26 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

26 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Mütekaitler Tefeci- lerden Kurtuluyor Mütekaldin, eytam — ve eramil, Maliye Vekâletitin bir kararile | artık tefecilerin elinden kurtul. muş bulunuyor. Bu vaziyette olanlara bundan sonra Emlâk Bankam borç verecektir. Bu bususta halk diyor ki: Ali Bey ( Yedikula Meydan sokağı ) — Ne yalan söyleyim, cüm- huriyet idaremiz günden güne feyizli muvaffakıyetler gösteriyor. Yetim vye dulların, mütekaitlerin maaşları pek azdır. Hastalık, ameliyat gibi fevkalâde zaman- larda paraya ihtiyacı olan bu zavallılar şöyle bir tefeciden bir istikraz aktedelim — dediler mi, vay onların haline.. Bir daha cüzdanını kurtarabilirlerse aşkol- sun. Maliye Vekâletinin Emlâk ve Eytam Bankasile yaptığı itilâf ba zavallıların imdadına yetiş- miştir. Bu itilâf, Vekâletin yaptığı hayırlı işlerin en başında sayıl- malıdır. Ralf Bey (Fatih Kıztaşı Pazar sokak 71) — Geçen sene mütekait bir dostuma (100)lira lâzım oldu. Bir tefeciye — müracaat — ettik. Şeraitimiz gayet ehven ve faiz- lerimiz çok ucuzdur. (100) liraya şu buhranlı zamanda ancak ayda en lira gibi az bir para alırız, dedi. Mübrem ihtiyaç. karşısında zavallı bunu almıya mecbur oldu. Kendisine usulümüzden diye bir- çok şeyler imzalattı. Bir senede gon) liraya (120) lira faiz verdi. (4lâ anasını ödeyememiştir. Ni- hayet mahkemelik - oldular. Bil- mem muhakemeleri nasıl netice- lendi. Maliye Vekâletinin emlâk ve Eytam Bankasile uyuşması bu zavalhları bu insafsız tefecilerin elinden kurtardı. Necati Bey ( Yedikule caddesi 61 ) — Az maaşlı birçok mütekait, dul ve yetimlerin üç aylik cüz- danlarının hemen hepsi mühürleri ile beraber tefecilerin elindedir. Müteaddit müracaatlara rağmen cüzdanlarımızı alamadık. Alâka- darlar, bu bir akittir, ancak cüzdanlarınızı mahkeme vasıtasile alabilirsiniz, diyordu. vaziyet karşısında zavallılar ezici faizlerin altında — kıvranıyorlardı. — Şimdi Eytam ve Emlâk Bankasının ya- pacağı ikrazlar bunlara hızır gibi yetişecek ve zavallıları öldürücü ve bitmiyen borçlardan kurta- racaktır. * Fahri B. (Kazlıçeşme kıraathanesi) — Mütekaitlerle, yetimler te- fecilerin elinde harap, türap olu- yorlardı. Katmerli ve mürekkep fairlerle hiç eksilmiyen ve bitmi- yen borçlar altında kıviır. kıvir kıvranırlardı. Şimdi Emlâk ve Eytam Bankasından çok makul ve ucuz bir faizle para alabile- eeklerdir. Maliye Vekâletini bu | işinden dolayı bütün kalbimle tebrik ederim. tesbit edilmiştir. nımla kavgaya tutuşmuştur. Ticaret Ofisinde Cemal Bey T_riyeslede Ta- kas İşlerile Uğraşacak Harici Ticaret Ofisi Müdürü Cemal Bey Triyestede takas iş- Öğrendiğimize göre, Cemal Bey, Triyestedeki faaliyeti tanzim et- tikten sonra tekrar Harici Ticaret Ofisi Müdürlüğüne avdet ede- cektir. Cemal Beyin avdetine kadar Ofis Müdür vekâletini ra- portörlerden Halil Ethem Bey idare edecektir. Ofisin neşriyat şefliğine Faruk Bey tayin edilmiştir. On Beş Günlük İhracat Gümrük İstatistik Müdüriye- tinin temmuzun ilk on beş günü ihracatımız - 1,459,936 liradır. Bu miktar haziranın ilk on beş gü- nündeki ihracatımızdan 357,810 lira fazladır. Temmuzda koyun, keçi, ham deri, yün, tiftik, zey- tinyağı, tütün, palamut, maden | kömürü ihracatımız baziranın ilk on beşine nazaran artmış, buna mukabil — yumurta, * halı, arpa, #züm, kabuksuz fındık, palamut hul. » pamuk ihracatımız biraz azalmıştır. Eczacıların Tenazzühü Eczacılar ve Farmakoloğlar Cemiyeti, ağustosun on sekizinde bir vapur gezintisi yapmıya ka- rar vermiştir. Asma Köprü Gazi köprüsünün asma olarak yapılması bakkında ileri — sürülen teklif Belediye tarafından şehrin in- tizamı noktasından mahzurlu - görül- müştür. | Boks Müsabakaları Önümüzdeki perşembe günü | saat 21 de Vefa-Kumkapı İdman yurdunda boks maçları yapıla- ! caktır. Dün Sütlücede çok şayanı dikkat bir hâdise olmuş, bir gencin, bir miras meselesinden dolayı annesine silâh çektiği ve birkaç el kurşun sıktığı Yaptığımız tahkikata göre bu hâdise şöyle geç- Emiştir: Sütlücede oturan Mehmet isminde bir genç, bir miras meselesinden dolayı annesi Semiha Ha- Mehmet bir aralık hiddetlenmiş ve tabancasını lerini idareye memur edilmiştir. | için yaptığı bir istatistiğe göre | SÖON POSTA — | | Garip çıkararak şöyle bağırmıştır: Mirası öteki dünyada daha çocuk bu DAHİLİ HABERLER Annesine Tabanca Çekti Bereket Versin Kurşunlar İsabet Etmedi Ve Kadın ğlümden Kurtuldu lırsın. , sözleri yledikten sonra tabancayı annesinin Üüzerine çevirerek kurşunları boşaltmıya başlamıştır. Fakat bereket versin ki kurşunların hepsi boşa gitmiş ve bu sayede zavallı kadıncağız da muhak- | kak bir ölümden kurtulmuştur. Hanım büyük bir korku geçirdiği için bayılmıştır. Yumurta İhracatı Ticaret Ofisi Bir Nizam- name Hazırladı Yapılan tetkikata göre, Tür- kiyeden her sene harice sekiz milyon liralık yumurta ihraç edil- mektedir. Bazı ihracat tacirleri | yumurtaların tazeliğine, iyi şekil- de ambalâjina dikkat etmedik- lerinden bir kısım memleketlerde Türk — yumurtalarına — müşkülât çıkarılmış bunun üzerine piyasa- daki yumurta tacirlerinden mühim | bir kısmı Harici Ticaret Ofisine ihra- bir iste- müracaat ederek yumurta catının tanzimi hakkında nizamname — hazırlanmasını | mişlerdir. Bu talep karşisımnda -ofis, ta- | cirlerinde fikrini alarak bir yu- murta nizamnamesi hazırlamıya başlamıştır. Yumurtaların iyi şekilde am- balâj edilmesi ve tezeliğini mu- hafaza edecek surette sevkoluna- bilmesi muhakkak temin edile- cektir. Sucular Cemiyeti Bir müddet evvel infisah eden Sucular Cemiyetinin ihyası için Esnaf Cemiyeti Murakıpliğine bir müracaat yapılmıştır. Bahtali Kitaçıları Babıalideki kitapçılar yaz mü- nasebetile dükkânlarını 6,30 da kapamakta idiler. Son günlerde bu karar bozulmuştur. Şimdi 7, yedi buçukta kapatmaktadır. Yeni Bir Dağirmencilik Kulübü Yeniköy Halk Fırkası Ocağı- nn himayesinde yeni bir değir- | mencilik kulübü teşekkül etmiş- tir. Kulübün küşat resmi 23 Temmuz akşamı — yapılmış — ve Cevdet Kerim Bey de hazır bı- lunmuştur. Mehmet yakalanmıştır. !Cambazlar Yer Kavgas;na Tutuştular Ve Kan Döktüler Emirgân korusunda cambazlık eden Ali Efendi kumpanyasile Abdullah ve — Halit fendiler kumpanyası arasında yer mesele- sinden kavga çıkmıştır. Ali Ef, sopa ile Halit Efendiyi başından yaralamıştır. Düyunu Muvahhide Düyunu Muvahhide dün Bor- den muamele görmüştür, Anadolu tahvilâtı otuz lira elli kuruştur, Düyunu Muvahhidenin daha ziya- dcdyl)kıeleceği tahmin edilmek- tedir. Sanayi Ofisi Devlet fabrikalarımı Idare et- | mek Üzere teşkili takarrür eden Sanayi ofisi yakında faaliyete başlıyacaktır. Ofis — merkezinin İstanbulda — olacağı — söylenmek- tedir. Sebepsiz Bir Cinayet Samatyada oturan Tevfik- ie minde biri bilâsebep İbrahin isminde birini yaralamıştır. Terbiye Kongresinde Niste toplanacak olan Terbiye Kongresine iştirak edecek olar murahhaslardan İlk Tedrisat Mü fettişi Şevki ve Başmuallim Tarıl Beyler dün Nise hareket etmiş lerdir. Sadrettin Celâl Bey d bugün gidecektir. Yumurta. Müşterileri İtalya ve Yunanistandan baz firmalar Harici Ticaret Ofisim müracaat — ederek — Türkiyedel yumurta, hayvan tırnağı, boynuz “Sen artık çok oldun. | Ancak Semiha | sada elli üç buçuk kuruş Üüzerin- l Temmuz 26 !I Günün Tarihi Romada Ne Gibi İşler Yapılacak? Dün şehrimize gelen — Maliye Müsteşarı Ali Riza ve Devlet Ban- kası Reisi Nusrat Beyler birkaç gün sonra Avrupaya gideceklerdir. Ali Riza Bey evvelâ Vişiye gidecek ora. dan Romaya geçerek İtalyanın açtı- gı kredi meselesile meşgul olacaktır. Kendisine Nusrat Bey de sonradan Romada iltihak edecektir. İptidai Madde Listeleri Ankara, 258 — Yeni mevaddı iptidaiye listesi hakkındaki kararna- me âli tasdıka iktiran etmiştir. Res- mi gazetenin çarşamba müshasında | neşrolunarak meriyot sahasma gire- cektir. Belediyede Tahkikat Mülkiye Müfettişlerinin bir müd- dettenberi Belediyede yapmakta ol- | dukları teftiş ve tetkikler ikmal edilmiştir. Aldığımız malümata göre, | Müfettişler 150 sayfalık bir tahkikat zlekesi hazırlamışlardır. Fezlekede bDarı zevat hakkında tahkikata lüzum gösterilmektedir. Tütün Eski Kanun Ne Şekilde Tadil Edilecek? Tütüncülük kanununun, memle- kette tütün ziraat ve ticaretinin in- kişafını temin edecek şekilde değiş- tirilmesi işile meşgul olmak üzere dün şebrimizde Tütün İnhisar İdaresinde Ümum Müdür Hüsnü Beyin reisliği altında bir kongre — toplanmıştır, Evvelâ bir encümen teşkil edilmiştin Bu encümen tadil şeklini tensip ve kongreye arzedecektir. Adil Bey Şehrimizde Gümrük Vekâleti Müsteşarı Âdil Bey dün şehrimize gelmiştir. Mübadele Garbi Trakyada Müslüman etab« lilerin iadesi mümkün olmıyan mab- Tarına karşılık olmak Ürzere dağı- tlmak için Yunan hükümeti evvelce werdiği paralardan başka 15 bin İn- giliz lirası daha verecektir. Bu para alâkadarlara hisseleri nisbetinde da- gatılacaktır. Ekmek Fiati Ekmek narhı 20 para indirilmiş- tir. Yeni fiat 8 buçuk kuruştur. Bir İtilâf İmzalandı Hicaz Demiryolları Idaresi tara- fından Doyçe Oryant Banka vak- tile yatırılan — mühim — miktarda İstikramı dahili tahvilinin hazineye intikali icap ediyordu. Bu bususta bir itilâf yapılmış 300 bin lira kiye metinde tahvilât hükümete veri- miştir. Transit Kaçakçıları Transit kaçakçılığı ile maznun 9 kişi İhtisas Mahkemesine verilmiştir. Muhakemelerine bugün başlanacaktır. Şeker Ve Kahve Gümrüklerde bulunan şeker, kah- ve ve çayla 3l mayısa kadar mu- kavele ile sipariş edilmiş bulunan mezkür maddelerin kontenjana tâbi kuruüzüm, incir, yapağı, tutka imaline mahsus deri kırıntıları almak istediklerini bildirmişlerdir | olmadan memlekete ithallerine dalr olan kararname Resmi Gazetenin yartak! nüshasında neşrolunacak ve ayni gün tatbik mevküne girecektir. I Son Postanın Resimli Hikâgesi: Pazar Ola Hasar Bey Diyor Ki: I L nomşü — Ne işe Hasan Bey? dersin 2: — Fransada bir adam, ka- risile kavgaya tutuşmuş. 3 — Al takke, ver külâk biribirlerini hayli pataklamışlar. 4; — Fakat herif o hiddetle kadıncağızın burnunu ısırmış. & Hasan B. — iyi ki söyledin bi- rader. Ben kizimı takma dişli bir adama vereceğim. Ne olur, ne olmaz!