17 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi thalâtın Tahdidi | Ve Mütalealar Hükümet bir kararname ile itbalâtı tahdit etti. Bu karar- name dünden itibaren m.ıi,u mevkiine girdi. Bu hususta halkın mütaleaır şudur: Nuri B. (Kaput tüccarından Sultanhama- nn M) — Son İngiliz buhram üzerine eski iktısat kaideleri değişmiştir. Şimdi memleketlerin para etas- ları altın üzerinden ölçülmüyor. Her memleket parasının kıymetini tutabilmek için ithalâtile ihraca- fint tevzin- etmiye mecburdur. Hükümetin ithalât tahdit eden bugünkü kararnamesi bu itibarla | hayati bir ehemmiyeti haizdir. Binacnaleyh çok doğrudur. * Necatl bey (Fatih tramvay tevakkul mahalli 34 ) — Buhranlı ve fevkalâde za- manlarda — insanlar, kendilerine iyi bir istikbal hazırlamak için muvakkat katlanırlar. Kendi yağlarile kav- rulmaya razı olurlar. Senelerden beri ithalâtın tahdit edilmesi fik- rini kafamda taşır, memlekete giren lüks eşyasının menedilme- sini isterdim. Hükümet bu yeni kararını vermekte biraz geçik- miştir bile, » Ömer bey (Şehzadebaşı Emin mahalleri 5) — Hüökümetin — yeni çok iyidir. Bunun ansızın dilmesinde de büyük bir isabet vardır. Eğer böyle yapılmasaydı esasen fazla olan ithalâtımız bu haber üzerine büsbütün fazlalaşa- cak ve büyük hir muvazenesizlik arzedecekti. Vaktile yeni Güm- rük Kanunu yapılırken kanunda- ki kayitlerden — kurtalmak - için memleketimize müthiş bir ithalât akını başladı. Neticede de bir- çok tüccarımız iflâs etti. Bence bu karar evvelce alımsaydı. daha iyi olurdu. Nurettin kararı neşre- * ktan lemall Bey ( Hırkalşerif 34 ) — Hükümetin yeni kararm- daki bir madde bilhassa mühim- dir. O da yerli fabrikalarımızda işlenecek olam iptidai maddelerin serbest olarak girmesi. Ba tak- dirde fabrikalarımız iş bulacak, meselâ tirikotajeılarımızın ve do- kumacılarımızm son zamanlarda İ kötüleşen vaziyetleri düzelecek- ; tir. Aymı zamanda da memleketi- mize lüzumsuz şeyler girmiyecek ve paramız harice çıkmıyacaktır. bazı fedakârlıklara | | DA DAR Dün 931 senesi dünya buğday mah- stlünün az olduğumu ve buğday fiatlerinin yükseleceğini yazmıştık. | Aldığımmz yeni malümat bu ha- beri teyit etmektedir. Dün İhra- cat Ofisine, Roma Beynelmilel Ziraat Enstitüsünün 931 - 932 senesi dönya buğday vaziyeti hakkında hazırladığı bir rapor gelmiştir. Bu raporun şayanı dikkat nok- talarını dercediyoruz: “ 1931 senesi dünya buğday istihsalâtı, Rusya hariç olmak üzere 1930 senesine nazaran pek azdır. Rusyanın mahsulü henüz kat'i olarak malüm — değildir. iP VE HALAT Yerli Mamulât Rekabet Karşısındadır Çok eski zamandanberi Türk gemiciliğinin bütün halat ve ip | ibtiyacını temin eden ip ve halat sanayümiz, bugün çok sönük bir vaziyettedir. Evvelce şada mevcut (12) müesseseden bugün (2) müessese kalmıştır. Kasımpa- | artacaktır. l | | | | Ünye, Kastamonu, Fatsa mınta- | kalarında bu işle iştigal eden ve kendir eken oldukça mühim bir nüfus vardır. İtalyan halat- larının rekabeti ve milli müesse- selerin Türk halatı kullanmama- ları halat ve ip sanayiimizin sön- İ mesine sebep olmuştur. Bu me- sele hükümete bildirilerek bu sanayiimizin de himayesi — iste- necektir. Kahveci Çırağının Marifeti Galatada kahveci çırağı Eşref, elinde kama ile ve son derece sarhoş bir halde Despinanın w- mümhanesine taarruz etmiş ve camları da kırdığı için yakalan- mıştır. Şimendifar — Malbtabizd; Haydarpaşadaki — Şimendifer Mektebinde dün saat üçte mükâ- İıl tevzü merasimi vapılmıştır. SON POSTA Ma!ııul bol nlmımıklı istihlâk ihtiyaçlarına da lecek miktardan uzaktır. İhraç edilen dünya buğday mahsulü —mevsim bidayetindeki mevcut stok ta dahil olmak üzere geçen seneye nazaran (35) milyon kental noksandır. Buna mukabil buğday ithal eden memleketlerin ihtiyacı fazladır. Avrupada çav- dâar mahsulü geçen seneye naza- ran (40) milyon kental noksan olduğu için buğday talepleri Buğdaya bu sene olan ihtiyaç (240) milyon ken- taldır ki bu rakam geçen sene- ye nazara (20) ıııılyon İaıladıv beraber kâfi ge- Pazar Lıkı Evvelki Gün Program Niçin Tatbîk Edilemedi? Taksim — stadyomunda yapıl- ması takarrür eden pazar 1iki dün yapılamamıştır. Çünkü like dahil altı kulübvten taş ku- lübü bu maçlara wnıxtnu vaz- geçmiş ve bu kararını bir itizar- la alâkadarlara bildirmiştir. Bu- nun Üzerine Galatasaray, Fener, Kurtuluş, Pera ve İtalyan Kulüp- lerinin iştirakile pazar İiklerinin yapılması kat'i surette kararlaş- tırıknıştır. Fakat Beşiktaşın çe- kilmesile yeniden hâdis olan te- ferruata ait bazı hususatın halli için önümüzdeki pazar günü tek- rar bir içtima yapılacaktir. Ondan sonra ilk pazar günü ilk pazar liki yapılacaktır. Galatasaray Mağlüp Oldu Pazar günü İtalyan takımı ile karşılaşan — Galatasaray — takımı (2-5) maglüp olmuştur. Galatasaraylı Rebii Beye dok- | torlar iki ay istirahal tavsiyesinde | bulunmuslardır. Müdafi Burhan Beyin de pederi | basta olduğu için o maçlıra işti- rak edemiyecektir. Bu vaziyetle Galatasaray takımı zayıf bir man- zara göslermektedir. Kumarcılar Yalalandı Daükal Hayık ve Talât ismin- de iki şahıs Taksim talimhane İBİ HABERLER| Buğday Piyasası Hararetlı! Zahire Borsasında Mühim Miktarda Buğday Satıldı | tacirler, Bu ihtiyaçları temin için ihraç memleketlerinde mevcut eski buğ- day stoklarına müracaat edilmek zarüreti hâsıl olmuştur. Bu — vazi- yet buğday fiatlerinin bir su- rette yükseleceğini gösteriyor.., İhracat Ofisi bu raporu çok şayanı dikkat görmüş ve alâka- darları — bu vaziyetten haberdar etmiştir. Esasen dünden itibaren İstan- bul Zahire Borsasında buğday fiatleri yükselmiye başlamıştır. Dün Borsada çok hararetli mu- ameleler cereyan etmiştir. Birçok salın aldıkları mühim miktarda buğdayları ambarlara depo ııııddedıı ÇiFTE MÜSADEME Fransız Sefareti Bir Dava İkame Etti Geçenlerde Haliçte bir fırtıma esnasında bir müsademe olmuş ve (Yıldırım) ismindeki motör Fransız sefaretine ait ( Jermen ) vapuruna çarpmıştı. -Aradan ya- run saat geçtikten sonra Liman Şirketine ait bir mavna da gele- rek yine Jermene çarpmış bat- mıştır. Bu hâdise Üzerine Fransız sefareti (Yıldırım) motörü sahibi aley'tinde bir hasarat davası aç- mıştır. Dün bu dava ile meşgul olan Birinci Ticaret Mahkemesi hâdisenin — şahitlerini — dinlemiş ve Jermen gemisindeki hasaratın ne miktarda olduğunu tayine küzum görmüş, meseleyi ehli vu- kufa havale etmişti. Katil Ve Maktul Meçhul Dünkü wüshamızda Akırkapı- da bir ceset bulunduğunu, feci bir cinayetin izleri üzerinde yü- ründüğünü yazmıştık. Bu cesedi polise haber veren çocuklar ser- meydanında kumar oynarlarken | best bırakılmışlar, Fakat ölünün | cürmü meşhut halinde yakalan- | muşlardır. | hüviyeti henüz anlaşılamamıştır. Ci navehıı faili de neçlın)dnı Günün Tarihi 'Bahçıvanlık Sergisi İçin Hazırlık Vilâyet Ziraat Odası dün bif toplantı yapmıştır. Bu toplanlıda İstanbulda her sene üç bahçıvam- hk ve küçük ehli hayvanlar ser- gisi açmıya karar — verilmiştir. Bahçıvanlık sergisi ilk ve son- baharlarda açılacaktır. Tavukçur, lak sergisinin açılma mevsimi henüz tayin &edilmemiştir. Oda, vilâyet dairesi ittisalindeki vilâ- yet bahçesinin de daimi sergi mahalli olarak hazırlanmasını ka; — rarlaştırmıştır. Burada munlazam çiçek tarhları ve Fidan, sebze ve çiçek yerleri ayrılacak, ayrnca tavuk, güvercin, kedi, — köpelt kafesleri ve arı kovanları yapıla- cak ve bunlar daima burada kalacaktır. Bir Müşteri Kaybettik Eski bir müşterimiz olan Çe- koslovakya bu sene kendisine lâzım olan tütünleri Yugoslavya» dan almak üzere bu memleketle bir mukavele yapmıştır. Belediye Encümenleri Ankara,(Hususi)—Dahbiliye Ve» kâletinin — bazırladığı yeni bir Myihada Belediye encümenlerinin salâhiyetleri arttırılmıştır. Yorli Çiçekleri Himaye İçin Şebrimiz Ziraat Odası, —İktısat Kira ile iflâmna karar verilmiş- . Müflisin mal ve mülküne 8 bin kıymet konmuştur. İşten El Çektirildi Eminönü polis merkezi komi- ser muavinlerinden Hüseyin Av- ni Efendiye görülen lüzum üze- rine işten el çektirilmiştir. Çuvaldan Oktruva Alınacak Belediye Daimi Encümeni ha- riçten giren çuval ve kanavi- çelerden oktruva resmi alınmasına kar vermiştir. İstanbul Sporun Kongresi İs. spor kulübü umumi kâtip- liğinden: Önümüzdeki 20- 11 - 931 cu- ma günü saat onda senelik umu- mi kongremiz — aktedileceğinden azanın kulüp lokaline gelmeleri rica olunur. Yağlı Müşteri Muhittin isminde biri — dün Beyoğlunda bir mağazaya müşteri sıfatile girmiş ve bir çift ipek çorap çalarken ı-hlıı—ıw I Son Posta'nın Resimli Hikâyesî : Pazar Ola Hasan B. Ve Körük ı B Hıı.ın Bey — Pazar ola körük- * Eline o körükleri ılııı nereye yomım 2: Körükçü — Hasan Bey... götürüp satacağım. Çok sipariş var. Sen de benimle beraber gel de bu körüklerin Bendiğe pıyoruz, orada ne işe yaradığını görl 3: Pendiklilerden biri — Hasan Bey, Bu körükle sığır, keçiyi şişirip dana ya- anbulda satıyoruz!