3 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

3 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Çinin Kuvveti Nüfusu Ordusu| Çinle Japonya arasında filen baş | byan harp karşısında — hepimizin kafasında bir sual var? Çinin kara ve denix kuvvetli yok mudur? Varsa Japonyanın hakkından gelebilir mi? Çinin nüfusu (451) milyondar. Nüfusu bukadar kalabalık olan bu | milletin. muntazam ve kuvvetli bir erdusu olsaydı, Japonyayı tükürükle bile boğabilirdi. Ordusu Fakat Çinin asker! teşkilâtı pek yenl ve dahili isyanlardan dolayı erdusu pek zayıftır. Çinde ordu teşkilatı (1895)de başlar. Fakat asıl mecburiyeti as- keriye (1923) tarihinde ihdas edilmiş ve muntazam ordu ota- | rihten itibaren teşkil edilmiştir. Çinde (20) ile (25) yaş arasında ber Çinli silâh altına davet edilir. Hazarde Çin ordusunun miktarı (1,300,000) kişidir. Fakat bu kuv- | vet bir kumandaya tabi değildir. Muhtelif müstakil veya nimmüs- takil kumandanların emri altında | dır ve bu sebeple de bir kâl teşkil | etmemektedir. Bu kumandanla- sın komandaları altındaki ordu- ları bazan şu veya bu kumanda- na sattıkları görülür, Donanması Çinin donanması, Pekindeki | bükümetin — sukutundan — sonra | orun müddet ihmal edildi. Nan- kinde bükümet) tecssüs ettik- ten sonra tekrar — bahriyeye eheminiyet verildi. 1923 de İn- gilizler donanmayı tensik etmeğe memur edildiler. İngiltereye tah- sil etmek Ürzere birçok babriye zabitleri gönderildi. Çinlilerin en büyük gemisi (Hai Chi)dir. Bu gemi (4,300) ton sıkletindedir. Bundan maada daha ziyade mektep Igemisi va- | gifesini görmek Üüzere (19l1)de hogilterede ((Cha Ho) ve (Ying Swci) isminde (2500)r tonluk iki mi yaptırılmıştırr. Ayrıca Üçer | gı'—n tonluk üç krovazöru vardır. Herbiri (400) tonluk (23) gam- | botu mevcuttur. Çinin hiçbir üssübahrisi yoktur. Binaenaleyh Çinin donanması yok demektir. Bahri bir harpte bu | gemilere düşecek vazife limanla- ra iltica etmekten ibarettir. Nankin Hükümeti bu sebeple Japonyaya bir türlü ilâm harp etmiye cesaret edememektedir. Ve yine bu sebeple bütün müs- takil veya yarım müstakil kuman- danlara bütün kuvvetleri, milli müdafaa uğrunda tevhit etmele- rini bildirmiştir. Filhakika birçok kumandanlar bu davete İcabet etmişlerdir. As- kerlerini top ve tayyarelerini Nan- kin hükümetine göndermiye baş- kamışlardır. ! Mançuri | Japonyanın işgal ettiği ve thbı sahne olan Mançuri, | t eden arı müsta- g.ılıüümetludenuîııîıdır Nüfu- sa 24 milyon kişidir. Rus ve Japon nüfuz mıntakaları bu saha üzerinde çarpışır. Şimal kısmı Rus cenup kısmı - Japon nüfuz | mıntakasıdır. Belli başlı şehirleri Mukden, | Yani Tiyençin, Tsitsihardır. - Mancuri kömür. demir. altın SON POSTA Yaponya İmparatoru Hane lam aszatı milit Üniforme jAPON [Japonyamn İktısadi Varlıgı[ Uaponlar Daima Çalışmıya Mahkümdur Japonyada bir sokak köşesi, büyük bir merasim sahnesi Japonya, coğrafi vaziyeti iti- | memleketidir. Japonya, bilhassa | rebenin en mühim sebebi budur. barile daima çalışmıya muhtaç ve mahkümdur. Bu sebepledirki Japonya kısa bir müddet zarfın- da, dünya Üzerinde iktısadi ha- kimiyeti olan devletler arasına girmiştir. Japonya az alır, fakat pek çok satar. İhtiyaçlarını da- hilden temin eder. Japonya baş- tanbaşa fabrika tarlası gibidir. Japonya — müstakil müstakil satıcıdır. İktisadi seci- alıcı, son seneler zarfında ticar! haki- miyet ve kabiliyetinin. hududunu | genişletmiye şiddetle azmetmiştir. Japon mamulâtile dolu olan Ja- | | pon bandiıralı vapurlar — bütün | dünya limanlari arasında seyrüse- | fer etmektedir. Fakat bugün dar | ve mrun adalardan ibaret olan | gelmemektedir. Bugün bu sebeple- | yesi itibarile bir ziraat ve sanayi | Çinin İktısadi Esareti Çin Halkı Simsarların Elindedir |Mançuride koyun sürül | çobanlar, Şanghayda rıhtım sırık hamallaurı Çin, iktısadi variyet itibarile bugün bir müstemlekeden farksız bir manzara gösterir. Müstakil bir satıcı olmadığı gibi, müsta- kil bir alıcı vaziyetinde de de- ğildir. Yani iktısadi istiklâli yok- tur. Çinde | Avrupa ve Amerikalı simsarlar marifetile ihraç edilir. Tabii bu ticaretten Çin köylüsünün - eline birşey kalmaz, Yalnız derebey- - Ühalâta ge- yetişen milyonlarca | ton mahsulât ve iptidai maddeler; L tetikte | î Japonya, Japon iktısadiyatına kâfi dirki Japonlar yeni toprak, yeni pazar ve yeni müşteri aramakta- dırlar. Çine karşı açtıkları muha- Bir Çin sarayı,pirinç dolu çuval yığınları lince; Çin geniş bir pazar ve | istihlâk memleketidir. Bütün ih- | tiyaçlarını Avrupa ve Âmerikan simsarların'n elinden alır. Esasen bugünkü Japon istilâsınım ve di- ğer Avrupa devletlerile -Ameri- kanın bu istilâ hareketine karşı bulunmalarının — yegâne sebebi de iktısadi Çin müstem- Kkesinin paylaşılması meselesidir. Şunu da söyliyelim ki Çin hab kı henüz medeniyet eserlerine | Diğer mühim sebebe g:lınce, ' Japonyanın nüfusu günden güne ziyadeleşiyor. Bu nüfusu ba- rındıracak yeni memleketler ve nöfusun bu çalışmasiı için yeni | topraklar lâzımdır. İşte dıpnnyı bu — sebeple müstemleke siyasetini tatbik et- miye karar vermiştir, Japon si- yasileri en müsait toprak olarak Mançuriyi bulmuşlardır. Bu Çin arazisine dökülen Japon paraları milyarlarca Türk İirasıdır. Şanghay limanının bir köşesi karşı çok — yabancıdır. Çinde, bugün petrol gazini bile kullan- | mıyan ve hatta petrol denilen şeyden haberdar olmıyan milyon- larca halk vardır. Bir Amerika petol kumpanyası Çinlileri petrol yakmıya alıştırmak için tamam Üç sene müddetle bedava gaz dağıtmıştır. Çünki halk — gax yakmayı öğrendikten sonra Ame- | rikan Zumpınvuv her sene Çin- den — milyarlar — kazanacaktır. Ve bugün vaziyt böyledir. [ Japonya I Japonya Kuvveti Nüfusu Ordusu Japonyanın nüfusu Çinin se- kizi nmisbetindedir. Yani (65) milyondur. Fakat bu nüfusunun azlığma rağmen Japonya uzak şarkın en kuvvetli devleti ve İngilteresi sayılır. Ordusu Japonya bir çeyrek asırdam beri ordu ve donanmasını takviye ve tanzim etmiştir. Askerlik meo» buridir. Askerlik hizmet müddeti (17 ) yaşından (40) yaşına kar dar şamildir. Hazari Japon ordusu (17) fırkadan — mürekkeptir. ( 1930) senesinde hazari Japon kuvveti (15,540) zabit ve ( 198,000) neferden mürekkepti. Hava kıtaatına dahil asken lerin miktarı (3000) kişi idi. Tayyareleri sekiz alaya münke- simdir. Japonyanın harbiye bütçesi (225 ) milyon ( yen ) dir. Sefer. berlikteki — kuvveti ( 1,200,000 ) kişidir. Donanması Japon donanması, ayrıca bahe riye nezaretine merbuttur. Bah- ren Japonya dünyadanın Üüçün- cü derecede kuvvetli — dev- lettir. Vaşington itilâfnar mesinden sonra Japonya — bü- yük gemi miktarı ( 315 ) milyon ton olarak tahdit edilmiştir. Bu miktar İtalyan ve Fransız donam masına faiktir. Japon — donanması — atideki kuvvetlerden mürekkeptir: (10) zıhlı ve zıhlı kruvasön. (Her biri 30-35 bin ton hacmindej 7 Zıhlı kruvazör 2 Tayyare zıhlısı 25 Kruvazör 4 Birinci sınıf gambot 97 Destrüyer 65 Tahtelbahir Japonyanın kendi gemilerini yapacak, tamir edecek derecede büyük ve kuvvetli tersaneleri vardır. Donanması itibarile Je ponya tamamen müstakil adde. dilebilir. Japonyada askeri disiplin ve askert terbiye çok sıkı ve esas- hdır, Japon ordu ve donanması dünyanm en ciddi kuvvetleri arasında ve Ön saftadır. “İtaati mutlaka,, denilen prensip, Japoa ordu ve donanmasında kelimenin bütün mana ve şumulile büküm- fermadır. Askeri kuvvet Japomr yada mülki kuvvetten daha fazla vüfuza maliktir. Japon tersaneleri bütün düm ya üzerindeki tersaneler arasımda birinci derecede — gelmektedir. Japon tersaneleri Ffennin en mi- kemmel ve asri vesaitile müceh- hez bulunmaktadır. Japonya, ordu ve donanmasını icabında en kısa müddet zarfında tam manasile | seferber hale getirmiye mukte- ! dirdir.