26 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 ————— Akşam 26 Temmuz 193? - İzmir baştan başa . sevinç içinde (Baş tarafı birinci sahifede ) Bugünkü programı Ismet paşa bizzat tayin edecektir. Bu akşam halk tarafından büyük bir fener alayı yapılacaktır. Belediye 100 kişilik bir ziyafet ve bahçe eğlen- cesi verecektir. İzmire mülhakattan ve civar vilâyetlerden bir çok heyetler gelmiştir. Gazi heykelinin küşat günü henüz kararlaştırılmamıştır. Başvekil bizzat karar verecektir. Ismet paşa perşembe günü Ege vapurile Istanbula hareket ede- cekse küşat resminin çarşamba akşamı yahut perşembe sabahı yapılması muhtemeldir. Manisa , 25 ( Hususi) — Ismet Pş. hazretlerini karşılamak üzere Izmir Halk fırkası reisi Hacim Muhiddin, Kasaba © şimendifer ikinci müdürü Naci, demiryollar ser komiseri İlmi, hareket baş müfettişi Süleyman, telgraf baş müfettişi Ali Rıza, katarlar baş müfettişi Hasan, telgraf müfettişi Fehmi beyler bugün Balıkesire geçtiler. Manisa valisi Fuat Halk fırkası (o reisi Kenan beyler de Somaya gittiler. Istanbuldan gidecek heyet Gazi heykelinin küşat resminde bulunmak üzere bugün İstanbul- dan bir heyet hareket edecektir. Heyet Istanbul halk fırkası idare heyeti reisi Cevder Kerim beyle şehir meclisi âzasından Nakiye hanımdan ve darülfünun müder- rislerinden bir zattan mürekkep- tir. Birçok İzmirliler de bugünkü ve yarınki vapurlarla İzmire ha- ket edeceklerdir. Eski bir ihtiâf Doyçe Orient bank hükümete 330 bin lira ; «veriyor Ankara, 25 — Mülga Hicaz demiryollar ve limanlar idaresi tarafından, O saklanmak üzere 1918 de Doyçe Orient bankın Istanbul şubesine 300 bin lira kıymetinde istikrazı dahili tahvili verilmişti. Bundan başka kupon parasından 2500 madeni altın, 127,500 lira evrakı naktiye buna inzimam etmişti. Banka, oradan 307,275 lira alacağı olduğundan bu parayı vermiyordu. e İhtilâf mahkemede bir takım safahalar geçirdikten sonra sulhen halledilmek üzeredir. Banka hükümete 300 bin lira- lık istikrazı dahili tahvilini ve 30 bin lira verecektir; Sıcaklar hafifledi Yağmur yağmasına ihtimal veriliyor Bir haftadan beri hüküm 'süren boğucu sıcaklar dün bir parça hafiflemiştir. Serin bir şimal rüz- gârı İstanbul halkının bir parça rahat nefes almasını temin et- miştir. Dün hava ekseriya kapalı geç- miştir. Bugün de kısmen kapalıdır. Karadeniz sahillerinde bir çok yerlere yağmur yağmıştır. İstan- bul bavalisine de yağmur yağ- masına ibtimal veriliyor. Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava biraz bulutlu olacaktır. Rüzgâr hafif olarak şimal istika- metlerinden esacektir. Dün en ve hararet 26 gece 19 derece Romanyada fena havalar Bükreş, 25 (A. A.) — Tran- sylvanie'ye mebzul surette dolu yağmış, mahsulâtı tahrip etmiştir. 1200 gram sıkletinde dolu tane- leri bulunmuştur. Silistre mıntakasında şiddetli bir kasırganın mühim hasaratâ bâis olduğu haber verilmektedir. Bu Sabahk 'Telgraflar Gorgouloffun muhakemesi Hidematı şakkaya mahküm 150 milyon rus köylüsünün intikamını Paris 26 (A.A) — Gorgouloffun muhakemesine birinci reis M. Dreyfusun hüviyet isticvabatile başlanmıştır. Bunu müteakip zabıt kâtibi müttehimin mazisini hatır- latan uzun bir vesika olan ittiham- nameyi okumuştur. Gorgoulloff, kendi hakkında serdedilen bütün ittihamata hiç değişmeksizin saltanat taraftarları müfterilerin ve şahsının aleyhtar- larının kurbanı olduğu “cevabını vermekte idi. Müttehem bolşeviklerle hiç bir münasebeti olmadığını söyleyerek kendisini müdafaa etmiş, ihdas eyle- miş olduğu yeşil fırka için 30 taraftar bulduğunu fakat Obun- ların bilâhare kendisini terkettik- lerini ifade etmiştir. “Mefkürelerimin tahakkuku yo- almak istemiş! lunda bir mücahit gibi çalışmak için yalnız kaldım,, demiştir. Katil sahnesine gelince, kum demiştir ki : — Hiç birşey hatırlamıyorum. Iradem haricinde ve gayrı ihtiyari olarak hareket ettim. Müfekkirem bana, bu hareketi yapmak ve sonra ölmek lâzım geldiğini telkin ediyordu. ,, Müttehem, reisin bir suali üze- rine katil filini birkaç gün evvel- den beri tasavvur etmiş oldu- Şunu tastik eylemiştir. “M. Doumeri öldürmek isteme- dim. Yalnız müfekkiremde yaşat- tığım Rusya hakkında çok aleyh- tarane olan fransız siyasetini idare eden insanı öldürmek iste- dim.,, Isticvabat mer- hitam © bulduktan sonra, Gorgouloff hayatını teşrih etmiş ve bu sui kastın bidemati şakkaya mahküm edilmiş olan 150 milyon rus köylüsünün büyük bir protestosu olduğunu zikreylemiş ve mefkürem uğurunda hayatımı verdin demiştir. Bundan sonra şabitlerin istima- ma başlanmıştır. Birinci şahit, sabık adliye nazırı M. Paul Reynaud, cinayetin nasıl yapıldığını bütün safahatile anlat- mış, Reisicumburun feci ihtizarını beşinci defa olarak adeta çarmıha gerilmiş gibi ıztırap çeken madam Doumerin azap ve elemlerini şerheylemiştir. Muharrir, Claude Farröre de kendisinin de yaralandığı bu cina- yet sahnesini birinci şahidin söy- lediklerine (o müşabih ifadat ile tasrih etmiştir. Bir hırsız çetesi yakalandı Kızıltoprak cihetinde birçok evleri soyan şerirler adliyeye verildiler © Kadıköy polis merkezi evvelki gün bir hırsız şebekesi meydana çıkarmış ve şebeke efradının hep- sini yakalamıştır. Ibrahim, Ilyas, Ramazan, Ismail, Kâmil, Rifat, isimlerinde altı erkek ve ikide kadından mürekkep olan bu şebeke son zamanlarda Kızıltoprak, Fener ve Göztepe civarında çalışarak bir ay zarfında 17 hırsızlık yapmışlardır. Hırsızlar evlerden maada Göz- tepede ziraat vekâletine ait fidan- lığa girmişler, bundan sonra da Kızıltoprakta (OKuyubaşında bir köşke girmişlerdir. Kızıltoprak polis merkezi tara- fından takipedilmekte olan şebeke duvara dayadıkları bir merdivenle köşke girip çalışırlarken memurlar etrafı sarmışlar (Ove bunlardan Ibrahimle Ilyası cürmü meşhut halinde yakalamışlardır. Yapılan tahkikat neticesinde şebekenin Galatada bir yerde toplanmakta oldukları tesbit edil- miş ve tertibat alınarak diğer efrat ta toplandıkları (o yerde yakalanmışlardır. Polis merkezinin ehemmiyetli takibatı neticesinde bu azılı şebe- kenin bütün cürümleri tesbit edilmiştir. Hırsızlar dün Üsküdar adliyesine teslim edilmişlerdir. Hitler itildfı kabul etmediğini söyliyor Berlin, 25 (A. A.) — Hitler, dün Gladbeckde irat etmiş ol- duğu bir nutukta Nazilerin Lozan çitilâfını tanımamakta olduklarını ve Almanyadan istenilen götürü tazminatı tediyeden istinkâf eyli- yeçeklerini beyan etmiştir. M. Brünning, Dortmundda ve Hugenberg, (o Leignitzda (nutuk söyliyeceklerdir. Balıkesirde iki katil asıldı Balıkesir 25 (A. A.) — Keb- suttan Bursaya gitmekte olan Gelibolulu Hafız Akmet efendiyi para ve eşyasına tamaan her biri birer ucundan tuttukları (iple boğup öldüren ve para ve eşya- sını çalan Susurluğun Babakö- yünden Kara Ibrahim oğlu Mustafa ve Gökçeören köyünden Hasan oğlu Kara Ahmet hakla- rında verilen ve B. M. Meclisi tarafından tasdik edilen ölüm cezası bu sabah belediye meyda- nında infaz edilmiştir. Ibrahim Tali bey Ankara'ya geldi Ankara, 25 — Bu akşamki Adana trenile birinci umumi mü- fettiş Ibrahim Tali bey buraya gelmiştir. Ecnebi paralar Altı ay müddetle tayin edilen fiat listesi Ankara, 25 — Damga resmine tâbi evrak ve senedatta zikrolu- nan meskükâtı ecnebiyenin maliye vekâletince tayin olunacak fiatler üzerinden türk parasına tahvili ve ona göre damga resminin hesap ve istifa edilmesi damga kanunu iktizasındandır. Buna binaen temmuz bidaye- tinden 6 ay müddetle muteber olmak üzere meskükâtı ecnebiye fiatleri maliye vekâletince tesbit edilmiş ve alâkadarlara tebliğ olunmuştur. Bu fiatleri kuruş hesabile bildiriyorum : Ingiliz lirası 759, Fransız frangı 8,25, Alman markı 50, Avusturya şilini 23,30, Belçika Belga 29,20, Bulgaristan leva 1,20, Mısır lirası 784, Ispanya peçeta 16,30, Yuna- ristan drahmi 2, Felemenk florin 85,20, Italya liret 10,30, Dolar 210, Romanya ley 1,10, Isviçre frangı 41,10, Çekoslovak kuronu 6,10, Yugoslavya dinar 3,30. | Rusya - Lehistan Ademi tecavüz misakı | nihayet imza edildi Lehistan hariciye komiseri muavini M. Kresinski ile Lehistan elçisi M. Patek arasında bugün Moskovada imza edilmiştir. a Varşova, 25 EY Sovyet - | ademi tecavüz misakı, | Belçikada grevler Bir çok maden ocaklarında işler durdu Brüksel, 25 (A. A.) — Bas - Sambres eyaletinde maden işçile- rinin grevi umumi “bir ( şekil almıştır. Beş bin kişi grev halin- dedir. Limbourg şehrinde 4,600 grevciden takriben 500ü tekrar işe başlaınışlardır. Liege mıntakasında grevlerden mütevellit vaziyette bir değişiklik | yoktur. | Borinage mıntakasında amele işsiz bulunmaktadır. Memleketin her tarafında tam bir sükün hüküm sürmektedir. Gümrükteki şekerler Ankara, 25 —31 mayısa kadar gelmiş olan şekerlerin kontenjan harici gümrükten ihracı hakkın- daki kararname resmi gazetenin | çarşamba nüshasında çıkacak ve ogün meriyete girecektir. Vergi tetkikatı Ankara, 25 — Maliye vekâleti varidat müdürü umumisi Cezmi bey Kayseriye hareket etmiştir. Oradan Sivas ve Erzurm havali- sinde vergi tahakkuk ve tahsilâtı etrafında tetkikatta bulunduktan sonra Trabzon tarikile Istanbula gidecektir. bütün Ze ! ihracat 1,092,126 İhracatımız Son 15 gün zarfında ihracat arttı Gümrükler istatistik müdüriyeti temmuz ayının ilk 15 günü zar- fında mühim ihracat limanları- mızdan başlıca ihraç maddeleri- mizin ihraç vaziyetlerini tesbit i etmiştir. Yapılan istatistiğe göre 15 gün zarfında ihracatımız o 1,459,936 lizalık bir kıymet arzetmektedir. Haziranın ilk 15 günü zarfındaki lira tutmakta olmasına göre temmuzdaki ihra- catımız 367,810 lira fazla olmuştur. Temmuzun ilk 15 günlük ihra- racatını aşağıda gösteriyoruz: Eşyanın cinsi Kıymet lira Koyun ve keçi 14.641 Yumurta 300.622 Ham deri 21.611 Yün 11.493 Tiftik 22.713 Halı 34.402 Arpa 26.336 Üzüm 5.690 Fındık (kabuklu ) 2.031 Fındık ( kabuksuz ) 1.970 Zeytin yağı 51.929 Tütün 449.917 Palamut 54.634 Palamut hülâsası 27.936 Afyon 86.016 Pamuk 27.086 Maden kömürü 280.486 Haziranın ilk 15 gününe göre ihracatımızın tezayüt ettiği kalem- ler şunlardır: Koyun ve keçi haziranın ilk 15 günü içinde 258 liralık ihraç edildiği halde temmuzda 14641 liralık © ihracat vuku bulmuştur. Ham deride 4,944 lira kadar bir tezayüt görülmüştür. Yün ihra- catı 7846 tiftik 19,862 zeytin yağı 50,294 tütün 189,224 pala- mut 14,626 afyon 62,202 maden kömürü 219,927 lira fazlalık gös- termektedir. Buna mukabil yumurta ihraca- tından 57,340, halı ihracatından 12,354, arpa ihracatından 8,554, üzüm ihracatından 58,573, ka- buksuz fındık ihracatından 67,902, palamut (o hülâsasından (14,489, pamuk ihracatından da 6,179 liralık noksan vardır. Cambazlar Kavga çıktı, iki yaralı var Dün Emirgânda büyük bir kavga olmuştur. Emirgân korusunda cambazlık yapmakta olan Ali efendi kum- panyasının (o yakınında bir yere Abdullah ve Halit efendiler tara- fından idare edilmekte olan ikin- ci bir cambaz kumpanyası daha gelmiştir. Iki cambaz heyeti bir araya gelince geçinememişler ve kavga etmeğe başlamışlardır. Kavgada her iki kumpanyanın adamları birbirlerine girmişler, neticede bunlardan Halit efendi başından ve omuzundan Abdullah &fendi de muhtelif yer- lerinden yaralanmışlardır. Mecruhlar hastahaneye kaldırıl- mışlar, diğer kavgacılar yakalan- mışlardır. Gümrükte sui istimal mı? Gümrük teftiş heyeti bir sui istimal otahkikatile (meşguldür . Bu sui istimal fazla iptidai mad- delerin gümrükten geçirilmesi ve piyasada satılmasıdır. Sanayi mü- fettişleri de fabrikalarda tetkikat yapıyorlar. ailen Kavga ve cerh Samatyada Tevfik ve Ibrahim isimlerinde (oiki kişi gavga etmişler, Tevfik bıçakla Ibrahimi başından ağır surette yaralayıp kaçmıştır. öz