30 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Ceievrede Akşam Konferansların hakiki emektarları “Defolsun, cehenneme kadar yolu var!,, dedi. Aynen tercüme etsem, hâdise
 geldi — < Tütün inhi umumi müdür vekili Hüsnü bey dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Hüsnü bey idarenin yeni kadro ve...
 Roma seyahati İsmet paşa ve heyet erkânı Romadan hareket etti Seyahat hakkında resmi tebliğ, İsmet paşanın mühim beyanatı...

Başvekilimiz ve refaka- tindeki heyet dün akşam Romadan Brindiziye ha- : reket etti. 3 ismet paşa ve Tevfik Rüştü bey Pireden geçer- ken yeni yunan başvekilile görüşecekler. — —— Sene 14 — No: 4897 — fiatı her yerde: 5 kuruş giy Ea PAZARTESİ — 30 Mayıs 1932 PE Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Roma seyahati İsmetpaşa ve heyeterkânı pa ( sl Yukarıda Ismet paşa ve Tevfik Rüştü bey meçhul asker ider Mİ dönerlerken, aşağıda meçhul asker abidesi Kar; sında Cei.evrede Akşam Konferansların hakiki emektarları “Defolsun, cehenneme kadar yolu var!,, dedi. Aynen tercüme etsem, hâdise çıkacak... Cemiyeti akvam tercümanile mülâkat Cenevre24— Az zamanda bütün büyük sahne aktörle- rini tanırsınız. Beynelmilel konferans sa- lonlarının daimi uüfusunu teşkil eden diplomat- lar, (hemen hemen birbiri- min aynı Insan- Cemiyeti akvam lardır. Artık tereümanliiin. basma kalıp dan M. Parodi klişe olmuşlardır. Pek büyükleri ve meşhurları - politika yıldızları - söz yarışına çıkmadıkça, bir cek sede saatlerce sarfedilen lakırdılar içinde, hatırınızda tutmak zahme- tine Okatlanaçağınız tek cümle geçemezsiniz. Bunların ekserisi düşünmeden söylenmiş, söz olsun diye ortaya atılmış, yahut tesir yapmak için uydurulmuş, malümat satmak maksadile (oderlenmiş bir sürü fikirlerdir. Bazısı makara gibi söyler. Bir kısmı mektep çocuğu gibi okur. Yaşlıların sesi bazen | titrek ve kısık çıkar. Kendi diline | yabancı o lisanda (konuşanların | ne telaffuz ettiğini güç'anlarsınız... | Bunların hepsini, evet hepsini, | boşunu dolusunu, yavaşını titreğini, | ustasını, acemisini, söyleyen her- kesi ve söylenen herşeyi, derhal ve tarramen tercüme etmek lâzım.. Bence, konferansların eu şayanı dikkat emektarları tercümanlardır. Evvelden , beynelmilel | siyasi ve resmi lisan fransızça idi. Fakat Versay muahedesi müzakere edi- lirken, İngilterenin ümumi barpte oynadığı mühim rol nazarı dikkate alındı konfransa resmi lisan olarak Ingilizçe de girdi. Şimdi, Cenev- rede, Cemiyeti Akvam içtimala- rında, diğer beynemilel kon- franslarda, ve bu meyanda Terki teslihat konferansında hem fransızca konuşulur, hem ingilizce. Celselerde iki tercüman hazır bulunur. Biri, fransızça nutukları ingilizceye, diğeri ingilizceleri fran- sızcaya terceme eder. Bu iki lisan haricinde bir dilde söyle- mek isteyenler olursa, kendi yan- larında Obususi bir tercüman getirmeya mecburdurlar. Bazen almanlar böyle yapıyor.. Bu tercümanları her gün gör- dükçe, vazifelerinin ne kadar güç olduğunu düşünürüm. Bir murah- has, bir mütehassıs kalkar, çap- raşık bir fransızca, yahut muğlâk bir ingilizce ile, ve ekseriya ya- bancı şivesile, anlaşılması, hazmı müşkil bir mevzu hakkında, hızlı hızlı yarım saat söz söyler. Hati- bin sözü bitince, reis, bir dakika fevtetmeden, hemen: “Tercemel,, diye emreder. Tercüman, nefes almaya vakit bulamadan, söyle- nenleri kemali sadakatle nakle- decektir.. ( Devamı dördüncü sahifede ) elenk koyduktan sonra “İnhisarlar —— — Yeni kadrolar şehrimize geldi Tütün inhisarı umumi müdür vekili Hüsnü bey dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Hüsnü bey idarenin yeni kadro ve bütçesini de birlikte getirmiştir. Diğer taraftan barut ve tütün inhisarı müdürleri de bugün Ankaradan döneceklerdir. Idarelerin kadro- ları yarın akşama kadar her halde tebliğ edilecek ve kimlerin açıkta kalacağı anlaşılacaktır. Yeni kadrolar muvakkat mahi- yettedir. Asıl tensikat idarelerin tevhidinden sonra yapılacaktır. Bütçe encümeninin inhisarlar hak- kında hazırladığı mazbataya naza- ran tütün idaresi, eski rejiden 2478 memur almıştır. 930 sene- sinde idarenin memurları 5023 olmuştur. 932 de memur mıktarı 3890 kişiye indirilmiştir. Hazirandan itibaren idareden 178 memur çıkarılacaktır. Idare- nin merkezinde 12 memur açıkta kalacaktır. Yeni kadroya nazaran tütün inhisarında bir umumi müdürlük ihdas edilmiştir. Idarenin hukuk müşaviri Hâmit beyin bu vazifeye getirileceği söylenilmektedir. Yap- rak tütün ve mamulât şubeleri müdürlüklerine beşer yüz lira ma- aşla birer mütehassıs müdür geti- rilecektir. Bu (O müdürlüklerden birine Kavalalı Hüseyin, diğerine de Kurt oğlu Faik beylerin geti- rilmesi muhtemeldir. Müskirat inhisarının merkezin- den de 12 memur açıkta kala- caktır. Şubelerden açıkta kalacak memurların mıktarı henüz anla- şılamamıştır. Ikramiye kaldırılma- sına mukabil fazla çalışan, gece işi gören memurlara fazla ücret verilecektir. Vefat eden memur- ların ailesine de bir maaş nisbe- tinde tekfin parası verilmesi kararlaştırılmıştır. Bütçe encümeni mazbatasında inhisarların az memurla daha iyi iş gördüğü zikredilmektedir. Romadan hareket etti Seyahat hakkında resmi tebliğ, Ismet paşanın mühim beyanatı Roma 30 (Hususi) — Başvekil Ismet paşa ve Tevfik Rüştü bey ile heyet erkânı dün akşam Romadan Brendiziye müteveccihen hareket etmişlerdir. Teşyi resmi çok samimi olmuş, İsmet paşanın ve Tevfik Rüştü beyin refikaları hanımefendilere çiçek büketleri takdim edilmiştir. Roma ziyareti mükâlemeleri hakkında şu tebliğ neşredilmiştir: “ Türkiye başvekili ile hariciye vekili Roma'da bulundukları 5 gün zarfında Italya hükümeti reisi ve hariciye nazırı ile bir çok defalar uzun mülâkatlar yapmış- lardır. Hususi bir samimiyet zihniye- tile meşbu olan bu mükâlemelerin mevzuunu hali hazırda mevzuu bahsolan (beynelmilel (muhtelif siyasi ve iktisadi ve İtalya ile Türkiyeyi (o doğrudan (doğruya alâkadar eden diğer meselelerin anana Yl Boksör kızların maçında: — Hayatından memnun musun? — Niçin sordun? — Memnun değilsen böyle bir kızla evlen diyecektim!..; Ismet paşa, M. Musolini ve Tevfik Rüştü bey Roma Istasyo nunda tetkiki teşkil etmiş ve bu mühim maddeler üzerinde Türkiye ve Italya hükümetlerinin noktai na- zarlarındaki beraberliği teyit ey- lemiştir. Her iki memleket mümessilleri, mütekabil anlaşma ve dostluk esasları üzerine müesses bulunan Türkiye ve ltalya'nın siyasi veç- helerinin şarki Bahrisefit'te mus- lihane istikrar ve umumi ihya eseri için çok faideli bir teşriki mesaiyi tahakkuk ettirmeğe mü- sait bulunmuş olduğunu memnu- niyetle müşahede eylemişlerdir. Her iki memleket zimamdarları, müşterek Obir muvafakatle bu veçhelere devam etmeğe ve bik hassa yakın şarkta müşterek menfaatlerin inkişaf ve himayesi maksadile iki Hükümet arasındaki dostane teması teksif oeylemeğe karar vermişlerdir. ( Devamı ikinci sahifede )