26 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Cenevredeki hadise Italyanlarla fransızlar boğazboğaza geliyordu Hadise neden çıktı, fransız sosyalist mebusu neler söyledi ?
 Ankara 26 (Telefon) — Adliye vekâleti tarafından mütehassıslardan mürekkep bir heyete hazırlattırdan — mahkemeler - teşkilâtı
 Tren - otobüs rakabeti Ankara 25 — Otobüsler burada da trenlerle rakabete başlamışlardır. Ankaradan Bursaya 15 saatte ve beş
 İzmir rıhtım şirketi Izmir 25 — Izmir rıhtım şirketi hissedarları namına nafıa vekâletile müzakerata girişen M. Margeri ile
 B Postahane cinayeti Katil henüz ele geçirilemedi Evvelki gece Yeni postahanenin önünde Cevdet ve Kâmil isimlerinde iki kişi
 Ankarada otobüs Belediye Rusyadan 50 otobüs satin alacak Ankara, 26 (Telefon) — Ankara belediyesi şehir nakliyatı için lâzıın
 İzmir baştanbaşa sevinç içinde çalkanıyor İsmet paşa büyük tezahüratla karşılandı, şehır kâmilen donanmıştır Izmir 26...

Başvekil Ismet paşa izmire vasıl oldu, büyük tezahürat ile karşılandı. Mahkemeler teşkilâtı kanununda mühim deği- Şiklikler yapılıyor. Sene 14 — No: 4954 — fiatı her yerde: 5 kuruş SALI — 26 Temmuz 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 İzmir baştanbaşa sevinç içinde çalkanıyor Ismet paşa büy Izmir 26 (Hususi) — Başvekil Ismet paşa hazretleri refakatinde hariciye, maarif, nafıa vekilleri ordu müfettişi Fahreddin, umum Jandarma kumandanı Kâzım, kol ordu kumandanı Ali Hikmet ve Mustafa paşalar bulunduğu halde bu sabah hususi trenle İzmire vasıl oldu. Şehir daha bir kaç gün evve- linden donanmış, büyük hazırlıklar yapılmıştı. Bu sabah erkenden bütün caddeler, sokaklar bayrak- lar, yeşillikler içinde idi. Basma- hane istasyonu önünde ve cadde- lerde binlerce halk aziz misafiri bekliyordu. Tren durur durmaz başvekil alkış tufanı, yaşa sadalarile kar- şılandı. İsmet paşa neşeli bir ta- vurla istikbale gelenlerin . ellerini sıktı, balkı selâmladı ve sonra otomobile binerek Gazi konağına hareket etti. Başvekilimiz yolda her tarafta büyük tezahürat ile karşılanmıştır. Hususi tren dün sabah Kütahya- dan geçmiş ve istasyonda binlerce halk başvekili selâmlamıştır. Tren halkın ve köylülerin tezahüratı arasında yoluna devam ederek dört buçukta Balıkesire vasıl olmuştur. Balıkesir istasyonu ve sokaklar kâmilen halk ile dolmuştu. Her taraf donanmıştı. Başvekil trenden inerek fırka merkezine kadar gitti, orada verilen çay ziyafetinde ük tezahüratla karşılandı, şehir kâmilen donanmıştır , j Izmirde Halkevi ve Bahribaba parkının görünüşü bulundu. Sonra bir çok heyetleri kabul etti. Akşam yemeğini askeri mahfelde yiyerek saat onda İzmire hareket etti. Tren bu sabah erken Manisaya vasıl oldu. Valimiz Kâzım paşa, bazı mebuslar, fırka vilâyet idare heyeti erkânı başvekili Mene- mende karşıladır. Paşa hepsinin ellerini sıktı, iltifatlarda bulundu. Tren oÇigli istasyonuna vasıl olduğu zaman köylüler başvekili cidden samimi ve candan tezahü- rat ile karşıladılar. Ismet paşa bundan çok mütehassis oldu, ikram edilen ayranı içti, Tren Hacı Hüseyinlerde bir dakika durdu. Paşa, kendisini selâmlıyan köy halkına iltifat ettı. Saat sekiz otuzda tren Karşı- yaka istasyonunda bulunuyordu. Bütün Karşıyaka halkı başvekili istikbale çıkmıştı. Belediye reisi, şehir meclisi âzası, Karşıyaka fırka idare heyeti paşaya, vekil- lere hoş âmedide bulundular. Tren beş dakika durduktan sonra hareket etti, Başvekil merasim istemedikle- rinden Basmahane istasyonunda muzika, asker yoktu. Fakat binlerce halk, muhtelif teşekküller murahhasları istasyona gelmişlerdi. Tren 9 da şiddetli alkışlar ara- sında istasyona girdi. Başvekil halkı müteaddit defalar selamlâdı. Başvekil çok beşuştu. (Devamı ikinci sahifede ) Cenevredeki hadise Italyanlarla fransızlar boğazboğaza geliyordu Hadise neden çıktı, fransız sosyalist mebusu neler söyledi ? Anadolu ajansı, Cenevrede toplanan parlâmentolar ittihadı konferansında, Fransız murahhası M. Renaudel ile Italyan heyeti murahhasası arasında, şiddetli bir hadise çıktığını tebliğ etmiş, fa- kat bu hadisenin sebepleri hak- kında etraflı malümat alınama- mıştı. Son gelen Avrupa gazete- leri, bu hadisenin suret ve esbabı vukuu hakkında şu tafsilâtı veri- yorlar: Italya murahhaslarından mebus M. Kostemania Italyadaki parlâ- mentarizm usulünun faidelerinden bahsederken maruf fransız sos- yalist mebuslarından M. Renaudel ayağa kalkarak İtalya murahha- sına hitap etmiş ve demiştir ki: — Parlâmentodan ne diye bahs ediyorsunuz? Italyada böyle şeyler yoktur. Italya, murahhasları, bu sözleri şiddetle protesto ederken M. Renaudel sözüne devamla; (Devamı dördüncü sahifede) Fransız sosyalist mebusu | M. Renaudel Ankarada otobüs Belediye Rusyadan 50 otobüs satin alacak Ankara, 26 (Telefon) — Ankara belediyesi şehir nakliyatı için lâzım gelen otobüsleri Rusyadan almak tasavvurundadır. Alınacak otobüsler elli kadardır. Bu miktar şehrin her semtine muayyen za- manlarda otobüs işletmeğe ve işi tanzime kâfi gelecektir. Anadolu otobüs şirketinin ga- rajı da satın alınacak ve burada bir tamir atelyesi vücuda getiri- cektir. Tren - otobüs rakabeti Ankara 25 — Otobüsler bura- dada trenlerle rakabete başla- mışlardır. Ankaradan Bursaya 15 saatte ve beş liraya, Ankaradan Yalovaya 17 saatte altı liraya, Ankaradan Eskişehire 5 saatte üç buçuk liraya müşteri taşımak- tadırlar. Izmir rıhtım şirketi Izmir 25 — İzmir rıhtım şirketi hissedarları namına nafıa vekâ- letile müzakerata girişen M. Mar- geri ile vekâlet hukuk müşaviri Avni bey bugün şehrimize gelmiş- lerdir. Burada şirketin hesaplarını tetkik edeceklerdir. Bu tetkikat, rıhtımın hükümet tarafından mü- bayaasile alâkadardır. Adli ıslahat Mahakim teşkilâtında mühim değişiklikler İstinaf mahkemeleri, müddeiumumiler, ağır ceza mahkemeleri.. Ankara 26 (Telefon) — Adliye vekâleti tarafından mütehassıslar- dan mürekkep bir heyete hazır- lattırılan o mahkemeler (teşkilâtı kanun lâyihası ve bu teşkilât ile alakadar diğer lâyihalar çoğatıl- maktadır. Bu lâyihalar, (o gelecek hafta, mütalâaları alınmak üzere barolara ve diğer adli müesseselere gön- derilecektir. Teşkilât lâyihasının ihdas eylediği yeniliklerin birincisi, ilk derece mahkemeler için mün- ferit hâkimlik esasının umumi şekilde kabulüdür. Projenin arzettiği yeniliklerden biri de istinaf mahkemelerinin yeniden tesisi keyfiyetidir. Lâyihanın umumi esasları me- yanında zikre şayan bir hususi- yet de vazeylemiş (o olduğu teftiş usulüdür, Adliyede teftişi tamamen kaldırmak hali hazır vaziyetine göre mümkün görülme- miştir. Ancak idari mahiyette olan teftiş usulü yerine kazai teftiş ikame edilmiştir. Yani teftiş, bizzat mahkemeler tarafından ve müfet- tiş hakimler tarafından icra edi- lecektir. Bundan maada lâyihada müddei umumiler, ohâkimlik O sınıfından hariç bir teşekküle tabi tutulmuş- lardır. o Müddeiumumiler, | icrai kuvvetin mümessili olmak dola- yısile mafevklerinin vazifeye müte- allik emir ve talimatlarını yerine getirmekle mükellef oldukları için bunların birjsilsilei meratibe tabi olmaları ve hâkimler için varit olmayan bir disiplin altında vazife görmeleri lüzumu nazarı itibara alınmış ve Almanyada, Italya ve Fransada tatbik edilen sistem kabul edilmiştir. Yani müddei umumiler, yine hakimlik şartlarını haiz olanlardan intihap edilecek ve tabi olacak- ları disipline rağmen idari me- murların haiz olmadıkları istiklâle sahip olacaklardır. â Lâyibada ilk mahkemeler teş- | kilâtının ihtiyaçlara uygun olarak tanzimi ve mahkeme merkezleri- nin ve adedinin bu ihtiyaçların icaplarına göre tesbiti hususunda bilhassa itina edilecektir. Istinaf o mahkemelerinin kaza daireleri ise, heyeti vekilece tesbit olunacaktır. Daire ve adetleri ihtiyaçlara göre çoğaltıla bilmek üzere şimdilik istinaf mahkemeleri hukuk ve ceza dairelerinden te- rekküp edecektir. Her dairenin bir reisi ile iki- azası bulunacaktır. Bu mahkemeleri daire reisleri- nin fevkinde ve temyiz hakimliği derecesinde bir birinci reis temsil edecektir. Lâyihanın ağır ceza işleri ve mahkemeleri faslına yeni bir usül konmuştur. Buna nazaran adliye vekâleti lüzumu halinde bir vilâyet mer- kezindeki ağır ceza mahkemesi heyetini cürmün işlendiği kaza merkezinde muhakeme yapmak üzere “ mahalline de gönderebile- cektir, Adliye vekili Yusuf Kemal bey Bundan başka bir ağır ceza mahkemesine raptı halk için müş- kül olacağı anlaşılan ve müstakil ağır ceza mahkemesi teşkiline işi mütehammil olmıyan merkezler- deki ağır ceza işleri bir reisin riyaseti altında ilk muhakeme ha- kimlerinden — ikisinin intihabiyle teşekkül edecek heyetlere gördü- rülebilecektir. lik hakimliklerin tabi olâcakları tahkikat usulü hakkında da diğer bir lâyiha hazırlanmıştır. Postahane cinayeti Katil henüz ele geçirilemedi Evvelki gece Yeni postahanenin önünde Cevdet ve Kâmil isimle- rinde iki kişi kavga etmişler, bunlardan Cevdet sustalı çakı ile Kâmili öldürüp kaçmıştı. Katil Cevdetin cerh ve katil cürümlerinden 7 sabıkası vardır. Kâmil efendi ile aralarında çıkan kavganın eski bir dargın lıktan mütevellit olduğu anlaşık maktadır. Şimdiye kadar yapılan takibata rağmen katil Cevdet henüz yaka- lanamamıştır.