30 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

(my ii ate de dire ide ğü KRM — Sabife 2 Roma seyahati (Baş tarafı birinci sahifede ) Her iki hükümet mümessilleri, | bundan sonra hassaten Italya - Türkiye ticaret (omübadelelerini kolaylaştırmak ve daima daha | faal mali ve iktisadi bir teşriki mesaiye vücut vermek için en müsait olan plânları tetkik etmiş- lerdir. Bu programı etraflı, seri ve ameli bir tarzda tahakkuk ettir- mek üzere pek yakında bir Türk - Italyan muhtelit komisyonu ihdas edilecektir. Roma, 29 — Ismet paşa ltal- yan gazetecilerini kabul ederek beyanatta bulunmuştur. Başvekil demiştir ki; —“Burada gördüklerim dost bir memlekette gürülmesi ve arzu edilen şeylerdir. Italyada gördüğüm her şey memleketin inkişafa ve saadete doğru devamlı bir tarzda ve kudretle yürüdüğünü gösteriyor. Fakat benim bilhassa nazarı dikkatimi celbeden şey Faşist Italya'da beynelmilel siyaset sa- hasında ne kadar açık kalplilikle konuşulmakta olduğudur. Türkiye de, harici siyaset fas- lında açık konuşmasını sever. İşte bunun içindir ki, Italya'da olduğu gibi biz aynı lisanla konuşuldu- gunu gördüğümüz vakit daha fazla itimatlı ve kani oluruz. “Seyahatimin en kıymetli neti- cesi, İtalyanın Türkiye hakkında- ki açık ve dürüst siyasetini müşahede etmek olmuştur. Diğer taraftan, Italyaya yaptı- ğımız bu seyahatle ahir a ard ei yaya olan seyahatimin hiç kimse aleyhine tevcih edilmemiş oldu- ğunu tekrar etmek iyi olacaktır. Ismet paşa İtalyada gördüğü büsnü kabule bilhassa teşekkür etmiştir. Ziyafetler Roma 30 (Hususi) — Başvekil Ismet paşa ve hariciye vekili Tevfik Rüştü bey evvelki gün Rusya sefaretinde verilen öğle ziyafetinde hazır (o bulunmuşlar, dün de M. Musolini taraflarından şereflerine hususi bir ziyafet verilmiştir. Halk fırkası umumi kâtibi Recep bey, nazırlardan M. Italia- ninin refakatinde faşist fırkası umumi kâtibini ziyaret etmiş, istenilen . Brindizi 30 (Hususi) — Başvekil Ismet paşa, Tevfik Rüştü bey ve refakatlerindeki heyet bu sabah şehrimize vasıl olacaktır. Heyet bugün Brindizide (kalacak ve akşama doğru vapurla Istanbula hareket edecektir. Heyet Loyd Tiryestinonun Pilsna vapuruna binecektir. Bu vapur | Mısır seferini yapan şirketin en | yeni ve en güzel vapurlarından biridir. Romada teşyi Roma 30(A. A.) — Ismet verdiği malümata göre Türkiyenin C. namzetliği müzaharet edeceği anlaşılıyor. Madrit, 30 (A. A.) — Sendika- lis tlerin hareket hemen tamamen akim kalmıştır. Zabıtayı müdaha- | | çilerle fırkanın ve ona merbut müesse- | selerin teşkilâtı hakkında malümat | almıştır. Bu sırada Roma talebe- sinden ve genç faşistlerden bir grup merkeze gelmiştir. Recep bey bunlarla görüşerek spora ait meseleler, içtimai ve ailevi vaziyetleri hakkında muh- telif sualler sormüştur. Faşist fırkası kâtibi umumisi Recep beyin şerefine hususi bir ziyafet vermiştir. Manisa posta müdürünün faaliyeti Manisa 29 (Hususi) — Birçok abonmanlarımız gazetelerini bayi- lerin satışından birgün sonra almakta bulundukları O hasebile sızlanmakta idiler. Vilâyet posta ve telgraf müdürü bunu nazarı dikkate alarak ak- i lecektir. şamları beş buçukta Manisaya | ve olan İstanbul postasını açtırarak saat altıda bütün | abonmanların gazete ve mektup- larını tevzi ettirmeğe bölme. Bütün Manisalıların kalbi mu- habbetlerini kazanan posta ve telgraf müdürü Sırrı beyi bu kıymetli müzaheretinden dolayı takdir ederiz. Hiç bir müzeye hırsız girmemiş Dün Son posta gazetesi müzeye hırsız girdiğine dair bir haber vermişti. Müze müdürlüğü bu haberi tekzip etmektedir. Müzeler müdürlüğü gönderdiği bir mektupta hiç bir müzede ve Topkapı sarayında böyle bir vak'a tahaddüs etmediğini bildiriyor. leye mecbur eden bazı hadiseler kaydolunmuştur . Tüfek ateşi esnasında nümayiş- alâkadar olmıyan iki kişi ölmüş polis ve nümayişçilerden | bazıları yaralanmışlardır. | Londra 29 (Hususi) — Deyli Telgraf gazetesinin için İtalya Cenevrede bulunacaktır. Italyanın Cemiyeti akvam meclisinde Türkiyeye daimi bir azalık verilmesine hararetle Roma seyahatinde Ismet paşanın M. Musolini Akşam ii 30 Mayıs 1932 paşa Hz. ile Tevfik Rüştü bey ve refikaları hanımefendilerle re- fakat ve maiyetlerindeki zevat dün gece saat 22,30 da Brindiziye müteveccihen hareket etmişlerdir. Müşarünileyhima © istasyonda, hariciye nazırı M. Grandi cenap- larile hariciye müsteşarı M. Fani, fırka kumandanı, faşist fırkası kâtibi umumi muavini M. Marpi- cati, ohariciye kalemi mahsus müdürü M. Chigi ve orta elçiler- den M. Hondiccehi, ile Ciancarelli, Avargalia, Taliani ve M. Rocco ile hariciye nazaretinin diğer emiyeti akvama teşebbüsatta sıkı iktisadi edeceklerdir. mülâzim balta - darbesile tehlikeli surette yaralanmış, mutaarrız öl- dürülmüştür. Her tarafta bir çok tevkifat | icra edilmiştir. Madrit, 20 (A. A.) — Dahiliye nazırının grev teşebbüsünün akim kalmış oldugunu (bildirmesine Valence eyaletinde Bunal'da bir L Bu Sahahki Telgraf lar ji İsmet paşa bu akşam Brindiziden hareket ediyor memurları tarafından teşyi edil- mişlerdir. Heyete Brindiziye kadar Hari- ciye müşteşarının kâtibi hususisi Kont Bonrelli ve hariciye memur- larından Mariki Bhiavari refakat edeçeklerdir. Atinada mülâkat Atina 29 (Hususi) — Başvekil Ismet paşa ve Tevfik Rüştü beyin, Istanbula (odönerlerken vapurun Pirede kaldığı müddet zarfında Başvekil M. Papaanastasiu ile görüşmeleri muhtemeldir. Vapur salı sabahı Pireye vasıl olacaktır. Cemiyeti Akvam azalığı Italya bu hususta Cenevrede çalışacak ve M. Grandi ile Tuna memleketlerinin iktisadi cihetten ihyası için ahiren ileri sürülen muhtelif Projeleri görüşeceği şüphesizdir. Türkiye şe arasında tesis olunacak irliği dıkları takdirde diğer Şarkı karip devletlerile birlikte ayrı bir Yunanistan ile in menafiinden mahrum bırakıl- birlik teşkil etmeğe teşebbüs Ispanyada karışıklık Madritte umumi grev ilân edildi, müsademeler oldu, 2 ölü var rağmen, müfrit sendikalistler bu sabah yalnız hükümet merkezini müteessir edecek umumi bir grev ilân etmişlerdir. Askeri kıtalar tramvayların iş- lemesini ve umumi hüsnü cereyanını temin cektir. eyliye- Seyrisefain | Bazı seferler kaldırılacak bazısı azaltılacak | Ankara 30 — Bugün Mecliste seyrisefain (o bütçesi (o müzakere edilecektir. Seyrisefain (bütçesi müzakere edilirken vapur sefer- leri hakkında bazı kararlar veri- Bu arada Trabzon- İstanbul seferi haftada bire, İstanbul - İzmir; Istanbul- Izmir - Iskenderiye haftada bire, Mudanya - İstabul üçe, Bandırma dörde indirilecek- tir. Yalnız yaza mahsus olmak üzere İstanbul - Trabzon seferi haftada iki kerre yapılacaktır. Bazı seferler de tamamen kaldı- rılmıştır. Idarenin açığı 1,351,356 liradır. Sandalla seyahat Iki alman Trabzona vasıl oldu Trabzon 29 (Hususi) — Küçük bir sandalla devri âlem seyyaha- tine çıkan, iki alman seyyahı dün şehrimize (gelmiştir. & Seyahlar şehrimizde bir gün kalmışlar, sandallarını bir otomobile koyarak Erzincana hareket ( etmişlerdir. Alman seyyahları, Fırat nehri üzerinde, gene sandalla seyahat- lerine devam edecekler, Basraya gideceklerdir. Alman seyyahları, Istanbuldan Darülfünun Dün mecliste hararetli müzakerelerden sonra bütçe e kabul e edildi Ankara 30—Büyük Millet Meclisi dün Hasan beyin riyasetinde toplanmıştır. Içtimada İstanbul darülfünunu bütçesi (müzakere edilmiştir. Bu münasebetle söz alan maarif vekili Esat bey darülfünunumuz hakkında beya- natta bulunmuştur. Bu beyanata nazaran darülfünunda 4 yüzü kız olmak üzere 3000 talebe vardır. Talebenin yüz altmışı komşu memleketlerden gelen gençlerdir. Avrupada da 250 talebemiz oku- maktadır. Esat bey sözlerini: — Besim Ömer paşa gibi ha- yat ve mesaisini vakfetmiş profe- sörlerimizin terfihi lâzımdır.. diye bitirmiştir. | Darülfünun (bütçesi 929270 lira olarak kabul edil- miştir. Bütçe müzakeresi esna- sında bazı mebuslar darülfünunu tenkit etmişler. Bu sırada Eski- şehir mebusu Emin bey: — Ilim denilen şey faydalı olan şeye derler. Darülfünun mezunları ilim sahibi olurlar, fakat kendi- lerinden istifade edilemezse bun- dan ne çıkar ? Bendeniz diyorum ki bunları fazla miktada yetiştirmi- yelim. Bunların tahdidi lâzımdır. Buradan çıkan gençleri vekâlet- lere göndermek doğru değildir. demiştir. Naci paşa da niçin Avrupa darülfünunlarile (talebe buraya kadar 34 günde geldiklerini söylemektedirler. mübadelesi yapılmadığını sormuş- F tur, Trabzonda tifo Belediye su meselesini halletmeğe çalışıyor Trabzon, 29 (Hususi) — Tifo hastalığı (o devam (etmektedir. Şimdiye kadar müsap mıktarı 40 olmuştur. oHastalık en ziyade çocuklar arasındadır. Belediye şehre içme su isalesi için çalışıyor. Bu hususta belediye âzasından Süleyman Mahir beyin riyasetinde bir komisyon teşkil edilmiştir. Komisyon, şehirdeki suları tahlil ettirmektedir. Gazete çıkaracak M. Venizelos, gaz gazeteciliğe avdet edecek Atina, 30 — (A.A) — M. Ve- nizelos “Milletin Sesi,, gazetesinde dün intişar eden bir makalesinde Lozandan avdet eder etmez he- men gazetecilik yapmağa başlıya- cağını bildirmektedir. Trabzonda şeker fiatleri düşüyor Trabzon, 29 ( Hususi) — Bu gün piyasaya külliyetli miktarda şeker gelmiştir, fiatler düşmek- | tedir. Atina borsası Atiaa, 30OX(A.A.) — Borsa bir müddet daha kapalı kalmakta devam edecektir. hizmetlerin | | ! Bunlardan bir kısmı da Sıcaklar r artıyor — Dün hararet 28 « dereceye kadar çıktı Sıcaklar şiddeti: i artırıyor. Hararet mayısta görülmemiş bir dereceye çıkmıştır. Yeşilköy rasat merkezinden verilen omalümata göre bugün hava açık olacaktır. Rüzgâr şimal istikametinden ese- cektir. Dün hararet 28 dereceydi, bu sabah 21 derece olmuştur. Ferit bey geldi Londra sefiri oiken Varşova sefirliğine tayin edilen Ferit bey bu sabah semplon ekspresile şehrimize (o gelmiştir. Ferit bey istasyonda vali Muhiddin, belediye reisi muavini Hâmit ve müderris Zühtü beyler tarafından istikbal edilmiştir. Müfide Ferit hanım bir kaç güne kadar şehrimize gelecektir. Ferit bey yarm akşam Ankaraya hareket edecektir. Izmirde bir aile uskumru balığından zehirlendi, bir çocuk öldü Izmir, 29 — Buca'da demirci Mustafa Efendi ile refikası Ihsan H. ve dört çocuğu yedikleri us- kumru balığından zehirlenmişler, en küçük çocukları altı yaşında Firuz vefat etmiştir. Diğerleri tedavi altına alınmışlardır. Muhafız binicilerinin turnesi Ankara, 29 (A.A.) — Riyase- ticumbur muhafız alayı binicileri ve bisikletçileri her sene olduğu gibi bu sene de İ haziranda memleket dahilinde büyük seya- hatlere çıkacaklardır. Biniciler garbi Anadoluda Ankaradan Ba- lıkesire kadar 1041 kilometroluk bir seyahat yapacaktır. Bisiklet- çilerin seyahati 18 temmuza kadar devam edecek ve 2494 kilomet- roluk bir mesafe teşkil edecektir. Vergilerde yapılan tadilât Ankara 30 Dün mecliste vergilere yapılacak buhran zammı konuşulmuştur. (Buna nazaran muamele vergisi kanununun A ve B fıkralarına göre alınan yüzde 6 vegi yüzde 10a çıkarılmıştır. Bina vergisinde de bazı mühim tadilât yapılmıştır. Bu suretle yapılan yeni tadilâtla 6 miliyon lira fazla varidat ola- cağı tahmin edilmektedir. Rusyadan dönen mütehassıslar Trabzonda Trabzon, 29 (Hususi) — Rusya- daki tetkik heyetlmiz Pake kum- panyasının bir vapuru ile Batum- dan buraya geldi. Dışarıya çıkıp ziyaretlerde bulundular. Mütehas- sıslar, vali ile vilâyet erkânı tara- fından karşılandılar. Trabzonda mübadele işleri Trabzon , 29 ( Hususi) — Mü- badil işlerindeki bazı meselelerde dolayı kendilerine celp gelen 44 kişinin, bir kısmı bu hafta Eski- şehre Ohareket (o edeceklerdir. vekil tutmuşlardır. Macar resim sergisi Macar resim sergisi bugün saat on ikide Galatasaray lisesinde açılacaktır, sergi tertip heyeti, dün sergiye gazetecileri davet etmişti, sergide 21 tablo verdir. Bunlar arasında, beynelmilel şöh- ret alan Macar ressamlarından Rodnay'ın eserleri daha ziyade göze çarpmaktadır. Fırtınadan evvel, eski Macar atlıları, çoban- ların oyunu serginin en kuvvetli eserlerindendir. Naki bey Paristen geldi Bir omüddetten beri Pariste bulunan umumi ticaret işleri mü- dürü Naki bey, dün şehrimize gelmiştir. Mumaileyh yarın Anka- raya gidecektir.