January 22, 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

January 22, 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

- 22 Kânuunsani ON POSTA | Sayfa 3 Hergün Dünya -Bukranı Ve Biz — Hi İnkısamde — Hali Salisen : Hazır Tekniği Bügünkü rejimde ( irat, faiz, kazanç, ücret ) adlarile ayrılan hisseler arasında kemmiyet iti- barile çok büyük Ffarklar görük mektedir. — Servetin — inkısamına taallük eden ( içtimal meseleler ) milletleri ve devletleri daima işgal etmiştir. ve etmektedir. Milletlerin ve cemiyetlerin içtimaf ve iktısadi ıstıraplarının başlıca amilleri bu içtimaf meselelerde görülmektedir. 1 — Darlaşan tlicaret ve darlaşan mahreç ve piyasalar dolayısile büyük sanayi memleketlerinde İş azalmış ive işelzler çoğalmıştır. 2 — Esham ve tahvilât kıymet- leri borsalarda tenezzül etmiştir. Bu esham ve tahvilâta malik olaa ve buoların faizleri ve — temettülerile geçinenlerin eline geçen miktarlar azalmıştır. 3 — Nakt! sermaye kesbi nedret etmiştir. Altın Fransa va Amerikada teraküm etmektedir. Nakti serma- yenin krodi suretile tevzil ağır şart- lara ve yüksek falx — taleplerine tabidir. Rabian: İstihlâkte Hali Hazır Hali hazır buhranının mübim e- bepleri istihlâk sahasında bulunmak- tadır. Filhakika umumf harpten evvelki iatihlâk ile halihazır istihlâki arasında şu mühim farklar ve tahav- vüller izae olunabiliri K B | — İstihlâk kemiyet itibarile tenakus etmiştir. u tenakus iktısadi seviyesi geri ve dun olan memleketlerde olduğu gibi mü- terakki memleketlerde de vakidir. Şu süretle ki: A — Sanayi hayatında işl azalan ve İşsizleri çoğalan memleketin müs- tehliklerinde iİstihlâk kudretl azal- muştır. B — Birçok memleketlerde Ccret- ler ve maaşlar tenkis — olunmuş ve bu suretle büyük mikyasta halk tabakalarının iştira ve istihlâk kud- vetleri azalmıştır. C — Ticari — muamelelerin — ve münasebetlerin daralması itibarile Hcarette kazanç ve kemiyetleri tenez- zül etmiş ve bu sınıf halkın da İştira kudreti ve baddi - istihlâki bundan Mmütesasir olmuştur. D — Ve nihayet sabip oldukları gahamı ve tahvilât gibi kıymetli evra- kın faiz ve temettülerile yaşıyan kimselerin almakta oldukları faiz ve temettü miktarları aralmış ve bun« ların da İştira kudretleri tenakus etmiştir. 2 — İştira ve istihlâk kudreti azalmış olan halk tabakalarının keyfiyet-ve evsaf itibarile ihti- yaçları üumumi harpten evvelki zamanlara — nazaran artmış ve yükselmiştir. Bugünün — müsteh- likleri her yerde ve her memle- kette yeni yeni mütenevvi ihti- yaçların önündedir. 3 — Duyulan yeni ihtiyaçla- rıa esasen zaruri olan ihtiyaçlara inazimam etmesi karşısında halkın iştira ve istihlâk kudretlerinin azalması hasebile bu ihtiyaçları temin edemediğinden mjitevellit ıstırap ve âlâm çoğalmıştır. Me- deni! seviyesi yüksek olan millet. lerin bu stırapları, ihtiyaçları sade ve basit olan milletlere nazaran elbet daha derin ve Hamdu!'lah Suphi Bey Bükreş Sefiri Hamdullah Suphi Bey on beş gün izinle dün şeh- rimize gelmiştir. Birkaç gün sonra Ankaraya gidecektir. Doktorlar Toplanıyor İstanbul — mıntakası Etibba Odası Umumi Heyeti bu; ge- molik kongresini aktedı ir. M. Vehbi —-] on Postanın Resimli Makalesi — * Ramazan Vecizeleri » Iı İ DOSTLÜK İran İl;— Münasebetimiz Çok İyîl_efti Ankara, 21 (A.A) — İstihba- rımıza nazaran Tahranda Harici- ye Vekili Tevfik Rüştü Bey ile İzan hükümeti arasında cereyan eden müzakerat pek müsait bir inkişaf göstermektedir. İki kardeş millet arasındaki dostlak ve samimi münasebatı bir kat daha takviye edecek olan bu anlaşmada İranın Anka- ra Büyük Elçisi Sadık Hanın esaslı bir amil olduğu şayanı zikirdir. Tevfik Rüştü Beyin pek ya- kında avdetine intizar edilmek- tedir. Tahkikat Yapılıyor Ankara, 21 — Ankara Tapu Müdürü Niyazi Bey hakkında Maliye Vekâletinin müsaadesile tahkikat yapılmaktadır. Grip Salgını Adanada Bu Yüzden Mektepler Tatil Edildi Adana, 21 (A.A.) — Şehri- mizde gribin salgın ve müstevli bir surette devam etmesi üzeri- ne ortamektepler bir hafta ve ilkmektepler 10 gün müddetle kapatılmıştır. Grip salgını kazalarda da şiddetlç hüküm sürmektedir. Te- lefat çoktur. Havalar gündüz güneşli ve ılık gitmekte, geceleri sıfırdan aşağı düşmektedir. Has talıklı bulunmıyan ev hemen yok gibidir, * Grip salgını şehrimizde de devaml ediyor. Vali Muhiddin Bey ve Darülk fünun mütehassisı M. Mals ta has- talığa yakalanmıştır. Inhisarlar Vekili Ankarkda Ankara, ( Hususi ) — İstan- bulda tetkikat yapan İnhisarlar Vekili sAli Rana Bey bu sabah- l imize geldi. Avrupa gazetelerinde okuduk: intişar etmektedirz * Şikagoda (500) bin işsiz ve aç vardır. Belediye | ye hükümet bunlara yardım edememektedir. Çünki Belediye varidatında (16) milyon dolar açık vardır., Gazeteler hergün aşağı yukarı şu serlâvhalarla | Vergilerinizi vermezaeniz, gehir itfaiyesiz ve | İSTER İNAN, İSTER İNANMA! | Peynir Ve Afyon | | İçin İki Nizamname Ankara, 22 ( Husust ) — İktisat Vekâleti tarafından afyon ve peynir ticaret ve ihracını kontrol maksadile yapılan nizam- nameler Devlet Şürasına - veril- miştir, Nizamnamelerin esasları şunlardır: Peynirhaneler - sıhhi yerlerde tesis edilecek, peynir imalinde kullanılan kaplar temiz ve sıhhi olacak, sütler sağlam hayvanlar- dan — istihsal edilmiş — buluna- caktır. İşçiler de sıhhatli ola- caktır, Peynirlere tuz ve mayadan ve bir de fennin müsaade ettiği mik- tarda renkten başka bir maddei ecnebiye ilâve edilemez. Tuz miktarı yüzde beşi geçemez, peyuirlerin ihtiva ettiği yağ mik- tarı kapların üzeribe işaret edi- lecektir.Bir kap içine yalnız bir cins peynir konabilir. Harice gönderile- cek peynirler bilbassa eyi cinsinden olacak, her ambalâj Üzerinde bunu ihraç eden müessesenin unvanı — yazılmış — bulunacaktır. Peynirler sıkletini artırmak mak- sadile ağır kaplara konamıya- ukm'bH'P llwkl'filli olleln, mevaddı ecnebiye — karıştırılmı; hqhaşyncbıh 'ılnııni'lı ;::u.?uıiî müuş afyonların ihracına müsade olunmıyacaktır. Az morfini bavi çıkıntılar an- cak çıkıntı nami altında ihr: oluınğilir. Buaları — ihtiva ed:: sandıkların her cephesine az morfini havi olduğu işaret edile- cektir. Morfin alım ve satımı borsa olan yerlerde mutlaka borsadan geçecektir. Muayene olunan morfinlerin sandıkları ticaret odaları tarafın- dan mühürlenecek ve bunlar için birer ihraç şebadetnamesi verile- * cektir. Gazi Hz. Reisicümhur Hz. dün akşam Sultanahmet, Beyazıt tarikile Fa- tihe kadar otomobille bir gezinti icra etmişlerdir. Gazi Hı. avdette Şişliye ka- dar gitmişler ve Karaköy tarikile saraya dönmüşlerdir. İSTER İNAN, İSTER İNANMA! | Polissiz kalacaktır. | “ Nevyorkta haftada bir defa şehrin üzerinde tayyareler uçurarak, büyük megafonlarla halktan işsizler için yardım iatiyorlar, Göklerden gelen bu siyah seş, halkın | Köşe başlarında açlıktan 1stirap çekenlere tesadüf olunuyor. , ŞERİRLER Jandarmamız Tarafından Yakalandılar İzmir, 23 ( Husust ) — Urla yolunda otobüslere taarruz eden haydutiardan ikisi dün sabah jan- darmamız tarafından ele geçirildi, Kilizman dağlarına pusu kw- ran jandarmalarımız evvelki gece | Karagöz oğlu Battal ismindeki şeriri silâhı ile tutmuşlardır. Çaldığı eşya da üzerinde bulunmuştur. Diğer haydut ço- ban Osman yıkanmak üzere Urlaya gelmiş, bir hamama girmiş, Fakat müşteriler kendisin- den şüphelendiğinden karakola haber vermişler, bu şerir hamam- da yıkanırken yakalanmıştır. Üze- rinde 50 lira ile olobüs yolcula- rına ait kolonya şişeleri ve taban- calar bulunmuştur. Üçüncü söy- | guncu da yakalanmak üzeredir. Tamirat Konferansın Te ehiri Hak- kında Mütalea Yürütülüyor Vıçîn%:on. 21 (A A.) — Hariciye Nazır Vekili M. Kastle, tamirat konferansınm geri kabk masının Amerikayı hiçbir veçhile alâkadar etmediğini söyledikten sonra demiştir ki: “Bu mesele yalnız Avrupa milletleri tarafından kararlaştırı- hp balledilmesi lâzımgelen bir iştir. Borçlar meselesinde Avru- panım ön ayak olması icapettiği tarzında olan Amerikan noktai nazarı değişmemiştir. ,, Urfada Kar Vağıyor Urfa 21 (Hususi) — Bugün ilk defa kar yağmıya başladı. Havalar çok soğuk geçiyor. Bir müddettenberi salgın bir şekilde ataklara düşüren grip, son gün- lerde şiddetini kaybetti. M. Venizelas Romada Roma, 21 — M. Venizelos Romaya gelmiş, istasiyonda Ha- riciye Nazırı M. Grandi tarafın- dan karşılanmıştır. matem ve felâketini arttırıyor. D aLER N ee7 Sözün Kısası Yeni Kehanet Modası P. 8. Herkese gaipten sesler gel- miye başladı. Bir kehanet moda- | sıdır. gidiyor: Kimi Rusya ile Japonya arasında bir harp- çe | kacağına emin; kimi Fransanın Almanyadan metelik alamıyacağı- na kani; kimi Nevyok Borsasının tepetaklak olacağını muhakkak buluyor; kimi iktısadi buhranın muvakkat olduğu — kanaatinde, kimi ise dünyayı altüst edeceği iddiasında. Kürel arm bir ceviz kadar | küçülterek masamızın Üstüne ko- yuyoruz. ve kabuğundaki buru- şuklara, — kıvrımlara — bakarak, dünyanın kabartma sathını te- maşa edercesine, peygamberana | hükümler savuruyoruz. Dün, bizim gazetede resmini ve ismini ilk defa gördüğüm bir zat, yani İzmirde Şark filozofa - diye tanınan Hidayet Keşfi Bey de İstikbale ait bazı keşiflerde bulunmuş: 1932 de harp olmuya- :cığuıı ve Fransanın Almanya aleyhine takip ettiği siyasetin kendi aleyhine döneceğini söy- lüyor. Bana öyle geliyor ki bütün bu kehınıytlcrişniı.yw kendimize ait meseleleri düşünmemek için bir vesiledir.. Meselâ: “ Evdeki odun kömür ne vakit bitecek ? , Meselesini düşünmemek — için, İngilizlerin ithalâtı tahdidi hak- kında kehanetlere girişiyoruz. “Bu ay ev sahibine kirayı verebilecek miyim? , ine cevap aramamak için, Almanla- rın Fransaya borçlarını - verip veremiyeceklerini düşünüyoruz. Bana kalırsa, herkes dünyaya ait meseleleri düşünmekle bera- ber, kendisine ait işleri tanzim ve idareye çalışırsa umumi vazi- yet düzelir. Bir Araba Denize Vuvarlandı Büyükderede oturan gazozcu Mihal gazoz yüklü araba ile Ta- rabyadan geçerken atlar Ürkmüş ve denize uçmuştur. Atlar bo- gulmuş, Mihal kurtarılmıştır. Güzellik Kıraliçesi Seçilemedi Geçen hafta 25 kişiden on iki kişinin davete İcabet etmesi üzerine intihabı geri - kalan gü- zellik kıraliçesinin nihat seçilme- si hakkında bir hazırlık toplanışı yapıldı. Bunun sebebi, yeniden on kişinin müsabaka kaydo- lunması idi. Fakat dünkü toplan- tıya rağmen gelenlerin adedi bir kaçı geçmedi. Bu vaziyete göre nisap addedilen yirmi rakamı dolırumlımıdı. İhzart! heyet dün bu vaziyeti tetkik etmiş ve mü- sabakanın tekrarından ve Avru- aya bir gözellik kıraliçesi gön- dpe!mekleux:ı sene için sarfınazar etmişti. İbrahim Necmi B.in Evi Soyuldu Hakimiyeti Milliye gazetesi muharrirlerinden İbrahim Necmi Beyin — Pangaltıda, Arapsuyu sokağındaki evi soyulmuştur. Harsız, evin arka tarafındaki balkondan girmiş ve 200 lira | bir altın saat, üç elmas iğne, bir pantantif bir gramofon çala- rak kaçmıştır. Polis, sobacı Rauf ismindeki bu hırsızı 3 saat zarfında çaldı- ği eşyalarla birlikte yakalamıya muvaffak olmuştur.