27 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

77 Temmuz 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA pen a Kırtasiyecilik zihniyeti Yeni postahane önündeki son cinayete şahit olan bir zatın dünkü (gazetelerde şu yolda ifadesi intişar etti : “ —'.. Mecruzhu bir otomobile koyduk. Evvelâ Sıhhat yurduna götürdük; polisten kâğıt yok diye almadılar. Göğsünden akan kan- lara mani olmak için elimi yara- nın üzerine kapamıştım. Oradan morga ve nihayet Cerrahpaşaya götürdük. Buralardan da mecruhu almadılar. Nihayet Eminönü mer- kezine telefon ettik ve bu sayede Cerrahpaşaya yatırdıksa da zavallı biraz sonra öldü. Belki bekçilerin vaka karşısında bigâne kalmaları ve hastanelerin (kırtasiyeciliğe sapmaları yüzünden Kâmil haya- tına veda etmiştir diyebilirim. ,, Kezâ, akıllardadır: Ankara treni kazası esnasında bir memur, faciayı haber vererek imdat talep etmek için telgraf tellerinden istifade etmekten çe- kinmişti. Zira, devletin tellerini hodbehot kullanmanın kendisi için mesuliyeti badi olacağını bilirmiş... Kırtasiyecilik (zihniyetine (ve onun netayicine bu iki son vaka- dan daha âlâ misal bulunamaz. Hiç şüphe etmeyiz ki, o has- tane kâtipleri veya kapıcıları, şayet kendi hususi evlerinin ka- pısı yarasından kan sızan bir biçare tarafından vurulsaydı, canla başla imdada koşarlar; ellerinden gelen yardımı yaparlardı. Fakat bu sefer ovurulan, çalıştıkları “dairenin,, kapısıdır. Oranın ise âdetleri var. Âdetlere - sebebini anlamadan, bilmeden - körkörüne riayet, bir memurun vazifesidir. O tren kazası esnasında, telgtaf çekmek mesuliyetinden korkan memur, belki hini hacette umu- mun felâketine mani olmak için fedakârlıklar yapacak bir kahra- mandır. Lâkin oda dairenin göreneklerine &örükörüne riayet mecburiyetini duyuyor. Elbette bir müessesenin zaptı ve raptı olmak lâzım gelir. Her memur kendine muvafık görünen şeyi aklına estiği tarzda yapamaz. Icabında yukardan emir beklemek ve ekseriya evrakın doğru olup olmadığını muayene etmek mecbu- riyeti vardır. Fakat, bu kaideyi bir nassı ilâhi gibi telâkki eden şahsi teşebbüsten tamamile mahrum, düşüncesiz, mantıksız o(memur tipine de yeni hayat şeraiti orta- sında yer yoktur. Zira, bunların vazifelerini ifa ettikleri sırada faydadan ziyade zarar verdikleri yukariki iki misal ile meydanda.. (Akşamcı) anana ananas Ihracat ofisi müdürlüğü Ihracat ofisi müdürü Cemal beyin, Triyeste ticaret mümessil- liğine tayin edileceği teeyüt etmek- tedir. Verilen bir habere göre, ofis müdüriyeti için, < Triyeste ticaret mümessili Muhtar beyle, iktisat vekâleti ticaret müşaviri Şefik beyin ismi söylenmektedir. Mühim bir nokta Açıkta demirliyen vapurlardan nasıl çıkılacak? Limanımıza gelen ve açıkta demirleyen vapurların yolcuları sandallar vasıtasile rıhtıma çıkarıl- maktadır. Bunların eşyası vapur- daki hamallar tarafından sanda- la ve rıhtımdan da (gümrük ham- malları vasıtasile muayene salonu- na naklediliyor. Bu suretle bir yolcu, iki takım hamal ücreti, mühim sandal parası vermek 'gibi külfetler karşısında kalmaktadır. Yolcuları bu müşkül yolcu ve zati eşyasını daha kolay- lıkla boşaltabilmelerini temin et- mek için bazı tetbirler düşünül- mektedir. Bu tedbirler arasında açıkta demirliyen vapurların yolcularını sandallarla degil, fakat istimpot ve motörlerle karaya çıkarması ve birtek hamalın vapur içinden eşyayı alarak muayene salnuna kadar eşyayı nakletmesi düşünül- müştür. Bu tarz kışın fırtınalı havalarda daha emniyetlidir. An- cak liman dahilindeki sandalcılarla hamalların miktarı mühim bir yeküna baliğ olduğundan bunlara yeni birer iş bulunmadan bu ted- birlerin tatbikine başlanması doğru görülmemiştir. Nasıl girecekler Belediye kooperatifi için hazırlık Vilâyet idarei hususiye bütçe- sinde her sene ayrılan on bin li- ralık tahsisat idarei hususiye me- murları teavün sandığının serma- yesini teşkil ediyordu. Bu para ile ihtiyacı olan memurlara iki ma- aş nisbetinde avans veriliyor, son- ra bu avanslar, muayyen bir müd- det zarfında memur maaşlarından kesiliyordu. Belediye ile vilâyetin tevhidin- den sonra hem idarei hususiye, hem de belediye memurları teavün sandığı için bütçeye elli bin lira konulmuştur. Bu elli bin lira ile memurlara yardım esasına göre ellerine geçecek iki maaş nisbe- tinde avans verilecek ve bu avanslar bir sene müddetle ma- aşlarından kesilecektir. Belediyenin açacağı kooperatife memurların iştiraki için bir şekil düşünülmüştür. Bu şekle göre memuriar, iki maaş nisbetinde verilecek olan avanslarla koope- ratife iştirak edecekler, fakat avanstan alacakları paranın yüzde yirmi beş fazlasile borçlanacak- lardır. Bu tasavvur memurların itirazını celbetmiş ve bu şekil dahilinde kooperatife iştirak etmiyeceklerini ileri sürmüşlerdir. Iktisat müdürlüğü kooperatife iştirak şartları etrafında bazı tadilât yapmış ve bu tadilât şehir meclisi daimi encümenine tevdi edilmiştir. vaziyetten kurtarmak ve vapurların | Akşam EHİR HABERLERİ Darülâceze Yeni nizamname tetkik ediliyor Darülâcezenin idaresi için elli sene evvel yapılan bir nizamname vardır. Nizamnamenin bugünkü ihtiyaçlara uygun olmadığı muh- telif tecrübelerle anlaşılmıştır. Darülâceze bütçesi ve hesabı kat'isi şehir meclisinde müzakere edildiği zaman darülâceze hak- kında hararetli müzakereler cere- yan etmişti. Bilhassa azadan bir kısmı, mü- esseseye alınan çocuklardan ço- ğunun omutlaka sokağa (terk edilmiş, nesli ve hüviyeti meçhul çocuklar teşkil ettiğini söylemiş, bu vaziyetten şikâyet etmişlerdi. O zaman şehir meclisi âzasın- dan mürekkep bir komisyon mü- essesenin ihtiyaçları (o hakkında tetkikatta bulunmuş ve bir proje hazırlamıştı. Bu proje şimdi belediye umuru hukukiye müdürlüğünde tetkik ediliyor. Ancak müessese- nin ihtiyaçları, yeni teşkilâtın nasıl yapılması lâzım geldiği, malüllerin ve çocukların buraya nasıl alın- ması lâzım geldiği hakkında bir defa da darülâceze müdürlüğünün mütalaasını almak lâzım gelmiş ve nizamname projesi darülâcezeye gönderilmiştir. Bundan başka, eldeki nizam- name, alelitlâk (| Darülâcezeler içindir. Halbuki Istanbul Darülâ- cezesinin hususiyeti nizamnamenin yeni ahkâmı ihtiva etmesini iktiza ettirmektedir. Bu cihet de nazarı dikkate alınacaktır. Poliste terfi Ağustos sonunda imtihan yapılacak Istanbul polis memurları ara- sında senelik terfi imtihanı yapıl- ması kararlaştırılmıştır. İmtihan komiser muavini, komiser ve ser komiserliğe terfi edecek olanlar arasında yapılacaktır. Imtihanlara ağustos sonuna doğru başlana- caktır. Haber aldığımıza göre Isanbul ve taşrada bulunan polis merkez memurlarının altısı hukuk ve mül- kiye mektebi mezunudurlar. Bun- lar da terfian muhtelif emniyet müdürlüklerine tayin edileceklerdir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6GAYLIK 750 » 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » map” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş kur ruşluk pul göndermek lâzımdır. m gi Rebiülevvel 23 — Ruzuhızır; 83 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 745 9,19 449 8,46 12 1,1 Va, 2,46 4,51 12,20 16,17 19,30 21,24 ——— —— Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk oskağı 13 No. Esnaf cemiyetleri Yazılmıyanlara muayene cüzdanı verilmiyecek Muayeneye tabi olan esnafın, sıhhi muayeneleri yapılmak için, mutlaka cüzdan almaları ve men- sup bulundukları teşekkülün cemi- yetine girmeleri lâzımdır. Esnaftan bazıları buna itiraz ediyorlar. Belediye riyaseti, belediy şube- lerine gönderdiği bir emirde mu- ayene edilmek üzere müracaat eden esnaftan cüzüdan almıyan ve cemiyete kayt edilmeyenler hakkında kanuni takibat yapılmasını bildirmiştir. Belediye şubeleri, bu emir üze- rine esnafı, cemiyete kayt edil- meğe mecbur edeceklerdir. Belediye, esnafın cemiyetlere kayıtlarını, muamelâtın toplu bir halde icrası için, lüzumlu görüyor. Ancak, bazı cemiyetler, kendile- rine mukayyet ve mensup bulunan esnaftan bir senelik teahhüdatı peşin istiyorlar. Bu taleplerden esnaf çok şikâ- yet ediyor. Böyle dar bir zamanda bir senelik aidatı birden istemek, esnafın geçinmesine fena tesir eder. Bu hususta kolaylık göstermek lâzımdır. Yol parası Son zamalarda itirazlar çoğaldı Şose ve köprüler kanununun 9 ucu maddesi yol parasından muaf tutulanlar hakkında birçok ahkâmı muhtevidir. Bazı idarei bususiye şubelerinin mükelleflerin miktarını tayin ederken yekünu mühim bir parayı teşkil edecek yanlış (o tahakkuklar (yaptıkları görülmüştür. Kanunen istisna edildikleri halde vergiye tabi tutulan mükellefler istida ile müracaat ederek nam- larına tahakkuk ettirilen vergile- rin kanunsuz olarak istendiğini iddia ve itiraz etmişlerdir. Bu ka- bil yalnış tahakkuklar yüzünden şikâyetler ve itirazlar son zaman- larda çoğalmıştır. Bazı belediye şubeleri, bu iti- raz istidalarını alır almaz derhal tahakkuk (Ooeden vergiyi tenzil ediyorlar. Belediye, bunu kanu- na mugayir görmüş, bundan sonra bu kabil itirazların ancak kaza idare heyetince tetkik edilmesini emretmiştir. Polis merkezlerini teftiş Polis müdürü Fehmi bey dün Istanbul cihetindeki polis merkez ve mevkilerini dolaşarak muame- lâtı teftiş etmiştir. Fehmi bey sık sık teftişlere devam etmektedir. Teftiş netice- sinde merkezlere icap eden emirler Sahife 3 İ zir çırpıda İ Sokak şarkıcıların dair Istanbulda bana en ziyade hüzün veren insanlar seyar şarkı satıcılarıdır. Bunlar kadar acıdı- ğım hemen hemen kimse yok gibidir. Hele bir tanesini tanırım. Daima kapımın önünden geçer. Gözleri biri dört görecek dere- cede şaşıdır. Burnu henüz kopa- rılmış bir bostan patlıcanını andı- rır. Kulakları eski sistem iki rad- yo borusunu, hatırlatır. Fakat o, sokakta, ucundan ayağının on parmağı: — Cece... diye dışarıya bakan yırtık kunduralarını sürte sürte, avazı çıktığı kadar bağıra bağıra: “ Türkiye güzeli Mübeccelim ben.. ,, Şarkısını söyler... Derisi eski- miş fransız köselesine rahmet okutacak bir haldedir. (Fakat kendisinin, şaşı gözlerini aşıkane bir surette züzerek: “ Çiçekler renk alır tatlı tenimden.. ,, Mısramı ballandıra ballandıra söylediğini görürsünüz... Bazan - amma pek nadir olarak-tali ken- disine güler yüz gösterir. Eline ya bir suda pişmiş mısır, yahut ta bir kelek karpuz geçer. O zaman dikkat ederim söylediği şarkı mutlaka: “Doymam güzelim seni ta haşre kadar sevsem, dir. “Doooooymaaam güzelim ,, der ve mısırdan bir kere ısırır, biraz sonra bir: “Dooooymaaâam güzelim,, ve bir ısırış daha.. Hele bir iki karış uzamış sakallarını kaşıyarak “ 14 yaşında bir meleğin aşkı, şarkısını söylemesi var, ömür.. O: Biçki biçer Ders okurum Nakış işlerim Sevda bilinmez Gönül çekmez Mışıl mışıl uyurum. diye bağırırken insan buna gül- meli mi acımalı mı kestiremiyor. Hikmet Feridun rna un icra ve iflâs kanununu arap harflerile basanlar İcra kanununu arap harflerile basıp satanlar hakkında yapılan tahkikatta bir kütüphane araştırıl- mış ve bir şey bulunamamıştır. Bu husustaki tahkikat ilerile- mektedir. Son defa yeniden iki kütüphane sahibile küçük bir matbaacı polis müdüriyetine cel- bedilerek ifadeleri alınmıştır. Tak- kikat ikmal edildikten sonra ev- rak müddeiumumiliğe verilecektir. Yorgancı ve hallaç esnafının tenezzühü Istanbul yorgancı, hallaç ve mobilyeci esnafı aralarında bir tenezzüh tertip ederek Beykoza gitmişler ve geceyi orada geçir- mişlerdir. Tenezzühte zanaat etrafında hasbühallerde (bulunmuşlar (o ve zanaatın ilerilemesi için bir çok tamim şeklinde bildirilmektedir. kimseler fikirlerini söylemişlerdir. — Şu Sezai bey çok pişkin adam Amca bey... .. Kendisinden 22 altın alaca- gım var.. Amca Beye göre... ... Bağışlanır gibi değil. Tam | 22 defa gidip istedim... .. Hep sükütla mukabele ettil,, ; i A. B. —(Süküt altındır) feh- vasınca bagçu ödemiş demek!