12 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

12 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Haftada Bir Defa Muallim Sayfası Her Hafta Perşembe Günleri Neşredilir. UALLİM SAYFASI Bu Sayfada: Yeni terbiye cereyanları « Büyük ter- biyecilerin hayati nazariyelerin dertleri- Yeni tecrübeler - Türkiyede yeni tatbikatı - Maallimlerin vesaire, “İlk Mektep Müfredat Programı! İ Muallimleri Tecrübelerini | Yazmağa Davet Ediyoruz Maarif Vekâleti Mili Talim ve Terbiye Heyetince tertip edi- lerek 1927 senesinden itibaren tatbik edilmiye başlanan ilkwek- tep müfredat programı, dört senelik bir tecrübeden geçmiş bulunuyor. Şimdiye kadar verdiği neticeler hakkinda muallimlerimi- zin fikirlerini anlamak ve bu sayfalarda bu fikirleri minakaşa etmek İstiyoruz. Program, zama- Sımizın en büyük Pedagokları tarafınden ileriye sürülen terbi- yevi esaslara istinat ettiği gibi benliz tecrübeler de kat'i netice vermiş (— sayılamıyacağından Obu münakaşadan şimdilik sarfınazar etmeyi muvafık buluyoruz. Maamafih bu program, kas- katı birşey değildir; esas hatları- | sa halel getirilmemek şartile, her muallimin inisyativine de ge- niş bir meydan bırakmaktadır. Onun için muallimlere bir kolay- lık, belki de bir hizmet olmak üzere, ber hafta müfredat pro- | gramının herhangi bir bahsini ele alarak o bahis üzerinde mualli- min ne gibi inisyativlerde bu- Tunabileceğini (o telkin © etmiye çalışacağız. Telkinlerimiz de bir istikamet veriş şeklinde telâkk edilmemelidir. Yeni programın #uhu, değişmez kaideler şeklinde tavsiyelerde bulunmıya ka'iyyen mugayirdir. Meselâ müfredat programının mukaddemesine bir göz gezdi- relim, Mukaddemenin beşinci ve | altıncı fıkraları şöyledir: “3. Yeni programda derslerin yalnız müfredatı saymakla iktifa edilmemiştir. Her dersin hedef- | leri ile tedriste tutulacak isti- | kametlerin ana hatları da ayrıca gösterilmiştir. Bu suretle, progra mı okuyan muallimler tedrisatın teveccüh edeceği istikameti ko- lsyca göreceklerdir. ,, “6. Yeni programların bir mübim hususiyeti de ders mev- | zularının (bilhassa Hayat bilgisi ile Yurt bilgisi derslerinin) ma- balli şeraite göre tedrisine ge- | niş bir imkân bırakmasında gö- rülür. “ Tedrisatta (daima al #eraitip, tabii ve içtima' muhitin Sazarı dikkate alınmasına ve ted- tisle hareket noktasının mümkün ialduğu kadar çocuğun en yakın 'muhitinden seçilmesine yeni prog” Tamda pek ziyade ehemmiyet verilmiştir.,, Bu fıkralar, programda mual- | imlerin — insiyativine (© büyük | bir yer tahsis olunduğunu kâfi Yuzuhla göstermektedir. Hele | altıncı fıkradaki ( Mahalli şerait ) | Meselesi çocuğun, tabii VE içti- Mai muhiti nazarı dikkate alm Basını istilzam etmektedir ki bu- uh son-derecedeki ehemmiyeti ayde ; hacet yoktur. Bundan Ta bu sütunda programın © arını töşriha çalıcağız. tib, al iulerimiz de kendi tec w mahalli Ve mütalealarını bildirirler- Yalar da meşredeceğiz. İ Bu Istanbul vilâyeti birkaç sene- den beri,büyük ve modren İlk mek- tepler e yaptırmıya £ başlamıştır. mektepler (o arasında meslâ Kadıköyde, Talimhane meyda- | nındaki Gazi Mustafa Kemal ilk mektebini, Fatihte Çarşambadaki I5inci ilk mektebi zikredebiliriz. Geçen sene nihayetlerine doğru yapılması bitipde bu ders se- nesi başmda açılan 44 üncü ilk mektep de, cidden mükemmel bir binadır. — İstanbulun © mektebe en çok mübtaç olan bir semtin- de, Eski Zaplıye kapısınin bü- yük arsası üzerinde inşa edil ASRİ BİR İLK MEKTEP Eski Zabtiye kapısında yapılan bu asri binada asri nazariyele tecrübe edilmektedir. Fotoğrafımız mektebi ve çocukların oyunlarını göstermektedir. Eski Zaptiye kapısı! Abdül hamit devrinde İstanbulda yaşa- mış olanlar, bu tabiri tüyleri ür- permeksizin söyliyemezler. Burada ne canlar yanmış, ne zulümler yapılmiştır. Meşrutiyetten sonra, kendi kendine kalan bu bina, harap olmuş, nihayet yıkılmıştır. Şimdi o eski zulüm enkazının yerinde, Cümhuriyet çocuklarını irfan hayatına yetiştiren bir ter- biye müessesesi kurulmuş bulu- muyor. , Muallim arkadaşlarımızın, bil- bassa tezyini resim dersinde, ör- | mek ittihaz etmeleri için bazı nü- | muneler vermeği muvafık buluyo- ruz. İlk örneğimiz, çocuklara yap- tırılacak beş ve altı dılılı munta- zam bir şeklin üzerini tezyin et- mektir. Beşdılılı muntazam şekil ,— Bunun için O noktasını merkez Bu © Şekilleri takriben yetmiş sekiz bin liraya mal olmuştur. Ön bir dershanesi vardır. Beş yüz talebeistiap ede- bilir. Bugünkü talebesi bu mik- İ tara yakındır. Bu mektebin öteki mekteplere nisbetle bir hususiyeti vardır. İ Geçen yat, İstanbul Vilâyeti ilk tedrisat müfettişleri kongre ha- linde toplanmışlardı. O kongrenin kararlarından biri de bazı mek- teplerin örnek mektep haline ge- | tirilmesiydi. | d4üncü ilk mektep binası | ittihaz ederek bir daire çizilir. Bu İ dairenin biribirine amut olan'AB, DC kuturları vasledilir. OC nısıf İ kutrurunun E ortası bulunur. Per- | gelin iğnesi bv Doktaya konur, FA nısıf kutriyle AF kavsi çizi- lir. AF veteride beş dılılı muntazam! şeklin bir dılıdır. Bunu dairenin Üzerine beş defa tatbik ettik mi aradığımız şekil hâsıl olur, Şekil 4 Şekil 9 İşte bu sene 44 üncü mektep örnek mektep haline konmuş ve teribiyevi idaresi, İstanbul Erkek muallim mektebi terbiye mualli- mi Sadrettin Celâl beye veril- miştir. Bu bir tecrübe mektebi de- ğildir; proğramın haricine çıkmak kat'iyyen düşünülmemiştir. Muak limler, proğram dahilinde, fakat proğramın müsait olduğu yumu- şaklıktan istifade ederek, kendi inisyativlerile Utedrisatta buluna- | caklardır. Nasıl Tatbik Edebilirsiniz ? O merkezile (ore'sleri birer müstakimle birleşince beş dılıh şekil, beş müsavi kısma ayrılmış olur ( Şekil 3). Muhammesin içi- ne küçük daireler çizilebilir La kil 2). Talebe bu taksim edilen kısımları istedikleri şekiller veya çiçeklerle süsliyebilirler. Altı dıllı muntazam şekil. — dıl'ı, dairenin nısıf kutruna müsa- vidir. Binaenaleyh perğeli nısıf kutur boyunca açıp daire muhiti İ özerinde altı defa gezdirmek kâ- fidir. Pergel uçlarının yaptığı noktalar birer müstakimle rapto- lunuoca altı dılık muntazam şekil meydana çıkar (Şekil 4). O merkezini şeklin re'slerile birleştirdik mi, onu altı müsavi kısma ayırmış oluruz. Hele reis noktalarını btirer atlıyzrak bir. leştirdik mi üç dıl'ı biribirine müsavi omuntazam bir müsel les ortaya çıkar Gl 5, 6, Binci şekillerde olduğu gibi bu altı dıllı muntazam şekli is- İ tediğimiz resimlerle süsliyebiliriz. İYeni Terbiye Geri. yanlarının Üstatları Bize Terbiye Sahasında Yeni Şeyler Öğreten Nazariyeciler Bir zaman, terbiye cereyanlarına filezoflar istikamet verirdi. Şüp- hesiz, her devrin felsefesi o dev- rin ilmi mutalarına istinat ettiği için, filezofların terbiye hakkında dermeyan ettikleri fikirler de ilim- den mülhem addolunabilirdi. Fa- kat Pedegojinin asıl mesnedi olan ruhiyat, şimdiki gibi müsbet ve tecrübi bir ilim haline girmemiş olduğu için, terbiyevi mütalealar- da nihayet, tıpkı ruhiyat gibi,fek sefi telâkkilerden harice çıkamı- yordu. Alt dılı muntazam şeklin her | i Bu Hanımda, Tecrübi ruhiyat meydana çık- dıktan ve Psikoloji (o tamamile ilmi bir istikamet aldıktan sonra, Pedegoji de tabiatile bundan mi teessir oldu. Artık terbiye hak- kında, İdeolojik mütaledların değil, ilmi tecrübelerin kıymeti daral- mağa başladı. Maamafih zamanımızın Peda- gokları içinde Johon Dewey gibi filezoflar da vardır; fakat bu filezof, son ilmi mutalara istinat *den Pragmatist bir filezof olduğu için terbiye hakkında yalnız fikir ve nazariye serdetmekle kalma mış, Kolombiya Darülfünununa mül hak olmak üzere birde mektep vücuda getirerek tatbikatla da meşgul olmuştur. Johon Dewey bize hiç meçhul değildir; Cümhuriyet Maarif ne- zareti 1928 de bu büyük Pedago- ku memlekete getirtmiş ve onun fikirlerinden istifade etmek yolunu tutmuştur. Johon Dewey, Pedago- jisini şu üç kelime ile hulüsa eder: Learning by doing işliyerek öğrenme, Pedagojide alâka psi- kolojisine ehemmiyet veren de bu filezoftur. Zamanımızın en büyük terbi- yecilerinden biri de Almanyadaki Kerschen Stinerdir. Bu zat, Ar- beitsehule İş mektebi denilen sistemin mürevvici ve Alman ilk maarifinin muhyisidir. Belçikada tabiplikten yetişen bir doktor Decroly var. Bu zat, ruhi tababetten yürüyerek anor- mallara varmış ve onların tetkikin. den gayrisalim ve geri kalmış çoçukların terbiyesi için bir takım esaslar tesbit etmiştir. Nihayet bu yolla salim çocukların terbi- yesine varmıştır. Toplu tedrisat tabiri münha- sıran doktor Decroly'nın usulünü ifadeye salihtir. Tedrisatını alâka merkezlerine istinat ettiren bu zat globolisatin, yani toplaştırma jusulünün en salâhiyetli mürevvicidir İtalyada doktor Madam Mar- ya Montessori de dünyada bü- yük bir şöhret kazanmış olan büyük muasır bir pedagoktur. doktor Decroly şe gayrisalimlerin tetkiki yolile edagoji (o sahasına (—( girmiştir. Montessori usulü, çocuk bahçesi Findergartenin müessisi olan meş- bur (Fröbel)den sonra, üç yaşın- dan altı yaşına kadar olan çocuk- ların terbiyesine aittir. Fakat ma- dam Montessori, usulünü ilkmek- tep talebesine de teşmil eta iştir.