22 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

22 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Kari Mektupları Eti Daha Ucuza Nakle Talibim Birkaç gündenberi gaxeteni- zin sütunlarınıda et nakliye fiati- nin fazlalığı hakkında neşriyatta bulunuyorsunuz. Bilbassa 15-1-932 tarihli nüshanızda bu hususu daha açık bir surette yazıyorsunuz, Okka başına 50 paradan nak- Müzakereler Niçin Yarım Kaldı? Çin nbıtu;urım resmi kıyufeli baduar ve ba bir polistir aK A le talip çıktğı ve buna karşı | | girket te 40 paraya razı olarak mukavele yapıldığı halde bu mu- | kaveleyi kendi kendine feshede- tek esnafa müşkülât çıkarmak süretile yine — gövde kabul ettiriyor. Mercü aidi bu hali niçin görmüyor. Bilhassa şi- kâyetler nazarı belediyece gövde başına 22 kuruş alınması tekarrür ettiği halde mezbaha Meclisi İdaresi kimsenin | haberi olmadan bu kararı bozup gövde başıma 30 kuruş nakliye | Gcreti koyarak beş sene müd- | detle Kasaplar şirkeline ibale ediyor. Bizim bildiğimiz müzayece | * ve münakasalar aleni ve aşikâr yapılarak herkes haberdar olur ve müteaddit talipler zühur eder. Nitekim şimdi beher gövdeyi 22 kuruştan daha sıhhi bir #üret te nakle talip olduğum gibi ihtimal'ti benim gibi daha birçok taliçler vardır. Gazetenizde yal- nız koyun nakliye Üücretini yazı- yorsunuz, ihlimal sığır nakliye- sinden haberdar deği!siniz. Bir Bığır şirketçe dört parça sayıla- rak beher parçadan 55 kuruş, ki bir sığırdan (220) kuruş nakliye ücreti almıyor. Bu da çok fazladır. Gayri iktısadi yapılan mukavelenin feshile yeniden mü- makasaya konulmasımı menafii gmumiye namına gazeteniz sü- tunlarına dercini istirham eylerim efendim. Akaaray, — İstikamet — kazap ticarethansi sahibi Bandırmalı Osman Bugünkü Paraşüt Tecrübesi Aecro Klüp — Riyasetinden: Halka tayyareciliği sevdirmek ve bavacilığa teşvik etmek maksa- dile teşekkül eden klübümüzün uçuculuktaki emniyeti göstermek ve halkımızın kanaat getirmesini temin etmek için Belçika tayya- recilerinden Mösyö Disternik bu- gün saat (15) te Yeşilköyde pa- raşütle tayyareden allamak tec- rübesi yapacaktır. Tayyare Veci- bi Bey tarafından sevkedilecek- tir. Halkın bu tecrübeye iştiraki rica clunur. Cuma günü gecesi klüpte tayyareciler tarafından bir konferans - verilecektir. Herkes gelebilir. Sinyor Martinetti'nin konforansı Her türlü san'at şubesinde ileri hareketin banisi addedilen Italyan edebiyat ve ictimaiyatçısı Sniyor Martinetli üç gün kalmak üzere geldiği İstanbul'da, — tetkikatını daha iyi genişletebilmek i için on beş gün ikamet etmeği münasip görmüştür. Bu akşam Tepebaşın- daki İtalyan klübünde yeni san'at bareketlerine dair fransızca bir konferans vereceği gibi Darül- fünunda vereceği konferans tari- hide 25 künunevvel pazartesi sant (4,30) olarak tespik edik aDişlir. usulünü ilibara alınarak | Çinlilerle Japonlar arasında ilâna harp sözü söylenmeksizin Mançuride cereyan eden müca- delede başlıca rolü üzerine alan- lardan biri de Ceneral Ma-Çan- Çandır. Umumiyetle — Cenral Ma diye tanman ve Muk- denle Şarkt Mançuri arasında Japonlarla harp ede ede çe- kilen bu adam, Japanların iddia- sına göre Mançurinin bugünkü Sebebi ise Japonların taleplerini dinle- vaziyetinden — mes'uldür. memiş, barbe sebep olmuş ve ortalık karışmıştır. Cenral Ma ise bunun aksini iddiadadır. ve kendisinin müda- faa yapmaktan başka bir iş gör- mediğini söylüyor. Vaziyeti yerinde görmek için giden Fransız gazetecisi Brossard, bu meseleyi — halletmek — üzere Ceneral Manın nezdine giden Ja- pon murabhhas heyetine refakat etmiştir. Bu müzakereleri ve akametini göyle anlatıyor: Sayahat başlarken Harbin — Asyada yaptığım seyahatlerin en şayanı dikkati Mukdenden Tsitsikara kadar bir - hava gseferi ile başladı. Har- bine kadar da şimendifer yolcu- luğu yapıldı. Harbinde ise bizim seyahatimizden kimsenin baberi yoktu. Sadece bususi trenin memur- ları vaziyetten bhaberdardı. Ald- ğımız malümata göre Ceneral Ma- nn karargâbı. Haylunda bulunü- yor ve bizi bekliyormuş. Tren yola çıktı. Fakat yolun yarısı kate- dilmemişti ki şimendifer birdenbire durdu, sebebi şu idi: Ceneral Ma beyeti murahhasanın gelme- sini istemiyordu. Dört Saatlik Bekleyiş Bu kadar Ffedaküârlık yapıp zahmete katlandıktan sonra yarı yoldan eli boş dönmek garip olacaktı. lsrar ve rica edildi. SON POSTA Mıde Bir Gazeteci Çin - japon Harbine Sğbep Olan Müzakereleri neticelendirmiyerek teklifleri reddeden Ceneral Ma Dört saatlik bir tevakkuftan ! sonra-yolumuza devama müsaade olundu. Haylun istasyonunda bizi kar- şılamak için herşey hazırdı. As- keri otomobillere atladık ve mi- safir edileceğimiz binaya gittik. Burası, şehrin yegâne tefecisinin evi idi. — İstasyondan evin kapısına kadar — sıkı — bir muhafaza altında gelmişlik. Bi- naya girdikten gonra da kapımıza süngülü bir müfreze dikildi. Âde- ta esir vaziyetinde İdik. Gecenin saat ön biri olduğu halde Ceneral Ma - Çan - Çan la görüşüp görüşemiyeceğimizi hâlâ bilmiyorduk. Geca Yarısı Bir Telâki Nihayet gece yarısı birdenbire odasın kapısı açıldı ve İçeriye bizzat ceneral girdi. Ceneral kısa bir “Hoş geldiniz, nutku irat ettiklen sonra Japonlarla Çinli- ler arasında ilk müsademeye sebep olan (Nomni) ırmağı hâdise- lerini anlattı. Çok — maharetle söz söylüyordu. İfadesine göre Japonya ile Çin biribirlerile iyi ve dost geçinmeyi istiyen hükümet- lerdi. Son hâdiseler ise, şayanı teessüf — bir anlaşamamazlıktan çıkmıştı. Müzakere Başlıyor Bu kısa nutuktan sonra Cene- ral Ma ile Japon murahhasları busuşl bir odaya çekildiler ve sabahın Üçüne kadar müzakerede bulundular. O saatte mürakere - bitip te Japon — murahhasları - odalarına çekildikleri zaman, Avrupalıları sinirlendiren manasız ve hareket- siz birer çehre arzediyorlardı. rcz Ekmeğinizi tartırınız. Narh tartı üzerinedir. Aldanmayınız!. îu;ıçur;dni Ven Mongol Az sonra Ceneral beni yanı- na davet etti ve dedi ki: — “Japonlar, şarki Çinin üç vilâyetinde asayişin teminini ve Çinlilerle iyi geçime mek arzu sükün ve ettiklerini söylediler. Nonni ırmağı kenarında cereyan eden müsademeler, Japonlarca da şayanı teessüf bir anlaşamamazlık- tan ileri gelmiştir. Kendisi de Ja- ponlarla ayni fikirdedir ve iyi ge- çinmek ister. Fakat böyle bir iti- lâfa varabilmek için Japonyanın Çin hâkimiyetini çiğnememesi lâ- zumdır. Eğer bu nokta temin edi- lemezse Ceneral Ma, kanının son damlasına kadar vatanmı müda- faaya mecbur olacaktır. Asıt Mesele Bu sözler, umumi suretta iki tarafı ayıran ihlilâf noktası idi. Bu bulâsadan sonra Ceneral Ma şu müsbet sözleri söyledi: Japonlar, Çang - Çing - Va ismindeki Japon — muhibbi Çinliyi — Haylun — valisi — tayin etmek istiyorlardı. Ceneral Ma tarafından tasvibini istiyorlardı. Ceneral Ma bu talebi reddetmişti. Çünki bir Çin vilâyetine vali ta- yin etmek hakkınin Naukin bükü- metine ait olduğunu söyliyordu. Bunun üzerine Japonlar — sor- muşlardı: — Peki, yeniden muharebe- ye mi girişeceksiniz; Çin Cenerali ga cevabı. ver« mişti. 6 — Mecbur olursam kendimi müdafaa edeceğim. Şark! Çin meselesini halletmek üzere Çin-Japon müzakeresi işte bu suretle akim kalmış ve Çinli ceneral, Japon murahhasları ha- reket ederken çu sözleri söyle- miştir: “ Sizin buraya bir sulh yapmak için değil, Çin ordusunun ne vaziyette bulunduğumu öğren- miye geldiğinizi biliyordum., dirossard Bilmecemiz Geçen Bilmece - mizi Doğru Halledenler (Dünkü nüzhamızdan devam ) Birer Şişe Mürekkep Kazanan'ar Garzi Osman Paşa orta mele tebi talebesindern Mehmet, Vefa orta mektebi talebesinden 213 Fikret, Beylerbeyi 27 inci ilk mektebinden 149 İsmail Nusuhi, Eyüp ortamektebi talebesinden ! 135 Cemal Avni, Pertevniyal lisesi talebesinden Esat Sabri, ortamektebinden — 382 Fethi, İstanbul erkek lisesinden 761 Nahit, İstanbul erkek muallim mektebi beşinci sınıfından 73 Sey fettin, Pertevniyal lisesi talebesir» den 75 Enver Beyler. Bir Adet Kitap Kazananlar Adana orta mektep talehe- sinden 299 Nuretlin, Zonguldalı orta mektebi ikinci sınıftan 20 M, Reşit, Kandilli kız lisesinden 374 Muallâ Behzat, Kayseri lise- si altıncı sınıftan 654 İhrahim Ziya, Menemen avukat İdris Bey kızı Cavite Adana: Dokiur Sabih Bey oğla Orhan, Ankara :Erkek orta melks« tebi birinci sınıfından 132 Hüse- yin, Adana: Ticaret mektebi ta- lebesinden 289 Süleyman Ba*a:, Kars: Merkez Jandarma bölük kumandanı yüzbaşı Muhtar Bey kızı Süheyla, Galatasaray İisesia- den 1148 Osman Naci, Salihli: Avukat Hayri Bey kerimesi Muazzez, Menemen: Av kat İdris Bey kızı - Cavide, Edirne Kırkağaç ilkmektep Üçün- cü aınıftan 55 Nezihe Mustafa, Adana Muhtelit ortamektebi bi- rinci sınıftan Nizametlin, Ankara Gazi Muallim mek'ebi talebesin. den 309 Sabri, Çorlu davavekill Abdürrahim oğlu Davut, Zongul dak Uncu zade Kadri Bey kın Danende, Ankara Kız lisesi do- kuzuncu sınıftan 253 — Melâhat, Adapazarı ortamektebi talebesin. den 280 Mehmet Emin, Uzunl-öpe rü Mimar Hayrettin mektebi ta- lebesinden 135 Nerkis, Fatih Hu sambey 2 numarada Mefharet Saa dık, Adana Orta mektebi ikindi sınıftan 347 Enver, Konya Erkek lisesi talebesinden 546 Hüseyin, Eskişehir. Hoşnudiye ilkmektebi ikinci sınıftan 269 Suzan Nurl, Ankara Erkek lisesi talebesinden 402 Mehmet B. ve Hanımlar. Birer Adet Muhtıra Defteci Kazananlar Adana, Ticaret mektebi dör düncü sınıfltan 188 Muammer, Bursa Ortamektebi ikinci &mife tan 445 Emin, Zonguldak Orta. mektep — talebesinden 11 Naci, Samsun İtfaiye Kumandam Âdil Bey kızı Afife, Kuleli Askedi Lisesi talebesinden 309 Kadir, Bursa Hususi Reyhan ilk meke tebinden 19 Mustafa, Zonguldak orta mektebi talebesinden 147 Cafer, Adana — Mühtelit Orta Mektebi ikinci sınıfından 178 Adnan, İzmir İkiçeşmelik Hacr mehmetali mahallsi Ulamışlı se- kak 32 numarada Nedime Cemal, Adana, Gazi İÜ'k — Mektebi beşinci sanıfımdan GUT Neriman, İstanbul Kız Örlamektebinden 29 İsmet, Adana Lisesi . sekizinci gınıltan 127 Hikmet, Taksim Tap hçıkış çıkmazı 35 Vedat, Adana İDerami 10 vacu saylada)