30 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

30 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HALKIN GÖZÜ HALKIN. KULAĞI HALKIN DİLİ Sene 2 — No: 662 İnhisarlar, Son P — PAZARTFSİ 30 Mayıs 1932 Yazı işleri telefona: İstanbul — osta —— rramg — ae — — — İdare işleri Yelefonu: İstanbul — 20203 Fiati 5 kuruş Meclisteki Takdir Ve Tenkitler Teftiş Heyetleri i De, Muhtelif İdarelerin Muamelelerini Gözden Geçiriyorlar Tütün İnhisarının tütün kurutma faaliyetinden bir safha Tütün, müskirat, barut, tuz inhisarları bütçelerinin müzake- releri — dolayısile Büyük Millet Meclisinde hararetli müzakerler olmakta ve bazı meb'uslar sui- #imal yapanlar varsa, bunların der- hal tecziyesini istemektediler. Bu mesele hakkında yaptığımız tah- kikat şudur: Maliye müfettişleri tütün inhisarında esaslı teftişler yapmaktadırlar. İdarenin altmış bin liralık gizli tahsisat hakkındaki araştır- maları ilerlemiştir. Söylendiğine göre, paradan bir kısmının çarçur edildiği anlaşılmıştır. Müfettişler, depo ve ambar- lardaki otuz milyon kilo tütünün evsafını, derecesini tesbit etmek- tedirler. Az dereceli tütünlerin çok dereceli tütünler yerine ikame edilerek İşlenmesi ve çok dere- celilerin de az dereceli gibi gösterilerek satılığa çıkarılması suretile vasi (suiistimaller yapıl- üzerinde mış olması ihtimalleri durulmaktadır. Son zamanlarda, Maliye Mü- fettişlerinden Cüneyt ve Hüâdi Beyler Müskirat İnhisar İdaresi- ni de teftişe başlamışlardır. Meclis bu idarenin faaliyetini takdir etmişti. Barut İnhisarına gelince, ida- re, sermayesinin yüzde ellisinden fazlasını kaybettiği için — tasfiye vaziyetine düşmüştür. Tasfiye işi ilerlemektedir. Tasfiye — netice- sinde, haklarında cezal takibat yapılması icap edenler olduğu taktirde bunlar adliyeye verile- ceklerdir. Tütün Kadrosu Tütün İnhisarı Umum Müdürü Hüsnü B. dün Ankaradan gelmiş, idarenin yeni bütçe ve kadrolar- nı da getirmiştir. Tütün inhisa- rından şimdilik 176 memur açık- ta kalmaktadır. Müskirat İnhisa- rından da bir miktar memur kadro harici kalacaktır. Kadrolar nihayet yarın akşama kadar ta- mamen tebliğ edilmiş olacaktır. ee M. Venizelos Mecliste Nasıl Hesap Verdi? M. Venizelosun önünde hesap verdiği parlâmento binası Âtina, 26 ( Muhabiri mahsu- mlnuıdan) — Tabü telgraf tel- eri, bu mektubumun vüsulünden ir hayli evvel haberini ulaştır- Mışlardır; Kahir mertebede kuv- vetli Venizelos kabinesi istifa etti. Vaziyetin içyüzünü — bilmi- yenler için bu, biraz, hatta biraz değil de, birçok garip görünü:- yor. Mecliste büyük ve sarsılmaz bir ekseriyete dayanan bir kabis ( Devamı 10 unçu sayfada ) Roma, 30 ( Hususi ) — Başvekil İs- met Paşa, Tevfik Rüştü Bey ve refakat- lerindeki heyet dün gece buradan Türkiyeye müteveccihen ha- reket ettiler. Misafirler Başvekil M.Mu- | solini, M. Grandi, diğer nazırlar, faşist rüesası, meb'uslar, âyan azaları ve bü- tün hükümet erkânı tarafından hara- || retli surette teşyi edildiler. İsmet Paşa Pireden geçerken yeni Yunan Başve- kili M. Papanastasyu ile bir mülâkat Kanun Teîıîî_ğ Edildi, Maaşların Gecikmesi Muhtemeldir Muvakkat Muvazene Vergisi Kanunu dün “ pek aceledir ,, | kaydile ve telgrafla Maliye Ve- kâleti - tarafından Defterdarlığa tebliğ — edilmiştir. Defterdarlık kanımu yin& talgrafla dün akşam üzeri bütün Malmüdürlüklerine tamim etmiştir.. Kanun evvelce yazdığımız gibi ( 11 ) maddeden ibarettir. Ayrıca Maliye Vekâletinin de uzun izahnamesini ihtiva etmek- tedir. Defterdarlık ve — malmü- dürlükleri bugünden itibaren bü- tün maaş memurlarını bordro- ların tanzimine memur etmişler- dir. Bir aylık muvakkat bütçe meclisçe henüz kabul edilmediği için dul yetim ve mütekaitlerin üç aylık maaşlarının tevzi günleri de ilân edılem:mışlır Tediye emri bugün veyahut yarın tebliğ edilse bile yeni ver- giye göre bordroların işlenmesi asgari dört beş gün süreceğin- den haziran (maaşının asgari bir hafta teehhürle verileceği mu- hakkak - gibidir. 'BirBatında 3 Çocuk Yavruları Himayei Etfal Cemiyeti Himayesine Aldı Edirne, 28 ( Hususi ) — Per- şembe akşamı, Turgut Bezirgânda oturan Feyzi Efendi namındaki | zatin üç çocuğu dünyaya gelmiştir. Bunlardan — birisi kız, kektir. Çocukların hepsi de sıh- hattedir. Himayei Etfal Cemiye- | t bu çocukları himayesine al- almıştır. Bitlis 28 (Hususi) — Burada Kızilmesçit mahallesinde bir tavuk yumurtlamış ve derhal kırılan bu yumrtanın - içinden bir civciv çıkmıştır. Henüz yumurtlanan bir yumurtadan civciv çıkması şim- diyö kadar işitilmemiş bir tabiat hâdisesi olduğu muhakkaktır. Niyazi Yılmaz ikisi er- | yopacaktır. saat 23.te mişlerdir. M. Grandi cenapları, Kadri Rıza Bey, Hariciye Müsteşarı M. Fani, Vâsıf, Ali, Mahmut ve Sativet Beyler ziyafette hazir bulundular. Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyin de hazır bulunacağı bu mülakatta, memleketi alâkadar eden siyasi mesele- ler üzerinde fikir teati telâkiye büyük bir ehemmiyet atfediliyor. Roma, 29 (A.A.) — M. Musolini Cenapları, bu- gün Romadaki Lido'da İsmet Pş, ve Tevtik Rüştü Bey şeretlerine husust! bir Üğle ziyafeti ver- iki edilecektir. Bu İtalya Setir Baron - Alcisi (Devamı (l inci ı:viıda) Dün Adalar Açığında Mu- azzam Bir Balık Tutuldu İsmi Bılınmıyen Bu Hayvana, Balıkçılar “Tayyare Balığı,, İsmini Verdiler “Tayyare balığı , dün Balıkhanede teşhir edilirken Balık taciri Hoca zade Yakup Beyin oğlu Yusuf Beye ait bir balıkçı motörü, dün sabah Adalar açığına çıkarak yonus balığı av- lamıya teşebbüs etmiştir. Motör, uzaklardan yunus sürülerinin ken- di istikâmetine 'gelmesini bekler- ken deniz üzerinde büyük bir cismin hareketsiz durduğunu gör- müş ve derhal üzerine gitmişler- dir. Motör yaklaştığı cisimde hareket müş ve — bunun zaman bu eserleri görül- büyük — bir balık olduğunu tör —mürettebatı, balık — avla- mıya mahsus hususf — tüfeklerle üzerine ateş açmışlardır. İlk kur- şun, balığın başına isabet etmiş ve derhal ölmüş ve motörün arkasına takılarak İstanbula geti- rilmiştir. Balıkçılar, yassı ve bir nevi tayyare şekli arzeden bu hayvana isim bulamamış ve tays yare balığı tesmiye etmişlerdir. Ağızlığı takriben 1500 kilodur. Balığı motörden — Balıkhaneye ancak 35 kişi çıkarulıîlmişlir anlıyan — mo- Asi Irak Kürtlerinin Başı Ele Geçti... Bağdat, 27 ( Hususi ) — İkı ıen:d:ııberı Irak Hükümetine karşı isyan halinde bulunan Barzan Şeyhi Ahmet, hava ve kara kuvu rinin şiddetli takibi neticesinde kurtulamıyacağını Dahiliye Veziri, üzere Musul yolu ile Barzana hareket etmiştir. olacağını bildirmiştir. hazır. bulunmak vetle- teslim Şeyhin tes'im Mmuamelesinde anlıyarak Şeyhin sadece hayatı temin edilmek şartı kabul olunmuştur. Şeyh Bağdatta oturtulacaktır. Irak kuvvetleri, iki haftadanberi teslim olan asileri toplamakla meşguldürler.