26 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

26 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa _İ—Iîılkın Sesi Eşya Fiatleri Ne Kadar Arttı? Tahditten sonra eşya fiatle- rinde yükseklik — görülmiye başladı. Biz halka şöyle bir sual sorduk: Hangi - eşyanın Hiati artmışlır? İşte aldığımız cevapları * * Salm B. Divanyolu benzin depösu sahibi — Tahditten sonra makine yağlarında yüzde on yükseklik hâsıl oldu. Benzinin kilosu da (20) para arttı. Buna rağmen yağ ve benzini pek nazlı tedarik etmiye başladık. Pazar günü pe- şin para Vererek benzin ısmarla- dığım halde ancak dün gönde- rildi. Bittabi kiloda yirmi para zam ile... » Sabiha H. (Kuska Hazanpaşa caddesi 17) Bizim Mahalle bakkalı her şeyin fiatine zam yaptı. Bu sabah ta bana: “Artık mal girmi- yor Hanım. Yarın bu - fiate de | alamıyacaksın. , dedi. Her vakit (33) kuruşa aldığım pirinci (39) a aldım. Kahvenin okkasına on beş, gazin okkasına iki kuruş artarsa bu yapanız? kış kıyamette ne v Mediha H. (Kumkapı Dibeklicami 9) — Tahditten sonra yani bir haftadanberi herşeyin fiatleri arttı. Floş ve yün fiatleri bile her gün kapının önünden geçen yahudi Japon keteninin arşınını - (12,5) kuruşa satardı. Evelsi gün (15) bugün de (17,5) yapmış. Hem de şöyle bağırıyor: Bugün var yarın yok arşını (17,5) a ketenler... Şeker, kahve, çay, fasulye, pirinç fiatleri de okkada iki üç kuruş artmıştır. Trabzon yağı da öyle. Bu da Avrupadan gelmez ya.. * Enver B. Üsküdar İskele caddesi 93 — Hangi malların fiati arttı diye soruyorsunuz. Bu suali de- giştiriniz. de fiati artmıyan mal var ım diye sorunuz. Bilenin bil- miyenin ağzında (Tahdit) bir sa- kız oldu. Hergün okkasım elliye aldığım şeker (53) olmuş, fasulye, nohut, bulgur bile zam görmüş. Neye diye sorunca cevâp hazır (Tahdit var da ondan.) Azizim | ihtikâr bütün manasile başla- mıştır. Tedbir aldik, alıyoruz. di- ye vakit geçirmiye lüzum yok. Derhal mücadeleye geçmeli. Bu Soğukta Denize Düşmüş Kuruçeşmede — bir antrepoda çalışan Halil efendi sarhoşlukla denize düşmüş, fakat sandalcılar tınfuıduı kurtarılmıştır. EKMEK Tartı Ile Satılması Tetkik Ediliyor Ekmeğin her fırında tam bir kilo olarak çıkarılması hakkında Belediye İktıisat Müdürlüğünün daimi encümene yaptığı teklif tetkik edilmektedir. Daimi enci- |men (1926) senesinde ekmeğin tartı ile satılması hakkındaki talimat- namenin hazırlanmasına ait(esbabı mucibe) raporlarımı da görmek istemiştir. İktisat Müdürlüğü bu raporları aramaktadır. Bumlar tetkik edildikten sonra bir karar verilecektir. Bazı gazetelerin yap- tığı gibi henöz fırınlara tebligat yapılmış değildir. zam | yapmış. Eğer fiatler daha fazla | | Ütülerken cebinde Bir Berast Kararı Bir kaç gün evvel Haskel ef. | isminde bir tacirin Türklüğü tah- kir cürmile mahkemeye verildiğini yazmıştık. Bu zatın böyle birşey yapmadığı sabit olmuş ve beraet etiniştir. Hırsız Hizmetçi Mebus Mitat Beyi Soyan Kadın Mahkemede Maraş Meb'usu Mitat Beyin Maçkada oturduğu -apartımanda hizmetçi olarak çalışan Marika ismindeki Rum kadını elbiseleri bulunan - bir tane beş yüz İiralık, 2 tane yüz liralık, beş tane on İiralık ve 4 tane de beş liralık kâğıt para- ları çalıp — kaçmıştı. Yapılan takibat neticesinde Marika yaka- lanmış ve çaldığı paralar Millet Meclisi azasına mahsus bir zarf içinde — üzerinde — bulunmuştur. Marika muhakeme edilmek üzere | Birinci Cezaya verilmiştir. Bir Tazminat Davasi Dün İkinci Hukuk Mahkeme- sinde (Akşam) gazetesi idare müdürü Şevket Beyi vuran Rem- zi Paşa zade Şevket Bey aley- hine açılan tazminat davasına devam edilmiştir. Karar 14 kâ- nunuevvelde aktedilecek celsede verilecektir. Fakir Çocuklar İçin İlk mekteplerdeki fakir çocuk- lardan ( 9500 ) kadarının bu sene de Hilâliahmer tarafından inşe edilecek- lerini yazmıştık. Bu hayırlı işe ya- kında başlanacaktır. DAHİL SON POSTA Teşrinis:ıri 26 HABERLER | Marmara Müsade- | BELEDİYEDE mesinin Mes'ulü Kîmdir? Ayın 14- 15 ıııd gecesi Mar- marada bir İspanyol vapurunun batmasile neticelenen deniz faci- asinm tahkikatı son safhasına girmiştir. Kazayı yapan (Le Löo- ing) ismindeki Fransız bahriyesi- ne mensup vapur hâdise hakkın- daki raporunu Fransız Sefaretine vermiş ve Marsilyaya hareket et- miştir. Hukuku düvelin icap ettirdiği taamül ve nezakete binaen Le Loing gemisi mürettebatı isticvap olunmamıştır. Haber aldığımıza gören liman idaresindeki fen heyeti ilk rapo- runda her iki vapur kaptanını da hatalı bulmu, fakat Müddeiumumi- lik tahkikatın tamikına lüzum gös- termişti. Bunun üzerine Liman İdaresi bir rapor daha tanzim ederek dün akşam geç vakit Adliyeye vermiştir. Öğrendiğimize hâdisesi bir kişinin de ölümile neticelendiği için, raporda batan vapur kaptanının hatası tesbit edildiği takdirde Adliye derhal takibata başlıyacaktır. göre, gark Buğday Yükseliyor Almanya, Bizim Piyasadan Çavdar Satın Alacak Dün Borsada buğday üzerin- de cereyan eden muamele yine hararetli olmuştur. Bilhassa mah- lât buğday fiatlerinde bariz bir yükselme kaydedilmiştir. Bunun sebebi de, Almanyanın memle- ketimizden mühim miktarda çavdar satın alacağı hakkında piyasada deveran eden haberlerdir. Dün iyi ekstra buğday altı kuruş on paradan, mahlüt buğ- daylar da dört buçuk kuruşla bes kuruş üzerinden satılmıştır. Bir Otobüs Denize Yuvarlandı Ziya umınde bir şofonın ida- re ettiği bir otobüs dün Üskü- darda denize yuvarlanmıştır. Hâdise şöyle olmuştur: Otobüs - içindeki — yolcularla Kadıköyüne — hareket — edeceği sırada firenler bozuk olduğu için şoför manevra yapamamış ve geri geri giderek rıhtımdan de- nize düşmüştür. Yolculardan Semiye Hamm kendini dşarı atmak için camları Müsta?ııiâı;lerin İstatistiği Yapılıyor Belediye Müstahdemin Bürosu şimdiye kadar müracaat eden işçi ve hizmetçilerin bir istatisti- ğini hazırlamıya başlamıştır. Bu ayın on ikisine kadar müracaat edenler ( 2244 ) kişidir. Bunlardan (168)i Mürebbiye (2) i Sütnine (1140)1 kadın ve (277)i erkek hizmetçi, (26)1 kadın ve (21)i erkek Çamaşırcı, (57)i Uşak, (105)i Bahçıvan, (36)1 hususi Şoför, (3)ü Arabacı ve (4) ü Seyis, (155)i kadın ve (250)i erkek ahçıdır. Teşrinisaninin on beşinci gü- nüne kadar müracaat edenlerin miktarı ise (2800)dır. Müstahdem- lerin içinde adet itibarile Muse- viler birinci, Rumlar ikinci, Er- meni ve Türkler ise üçüncü ve dördücü — derece — gelmektedir. Geç müracaat ettikleri için ceza alınananların adedi de (135)dur. Atlı Müsabakalar Yarın Üçüncü ve Sonuncu Müsabakalar Yapılacak Sipahi ocağı tarafından tertip | olunan atlı müşabakaların üçüncüsü yarın yapılacak ve bu suretle müsa- | bakalara nihayet verilecektir. Yarınki | müsabakalara diğer haftalarda oldu- | ğu gibi kadın ve sivil atlılar birlikte zabitlerimiz de iştirak edeceklerdi. Evvelâ hanım atlılar | arasında — müsabaka yapılacak, | sonra siviller ve en sonra da iki kategori üzerinden zabitler mania müsabakası yapacaklardır. Neticede Sipahi ocağı tara- fından madalyalar verilecektir. Dahiliye Vekili Mardinde Şarkta — tetkik — seyahatinde bulunan Dahiliye Vekili Şükrü Kaya B. bugün Mardine vâsıl olacaktır. Halit Ziya Bey Geldi Kadastro Fen Heyeti Reisi Halit Ziya Bey dün Ankaradan Istanbula dönmi kazananlara kırmış, Sular pek denn olmıdıgı için otobüs batmamış ve diğer yobk- | ve Muavini cular kurtarılmıştır. Bak şu iki çocuk biribirini dövüyor, biri galiba senin çocuğun, Yahu... : Hasan Bey gaya gülünür mü ? — Evet, biri çocUu. Jğî:u — E... Ne güm)omn? Kav- Günün Tarihi Ekmek Sarfiyatı Niçin Azalıyor? İstanbulda günde - 319,600 okka ekmek imal ve istihlâk edilmektedir. Son zamanlarda bu mliatar her me- dense azalmıştır. Acaba nüfus mu azahyor, yoksa halk ekmek yerine başka gıdaları mı tercih ediyor? Henüz meçhul olan bu cihet tetkik edilmektedir. Maarif Vekâletinin Bir Kararı Maarif Vekâleti şehrimizdeki wc- nebi, akalliyet ve husust mekteplerde vazife alan resmi mektep müdür veya muavinlerinin ecnebi, akalliyet ve hususi mekteplerdeki vazifelerine ni- hayet vermiştir. Maarif Müfettişi Alınacak Ecnebi ve akalliyet mekteplerini teltiş etmek üzere dört müfettiş daha ahnacaktır. — Açılacak — müsabakaya Hisan bilen lise ve âli mektep mezunu gençler girebilecektir. Aka Gündüz Beyin İstifası Muharrir Aka Gündüz. B. dün Ankaradan şu telgrafı göndermişlir: “ Türk gezeteciler — birliğinden istifa ettim. Lütfen neşrini rica ederim. AKA GÜNDÜZ Ticaret Odasında İntihap Dün Ticaret ve Sanayi odasında idare meclisi inltihabı için ( 40 ) ki- şilik müntehibisani intıbhabı yapıl- mıştır. Bir Müdür Azledildi Davutpaşa Orta Mektep Müdür Maarif — Vekâletinden gelen imtihan suallerine ait zarflari vaktinde —açmadıklarından — dolayi azledilmişlerdir. Yüksek İktisat Meclisi Yüksek İktisat Meclisi 15 kânu- nuevvelde — Ankarada — İçtimalarına başlıyacaktır. Açıkta Kalan Hamallar - Son tahdit vaziyeti üzerine Haliç sahilindeki üç iskelede (300) hamal açıkta kalmıştır. Hoca Tayin Edilmemiş —— Galatasaray Lisesinde — derslert — Başlanalı iki ay olduğu halde doku- zuncu sinifa daha bir fizik hocasl | tayin edilmediği yazılmaktadır. Yeni İskân Kanunu | Ankara, 25 — Dahiliye Vekâletl — iskân ve akalliyetler kanunu lâyiha” sını vekiller heyetime vermiştir. Kaymakamların İçtimar Dün kaymakamlar Vali Muavisi Fazlı Beyin riyasetinde toplanarak idari bazı kararlar almışlardır. ? İktisat Müsteşarı Gidiyor Şehrimizde bulunan Iktısat Vekâ” leti Müsteşarı Hüsnü Beyin bugüf Ankaraya avdet etmesi muhtemeldi"" Yumurta Kongresi Yumurtalara beynelmilel bir damga vurmak ve numaral: meselesini helletmek için Brük” selde beynelmilel bir kongt? toplanacaktır. -Kongreye metimiz namına Brüksel tid"* mümessili iştirak edecektir. benim 3: Hasan Bey — Onlar Çin - Japon muharebesi oyunu oynuyorlar. Ben de seyrederek gülüyorum. burada nudın ııı? Ne hayret ıdıyorsull? * Cemiyeti Akvam yapıyorum !