27 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

G Izmir, 27 (Hususi) — Başvekil Ismet paşa Hz. ve vekiller dün saat on yediye kadar vali konağında istirahat etmişlerdir....
 Gene asma kopru hülyası! Evvelâ liman meselesini halletmek lâzım Bugünkü liman çok iptidaidir ve ihtiyaca muvafık değildir

z 6 Gazi heykelinin küşat resmi sekizde yapılıyor bugün saat on Bütün Izmir büyük bir sevinç ve heyecan içinde başvekili alkışlıyor Sene 14 — No: 4955 — Fiatı her yerde: 5 kuruş ÇARŞAMBA — 27 Temmuz 1932 —— Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 sz Gazi heykeli bugün saat on sekizde küşat ediliyor Bütün İzmir sevinç içindedir, halk her tarafta başv Izmir, 27 (Hususi) — Başvekil Ismet paşa Hz. ve vekiller dün saat on yediye kadar vali kona- ğında istirahat etmişlerdir. Bun- dan sonra bazı ziyaretlerde bulunmuşlardır. Halk başvekilin otomobilinin etrafını sarıyor ve kendisini mütemadiyen alkışlı- yordu. Ismet paşa fırka (omerkezini ziyaretinde mühim hasbühallerde bulunmuştur. Bunlar halkı çok alâkadar etmiştir. Paşa vali ve kumandan ile belediye reisini de ziyaret etmiştir. Belediyede bir buçuk saat kadar kalarak bir çok sualler sormuş, izahat almıştır. Başvekil verilen izakatı büyük bir dikkat ve alâka ile dinlemiş- lerdir. Paşa şehrin imarı hakkında M. Yansen tarafından tanzim edilen plânı da okumuştur. Baş- vekil bütün bu meselelerle meşgul olacağını söylemiştir. Akşamki ziyafet Akşam belediye tarafından Başvekilin (o şerefine büyük bir ziyafet ve gardenparti verilmiştir. Ziyafette belediye reisi mühim bir nutuk irat etmiştir. Belediye reisi nutkunda demiştir ki: “Muhterem ve kudretli başvekil paşa hazretleri." “İzmirin misafiri olduğunuz bu sevinçli günlerde bu gece İzmir belediyesinin ( ziyafetini o lütfen kabul buyurarak soframıza şeref ve revnak bahş buyurduğunuzdan dolayı tazikârınızın ve şehir mec- lisi âzaları arkadaşlarımın minnet ve şükranlarını takdime müsaade buyurmanızı rica ederim. Her Türk ve her Türk şehri gibi İzmirliler ve Izmir kadirşi- nastır düşman istilâsının bütün acılıklarını tatmış olan İzmirliler, çok sevdikleri ve Türk cumhuri- yetinin en mühim bir limanı ve Akdenizin incisi telâkki ettikleri güzel şehirlerini o istilâdan kur- tarmış olan garp cephesi ordu- larının yüksek ve kudretli kuman- danını unutmamıştır ve asla unut- mıyacaktır. Onun aziz ismini kalplerinin ta derinliklerine hâk- ketmişlerdir ve bu muazzez isim o derinliklerde evlâttan evlâda, nesilden nesile mukaddes bir bergüzar halinde intikal edecektir. Ancak sizin yüksek şahsiyetiniz Türk ve cihan tarihlerinin kadir- şinas sahifelerine yalnız büyük ve muzaffer bir kumandan olarak intikal oetmiyecektir. Tarih ile birlikte gelecek Türk nesilleri asırlardan beri bedbahtane ve haçilâne muahedelerle her defa- sında haysiyet şeref ve istiklâ- linden bir parçasını kaybeden bir millete Lausanne sulhü gibi keli- menin bütün mânasile şerefli ve mesut bir sulh ihda eden kudretli bir siyaset ve devlet adamı olarak sizi selâmlıyacak, taziz ve takdis edecektir. Heykelin küşadı Ismet paşa ve vekiller cuma akşamı geliyorlar İzmir 27 (Hususi) — Gazi heykelinin küşat resmi bugün saat on sekizde yapılacaktır. Bu münasebetle başvekilin irat edeceği nutuk sabırsızlıkla bekleniyor. Ismet paşa Hz. ve vekiller perşenbe günü Ege vapurile Istanbula hareket edecekler, cuma akşamı İstanbula vasıl olacaklardır. İzmirlileri garp cephesinin kud- retli ve muzaffer kumandanına bağlayan rabıtala,r duygular ne kadar kuvvetli derin ve canlı ise Lausanne sulhü kahramanı Ismet paşaya karşı besledikleri hürmet, muhabbet ve minnet bisleri de o kadar derin ve samimidir. Siz Türkiye cumhuriyetinin ilk şerefli ve kuvvetli başvekilisiniz. Büyük kurtarıcı Cazinin kurduğu Türk cumhuriyetini bugünün kud- retli asri devleti haline kalbeden, ona cihan siyasetinde büyük ve şerefli bir mevki veren siz ve sizin riyaset ettiğiniz bükümet- lerdir. Gazinin vücuda getirdiği büyük ve emsalsiz inkılâp ve o inkılâbın büyük ve mes'ut tecellileri sizin ve sizin kurduğunuz hükümetlerin kudretli ve samimi siyaseti saye- sinde tahakkuk etmiştir. Türk milleti kanunu medenisine sizin başvekâletinizde kavuştu. Türk kanunlarını medeni bir millete ekili şiddetle alkışlıyor pa izmirden iki manzara: Bahribaba parkı ve birinci kordon lâyik asri bir şekle sokan siz ve sizin riyaset ettiğiniz hükümet- lerdir. Bu memlekette bu milletin şim- diye kadar şahit olmadığı bir imar siyaseti açtınız ve memle- ketin mübim şehirlerini ve noktâ& larını şimendiferlerle bağladınız. Bu güzel şehrin cumhuriyet ida- resi sayesinde vasıl olduğu feyiz ve terakkiyi ve onun imarı için sarfedilen omesaiyi her zaman büyük bir alâka ve sevinç ile takip ettiniz. Cihanı saran emsalsiz iktisat buhranının sademelerinden muaz- zez memlektimiz İzmir bir çok memleketlere nisbeten az mütees- sir olmuşsa buna cumhuriyet ida- resinin feyizlerine ve zatı âlinizin kudretli ve durbin siyasetine medyundur. Belediye reisi Türk milleti, Gazi Hz. ve Ismet paşa hakkında temenniyatta bulunarak nutkuna nihayet vermiştir. Ismet Pşanın cevabı Başvekil reisinin nutkuna verdiği cevapta ezcümle demiştir ki: “Biz daima İzmirlilerle beraber yaşadık ve çalıştık ve bundan sonra da beraber yaşayacak ve çalışacağız. Bunun aksını zanne- denler ve düşünenler ahmaklardır.,, Ziyafetten sonra yapılan garden partı çok neşeli ve eğlenceli olmuştur. o Başvekil yorgunluğu hasebile gece yarısı gardenparti- den ayrılmıştır. Bundan başka büyük bir fener alayı da tertip edilmiştir. ( Devamı ikinci sahifede -) Ismet paşa belediye | Gene asma köprü hülyası! Evvelâ liman meselesini halletmek lâzım Bugünkü liman çok iptidaidir ve ihtiyaca muvafık değil Istanbul ile Beyoğlu arasında bir asma köprü inşası fikri son günler zarfında yeniden münakaşa edilmeğe başlandı. Bu fikri ilk defa olarak bir kaç sene evvel liman şirketi müdürü Hamdi bey ortaya atmıştı. Hamdi bey bu sayede vapurların her zaman Halice girip çıkması kabil olabile- ceğini, Istanbul limanının Halice doğru ( genişliyebileceğini ileri sürmüştü. Şimdi de güzel Sanatler akade- misi muallimlerinden profesör Egl asma köprü yapılmasını muvafık görüyor. Belediye, Istanbulun güzelliğini bozacağı için asma köprüye mu- arızdır. Muhiddin bey ve heyeti fenniye müdürü Ziya bey bir çok defalar bu tasavvurun aleyhinde bulunmuşlardır. Bize kalırsa bir ucu tünel civa- rında, diğer ucu Süleymaniyede bulunacak bir asma köprü yalnız şebrin güzelliğini bozmakla kal- mıyacak, hiç bir işe yaramıyacak ve son derece pahalıya (mal olacaktır. Bir defa bu köprü bugünkü ihtiyaca muvafık değildir. Çünkü şehrin en kalabalık merkezleri Eminönü ve Karaköy cihetleridir. ——— dir #504 Halice bir bakış Süleymaniye ile tünel arasır- daki asma köprü bu kalabalığı tahfif edemez. Hele Hamdi beyin düşündüğü gibi bu günkü Kara- köy köprüsünü söküp iki sahil arasında araba vapurları işlet- mek kadar garip bir fikir olamaz. Bu vapurlar ancak köprü yapık ması kabil olmıyan yerler içindir. Yoksa her dakika binlerce ada- mın, tramvayın, otomobilin bir taraftan karşıya geçtiği bir yerde araba vapuru ile münakalât te- min. edilemez. Saniyen asma köprü çok paha- lıdır. Buna sarfedilecek para ile yeni bir liman yapmak kabildir. Evvelce bilmünasebe bir kaç defa yazdık: Istanbulun (o imarını düşünürken her şeyden evvel liman meselesini halletmek lâzımdır. Istanbul lima- nını (o Haliçte bırakmak doğru değildir. Dünyanın hiç bir tara- fında bu tarzda liman yoktur. “Haliç Istanbulun tabii lima- nıdır,, diyorlar. Şimdi tabii liman- lar bir tarafa bırakılmıştır. Yeni limanlar şehrin kenarında büsbü- tün ayrı sahadadır. Meselâ Mar- silyada “Eski liman, isminde geniş ve tabii bir liman vardır. Fakat bu bir tarafa bırakılmış, sahil (Devamı dördüncü sahifede) anna ann — Babamın da bir sözü bir sözüne uymıyor: Hem işler tatsız, diyor; hem de akşama kadar dükkânda şekerleme yapıyorum, diyorl..