26 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Temmuz 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA J “Mesleki haysiyet,,i gözetmek meselesi Bilmem, dünkü nüshamızın mizah sahifesinde okudunuzmu? Darülbedayi, Bursa'daki bazı doktorları hiddetlendirmiş, temsil heyetimizin son seyahati esnasında bir şehirde oynadığı “Veli'nin Çocuğu,, isimli piyeste kahraman- lar meyanındaki bir doktorun hali oranın tabiplerinden bazılarına mesleki haysiyet ve vakara mu- gayir görünmüş. Adliyeye müra- caat etmişler; bir hekimi halka bu şekilde (göstermek istediği için piyesin menini ve Darülbedayi aleyhinde dava açılmasını istemiş- ler. Piyes tetkik edilmiş ve tem- silde adliyece mahzur görülmemiş. Selâmi İzzet, şen fıkralara bu havadisi kaydettikten sonra, pek haklı olarak, Manakyan zamanın- daki bir vak'ayı anlatıyor: Halk, cinai rolünü gayet mu- vaffakiyetle oynıyan bir aktörü alkışlayınca, birisi: — Bre namussuzlar! Katili ya- kalayacak yerde alkışlıyorsunuz!- diye çekmiş piştovul... Ve Selâmi, zarifane, ilâve ediyor: — Iyi ki Bursanın da doktor- ları, piyeste doktor rolünü oyna- yan aktörün etibba odasından kaydinin terkinini talep etme- mişler.. Bursadan yeni gelen ora mu- habirimiz Rıza Ruşen bey, gaze- telerin havadis sütununda da inti- şar eden bu inanılmaz haberin doğruluğunu esefle tasdikten sonra ilâve etti: — Iş hekimlerin “Velinin ço- cuğu,na asabileşmesile kalmadı. “Aynaroz kadısı, piyesine de sarıklı zevat kızdı. “Dün akşam tiyatroda ulemayı tahkir etmişler. Yarabbi ne günlerde yaşıyoruzl...,, diye heyecanlanmalar oldu... Doğ- rusu, ben Bursalı olmak sıfatile, bu iki hadisenin memleketimde vukua gelmesine teessüf ediyorum. Zira, tiyatro hayatı itibarile, Bursa, şerefli bir mevki işgal etmekteydi. Ahmet Vefik paşanın eserleri ilk defa olarak orada oynamıştır. Biz, gerek tabiplerin gerek sarıklı ozevatın Bursadaki bu hareketini her iki meslek erba- bının tekmil âzasına teşmil etmek istemiyoruz. Elbette bu lüzumsuz asabiyeti, münferit şahıslar gös- termişlerdir. Bilhassa memleketi- mizin doktorları, tıbbiyenin ilk açıldığı gündenberi tekmil inkı- laplara, ileri ve hür fikirlere ön ayak olanlar meyanındadır. Fakat, benim de nazarı dikka- timi çoktanberi celbedip duran vahim bir zihniyet vardı. Meselâ, bir hikâyemde, muhayyel bir avu- katın zevcesi, -mevzu icabı- zevcine hıyanet eder. Aradan iki gün geçtikten sonra, mektup alırım; içinden satırlar : “ — Alçak, habis herif! Sen bu memleketin avukatlarının aile (Devamı dördüncü sahifede) (Vâ-Nü) Akşam — Yeni ölçüler Ticaret odasında hazırlıklar devam ediyor Ticaret odasında yeni ölçüler hakkında O hazırlıklara (devam edilmektedir. Oda yeni ölçüler hakkında tüccar ve esnafa izahat vermek için tablolar neşrede- cektir. Bu tablolar her mağaza ve dükkâna asılacak, eski ölçü- lerle yeni ölçüler arasında fark izah edilecektir. Ayni zamanda müşteri de bu tabloya bakarak aldanmadığını anlıyacaktır. Bu tablolar yakında tabedilerek tüccar ve esnafa dağıtılacaktır. Fakat ticaret odası, tabloların masrafını belediyenin vermesini ileri sürmektedir. Bu cihet bele- diyeyle, ticaret odası arasında henüz halledilmemiştir. Noksan ekmekler Belediye iktisat (o müdürlüğü murakipleri dün Aksaray ve civa- rındaki fırınları ve satış mağa- zalarını teftiş ederek ekmekleri tartmışlar, bir satış mazasında 108, diğerinde 54 ekmek noksan tartıda olduğu anlaşılmıştır. Vezni noksan görülen bu ekmekler mü- sadere edilmiş ve Darülaczeye götürülmüştür. Bari sergisine davet Italyada (açılacak olan Bari sergisi umumi kâtibi, şergi mü- nasebetile, şark memleketlerinde seyahat etmektedir. Mumaileyh dün ihracat ofisine gelerek, Türk tacirlerinin Bari sergisine iştiraki hakkında, alâkadarlarla görüş- müştür, Pansiyonlar Belediye Büyük Millet mec- lisine müracaat edecek Belediye, pansiyon işletenlerden icar ve isticar mukavelesi aradığı gibi bir pansiyondaki pansiyoner- lerin de pansiyon sahibi ile kira mukavelenamesi aktetmelerini mecburi tutmuştur. Bu mukavele- nameleri göstermiyen pansiyon sahiplerine ceza yazmaktadır. Bu vaziyet karşısında bir müra- caat üzerine şurayi devlet mese- leyi tetkik etmiş, bir pansiyon sahibi mukavele aktettikten sonra artık pansiyonerlerin ayrıca pan- siyon sahiplerile icar mukavele- namesi yapmaları lâzım gelmedi- ğine karar vermişti. Belediye, şurayı devletin bu kararını icar ve isticar hususun- daki kanuni şartlara muvafık görmemiş ve pansiyonerlerin de ayrıca mukavele yapmaları lâzım geldiğinden bahisle Büyük Millet meclisine müracaata karar ver- miştir. EHİR HABERLERİ Sebze, meyva Meyva bolluğu gün geçtikçe artıyor Son günler zarfında şehrimizde fazla miktarda meyva gelmekte- dir, bu yüzden fiatlar çok düş- müştür. En iri topatan kavunları on kuruşa satılmaktadır. Halbuki geçen seneler bu kavunlar 20-25 kuruştan aşağı verilmiyordu. Karpuzda ucuzdur. Sokaklarda beş kuruşa kadar karpuz satılıyor. Maamafih bu sene kavun, kar- puzdan boldur. Şeftali birdenbire bollanmıştır. 15 hattâ 10 kuruşa kadar satıliyor. Bu sene en ucuz meyve eriktir. Okkası beş kuruşa kadar erik satılmaktadır. Iri bardak erikle- rinin okkası 10-15 kuruştur. Sebze de ucuzdur. Yalnız kır- mızı domates nisbeten pahalıdır. Mamafih dün bunun da fiati yedi buçuk kuruşa kadar düşmüştür. Balıkçıların müracaatları kabul edilmedi Bundan bir müddet evvel, ba- lıkçılar cemiyeti, maliye vekâle- tine müracaat ederek tuzlu balık ihracatı için kendilerine ucuz tuz verilmesini istemişlerdir. Verilen malümata göre balık- çılar cemiyetinin bu müracaatı kabul edilmemiştir. Buğday fiatleri Az mal geldiğinden dün fiat hafifçe yükseldi Ticaret (o borsasında buğday fiatlerinde gene ufak bir yükseliş olmuştur, kaç gündenberi yumuşak buğday fiati 7 kuruşla 7 kuruş yirmi para arasında temevvüç ediyordu, dün 8 buçuk kuruşa çıkmıştır. Alâkadar buğday tacirlerinin söylediğine göre Cuma ve Cuma ertesi günleri Haydarpaşa istasyo- nuna az mal gelmiştir. Fiatlerin bir iki gün sonra düşmek ihtimali pek kuvvetlidir. AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6GAYLIK 750 » 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » 1 AYLIK 150 » — ii map Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdır. Rebiülevvel 22 — Ruzuhızır: 82 S. İmsAk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 712 9)7 448 845 12 1,52 Va. 244 4,50 12,20 16,17 19,31 21,25 ———— Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk oskağı 13 No. Mecidiye köyü Bir komisyon tetkikata başladı Mecidiye köyündeki erazi em- lâki omilliyeden sayıldığı için öteden beri bu eraziye tesahup edenlere | senet Inşaat da durdurulmuştu.) Mecidiye köylüleri, hükümete * müracaat ederek senelerden beri bu araziyi kullandıklarını ve köyü tesis ettiklerini beyan ile tasarruf noktai nazarından vaziyetlerinin bir an evvel tayin edilmesini rica etmişlerdir. Bu müracaat üzerine defterdarlık, belediye ve tapu memurlarından mürekkep bir ko- misyon teşkil edilmiştir. Komisyon tetkikata başlamıştır. Evvelâ tapu idaresi, köyün hu- dudunu gösterir bir harita tanzim edeçektir. Bu harita tanzim edil- dikten sonra köy içindeki ve köye müntehi yollar belediye tarafından açılacaktır. Komisyon, buradaki bina ve araziyi senede rabtederek senelerdenberi sürüncemede kalan bu arazi meselesini kat'i surette halletmek için emir almıştır. Mecidiye köyünden balmumcu çiftliği, Feriköyünün bir kısmı, Nişantaşında Meşrutiyet mahalle- sinde teneke mahallesi emlâki milliyeden ad ve şimdiye kadar hukuku tasarrufiyesi şüpheli olan yerlere de kat'i bir şekil verile- cek ve buradaki erazi ve binalar da tasarruf senedine raptedile- cektir. Ticaret borsası Dün yeni heyet inti- habına başlandı Dün ticaret borsasında yeni idare heyeti intihabatıra başlan- mıştır. İntihabat neticesinde mu- bayaacılar birliği reisi hancı zade Fevzi beyin de orada heyete gire- ceği kuvvetle söylenmektedir. Di- ğer azalar aynen intihap edilmek- tedir. İntihabat bugün bitecektir. Çekoslovakya ile takas muamelesi Çekoslovakyada Türkiye ile takas muamelesi yapmak için bir şirket teşkil edilmiştir. Şirketin buradaki takas şirketile sıkı münasebeti vardır. Verilen mulü- mata göre, Çekoslovakya takas şirketi, Türkiyeden tütün ve fındık alacaktır. İli iktisat meclisi içtimaından dönenler Ankarada Âli iktisat meclisi içtima:na giden, ticaret odası umumi kâtibi Vehpi bey madenci Rifat Kâmil, Fortun zade Murat beyler şehrimize dönmüşlerdir. verilmiyordu. * Sahife 3 —— MUHABIR MEKTUPLARI Şile bezleri ve mual- limler birliğirin bir teşebbüsü Şile, 22 (Hususi) — Bütün is- tanbul halkının ve bilhassa kadın- lığının yakından tanıdığı Şile bez- leri hakkında biraz izahat vermek istiyorum. Şilede halen bezcilik ferdi ve hususi bir şekilde devam etmektedir. Hemen hemen bir Şilelinin evinde asgari bir tezgâh vardır. Takriben ve vasati bir hesaba göre Şilede halen iki yüz elli tezgah bez dokumakla meş- guldur. Bu tezgâhlar görüldüğü gibi iptidaidir. Bununla beraber bu iptidai tezgâhlardan çıkan bezlerin büyük bir kısmında göze çarpacak derecede bir incelik ve güzellik vardır. Şile sakinleri beze dair bütün ihtiyaçlarını kendi dokumalarile temin ederler. Vasati bir hesaba nazaran Şilenin senevi bez ihracatı yirmi beş bin topu tecavüz etmek- tedir. Bu vaziyete göre Şilede şimdi- lik küçük mikyasta dokuma fab- rikası tesis olunsa ve tezgâhlar üzerinde tadilit (oyapılsa ümit ederim ki yakın bir atide Şile bezciliği matlup derecede tekâ- mül etmiş olur. Bu sene Şile muallimler birliği memlekete çok hayırlı bir teşeb- büse girişmiş ve Şile bezlerini Galatasaraydaki milli senayi ser- gisinde teşhire karar vermiştir. Bu teşebbüs Şile bezciliği için ilk harekettir. Önümüzdeki senede daha esaslı ve daha şümullü teşebbüslere geçilmesi ayrıca mu- karrerdir. Muallimler birliğinin bu seneki teşebbüsünde azami derecede muvaffak olmasını temin için kaza kaymakamı Ihsan bey ile Kaza C. H. fırkası heyeti idare reisi M. Sadık ve belediy reisi Ali, ticaret odası mümessili Hüseyin beylerin göstermiş oldukları yüksek alâkayı şükranla yadetmek lâzım- dır. Yaz ve kış geceli gündüzlü tezgâhları başında bez dokuyan ve bu mesailerile aile geçindiren Şile bezcileri muallimler birliğinin bu teşebbüsünden doğacak hayırlı neticeyi sabırsızlıkla ve büyük bir alâka ile takip etmektedirler, B.R. Fındık talimatnamesi iktisat vekâletine gönderildi Ihracat ofisi fındık talimatna- mesindeki tadilâtı ikmal etmiş, iktisat vekâletine göndermiştir. Yeni talimatname mucibince fındık ihraç edilirken, boy sırasile elek- lerden geçecektir. Ihracat tacir- leri böyle bir elek tesisatı vücuda getirmeğe mecbur olacaklardır. Talimatname de fındıklar üç boya ayrılmıştır. ——— —- — On para sadaka vermekten çekinmiyorsun Amca bey|. —— .. Neden mi, diyeceksin, meselâ şu dilenci topalım, diyor... Amca Beye göre... . İyi amma benden sağlam olmadığı ne malüm?... i .. Hakikaten yardıma muhtaç bir aile olduğunu nasıl anlıyayım? A.B. — Kolayı var mirim, kulağına eğilip: (Belediye memuru geliyor!) dersin belli olur! sağdan