1 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Adana İnfilâkı İnfilâk Çok Müthiş Oldu IBaş tarah İline snysnda|) lamak suretile müthiş bir faciaya sebebiyet vermiştir. Fabri- kaya civar olan mahalle halki büyük bir gürültü ile birlikte gelzeleye müşabih müthiş bir sarsıntı bissetmişler, korku ve beyecan içinde evlerinden dışarıya fırladıkları vakit etrafı duman ve toz bulutu sarmış olduğunu gör- müşler ve faclayı anlıyarak vak'a mahalline koşmuşlardır. Bu sırada polis müfrezeleri de yetişmişlerdir. İnfilâk okadar şiddetli olmuş ki fabrikanın cenuba mülevec- cih aksamı ile kazanının bulun duğu mahal kâmilen harap ok maş, tavan çökmüş, duvarlar yı- kılmış ve fabrikanın demir baca- m bu enkaz Üzerine devrilmiştir. Kazanın bemen bir buçuk ton wkletinde büyük bir. parçası ko- parak hayvan pazarının ortasına ( bulunduğu yerden otuz metre öteye ) fırlamış, iki metre kutrunda, beş metre tulünde di- ğer kısmı on meire ileriye git- miş ve birçok parçaları uzaklara doğra atılmıştır. Hatta bunlardan dört metre uzunluğunda kalın bir potrel parçası fabrikaya yüz metre mesafede bir evin duvar» Bı delerek içeriye girmiş isede nüfusça bir zararı mucip olma- mıştır, Fırlıyan demir parçalarının yözlerce metre uzakta bulunan duvarı bahçeye kadar düştüğü görülmüştür, Yıkılmış olan duvarlardan fırlıyan kiremit parçalan o birkaç mahalle aşin evlere, sokaklara dökülmüş, infilâkın tesirile birçok evlerin pen- eere camları kırılmıştır. Vak'a ma- halline ik defa koşmaş olan polis memur ve amirlerinin mesaileri gayası takdir bir derecede olup der- hal evlerden kazma ve kürek bulu narak halkiz birlikte ankaz altında kalanların çıkarılmasına uğraşmış” lardır, İnfilâk Çırçır dairesine tesir etmediği için bu kısımda çalışanlar kurtulmuşlardır. Vak'adan evvel fabrikaya kozu getirmiş olan Cebbar isimlerinde iki Beygirelden (o birisinin beygiri ankaz altında kalarak ö'müş ve Cebbar pabuçlarım bırakıp kaçtığı için kurtulmuştur. Diğer Cebbarla beygiri özerine, patlamış olan kaza» | nın bir kısmı düşmüş ve altında ka larak ölmüşlerdir. Bunlar ancak dört beş saat sonra bu demir yığını altından çıkarlabil- mişlerdir, Valdesile birlikte fabri- kanm çırçır kısmında çalışan 14 yaşlarında Naciye ismindeki kızcağız, valdesinin ifadesine nazaran infilâk- ten biraz evvel aplesaneye gitmiş ve bir daha dönmemiştir. Aradan on İki saat geçtiği halde hâlâ kırın akıbeti anlaşılamamıştır. Polis memurlannı müteakıp facia mahalline *ümhuriyet müd- deiumumiliği muavinlerinden Basri ve hükümet tabibi Hilmi ve bumları takiben vilâyet Sıhhat Müdürü Sırrı Beyler gelmişler ve tahkikata başlanmıştır. İlk defa ankaz altından çıka» rilmiş olan bakırmadenli (OMah- mut isminde bir işçidir. Bu zavallı toprak altından ölü olarak çıkarılmıştır. Bundan sonra diğer yaralılar çıkarılmıya ve hastaha- nelere gönderilmiye başlanmıştır. Akşama kadar tesbit edilen rak- kama göre on beş yaral ve beş lü vardir. Maahaza yarzlılardan ağır olanlarının da hayatlarından pek ar ümit vardır. Üç kişi ankaz altından Tütün Ziraatini Tahdit Etmek Doğru Mudur? İzmir Tacirleri Bu Fikirdedir Memleketin en mühim ihraç ve ticaret maddesi olan tütün, bu sene satılamadı, depolarda kaldı. İktisat Vekâleti bu vaziyete çare bulmak, ciddi tedbirler almak için tütüncüle- ri bir kongreye çağırdı. Kongre bu- gün Ankarada içtimalarına başlıya- caktır. Şimdi Obütün murahhaslar Ankaradadır. Fakat İzmir murahhas- ları birkaç gün evvel bu kongre münasebetile (İzmirde bir içtima yaptılar. İzmir mebabirimiz bu hu- susta gu tafsilâb göndermiştir: İzmir (Hususi) — Eğe mınta- kası tütünçüleri şehrimiz ticaret odasında bir içtima aktederek Ankara tötün kongresine İzmir- den iştirak eden murahhaslara mutakanın moktai nazarını anlattı- lar. İçtimada bütün İzmir tütün- cüleri hazır bulundu. Verilen ka- rarları şöylece bulâsa edebilirim: — “931 Senesinde Eğe İktı- sadi mıntakasmda(480,000) dönüm araziye tötün ekilmiştir, Bu mik- tar istihsalât, alcı azlığı önünde tütün piyasasının (o düşmesine sebebiyet vermiştir. Bu vaziyeti ıslah için mıntaka tütüncüleri istihsalâtın tabdidine taraftardır. o Tahdit keyfiyetine gelince; bu iş, Tütün İnhisar İdaresinin sicillerine göre tanzim edilmelidir. Tütün ziraati yapan izmir marahhaslarından Ahmet Bey sar İdaresinde esasen mevcuttur. İstihsalâtın yüzde (40) derecesin- de tahdidi halinde tütüncülük bugünkü vaziyetinden kurtulmak istidadını gösterecektir. Bu hesa- ba göre (300,000) dönüm tütün ekilmesi icap etmektedir. Şimdiye kadar tütün mınta- | kalarında bakkal, manifaturacı, berber ve memurlar bile tütün tarlası - işletiyor, tütün cinsinin bozulmasına sebebiyet veriliyordu. | hareket | iştirak Bundan sonra yalnız tütün renç- rençperlerin isimleri Tütün İnhi- | perlerinin tütün zeriyatile meşgul > Baglar Ve Bostanlar Islah Edilecek Akşehirde Hava olması lâzımdır. İzmir mmtakası (o tötüncüleri namına Boravalı zade Ahmet Beyle, Şeker zade Sabri Bey kongreye o iştirak © etmektedir. Ticaret Odası Kâtibi Umumisi | Mehmet Ali Bey de Vektletin tensibi üzerine bugün Ankaraya etmiştir. Akhisar Tütüncüler (Bankasından (Halil Bey Akhisarlılar Bamıma etmektedir. miş tütüncüleri, (o belediye reisi Mustafa Beyi, Tire tütüncüleri de Hüsnü Beyi murahhas olarak seçmişlerdir. İzmir ticaret © odasmın beş sene müddetle kâtibi umumili- ğini yapan ve mıntakanın vazi- yetini çok yakından bilen Mani- sa meb'usu Turgut Bey üç haf- tadanberi Akhisar ve havalisin de tütüncülük hakkında tetkikat- ta bulunmuştur. Turgut Bey tet- kikatı etrafında bir rapor hazır- lamıştır. Bu rapora göre tütün istihsalâtının o tahdidine © lüzum yoktur. Esasen tütünlerini sata- mıyan müstahsil geçen sene yüz dönüm tütün © ekınişse bu sene ancak on dönüm ekmeğe mec bur kalmıştır. Yani tahdit key- fiyeti kendiliğinden meydana gelmiştir. ADNAN Günü Akşehir ( Hususi ) — Hava şehitlerimizin hatıralarını tebcil için şehrimizde yapılan ihtifal çok samimi oldu. Bütün mektepliler, as- kerler, halk, Çankırı(Hususi)—Son senelerde| mülki ve askeri şebrimiz ve civarındaki bağlar inkı-| erkân ibtifal gü- raza yüz tutmuş bir vaziyet göste- riyordu. Bağlardan yapılan istifade hiç mesabesine inmişti. Bu vaziyeti nazarı dikkate alan vilâyet, Zafranboluda yetiştirilen Ameri- kan çobuklarından ( 10) bin tane getirterek bağcılara omeccanen dağıtımıya karar vermiştir. Bu meyanda bostanlarda ıslah edilecektir. Menemen ve Kara- ağaç cinsi yüz kilo tohum getirlilerek çiftçiye parasız veri- lecektir. K.K. Bir Haber Münasebetile 12-1-932 tarihli nüshamızda Bursada muallimler arasında bir ihtilâf çıktığı hakkında bir haber dercedilmişti. Fakat Bursa Mual limler Birliği İdare Heyeti namr- na dün gönderilen bir mektupta Bursa muallimleri arasında böyle bir ihtilâf çıkmadığı bildirilmekte haberin tekzibi istenilmektedir. Buna rağmen Bursa muallim- leri arasında bir intahap dolayı- sile fikir ibtilâfı hasıl olduğunu yakinen biliyoruz. 5lü çıkarılmış, ikisi hastahanede ölmüştür. Müddeiumumilik facianın sureti suhuru hakkında tetkikatta bulun- mak üzere salâhiyettar zevattan mü- teşekkil bir ehli vukuf tayin etmiş, Bunlar müttefikan kazanım kabiliyeti tahammüliyesinden fazla tazyik gör- mesi neticesinde patladığına dair rapor vermişlerdir. m Üzeri kazancı ve maki- A mistler tevkif edilmişlerse de bunlar- mü öğleden som ra belediye mey- danında toplan dı. Mülâzim İs- mail Hakkı ve Maarif memuru Osman (Niyazi beyler birer m- tuk (o söyliyerek bu günün kud- siyetini veciz ve candan (o gelen cümlelerle o an- lattılar Nutuklardan sonra bir müfreze asker tarafından havaya silâh atılmak suretile merasim yapıldı. Bunu müteakıp askerlerimiz ve mek- teplilerimiz tarafından güzel bir geçit resmi yapılarak merasime ni- hayet verildi. Gönderdiğim resim, merasimden bir intibadır. Tütün İnhisarı Urladan Tütün Alıyor İzmir gazetelerinin yi göre tütün inhisar idaresi çiftçilerinin elinde bulunan mü- him miktarda tütünü satın almı- a karar vermiş, bu hususta mir Otütün baş müdürlüğüne emir gönderilmiştir. (İzmir baş müdürü Sezai Bey, bazı memur- larla birlikte, mubayaa işine baş- lamak (OBzere Urlaya hareket etmiştir. dan makinist Cumalı serbest bira“ kılmış, ateşçi ve bi hakkında tevkif müzekkeresi kesilmiştir. T.N. JHayır Sahibi Üç San'atkâr Kardeş Akşehir ( Hususi ) -— Türk mimari san'atının tarihi bir eseri olan Taşınedrese camii minaresi- nin bakımsızlık yüzünden bu sene tamamen harap olması pek mu- hakkak idi. Şehrimizin kıymetli san'atkârlarından (Kara met zade Tahsin, Kadir ve Vahit is- minde Gç kardeşler, minarenin yıkılan şerefesini hiçbir taraftan muavenet beklemeksizin kendi sâilerile demirden imâl ve elek- trikle tezyin etmişlerdir. T.N Öde- | Bir Milyon Liranız Olsa... Başımızı avuçlarımzın arasma koyarak, kimbilir kaç defa dir şünmüşsünüzdür : “ Milyoner ok sam Dasıl yaşarım? ,, Vaktile Obizim gazetelerden biride böyle bir anket açmıştı “Bir milyon liranız olsa nasl harcarsınız ? , Bu gibi suallere cevap ver- mek zannedildiği kadar kolay değildir. İnsan, binbir türlü zevk, refah ve saadet imkânlarından birini seçmekte güçlük çeker: Geçen akşam, bir mecliste, yine bu sual ortaya atıldı; — Bir milyon liranız olsa ne sıl yaşar smız? Biri, sadece, şu cevabı verdi: — Adam gibi! Kadınlarda Şeker Hastalığı İstatistiklere © bayılırım. Es karışık meseleleri bit rakamla, bir çırpıda hallederler. İşte size bir istatistik ki, kadınların evle rinde kalmalarını, €rkekle bers- ber çalışmamaları lâzım geldiğini bir kere daha ispat ediyor: “Leschtre,, isminde bir pro fesör - bu ismin nasıl oku nacağını ben de bilmediğim için bizim imlâ ile yazamadım- bütün dünyaya ispat etmiş ki, ka- dınlar, şeker hastalığı ile erkek- lerden yüzde otuz fazla ölüyor- lar. Halbuki, büyük (harpten evel şeker hastalığından ölen kadın pek azmış, hiç yok gi biymiş. Bunun sebebi de ne; biliyor musunuz? Kadınlar bugün çok | çalışıyorlar. Vücut ve kafa yor gunluğu, onları fena halde sar- İ sıyor ve bu hastalığa istidadını arttırıyor. Serbes hayatın kadm lara aşıladığı hastalık (oOyalmız bundan da ibaret kalsa, eyvallah, fakat... Mizah Muharririnin Neşesi Mizah muharrirlerimizden biri evlenmişti. Aradan üç dör! ay geçti. Bir gün evinde toplandık. Davetlilerden biri mizah muhar- ririmizin zevcesine dedi ki: — Böyle neşeli bir insanın hayat arkadaşı olmak ne iyi, değil mi? Kadın içini çekti: — Hayır, dedi, bütün neşe- sioi ve mizahını gazetelere salı- yor, bana hiçbir şey kalmıyor! Kimsesiz Yavrulara Yardım Ramazanın 28 inci cuma günü Himayei Etfal Cemiyefi Fatih şu- besi (80), Topkapı Fıkaraper- ver cemiyeti de ( 180) çocuğu elbise, kundura ve saire vererek giydirecektir. Adapazarı Kaymakamı Adapazarı ( Hususi ) — Kay- makam “Teli “ Beyin zifeden affedilmesi üzerine birkaç aydan- beri münhal bulunan yz ğ sabık Hendek aym İLA aş tayin eler muş ve vazifeye başlamıştır. Denizlide Zelzele Denizli, 30 (A.A) — Dün akşam Denizlide bir zelzele ok muştur, hasar yoktur. Recep Bey Dinarda Dinar 3i (Hususi) — Halk fırkası Umumi kâtibi Recep Bey dün kasabamıza geldi, kısa bir teftişten sonra verilen ziynfette hazır bulundu ve mütcalibew ayrıldı. KEMA