27 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Hayatınızın En Büyük Kararı Hayat, düz bir yol değildir. Birçok uçurumlar, tehlikeli pati- kalarla doludur. Her - tehlike önünde durup karar vermiye ve bayatımızın — istikametini — tesbite mecbur oluruz. Hayatta herkes, bir defa olsun böyle mühim ka- rarlar vermek — mecburiyetinde kalmıştır. I İngiliz gazetelerinden biri, İngi- liz büyüklerinden bazılarına mü- | racaat ederek, hayatınızda verdi- | ğiniz en mühim karar nedir?,, suvalini sormuş ve aldığı cevap- ları neşretmiştir. Bu cevaplardan bazılarını kay- dediyorum: Bernar Shawe diyor ki: *“Ben hayatımda mühim karar- lar vermiş değilim. Gelen fırsat- lardan istifade etmekle iktifa ettim. Benim otomatik mücadelem, dünya ile tabiatim arsında bir ahenk tesisidir. , * Meşhur Amerikan Sinclair Leuris diyor ki: “İş hayatım İtibarile verdi- ğim en mühim karar, bir mec- muada şunu bunu yazıp hayatı- mı kazanmaktansa, bütün vakti- mi roman yazmıya — hasriçin verdiğim karardır. O vakit bu kararımı verirken, bu yeni te- şebbüşümün muvaffakıyetle ne- ticeleneceğine emin değildim. Bu kararımı vermek için nefsimle mücadele etmedim. Bunu çoktan İstiyordum, Fakat bir türlü karar veremi- nırdıım, Çok sefalet çekmiştim. lecmuada — yazdığım — hikâyeler de para getirmiyordu. Halbuki mecmuada yazdığım diğer yazı- lar sayesinde geçinip gidiyordum. Arkadaşlarımın teşvikile bu ka- rarı verdim. İlk yazdığım roman- öyle muvaffak oldu ki, beni | ebediyyen fakırdan ve sefaletten kurtardı. ,, Rabindranath Tagor diyor ki: * Hayatımda en mübhim i- hamlar, ya beklenmiyen bir hâ- diseden veyahut — yaratıcı faali- yetlerden gelmiştir. ,, romancısı * İngiliz müellif ve filozofu Bert- | rand Russel diyor ki: “Hayatım iki mühim kısımdan ibarettir. Biri 1914 tarihine kadar geçen kısım, diğeri o tarihten sonraki kısım. Birinci devrede 11 yaşında iken Ruclidi okuyordum. Orada okuduğum şeyler, beni rıyaziye ile meşgul olmiya sev- ketti. Hayatımın 25 senesini bu işe verdim. İkinci — devreye, harbin ilk günlerinde verdiğim kararla geç- tim, Hükümetçe alman ve alına- cak olan bütün tedbirleri tenkide ve hükümete muhalefete karar verdim. Bu karar, beni harbin iktısadi, içtimai, siyasi sebeplerini tahlile ve tetkike sevketti. Ve yeni birçok hakikatler öğrenme- me sebep oldu. Bu yüzden haya- tım değişti.,, Bazan bir karar bütün haya- | tımızı değiştirebilir. Dönüm nok- | talarında vereceğiniz kararlarda müteyakkız olmak gerektir. Naki Bir Haftalık İhracat 14 Mayıstan 20 Mayısa kadar İzmir limanından muhtelif ecnebi memleketlere ihraç edilen emti- anın miktarı kilo olarak şöyle tespit edilmiştir: 33399 kilo deri, 3750 - fıstık- içi, 12504 üzüm, 424640 — pala- mut, 3174 alyon, 3358 yün ve iplik, B1190 adet yumurta, 3570 kilo valeks, 7178 kilo halı, 83926 küspe, 2095 tütün, 700 mazı, 275 sadeyağ, 30044 meyankökü, 183Z. kirez, 6404 kilim, 82108 kepek, 5169 pamuk, 1024 balmumu. 3360 defne yaprağı. “İSON POSTA ' YY n Şarkta Akıl Hastalığı Elâzizdeki Elli Yataklı Akıl Hastane- sinde Elâziz, (Husu« si) — Son gün- lerde bu hava- lide akıl hasta- larının adedi nazarı — dikkate çarpacak dere- cede çoğalmış- tır. Civar vilâ. yetlerden bura- ya sık sık akıl hastası gönderi- liyor. Elli yatak- tan ibaret olan şehrimizdeki akıl hastalıkları has- tir. Bir kğıt tanesi tamamen lira (44) gümüş dolmuş, bir tek kuruş — mukabili boş yatak kalma- alınıp — satılıyor. mıştır. câzizde muntazam teşkilâta raptedilen bekçiler Altın ise (400) Bu sebeple Maraştan gönde- cidden | kuruşa tedzrik edilmektedir. rilen üç hastanın iadesine mec- iftihar edilecek derecededir. *« Havalar bugünlerde — iyi buriyet hâsıl olmuştur. Yalnız | şurasını da kaydedeyim ki, has- tane idaresi ve doktorlar has- talara karşı ciddi bir ihtimam gösteriyorlar. Bu şifa yurdunda Yet;işlik Köylü Rüşvet Verirken Yakalandı Silifke ( Hususi ) — Buraya merbut Burunucu köyünde oturan Mehmet ağa isminde yetmişlik bir ihtiyar, evinde mühim mik- | tarda kaçak eşya yakalandığı için Adana İhtisas Mahkemesine gönderilmek — üzere — jandarma nezaretine verilmişti. Fakat Meh- | met ağa, kendisini kurtarmak için mıntaka takip âmiri Kenan Beye elli lira rüşvet teklif etmiş- tir. Kenan Bey hâdiseyi derhal Jandarma kumandanlığına ve Ad- liyeye haber vermiştir. Müddei- umumi Mustafa Tekin Bey hâ- diseyi tam manasile tesbit için bir. cürmü —meşhbut — tertip etmiş ve Kenan Beyin evinde karyola altına bir komiser mua- vini ve bir de polis gizlenmiştir. Mehmet ağa on dakika sonra bir çavuş refakatinde gelerek Kenan Beye otuz beş lira vermiş ve ön beş lirası için de köyden | kuzu 'göndereceğini söylemiştir. Tam bu sırada polis memur- ları karyola altından çıkarak cür- mümeşhudu — tespit , etmişlerdir. Mehmet Ağa Adana İhtisas Mah- kemesine gönderilmiştir. Bundan başka sabıkalı çakçılardan Tarsuslu Beşir uzun süren — bir — takipten — sonra yakalanmış, bazı yerlere — sakla- dığı cıgara kâğıtları meydana çıkarılmıştır. — Kunduracı — Halil İbrahim ustanın evinde de on bir bin yaprak kaçak kâğıt bulun- muş, mahkemeye verilmiştir. NECDET Konya Berberleri Konya Berberler — Cemiyeti cuma günleri bütün berber dük- kânlarının kapalı kalmasına karar * vermiştir. Bu karar üç haftadan- beri tatbik edilmektedir. ka- | X4 Şehrimizde bekçi teşkilâ- tna muntazam bir mahiyet ve- rilmiştir. Bütün bekçilere yekne- sak bir kıyafet verilmiş, hizmet ve kontrol meselesi daha inti- Bir Yol Parçasının Sebğap Olduğu Büyük Zararlar Çankırı (Hu- susi )— Ankara- nın Ravlu na- hiyesi önünden geçmekte — olan Çankırı - Ankara şosasının bu na- | hiyeye civar olan kişmı tamire muhtaç bir hale gelmiştir. Bizim vilâyet için çok mühim olan bu şosanın bu kısmı yağmurlu günlerde bir çamur | bataklığına dönüyor. O derecede ki, yağış günlerin- de kamyonlar buradan bin müş- külâtla geçiyorlar. Ayni zamanda buradan geçen otomobil ve kam- yonlardan yüzde sekseninin ma- kası kırıldığı için şolörlerin za- rarı çok fazladır. Çok az bir masraf ve himmet- le tamiri mümkün olan bu kıs- | İzmirde Yamanlar Kampı İyi Bir Şekilde Açılacak İzmir ( Hususi) — Yamanlar kampı bu sene 10 haziranda açılacaktır. Kamptan — Karagöl istikametine çam ormanları içinde biraz daha yol açılacaktır. Hilâliahmerin Eskişehir depa- sundan kamp için çadır gönderil- miştir. Verem Mücadele Cemiye- ti de 10 ar kişilik ahşap baraka- lar inşa ettirmiştir. Elektrik ve telefon tesisatına başlanmıştır. Kampla İzmir arasında irtibat | temini için muntazam kamyon | postaları tertip olunacaktır. Yamanlarda muhasebci husu- ı * | siye tarafından da 40 bin liraya ı bir otel inşa ettirilecektir. .. Bir Tek Boş Yer Kalmadı zamlı bir - şekil almıştır. Şimdi yirmi beş bek- çiden mürekkep olan bu teşkilât şehrimizde gece ve gündüz muay- yen birfprogram dahilinde vazife görüyor. 4 Son gün- lerde kâğıt para fiati, madeni para- ya nazaran ol- dakça yükselmiş- gidiyor. Bu sene vilâyetimiz da- hilinde mahsul vaziyeti umumi- yet itibarile memnuniyeti mucip bir derecededir. Ravlu nahiyesinin uzaktan görünüşü kadar bozuk bir halde bırakılması doğrusu çok can sıkacak bir meseledir. Na- hiye müdürünün — gözü önünde bulunan bu bozuk manzaranın bir an evvel izale edileceğini ümit etmek istiyoruz. 50 metro | kadar olan bu kısmın tamiri, köylünün teşviki Ssayesinde bir gün meselesidir. mın bugüne K. K. Edirnede Köy Muallimleri Arasında Tasfiye Başladı Son günlerde Edirne mınta- kasında köy muallimleri içinde ehliyetsizliği ve Hiyakatsizliği gö- rülenlerin tasfiyesine başlanmıştır. Bu sene içinde yüzü mütecaviz köy muallimlerinin tasfiye edile- ceği söylenmektedir. Meyva Kooperatifi Mersinde meyva ve sebze yetiştiren köylüler arasında bir satış pooperatifi teşkil edilmiştir. Yağmur İhtiyacı Konya, (Hususi) — Bu sene vilâyetimizin — bazı — taraflarında yağmur çok az yağmıştır. Bu sebaple ba havalideki mahsulle- rin yağmur ihtiyacı çok fazladır. öi _—_) Tarihi Fıkra Arkadaş Nasihati ! İstanbul Maarit —Müdürlü son haftalarda tasfiyeciliğe ker verdi. Muvakkat olarak - ilân fakat hayatiyeti her sene tecdi olunan kanuni bir maddeden tifade ederek birçok muallim tasfiyeye tâbi tuttu. Rivaye göre bu sene muallim mektep rim'zden çıkacak — mualliml yeni mektepler yapılmak sureti yerleştirilmelerine imkân yoktuf Bu genç unsurların - ellerind yepyeni şahadetnamelere rağme açıkta — birakılmaları da — doğtf değildir. Binaenaleyh eskilerdel bir. kısmının - mektep mez | dahi iseler - başarılması müşkül bir imtihandan geçirilmek suret açığa çıkarılmaları ve yerleri! yenilerinin — getirilmesi muval görülmüştür. Bu suretle kendisine yol ve rilen muallimlerden biri vapur lonunda arkadaşına şu - sözl söylüyordu : a — Müteessir olmadım desemi yalan, fakat meyus değilim. H€ nüz kırk yaşındayım, sağlamı Elim, ayağım tutuyor. Nasıl olsü bir baltaya sap olurum. üzen, hangi işe girişeceğimi küf rarlaştıramayışımdır. — Muallimlik | hayatında! birçok kitap tedarik etmiştim. Onları satacağım. Bif yatakla bir yorgan alıkoyup üsl taraf eşyamı da mezada vere' ceğim, Umarım ki elime birkaf yüz lira geçe. Geçer amma bi parayı nasıl işleteceğim?.. Bak* kallara bakıyorum, top attıkların! söylüyorlar. Kasaplara gidiyorum. iflâstan dem vuruyorlar, terziler€ uğruyorum, buhran içinde kıvra" niyorlar. Bu vaziyette — şaşırıP kaldım. Ne yapayım, nasıl bir $ tutayım ? Arkadaş tereddütsüz cevap verdi: — Zarar gelirmesine imkâf olmıyan tek bir ticaret vas tasi vardır: Meyhanecilik! Çünki parâ azaldıkça — sıkınlı ve — düşünc€ çoğalır, onlar çoğalınca içkiy€t inhimak ziyadeleşir. Sen de g bir dükkân aç, şişeleri sıralâı kadehleri diz, papelleri destele" miye koyul!... — Ayıp değil mi, bir muak lime meyhanecilik yakışır mı? — Böyle bir siteme uğramö* mak için tezgâh başına Kadi Ruhi ile Müftü Ekmelin biref | uydurma resimlerini asarsın, — Bunlar da kim? — Tasfiye seni sersemletmi$i bilgilerini unutturmş. Kadı R! ile Müftü Ekmel, İkinci Selim 2 manında meyhanecilik yapan h0” ca efendilerdir. Kadılıkla müftü* lükten günde elli akçe almaktaf” sa meyhanecilik yapıp hergüf yüz akçe kazanmayı tercih ettil ve... Karun kadar zengin o!d” larl.. | * Maşallah ! İzmir " (Hususi) — Dikil kredi kooperatifi reisi Faik BE yin, ortakların paralarını zimmt” tine geçirdiği anlaşılmış, ke mahkemeye verilmiş ve tütür” lerine de haciz konmuştur, İlk Arpa Mahsulü Adana (Hususi)— Bu senenif ilk arpa mahsulü piyasaya © mıştır. Okkası üç buçuk kuruf üzerinden muamele güımekiey'.