21 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

21 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

EREKIN ĞGÖZO, HALK KULAĞI HALKIN» DİLİ Sene 2 — No: 537 Bu Çocuk Ta | Bizimdir Bayram yaklaştı, Mem- leketimizde şeker bayra- mı demek çocukları se vindiren, güldüren bir gün demektir. Orta halli aileler (ove zengin ço- cukları müstesna, bay- ramda fakir (o çocuklar yine sefil ve aç kala- csklardır. Yine bunların o yüzle- rinde tebessüm ve meşe çizgileri değil, elem ve ıstırap (o batları okunacaktır. Za- © yalılar bayram» da oynaşıp ko- şuşmakta nmak um, aç mideleri- nin sancısını dindirmek için elle- rini karınlarma (basacaklar, bir köşeye büzülüp kalacaklardır. “Son Posta, bayramda sevi- nen değil, bilâkis yoksulluklarını, sefaletlerini mahrumiyetlerini da- ha ziyade hisseden çocukların elinden tutmak, onların yüzünü güldürmek istiyor. Bunun için gazetemizde bir “fakir çocuklara bayram hediyesi, ianesi açıyo” ruz. Fakir çocukların yüzünü güldürmek istiyen (o karilerimiz gönüllerinden kopan teberruu gazetemiz vasıtasile yapabilecek“ lerdir. Karilerimizin o bayramda, iki okka şeker yerine, bir okka şeker alarak, günde üç kap ye- mek yerine iki kap yemek yiye- rek, haftada iki defa sinemaya gidecek yerde bir defa giderek M.Z Hergün, her yerde, yeni re- simden, o yeni mimariden, yek: edebiyattan bahsedildiğini duyu- yoruz. Bu cereyanlar, yavaş ya- vaş, oturduğumuz eve, kullan- dığımız eşyaya kadar giriyor. Ga- yetelerimiz hergün bu yeni zevk hakkında anketler, karikatürler yapıyorlar, fıkralar ve makaleler yazıyorlar. Bunlara “Kübizm,, “Fütürizm, diye, nevilerine göre, muhtelif isimler veriliyor. Dünya yüzünde “Fütürizm, cereyanını ilk uyandıran İtalyan Profesörü (O Marineti © şehrimize geldi. Dost bir milletin en büyük ediplerinden birini görüp kendi- sinden bazı izahat almayı fayda- sız bulmadık, Kendisile. görüşen mubarririmiz. mülâkatını şöyle naklediyor: “Senplon ekspresile dün İs- taabula Profesör F. T. Marinetti ı | | İ di İİ Van işleri telelenu İstanbul — 20203 PERŞEMBE — 21 Kâmunasani 3-5-8 tasarruf yapacaklarını ve bu yerlerden yaptıkları tasarruflarla birkaç çıplak ve sefil çocuğu giydireceklerini ümit ediyoruz. “Son Posta, , Topkapı Fıkaraper- ver Cemiyeti ile birlikte her ço- cuğu,. elbise, ayakkabı, kasket ve çorap ta dahil olduğu halde giydirmeyi temin etmiştir. 3, 5 veya 8 lira vererek bir çocuğu giydirebilirsiniz. Apartimanınızın, evinizin 4» cak odasında refah içinde otu- rurken bu çocukların sefil ve bakımsız hallerini görmemişsiniz” dir. Bir omuharririmizle gelip Topkapının sefil ve bakımsız, kansız yüzlü, çelimsiz vücutlu çocukları arasında bir parça do- laşınız. Bakınız ne hazin levhalar göreceksiniz | e Fikir Ve Sam'atte Yeniliği Babası A iğin ramızda... Profesör Marinetti geldi."Son Posta, namına bir mü- lâkat yapmak, yeni san'at âle- minin temellerini kuran “Futuris- ( Devamı 15 inci sanyfad) Bugün Sayfa Bir Hazilsde ; Mağlüp Eden Kahraman Kadın Akşehir (Hususi) — Bir Türk kadınının çok defa herhangi bir erkek kadar cesur ve yürekli | olabileceğini ispat eden şu vak'ayı “ Son Posta ,, karilerine bildir vi > bir zevk duyuyor âdise, ğini bir saat mesafede“ Birmende emindeki köyde cereyan etmiştir. Köy oşrafından Sofu Zade Kemal Efendinin refikası Nazike Hanımla beraber arkadaşı Raki- be ve kardeşi küçük Nazike Ha- nıimlar gece yemekten sonra işik- larını söndürerek yataklarına yat- mışlar Zaman biraz ilerleyip te tatlı bir uykuya vardıkları sırada Ra- kibe Hanımın boynundaki beşi bir yerdelere göz kejan iki hır sız evin kapısını açmış, içeri girmişler. Bunlardan bir tanesi kapımın önünü kesmiş, Bblirüi de içeri girmiş, yatakta yatan Nazike Hanıma hissettirmeden boynun- deki beşi bir yerdeleri. aşırmıya teşebbüs etmiş. Fakat kadın gece yatarken boynundaki altın» ları çıkarmış, saklamışmış. Ya- bancı bir elin boynuna ve göğ- süne temas etmesile uyanan ka- dın haykırmıya başlamış , 4 Devamı 12 inci sayfada ) yn Adana, 19 (A.A) — Belediye istatistiklerine o Bazaran kânunuevvel ayı zarfında eda da ölenlerin miktar 197 idi. 1-17 kânunusani zarfında ölen- lerin miktarı İse 1800 baliğ i olmuştur. e Hariciye Vekili Yarın Tahrandan Bağdada Hareket Edecek Tabran, 20 (A.A.) — Harici- P Vekilimiz Tevfik Rüştü Beyle m ricali arâsında müzakerat iyi bir hava içinde cereyan et- mektedir, Tevfik Rüştü B. cuma günü tayyare ile Bağdada hare- ket edecektir. Kar Yine Başladı İki gündenberi havalar çok soğuk gidiyordu. Fakat dün ve dön gece soğuklar şiddetlenmişti. Bunun tesiri olarak bu- sabahtan itisaren (tekrar kar oyağmıya başlamıştır. Ayni zamanda kes kin bir karayel esmektedir. a i | Yeni Nesillere Ne Okutacağız? Fiatı 5 kuruş i Muallim Kâzım Nami Bey Bize Diyor Ki: Bence Bir Tek Çare Var: Bu İşi Hususi İdarelerin Bütçelerine Yükletmek. Meselâ İstanbul: Vilâyeti Kitap İçin Bütçesine (25) Bin Lira Koyamaz Mı ?,, İ orijini görünecek, Kâzım Nami Beyin bazılarımıza bazılarımıza da pek aykırı gelecek (fikirleri var. Ameli kiymetini münakaşa etmek | istemediğimiz bu fikirler, belki, hü- kümete, rünevverlere, maarifçilere iyi bazı veçheler verebilir. Dikkate ber halde lâyık bulduğumuz bu fi * kirleri, Kâzım Nami Beydeö aynen aotettik; — “Yeni harflerle kitap be sılımıyor; çünki eaalmıyor; dom. ki okunmiyor., iddiasının ne kada: doğru olduğunu bilmiyorum. Elde sahih rakamlı istatistikler yok ki mukayese edelim de müspet bir neticeye varalım. Benim anladı- ğıma göre mesele şudur: Eski yazı İle okumıya alışmış kariler, yeni Türk yazısını, muztar kak | madıkça okumuyorlar. Yeni yazıyı okumıya başlıyan kariler de kâfi miktara varamamıştır. Bahusus bu yeni kariler, kültürce yetiş- memiş. kimselerdir; her kitabı okuyamazlar. Bilmem batırlar mısiniz? Bu Hafiz Kâzım Nami Beş meseleye benzer bir anket daha yapılmıştı, ovakit demiştim ki: “Eski harflerle basılı kitapla- rı, kitapçılardan satın almalı kültür için en lâzım olanlarını yeni yazıya çevirip tekrar bas- Devamı 12 inet sayfada | Yaşar Yasini Türkçe Okuyor Cümhur Riyaseti Sabık Musiki Heyeti Şefi ve maruf hanende Hafız Yaşar Bey dün Ayasofya” daki Yerebatan caminde, üç gün evvel vefat eden Milli Müda- faa Sabık Müsteşarı Derviş Paşa için yazılan bir mersiyeyi oku- muştur. Bugün de ayni camide (Yasin) suresini evvelâ asıl ifade- sile, sonrada Türkçe tercümesini okuyacaktır. Hafız Yaşar Beyin dün oku- yacağını zanneden kesif bir ce- maat camii doldurmuştu. Müdafaa | — Tetiği çekeyim deme ha... Gider polise haber veririm!