20 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

20 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

| —a v vayın HA RUNÜRREŞİT Yazan : x » HN Tarıhm Esrarengiz Sayfaları 'enbas, işte bunoktayı tespit etmiye çalışırken Harun gülüm- sedi: dedi, alışmıştır. Bizim ihtiyar, ucuz halı — satınıya biz, kumaş değil, cariye | Onları kâr için Binaenaleyh - hakiki vermeliyiz: — Hepsine yetmişer bin dinarl! Nasıl razı mino Havace? (1) Yetmiş bin dinar, otuz beş bin İngiliz altını kıymetindedir. Demek ki Harun, üç halayığa yüz altından fazla bir para vermek istiyordu. Bu Fenhasın umduğundan yedi defa yüksekti, şahane bir ver taciri: *Hay Allah ömürler versin,, fer- lile armı şikran ederken İsma- “Hay Allah akıllar versin, ini mırıldanıyordu. Harun, — pazarlığın — bitmesi âzerine koynundan bir kutu e- bin Esir maş çıkardı: — Al bakalım Havace, dedi, şunlara kıymet biç, borcumuza mükabil olan miktarını seç! (2) Fenhas, halife ile alış veriş yaptığını unutacak kadar hırsa kapılmıştı. Dünyanın en nefis mücevherlerini teşkil eden bu bir yığın parlak taşları heye- can ile tetkik ediyor, ölçüp biçiyordu. Nibhayet işini bitirdi, ayırmış hori Haruna gösterdi: — Bunlar, benim lerimin mukabili olabilir! Ayırdığı — taşların belki üç Zatülhal daha mücevher- kıymeti, alacak çıkarmadı: — Âla, dedi, ödeştik. Bunlar senin, kızlar da bizim. Şimdi çağır haspaları eğlenelim. Bir gece evvelki ahenk teker- rür ediyordu. Kadehler elden ele dolaşıyordu. Yalnız bir fark yardı:. Harunun — teyakkuzu - ve teennisil, Genç halife, artık bir gece evvel olduğu gibi başı boş hareket etmiyordu. Adeta hesapla içiyordu ve bilhassa içkilerin şişe- | terden kadehlere boşaltılmasını mavrakabe ediyordu. Bu neşesi — itidal — içinde Manasız - sıçıramalar, m hamleler yoktu. şevk dinleniyordu. Kızların rakıslari, zevk ile seyre- Gerçi bu, bir nevi resmiyet kokusu veriyordu ve Haran, taşıdığı Horasanlı kıya- şarkılar, ile diliyordu. () “ Harunürreşit, * Zatülhal , namındaki hanende bir cariyeyi yet- dinara satın almıştı. Bu Reşidin en 2lyda hoşuna aiden, kendisine şairana Ulhamlar veren Üç kızdan biri idi. Efendisi özerinde — okadar nüfuzu - vardi ki Reşidi adota esir yapmıştı. Günün birinde kendisinden her ne istesa yapacağına yemin etti.Zatülhal de bu nden İstifade ile bir Türkün yedi sene müddetle Faris kıt'asına kumandan ve haraç nazırı yapılma- sını İstedi,Harun da hemen bu arzuyu yerine getirdi. Eganlı C 15 - $: B0 (21 * İslâmlar büyük meblâğlara bedel — mücevherat — kullanırlardı. Meselâ biri oa bin dinar masrafa muhtaç uzun bir yola çıktığı zaman e miktar parayı altn ve gümüş ola- rak beraber götürmekten ise elmas götürürdü ve olmasları gittiği yerde hanka havalesi veya banknot gibi kullanırdı. , vedeniyoti İslâmiye tarihi- Cı 8. miş bin cariye, olduğu bir avuç mücev- | | İsmail, kaıdar yüksekti, fakat Harun, ses | sebeple | Söylenen | fetine o kokuyu yakıştıramıyordu. Fak t : Ürceğr Dd Fakat iradesine sahipti, içinden ırmak, sıçramak çinde kopup yel arzularını biliyordu. Fenhas, uzun bir müddet ye sükünetle işti n kadehleri se içti, halifenin alkışladığ leri o da alkışladı, & bu cevap verdi, bir şey sorulmayınca sessiz kaldı. Lâkin zaman geç- tikçe içine ateş yayılmıya başladı. Zübeydenin gelmesindea ve Ha run ile görüşememesinden kor- kuyordu. Birçok tehlikeleri alarak ve hiç olmazsa kü siyetinden fedakârlıkla kabul ederek oraya gelecek olan Emirenin eli dönme yok ki kadar boş sini feci buluyordu. Şüphe Zübeyde, bar Klrenm n etmediğinden dolayı kendi mes'ul tutacaktı ve hüsranının intikamıni da yine kendisinden alacaktı. Esir taciri böyle elemli mü!â- hazalar geçirirken İsmail de, bir bulup onu zehirlemeyi tasarlıyordu. İhtiyar Haşimi, dün geceki sahneleri unutmamıştı ve bu sahnelerin 'yabancı - şahidini, Fenhası behemehal ortadan kal- dırmak — istiyordu. Lâkin bunu, Harunürreşide sezdirmeden yap- mak azminde idi, bir fırsat yaratmıya çalışıyordu. Bir aralık kızlar, susmuşlardı ve bhalifenin emrile bir köşeye çeki- lerek dinlenmiye koyulmuşlardı. bu sükünetten istifade ederek Haruna sokuldu, kulağına fısıldadı: görmiye sırasını hararet yok. — Ne gibi? — Emredersediz ben, salona geçeyim. - Evdeki bütün kızları topliyarak bazı - oyunlar tertip edeyim. Sizde o bazırlıklar bitinciye kadar burada yalnız kalın! Harun, ibtiyar amcasının işti- balandığına zahip oldu ve gü- lümsedi: başka — Bana değil kendinize bal- | vet temin etmek istiyorsunuz. Peki, Fenhasa söyleyin de size bir köşe hazırl Esir taciri, verilen nimet bildi. Çünki İsm dan ayrılması, Haruna ilâç yut- turulmak meselesini biraz kolay- laştıracaktı. Bu işe Zatülbal memur idi. Fakat sarhoşlamıyan halifeye, gözleri herşeyi gören İsmailin yanında ilâç verilemezdi. Onun uzaklaşmasile belki kız, bir fırsatını - bulabilecekti, vazifesini yapacaktı: İşte Fenhas bu hulya ile, İsmailde kendi düşüncesile oda- dan çıktılar, başka salona girdi- ler. İhtiyar Haşimi orada şu emri verdi: — Bizim genç yeğen biraz neşelensin diye ayrıldım. Daha doğrusu bende neşemi ayrı yerde bulmak istedim, Şimdi sen ikimiz için bir sofra kurl! (Arkası var ) Bitlisin Tarihi Bitlis (Hususi) — Kasabami- emri bir ilin - ada- hapsede- | © sebeple de | T | girenler | ancak şu paraları SON POSTA A vusturyaya Giğenler Nekadar Para Götüre- bileceklerdir Avusturya konsoloshanesinden bıîdınlöıg ne göre — Üzerlerinde ebi hududunu mebi Avusturya üzerindeki ta kaydettirmek şartile iki rfında ay ayni — meblâğı ve meskükâtı nde ma alarak harice lerdir. Avusturya parası olarak hududa bu p: arı pasaportla- rına kaydettiremezler. Avusturya Cümhuriyetini ter- kedenler veya — pasaportlarına lâzımgelen kaydi yaptırmıyanlar Avusturya — Devlet müsaadesl — olmadan Bankasının yanlarında götürebilirler: Altın sikke hariç olmak üzere 15 şilin gümüş, 200 şilin kâğıt Avusturya parası, altın para hariç olmak 500 şiline kadar ecnebi parası. üzere Varşovada Cinayet 'Vücudü Kemiksiz: Gibi İ ât veya banknot, | ecnebi Görünen Bazı oyunlar varki, insan vü fevka- lâde idmanlı ol- Üün ması - sayesinde oynanabiliyor. | Meselâ bir takım Yanlarında | Amerika M;syoner Teşki- | lâtı Reisesini Öldürdüler Varşova (Hususi) — Edna Gral | » Mot isminde zengin Bir Ame- | rikalı kadın, altında burada — öldürülmüştür. Bu kadın, Amerikan Misyoner teşkilâtımın reisi olup uzun sene- ler Lehistanda bulunmuş ve Pro- testanlık Tebinde çok kuvvetli propaganda — yapmıştır. Kadını öldüren katiller yanında bulduk- ları birçok parayı da alarak firar etmişlerdir. esrarengiz —— RADYO — 20 Nisan 932 Çarşamba İSTANBUL — ( 1200 metre ) 18 gramofon, 19,5 Cennet Hanım ile Yesari Amım Bey, 20,3 opera parça- ları, 21 Bedayi Musiki Heyeti, 22 cazbant. BELGRAT — ( 429 metre) 22 gramofon, 22.35 konser, keman re- fakatinde - şarkılar. R — (441 metre) 21,45 ope- | radan nukil PRAĞ — ( 488 metre ) 21 Prağda Fransız Enstitösünden nakil, 22 Mo- zardan Finta öperasi. VİYANA — (GI7 metre ) Viyana operasından nakil. PEŞTE — (550 metre) 20,30 kon ser, 20,55 konferans, 23,15 piyano konseri. VARŞOVA — (I4İl metre) 20,35 gramofon, 22,30 kanser. BERLİN — (1635 metre ) 20 halk konseri 20,30 eski ve yeni danslar. 20,30 Di ei B N ŞIK SİNEMA KONGRE EĞLENİYOR LİLİAN HARVEY WILLY FRITCH Büyük mizansenli operet Raşit Rıza Tiyatrosa Bu akşam Kadıköy ua tarihini yazmak lizere Üç İSüreyya slaomasında münevver gencimiz faaliyete geç- miştir. Mesaileri yakında bite- cektir. 1 Kurt 4 ğzında Kuzu şeralt | Bale — heyetleri- nin oyununu gördüğümüz za- man bu oyün: ların bir. insan tarafından — oy- nanılabileceği ni aklımız almıyor. Fakat şimdi Londra'da — bir artist var ki bu, eski Mısır ve Asur danslarını temsil etmekte- dir. Artistin adı İzabel Makmu- ray'dır. ve he- nüz. on yaşındadır. cudü o derec. sekiz İnsanlar |Londrada 18 Yâ;ınâa Bir Artist Görül- memiş Bir Hareket Kabiliyetini Haizdir ekete müsaittir ki adeta kemiği yok zannedilir. Resimde gördüğünüz dansta yine böyle bir Mısır raksıdır. Artist, | iki bacağını bir sütunun uzunluğu istikametinde uzatmış ve tam bir surette bu sütuna intibak etmiştir. Bir vücudun bu derece alsâtikiyet gösterebileceği şimdiye kadar görülmemiştir. Hangısı Dogru'p İki Taraf Ta memne Curum Ve Kabahat lsnat Edıyor (Baş tarafı | inel — Biz Kristal bu kadınlarla eğleniyorduk. Bir ııy(ıdı ) gazinosunda | ara dışarıya çıktık. Bu esnada Abhmet Hamdi ve Saim efendiler yanımızdaki kadınları alıp gitmiş- lerdi. Biz Şişlideki Koza gazino- suna sadece kadınlarımızı almıya gittik. Başka bir tecavüzde bu- lunmadık! Zlbıh, bu iddiaların hangisk nin doğru olduğunu tespite çar Tecavüz yaptıkları bu dört şahıstan birisinin üstünde tabanca diğe- rinde bıçak bulunmuştur. hışmaktadır. iddia — edilen Şişli haricinde bir gazinoda silâhlı bir tecavüz yapıldığına dair verilen malümatın esası işte budur. Hıçbır Harbin Erişğmi- —ra yeceği Sulh Adası! (Baş taralı | inci sayfada ) ] Bu projeyi yapanlar, plânla- rını tatbik edebilecekleri adaları şimdiden tesbit etmişlerdir. Bun- lardan biri İstanbuldaki Büyük- ada, ikincisi Korfo adası, üçün- eüsü Cenup denizlerindeki ada- lardan biridir. Bu odalar içinde en ziyade ehemmiyet — verilen yer Büyük- adadır. İklim itibarile Büyükada- nin bütün — Avrupa — sakinleri için en müsait şeraiti haiz olduğu, sevkulceyş hiç bir kiymeti olma- dıği — düşünülerek, buranın en müsait yer olduğu kabul edil. mektedir. Bu iş için şimdiden 80 milyon lira tahsis edilmiştir. Asıl para, bu projeye iştirak etmek isteyen- lerin verecekleri sigorta ücretim- den temin edilecektir. Verilecek para yaşa göre alımacaktır. Fakat vasati olarak adam başına 5000 ira alınacaktır. 20 bin kişinin bu projeye İş- tirak edeceği ümit olunmaktadır. Yalnız müteşebbislerin karşı- laştığı bir — müşkül vardır.. Bu adanın — harici ez memleket bukukuna mazhar - olb- ması lâzımdır. Bunu temin içinde evvelâ Adayı satın almayı, sonra da Cemiyeti Akvamın teminatı altına koymayı düşünmektedirler. Hatta Adanın Cemiyeti Akvam tarafından — satın alınması da muhtemeldir. Müteşebbisler bu maksatla Cemiyelti Akvama da müracaat etmişlerdir. Şimdi mü- zakere cereyan etmektedir mühim