12 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün M ünd—er.ı'c;h_m;zn.ı Çok- luğundan Dercedileme - miştir. Bu Hikâîlâi_b—e B Burada Kesiyoruz Bir sabah gazetesi var ki, bizim »Abdülhamidin son günleri,, tef- rikamızım noktası noktasına tarihe uygun olup olmadığını dert edin- miş. Geçen gün, bu münasebetle eski Başmuhafız Rasim Beye bazı şeyler söyletti. Cevaplarını aldı. Şimdi de, o zamanki muhafız he- yetinde İdare memurluğu yapan Saip Beyle görüşmüş. Bu Saip Bey, hatıratın esasta Doktor Atıf Beyin notlarına isti- nat ettiğini hiç kale almadan, Muhafız Naci Beyin bize gönder- | diği bir mektuba itiraz ediyor. Naci Beyin Abdülhamitle yakın bir temas temin edemiyeceğini, bu moktadan hatıraların hatalı olmak ihtimali bulunduğunu söylüyor . Bu hatırat Naci Beyin hatıratı olmadığı kale alınınca gu_'el: Saip Beyin ve gerek bu tefrika münasebetile bizimle bir müna- kaşa kapısı açmak istediği anla- şılan mevzuubahis sabah gazete- sinin husus! bir maksatları oldu- ğu meydana çıkmaktadır. Biz, bu gazeteye şunu tavsiye ediyoruz: Rasim Beyin son sözünü bek- liyordunuz. tfen biraz daha bekleyiniz. Dün söylediğiniz sözü ertesi günü yine filen siz tekzip etmez ve bu suretle de, tarihe yap- mak istediğiniz hizmet (!)ten şüp- heye düşülmesine meydan ver- mezsiniz. Bu kadarcık ta mı hesabe ak- lınız ermiyor? M. Yansen ( Baştarafı 1 inci aayfada ) Maksat, tatbik kabiliyetinde bü- k müşküller çıkacağı bugün ennen anlaşılan bir plânı ıslah etmek ve gerek hususi şahıslar va gerek hazinenin ilerde uğrıya- bilecekleri zararların şimdiden önüne geçmektir. Aşağıya dercettiğimiz rakam- lar, M. Yansenin p!ân;nd_akı rakamlarla bilâhare demir şiritle mahallinde yapılan Öölçülerin ver- diği rakamlar arasındaki farkı göstemektedir. Mösyö Yansenin Zemin — üzerinde imar plânına — çelik şiritle ölçü göre eb'at len tabil ib'at 217,00 220,40 175,40 177,90 168,20 170,55 144,75 150,90 137,60 139.4(.; ,25 108, 7i V 101,25 63,85 .56,45 13,75 61,70 69,70 31,95 31,45 30,75 18,10 1 — Yanlış darbımesellerimiz ! çoktur. ( Geç olsun da güç olma- sın ) derler; hattâ uyuyan tavşanla kaplumbağa — hikâyesi dur. meşhür- SÖN POSTA 3 — Hayatta — kaplumbağa — gibi yürümekten, — tavşan gibi uyumak daha hayırlıdır. Bilakis herkangi bir İş güç olsun, fakat geç olmasın. Çün- kü geç olursa kaybolan en kıymet- | tar bir şey, yani zamandır. | 3 — Hayatnızda hiçbir. şey | kaybetmekten korkmayınız; fakat | yalaiz I Zamandan da en kat'i tasarruf işi | çabuk yapmaktır, zaman'nızı kaybetmeyiniz. TELGRAF HABERLERİ ÇİN SULARINDA | Japon Harp Gemileri Ateş Açtı Pekin, 11 — Şu - Hay - Kan önünden geçen bir Japon torpito- su Üç defa top ateşi açmıştır. Ayni gemi Tien-Tsin yakında Taku Üüzerine dört defa ateş etmiştir. Pekin 11 — Bir kısım eşkıya, karargâhı Tien-Tsin darülfünu- nunda bulunan polis karargâhına taarruz etmişlerdir. Şiddetli bir musademe başlamıştır. kuvvetleri ihtiyat — tedbirleri al- mışlardır. Çinlilerle Japonların müsade- mesine mâni olmak için İtalyan, ngiliz, Amerikan ve Fransız kı- taatı kordon teşkil etmişlerdir. Japonyanın endişe verici hazır- lıkları haber almmaktadır. Man- çuriye dör Japon torpido muhribi gönderilmiştir. (Vaziyete dair başkaca elınan tafallât Beşinci sayfamızdadır. ) Halk_EYleri Bir Komsiyon Tarafından Bir Talimatname Yapıldı Ankara, IîîHnımi) — Türk ocaklarının lâğvi üzerine buralar- | da Halk Evleri altında gençlik teşkil olunan komisyon bu işe ait esasları teşkil etmiş ve işini bitirmiştir. Bu talimatname bütün Halk Evlerine gönderilmek üze- redir. namı İrtişa Meselesi Ne Oldu ? Ankara, 12 (Hususi )— İrtişa meselesi, Avrupada hasta oldu- ğgunu bildiren mazvunlardan biri- sine tekrar tebligat yapıldıktan sonra son Bafhasına girecektir. İSTER İNAN, Meclisin Avrupa | teşkilâtı yapmak içinl Milleğ İMeclisi Toplanma Dağılma Müddetleri Değişiyor Ankara 12 THuıusi) — h?ev- cut haberlere göre Büyük Mıll=4ı Meclisi bu ay nihayetinde tatil edilecektir. Bu münasebetle Teş- kilâtı Esasiye Kanununda bazı tadilât icra edilecek ve bu suret- le Meclis mesaisinin başlama ve bitme tarihlerinde değişiklik ola- caktır. Bu tadilât — neticesinde, Meclis, her sene eylülde açılacak, ikinci teşrinin nihayetine kadar faaliyette bulunacak ve bunu üç. aylık bir tatil takip edecektir, Martla mayıs arası da mesai ile | geçtiktön sonra tekrar üç aylık bir tatil yapılacaktır. Bu hususta Meclis Reisi Gazi Hazretlerine malümat arzetmiştir. Meclis Bugün Toplanıyor Ankara, 12 ( Husust )— Miltet | Meelisi bugün toplanacaktır. Rüz- | namede ehemimiyetli birşey yok- tur. Bugün Maliye encümeni de | toplanarak tetkikat yapacaktır. İş Kanunu Mecliste Bir Ankara haberine göre, İş kanunu İlâyihası yakında Millet Meclisine verilecektir. Güreşte Kimler Kazandı? Ankara 12 (Hususi) — Hima- yeietfal Cemiyetinin tertip ettiği alaturka güreş müsabakaları baş- ladı. Küçük ortada birinciliği Ma- nisalı Abdüsselâm, büyük ortada birinciliği Hayrebolulu — Mehmet- Ali pehlivanlar kazandı. Yeni Polis Teşkilâtı Ankara, 12 (Hususi) — Yeni Polis Teşkilâtı Kanunu projesine göre bütün vilâyetlerde Emniyet Müdürlük ve Memurlukları ihdas edilecektir. Âli mektep mezunları doğrudan doğruya Merkez me- murluklarına tayin edileceklerdir. iSTER /— İNGİLTEREDE Ve| -Muhalifler Hükümeti (Sıkıştırıyor | Londra, 11 (A. A.) — Hari- ciye Nazırı Sör John Sımon mu- halifler Fırkası Lideri M. Lans- bury'nun — sorduğu — bir suale verdiği cevapta 16 teşrinisanide Pariste toplanacak Cemiyeti Ak- vam meclisinin içtimaında hazır bulunacağını — söyledikten sonra demiştir ki: M. Briandın değrli idaresi ve Amerikanın — göstermekte — de- vam edeceğini ümit ettiğim ma- pevi müzahereti sayesinde mec- lisin bu fena ihtilâfı halledi!ebi- leceği ümidindeyim. Dahiliye Vekili Arapgirde Arapgir, 10 — Dahiliye Ve- kili Şükrü Kaya Bey bugün bur Yarın raya — geldi. Kemaliyeye | giderek orayı da teftiş edecektir. Tıp Fakültesinde Kanuna Uy&ııyacakŞekildc Sarfiyat Mı Yapılmış? Ankara, 12 (Hususi) — Maliye Müfettişleri tarafından on senelik hesapları tetkik edilmekte olan Tıp Fakültesinin gözden geçiri- lecek rakamları arasında (341) e ait bir munzam tahsisat meselesi de vardır. Bu munzam tahsisat, mavazının gayri işlerde kulla- nılmıştır. Bu tarih, Nurettin Ali Beyin Darülfünun eminliği zama- nına tesadüf etmektedir. Ankarada Tifo Var Ankara, 11 — Burada tek tük tifo ve kuşpalazı vak'aları görülmek- tedir. Nafıa Vekili Hilmi Beyin kızı kuşpalazından, — Saraçoğlu — Şükrü Beyin refikası tifodan hastadır. İNANMA! İstanbul papaz mekteplerinden birinin mü- | Fransada yaşamak hakkına malik olmıyan fettişi ölmüş. Pariste çıkan Tan gazetesi, bu | papazlar, burada Fransız nüfuzunun propagan- münasebetle yazdığı bir fıkrada, “bu zatın l dacılarıdır. Bu propagandacılar vazifelerini me- ölümü Şarktaki Fransız nüfuzu için büyük bir zıyadır,, diyor. Ölümü Fransa için zıya teşkil adamın vücudu herhalde bizim için bir klıf olmasa gerektir. Bu fıkra da gösteriyor ki, İSTER haretle eden bir l4 Şarktaki İNAN, yapmışlar bir Lâvaten zümresi vücuda getirmişlerdir. Bukadar bariz bir hakikat karşısında hâ- Fransız edenlerin haklı olduklarına artık, ve Şarkta seciyesi bozuk mekteplerini müdafaa İSTER İNANMA! | şıldığına göre, yeni | Sözün Kısası Gayet Mühim Bir Mesele B S Bizim gibi, hergön ayni sü- | tunda birşeyler yazmıya mecbur olanlar için mevzu bulmanın ba- zan pek yorucu, bazan da im- kânsız olduğunu bilirsiniz. Arada bir, şüun muharrirleri, bu güç- lükten bahsederek — sütunlarını doldururlar ve mevzusuzluğu mev- zu yaparlar. Fakat bazı umumi mevzu'ar vardır. ki hergün yazılabildiği gibi,” sık sık olmamak şartile de tekrar edilebilir: İktısadi buhran, İstanbul sokakları ve - otomobil | kazaları, vali Muhiddin Bey, garp ve biz, maarifimiz ilâh.. Bazı mevzular düşünülür, (fa- kat yazılmaz; bazıları düşün- mez, fakat yazılır. Bazı mevzular vardır ki yazması değil, düşünül- mesi bile bazı ihliyatlara bağlı- dır.: Etrafa bakınmak lâzımdır. Ben bu gün “ Müstakil ressam- lar sergisi,, için fikirlerimi yaza- caktım. Evvelce iki defa gezdi- ğim sergiyi bir kere daha gör- mek istiyordum. Cittim. Kapan- mış.Vaktimi ve mevzuumu kaybet- tim; şüun muharrirlerinin an'ana- sine tâbi olarak mevzusuzluğu mevzu yaptım. Bilmem bu kadarcık bir soh- beti, “ münderecatımızın — çoklu- ğgundan dolayı dercedilememiştir,, itizarına tercih eder misiniz? Bu hususta sizin fikriniz kadar, be- nim için, idare müdürümüzün noktai nazarıda- mühimdir. — İki ateş arasında kalmamak için mü- saadenizle bu günlük çekiliyorum. Balkan Konferansı Murahhaslardan Bir Kısmı Âdi Seyyahlardan İbartmiş! Balkan İkonferansinin 'içtima- ları münasebetile şehrimize gelen Bulgar gazetecilerinin veisi ve sabık nazırlardan M. Vasilef Bulgaristanda şayanı dikkat be- yanatta bulunmuştur. M. Vasilef konferansa (iştirak — edenlerden bir kısmının değerli kimseler olduğunu, fakat bir kısmının da Türklerin maruf misafirperverlikle- rinden istifade maksadile gelen âdi seyyahlardan ibaret bulun- duğunu söylemiştir. M. Vasilef konferansın umu- miyetle faydalı olduğunu, fakat en mühim olan akalliyetler me- selesinin — halledilmen — tehirinin doğru olmadığım da - ilâve et- yelştiri (100) Bin Lira Tasarruf Ankara, 12 (Hususi)— İnhisar İdarelerinin Muhafaza ve satış teşkilâtının — tevhidi hakkındaki tetkikat devam ediyor. Tevhitten sonra (100) bin lira kadar tasar- ruf temini tahmin edilmektedir. Devlöt Sigortası Ankaradan bildirildiğine gö- re, bir Devlet Sigorta Şirketi teşkili meselesi Eytam Bankasına havale edilmiştir. M. Litvinof Moskovada Moskova 11 (A.A) — M. Lit- vinof, buraya avdet etmiştir. Kazanç Vergisi | Hususi İşlerde Çalışanlar- |dan Yüzde Beş Alınacak Bir Ankara haberinden anla- kazanç ver- gisi kanun lâyihasında hususl! ; müessese müstahdemlerinin kazanç vergisi yüzde beşe indirilecektir. memurların — vergisi arttırılmıya- caktır.