacaktı, bu itibarla 'aşkent) hükümetinden ödünç aldığım parayı burada iade etmiye karar verdim, fakat ıngı makama teslim edece- H düşünüyordum. Tam bu vada tanıştığım Madam ( İstas- va) yı çıkardı. Madam İstasva Spv’ıt hükümetinin merkezi — Gmü mi azasından ihtiyar ve çok nazik bir kadındı. Ken- K disini ziyaret ederek Türkis- Utan hükümetinden ödünç al- iğım parayı geri göndermek h tavassutunu rica ettim. Madam İstasva : — Herhalde bu parayı geri mak için — vermemişlerdir. Esasen miktarı mühim değil- O dir. Alıkoyunuz, dedi. — Olabilir, dedim. Fakat usyaya ehemmiyetsiz de olsa öyle şeyler için gelmediğimi anlatmak isterim. — İsrarım karşısında Madam İstasva parayı aldı, saydı ve mukabilinde: — Sizde hatıra kalmasını - İsterim, diyerek bana bir ve- Bi verdi, Elân yammda uzdur. * Kânumuevvelin ilk baftala- yında nihayet yolun açıldığını hıiı ettiler. Doğruca şeh- benderhaneye koşarak pasa- portumu — vize emrdıkteu sonra — trene atladım. Fa- — kat tren bizim toprağa ka- dar gitmiyor, ortada — kısa kısmı boş - birakıyordu. ş merhalesi — ( Kazak ) ' istasyonu idi. Fakat bereket — wersin burada bir kamyonet Owardı. Birkaç vatandaş ile — müştereken tutarak (Delican) onuna — vardık. — Burası işgali altında bulunuyor- sırada tesadüf karşıma Mosko- | | | i KÂZIM - du. Bu itibarla nihayet Türk toprağına — kavuşmuş — olu- yordum. (Delican) da istasyon ku- mandanı, şimdi Harbiye mek- tebinde — İstihkâm Binbaşısı olan o vakit birinci mülâzim Fehmi Beydi. Kendisinin kibar ve temiz misafirperverliğinden istifade ederek rahat bir gece geçirdim . Tiren bu noktadan tekrar başlıyor ve bu defa Türk top- rağının içerlerine kadar gidi- yordu. İlk nokta olarak (Güm- rü) ye gidecek, oradan (Kars)a teveccüh edecektik. Trene bindik. Fakat yolda başımıza bir arıza geldi. Tren (Gümrü) ile (Delican) arasın- da bir tünele girmişti. Meğer dışarısının — soğuğu - içerisinin harareti ile birleşince tünelin içinde buhar yapmış, bu buhar tünelin dıvarlarından sızarak aşağıya doğru uzanan birer buz salkımı yapmış.. Lokomotif bu buzlara çar- pınca yoldan çıktı. Az kaldı bir hendeğe yuvarlanacaktık. Fakat bercket versin makinist soğuk kanlılık ile makineyi durdurdu ve büyük bir kazanın önüne geçti. Fakat ne olursa olsun karanlık bir — tünelin ortasında aç ve susuz tam altmış sekiz saat beklemiye mecbur kaldık. Nihayet mukabil tarafta amele ile bir lokomotif geldi ve bizi çıkardı. Gümrü- ye vardık, Kısa bir tevakkuf- tan sonra tekrar yola koyu- larak babamın göğsündeki gümüş — madalyada — resmini gördüğüm — Kars — kalesine geldim. İlk işim ordu kumandanını aramak oldu. O sırada oraya Kâziım Kara Bekir Paşa ku- manda ediyordu. Fakat ken- disi Gümrüde bulunuyordu. (Mabadı — yarıa) — İntihal Davası Ehlivukufa Havale- | sine Karar Verildi Ankara, 15 (Hususi) — Yüz- başı Nuri B. tarafından mu- ir Burhan Cahit B. aley- e bir İntihal ve hakkı teli- davası — açıldığını miştim. Yüzbaşı Nuri B. erin Defteri,, unvanile dığı bir eserin Burhan Ca- l B. tarafından intihal edil- ü iddiasında idi. Davaya devam edilmiş ve intihal olup olmadığını tahkik e tetkik için meselenin ehli- vıkııh havalesine karar ve- gilmiştir. Ehlivukuf — Erkânı b i miralayı iken Şürayı evlet İkinci Deavi dairesi telsi olan Ömer Lütfi, Şürayi / devlet azalarından Celâl! Agâh ve Ankara Maarif Kütüpha- nesi sahibi Edip Beylerden terekküp etmektedir. ! Maliye Teftişi | Teftiş İçin Yeni Usul Kabul Edildi Maliye Vekâleti Maliye da- irelerinin teftiş şekli hakkında yeni kararlar almıştır. Eskiden Maliye Müfettişleri malt mü- esseseleri turne usuülile teftiş etmekte idiler. Bu usul yerine şimdi teksif usulü kabul edil- miştir. Teksif usulü teftiş için memleket üç mıntakaya ayrıl- mıştır. Bu mıntakaların birisi İstanbuldur. Bu usulün kabulü ile gerek varidat ve gerekse masraf noktasından hazine ve halkın hukukunun daha iyi bir şekilde temin edileceği Heri sürülmektedir. Azimet Doktor — Kadri — Raşit Avrupaya arzimet etmişti. Paşa Av- deti gazetelerle ilân odilccektir Muharriri : ÂYE Bu Sütunda H Hergün Safiye Pcyıııııı Gecenin saat onundan son- ra, Beşiktaş caddesinden Maç- kaya çıkan yol üstünde boş bir. otomobil beklemek ne demektir, bilir misiniz? Şu de- mektir: On dakika, bir çeyrek, yarım saat ayakta kalmak ve hiçbir nakil vasıtası bulama- mak. Bizim Feriha da, 0 saatte orada, hanidir boş bir otomo- bil bekliyordu. Fakat ne müm- kün! Şişliye kadar yayan git- miye — kalksa, yorgunluktan ölecek, fazla olarak ta yarım saat, bir saat gecikecek ve evde ağır bir nezleden hasta hasta oturan kocasını da üze- cekti. Bereket versin, boş bir otomobil görünmüştü. Feriha derhal iki kolunu da havaya kaldırarak şoföre bir: “Dur,, emri verdi. Fakat, aksiliğe bakınız ki, karşıki kaldırımda bir adam da otomobil bekliyormuş, o da şoföre durmasını işaret etti. Feriha ile o adam, ayni zamanda şoförün yanına geb diler. Feriha bağırdı: — Sıra bende. Evvelâ ben işaret ettim. Karanlıkta yüzü, gözü, bi- çimi görülmiyen öteki adam, çirikin, boğuk, — hırıltılı bir sesle: — Hayır, dedi, evvelâ ben işaret ettim. — Fakat ben kadınım. — Benim de çok işim var. — Beni evde kocam bek- liyor. — Beni de karım bekliyor. — Kocam üzülür. — Benim de karım şırak diye bayılır. Heyhat, bir kaplandan göz yaşı beklemek nekadar mâna- sızsa, bu adamda merhamet aramak ta okadar faydasızdı. şoför müdahale etti: — İkiniz de binin, sizi ayrı ayrı — evlerinize — bırakayım, dedi. Çare yok. Razı - oldular. Erkek şoförün yanına oturdu. Ferihanın korkudan yüreği Ççırpıyor, bir an evvel bu karanlık yokuştan kurtulmak istiyordu. Çünki şoförün yanı- na oturan bu temiz kıyafetli, fakat garip halli adamdan şüphelenmişti. Herif mütema- diyen — başımı önüne iğiyor, biçimsiz tavırlar alıyordu. Hem ne boğuk, çatlak, tuhaf, çir- kin bir sesi vardı. Şişliye — gelinceye — kadar, Ferihanın yüreğile otomobil motörü hemen ayni şiddetle işlemişti. Nihayet evin önüne ge- diler. Feriha çabucak indi ve #temobilin - saatine bakarak çantasını açtı. Fakat şoförün yanındaki adamda — inmiş: — Müsaade ediniz! — de- mişti. Feriha başını kaldırınca, elektrik aydınlığında, kocasile burun buruna geldi. Hayretten bir çığlık kopardı. Otomobil uzaklaştıktan son- ra, kocası ona dedi ki: — Beşiktaştan beri seni takip —ediyorum. — Otomobil beklediğin noktada ben de karşı kaldırımda durdum ve karanlıkta, sesi değiştirerek sana bu muzibliği yaptım. Feriha şaşkınlığı geçtikten jsonra bu muazipliği © ka- dar beğenmişti ki — sevinçle igülmeğe başladı. Fakat, kocası, tatlı ve müş- fik bir ciddiyetle ona ihtar etti: — Okadar gülme. Bir daha geç kalmamıya — çalış. Her zaman aklıma esip te Beşik- taşa kadar ineceğim tutmaz, her zaman sana rasgelmem kabil değildir, her zaman oradan boş bir otomobil geçmer; — öyle bir terslik olabilirdi ki bu kahkahaların yerine göz yaşların boşalırdı. Evine geç kalan kadınlar yolda — kocalarımna — değil, başlarının belâlarına tesadüf ederler. Bu, pek nadir ve müstesnadır. Amerikadan Serma- ye Gelecek Mi ? | Baştarafı 1 inci sayfada| Hükümetin noktai nazarını gösteren bu beyanattan da anlaşılacağı veçhile Saracoğlu Şükrü Beyin bize büyük bir yük ve külfet tahmil etmiyecek şekil- de bir teklif karşısında kalırsa bunu kabul edeceği tahmin edilmektedir. Saracoğlu Şükrü Bey Amerikada bütün mallt müessesatla temasa geçecek, bu meyanda “ Bankerler Mec- lisi , ile de temas edecektir. 'Bu temaslar için Sefirimiz Muh- itar Beyin daha evvelden mü- sait zemin hazırladığı da söy- lenmektedir. Sabahaddin Reşit Yerli Mallar Haftası Yerli mallar haftası için Vilâyet ve Milli İktıisat Cemi- yetinin İstanbul şubesi tara- fından hazırlıklara başlanmış- tır. Bugün saat üçte Halk Fırkasında Vali Beyin riyase- tinde bu hazırlıklarla meşgul olmak üzere kırk kişilik bir komita toplanacaktır. Muhtarlara Yeni Emir Mürebbiye, sütnine, hizmet- Çi, aşçı, çamaşırçıcı, uşak, hu- Busi şoför, arabacı, husus! bahçıvan gibi müstahdimlerin isimlerini derhal belediyeye bildirmeleri muhtarlara tekrar ve ehemmiyetle tamim edil- miştir. Bunları belediye mua- yene ve tescil edecektir. Evine Geç Kalan Kadın SİNEMALAR ğ Bugün MELEK ve ELHAMRA sinomalarında | MAURİICE CHEVALIER PARİSLİ KAHVEĞİ filminde İlâveten: Paramount halihazır dünya havadisleri ile hakiki bir rekor: İSMET PAŞA Hz. nin Budapeşte'ye muvasalatı ve istikbali intibaatı. Bugünden itibaren ETUAL sinemasında 'VELYN HOLT ve İGO SY! VOLGA KIZI filminde ŞIK sinemada Mevsimin en büyük filmi olan ve LİLİAN HARVEY ve HENRY GARAT tarafından temsil edilen Cennet Yolu filminin Fransızca kopyesi muraffakıyetlerle devam ediyor. | Tiyatro Ve Sı'ncma!urı_ ALKAZAR «« Maaurll K —- ÂRTİSTİK — Sevli Danlaş” ASRİ — Fakır milyoner EKLER — Milton ELHAMRA — Parisli Kahveci ETUVAL — Caz kıralı FERAH — — Altına hücum GLORYA — Sarı odanın asrarı KEMAL B. — Mukaddas dağ MAJİK — — San büylik MELEK — — Parisll Kahvecl MİLLİ — — Müttehem kalkınız OPERA — — Varşova Kalesi IK — İtham ediyorum — Yeni Bir Silâh Kaçakçılığı (Baştarafı 1 inci sayfada) idaresi gümrüklerde — kalan ithalât beyannamelerini göz- den — geçirirken — bunlardan birçoklarının tetkik heyetine gönderilmemiş olduğunu gör- müştür. Bunun üzerine derhal tetkikat yapılmış ve bu be- yannameler muhteviyatının gümrüğe gösterilmeksizin ka- çırıldığı anlaşılmıştır. Kaçır- lan eşyanın faturalarında silâ- lâh ve hükümet eşyası diye yazılıdır. Fakat hakiki mahi- yetinin ne olduğu henüz belli değildir. Günmrük kanunu bu gibi hâdiselerde kaçakçılık hakkındaki hükümlerin tatbikı için, istihlâk edilmiş eşyaya bir sene, diğerlerine de iki sene müddet tayin etmiştir. Yaptığımız tahkikata naza- ran * hâdisenin vukuu bu müddeti aşmıştır. Şu balde kaçakçılık hükümleri tatbik edilemiyecektir. Ancak eşya- Bıin cinsine göre Gümrük vergileri tahsil edilecektir. Eşyanın ne olduğu anlaşıla- mazsa faturalarda yazılı san- dıkların beherinden — ikişer bin lira ceza alınacaktır. Ge- çen sene meydana çıkarılan kısmın yalnız Galata İthalât Gümrüğünden kaçırıldığı an- laşılmıştı. Bu seferki mühim kaçakçılık ise Galata, İstan- bul ve Haydarpaşa Güm- rüklerinde — yapılmıştır. Güm- rük idaresi tahkikatmı ehem- miyetle genişletmektedir. | | K Radp 15 Teşrinisval Perşembe İstanbul — | 1200 metre 5 kilovat | 18 gramofon 19,30 alaturka saz, 20,30 gramofon, 21 alaturka konser, 22 orkestra. Heilsberg — (276 metre, 75 kilovat | 12,15 Org koönser, 19,55 Sezar Borciya piyesinden bir sahne, 20,30 gece konseri. Müblaker — (360 metre. 75 kilevat | 20,15 Frankforttan naklen könser, 21,45 piyes, Mataheri, 22,35 halk konseri. Katoviç — ( 408 metre 16 kilovat | 20,30 Budareştedan naklen Avruüpa konseri, 22,15 gramofön, 23 salon orkestrost. Belgrad — | 429 motre, 215 kilovat ) 20,30 Budapeşte- den naklen Avrupa konseri. Roma — | ddl1 metre 75 kilovat) 20,30 Fransızca ders, 21 orkestra, 23 cazbant. Viyana — (517 metre, 20 kilovat | 20,30 Peşteden naklem Avrapa konseri, 22,20 gün haberleri, 22,35 gece konseri. Peşte — (550 metre 23 kilovat | 20,30 Avrupa konseri, Banla Senfos, 22,40 salon or- | kestrasız » BORSA - İstanbul 14 Teşrinievvel 1931 — Kapanan fiatlar — NUKUT İsterlin | 83300 Dolar - Amerikan D21200 20 Frank Franert | imee 20 Lirst — İtalyan | Om7,00 20 Frank Belçika | ns, 20 Drahmi Yunas | 5,SO 40 Frank İsvlçra BM, 20 Leva — Bulgar D 3aoo 1 Florin Felemenk | 8450 20 Keron Çekoslerık | 1o 1 Şilla Avusturya 30,00 1 Rayhşmark Almanya — 1 Zeloti Lehistan 7500 20 Ley Romanya 25,00, 20 Dinar Yugoslavya 7500 i Çervoneç Sovyet [ Las KAMBİYO Londea 1 İsterlin — kanış 819,00 Nüy. 1 Türk lirası dolar 0,47,! Parla — 1 Tück İlrasıFrank | — 12,0 Milâno 1 , , Liret $00 Brüksel 1 , , Belga 3,57, Cinevre 1t , » Frank | 2 441, Sofya 3 , » leva TA,ST Amesterdam 1 T. , — Florin 1,18 Madrit —1 Tür liram Pezta | 5,52, Bedin 1 , , Mark 208 Varşova 1 , . Zeloli 8,95 Bükreş 20 Ley kuruş n Otohüs Meselesi Belediyenin şehrimizde oto- büs işletmek imtiyazını almak | üzere Dahiliye Vekâletine müracaat etmesi otobüsçüleri telâşe düşürmüştür. Otübüse çüler belediyeden daha evvel otobüs işletme ruhsatı aldık- larını ve bu işe 3,5 milyon — lira tahsis ettiklerini, icap ederse mahkemeye gidecek — lerini söylemektedirler. 830 Dersane Açılacak — Millet mektepleri 1 teşrinir sanide açılacaktır. Bu sen© 830 kadar ve belki de dahit fazla dersane açılması muhte- meldir. Okuma bilmiyenler bü dersanelere sevkedileceklerdir