27 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Gazi heykeli (Baş tarafı birinci sahifede ) Vekillerin tetkikatı Izmir, 27 (Hususi) — Başvekille birlikte gelen vekiller bazı tetki- kat yapmışlardır. Hariciye vekili Tevfik Rüşü bey Karşıyakadaki akrabasını ziyaret etmiştir. Maarif vekili Esat bey bu sabah Manisaya hareketle harabeleri tetkik. edecektir. Maarif vekili dün halkevinde muallimlerle has- bühalde bulunmuştur. izmire muvasalat tafsilâtı Izmir 26 (Hususi) — Baş vekil Ismet paşa hazretlerinin İzmire muvasalatlarını acele telgrafla bildirmiştim. Bu gün de bu mu- vasalata ait bazı tafsilât verece- ğim. Baş vekilimiz her istasyonda büyük merasimle karşılanmıştır. Tren Karşıyaka istasyonuna geldiği zaman binlerce halk ken- disini istikbal etmiştir. Burada bir çok küçük yavrular Ismet paşanın elini öpmüşlerdir. Paşa çocukları okşayarak iltifatta ku- lunmuştur. Ismet Pş. bütün istasyonlarda halkla konuşarak işler, iktisadi vaziyet hakkında malümat alıyor- —— du. Karşı yaka istasyonunda tüccardan Cemal Şahin beye: “İşler nasıl?,, diye sormuştur. Cemal bey “iyi paşam,, cevabını vermiştir. Başvekil bu kısa cevapla iktifa etmemiş. — Dosdoğrusunu öğrenmek is- tiyorum demiştir. Cemal bey bu defa da: — Eb, şöyle böyle! dedi. Ismet paşa anlattı: — Geçtiğim yerlerde bu sene vaziyeti daha nikbin gördüm. Sonra Karşıyaka spor klübün- den Fuat B.e dönmüş, geçen gelişlerinde olduğu gibi, bu defa da Ankaraya davet etmiştir. Tren Halkapınara yaklaşınca, başvekil bataklığı görerek bele- diye reisinden izahat istemiştir. Tren Karşıyaka istasyonunda iken Ismet Paşa, eski Serbest fırka mensuplarından ve gazete muharrerlerinden (oObaytar Sıtkı Şükrü beyi görmüştür. Sıtkı Şükrü bey Ismet Paşanın beyanatını arap harflerile not ediyordu. Paşa bunu görünce: “ Nasılsın doktor bey, sen de mi eski harf- lerle yazıyorsun? ,, demiştir. Sıtkı bey “paşam stenografi gibi oluyor.,, Cevabını verince baş vekil “ dur öyle ise ceplerindeki kâğıtların hangi harflerle yazıldığını göre- yim. ,, diyerek gülmüştür. Basmahanede Tren tam dokuzu on geçe Basmahane istasyonuna girmiştir. Başvekil her taraftan kopan alkışlar ve yaşa nidalarile kar- şılanmış, istasyondan çıktıktan sonra orada toplanmış olan bin- lerce halkı bir çok defalar selâm- lamıştır. Bundan sonra vali ile birlikte otomobile binmiştir. Ikinci otomobile hariciye vekili ve Hacim Muhiddin bey, üçüncüye nafıa ve maarif vekilleri, diğer otomobillere de diğer zevat bin- | mişlerdir. Başvekil doğruca Gazi konağına gitmişlerdir. Polonez yolunda soygunculuk Polonezköyü muhtarı karısı ile birlikte Paşabahçesine gelirken önlerine, kamalı dört kişi çıkmış- tir. Bunlar kadının nişan yüzüğü ile bazı eşyayı alarak kaçmıştır. Yapılan tahkikat neticesinde asıl faillerden Lâz Mehmet yakalan- mıştır. Adliye vekili gitti Birkaç günden beri mezunen şehrimizde bulunan Adliye vekili Yusuf Kemal bey Ankaraya avdet etmiştir. A, Sy EE Ziraat bankası 929 senesi niha- yetine kadar olan zirai alacaklar hakkında mühim bir karar ittihaz etmiştir. Bu karara nazaran 929 senesi nihayetine kadar ikraz edilmiş olup hâlâ eski ipotekli ve müteselsil kefaletli o ikrazat (hesaplarında yazılı alacaklı borçluların istihsal kudretleri, ödeme kabiliyetleri ve yeniden zeriyata ait kısa vadeli kredi — ihtiyaçları göz önünde bulundurularak borçlarını bir senede Atina, 26 ( Hususi ) — Fransa- da Bagnolles kaplıcalarında bulu- nan Yunan baş vekili M. Veni- zelos, günün meseleleri hakkında gazetelere bayanatta o bulunmuş ve Türkiyenin Cemiyeti oakvama girmesinden dolayı bilhassa mem- nuniyet beyan etmiştir. Müteakiben Yunan başvekili, Yalovayı ziyaret hususunda vaki olan davete, mebus © intihabatı Furugi han Iran hariciye nazırı Ankaraya geliyor Ankara 27 (Telefon) — Hari- ciye vekili Tebfik Rüştü bey, Iran hariciye nazırı Ferugi han ile saray nazırı Temur taş hanı cumhuriyet o bayramında bulun- mak üzere Ankaraya davet etmiştir. Her iki davetlinin Tahrandan birlikte ayrılmaları imkânı olma- dığı cihetle Fruğı hanın bu davete memnuniyetle icabet edeceği ce- vabı verilmiştir. Frugi han hazretleri 29 teşrini- evvelde Ankarada bulunacaktır. rü Kaya bey mi vekili tedavi i için Avrupaya gidecek Ankara 27 (Telefon) — Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey, yakında tedavi için Avrupaya gidecektir. Şükrü Kaya beyin Avrupaya için Ankaraya gelmesi ihtimali vardır. a © ir gi Yangın Bir dükkân ve 4 oda yandı efendilerin marangoz dükkânın- dan dün öğleden sonra yangın çıkmış, dükkân eşyasile beraber kâmilen yandıktan sonra üstün- deki 4 oda da yanmıştır. Yangının neft gazının parlaması yüzünden çıktığı ve bir kasıt olmadığı anlaşılmıştır. emmi hareketinden evvel bir kaç gün | TTavuk'pazarında Mithat ve Eüyez) | | | | | sarlar vekâleti Köylülere mühim bir kolaylık a bankası alacaklarından bir kısmını taksite bağlıyor ödeyemiyeceği tahakkuk edenlerin bu mahsul devresinde nakten İtahsil edilebilen kısımdan mütebaki borçları uzun vadeye bağlanacaktır. Bu vadenin âzami haddı beş sene olacaktır. Yirmi liradan az borçlular ve bir senelik istihsalâtile borcunu ödeyebilecek olanlarin zimmetindeki alacaklar en fazla ilk mahsul devresine kadar tecil olunabile- cektir. Vadenin tayininde resülmalden zamanı pek ziyade (o yaklaş- tığındau maalesef icabet ede- miyeceğini ve İsmet paşaya bir mektup yazarak Türkiyenin en güzel kaplıca şehrinde, en kıymetli dostile beraber bir kaç hafta geçiremediğinden dolayı pek mü- teessif olduğunu ( bildireceğini ilâve eylemiştir. M. Venizelos, beyanatına de- vamla, mebus intihabatının neticesi Şeker, kahve Gümrüklerdeki mallar hakkındaki kararname Ankara, 27 — Gümrüklerde bulunan on milyon kilo kadar şeker, kahve ve çayın kontenjan harici çıkarılması hakkındaki ka- rarname bu gün intişar ediyor. Kararname şudur: Kararname şudur: © — 6 temmuz 932 tarihine kadar ( 6 temmuz dahil ) Türkiye gümrüklerine (o gelmiş bulunan şeker, kahve ve çay ile (30 mayıs dahil yapılmış ve mahallin en büyük mülkiye memuruna ve ya izam edeceği bir mümessilin de iştira- kile Istanbul ve Izmirde ticaret ve sanayi odaları idare heyetleri, bunlardan başka mahallerde oda meclislerile mesuliyetleri altında olarak muvazaadan âri ve hakiki ve ogerçek oldukları tastik edilecek mukavelelere müsteniden gelecek şeker, kahve ve çay 2054 numaralı kanunun 2inci maddesi mucibince mukabilinde muadil kıymette memleket malı ibracı mecburiyetine tabi tutul- maksızin kontenjan harici ithal olunur. Kararname çıktı Ankara, 27 (Telefon) — Şeker, kahve ve çay hakkındaki karar- name bu sabahki resmi gazetede intişar etti. Derhal muameleye başlanması için gümrük ve inhi- Istanbul gümrü- günü telefonla ve diğer alâkadar gümrükleri. telgrafla ( haberdar etmiştir. Yeni nüfus umumi müdürü Ankara 26 — Yozgat valisi Ali Galip bey nüfus umumi müdürlü- güne ve nüfus umumi müdürü Akif bey Gazi Antep valiliğine tayin edilmişlerdir. a 27 Temmuz 1932 vasati olarak bir taksitle isabet edecek miktarın on liradan aşağı olmaması da gözetilecektir. Uzun vadeye raptedilecek ala- caklardan senede yüzde 9 faiz ve yüzde bir komisyon alınacak- tir. Banka merkez idaresi yakında bu kararı şube ve sandıklara tetliğ edecek ve muameleye başlanacaktır. Şube ve sandıklar bu nevi muamelâtı önümüzdeki teşrinisani ayına kadar ikmal etmiş bulunacaklardır. M. Venizelos gelemiyor Yunan başvekili, mebus intihabı münasebetile Atinadan ayrılamıyacak nasıl tecelli ederse etsin şekli hükü- metin asla tehlikeye düşmiyeceğini, hattâ kraliyetçiler kazansalar bile cumbhuriyetçilerin şekli hükümete dokunulmasına asla (müsaade etmiyeceklerini ve cumhuriyetçi Pangalos, intihabatta kraliyetçiler ile teşriki mesai ederse, bunun açıktan açığa bir ihaneti vataniye teşkil edeceğini kaydeylemiştir. Almanyada Örfi idare kaldırıldı, yeni tedbirler Berlin 26 — Berlin ve Bran- denburg da ilân edilmiş olan örfi idare kaldırılmıştır. Şehirde sükün hüküm sürmektedir. Hükümet, örfi idarenin kaldırılmasına rağ- men şiddetli tedbirler almıştır. Berlin. 26 (A.A.) — Dün ak- şam, birçok karışıklıklar zuhur etmiştir. | Komünistler, Hitlerin bayrağını taşıyan bir pencereyi tahrip ederlerken zabıta müdahale ve ateş etmiştir. Birçok yaralılar sayılmıştır. Mü ithiş k bir kaza Bir yelkenli de devrildi, 69 kişi öldü Berlin, 26 ( Hususi ) — Yelkenli mektep gemisi fırtına esnasında devrilmiş ve batınıştır. Gemideki- lerden 30 kişi kurtarılmış 69 kişi boğulmuştur. Bu nasıl şaka? Arkadaşının damarları kesildi Yüksek kaldırımda bir fabrikada çalışmakta olan Rıza ve Bedros isimlerinde iki amele dün fabri- ! kada şakalaşırken Rıza bir teneke parçası alarak Bedrosun üzerine atmıştır. Teneke Bedrosun sağ bileğine isabet etmiş ve damarlarını kes- miştir. Bedros fazla kan zayi ettiğinden derhal bayılmış, ifadesi alınama- dan hastaneye kaldırılmıştır. Iptidai maddeler Yeni liste tasdike iktiran etti Ankara 26 — 1927 seresinde tanzim edilen beş senelik mevaddı iptidaiye muafiyet listesinin müd- deti bittiğinden yalnız 932 mali senesine mahsus yeni iste âli tasdike iktiran etmiştir. Liste şudur: “ Hezaran: ( Sepet, mobilye selloit ogalalin emsali plâstik mevat: ( tarak', şemsiye sap, baston, düğme ve toka fab- rikalarına ) Kokoz elyaf ve iplik ipi (yalnız süzme torbası ) 3 Jüt elyaf ve iplik ve ipi ( men- suçat ve çuval fabrikalarına) her nevi profil demir ve demir lavha (bilimum madeni eşya fabrikala- rına), Teneke: (yalnız konserve fabrikalarına), bakır oçubuk: (bakır tel ve kablo fabrikalarına) alominyom: (tahta ve çubuk, çinko, külçe, nikel) tahta ve külçe (madeni eşya fabrikalarına, sülfür dö karbon (yalnız pirina fabrikalarına), tasfiye fabrikalarına triklor (pirina fabrikalarına), hâmızı kibrit, hâmızı klorma, hâmızı nemel (şimdiye kadar ihtiyacı tesbit edilmiş olan fabrikalara), süt kos- tik; (büyük mensucat ve sabun fabrikalarına) klorit dö şo (boya- hanelere) dekistrin (yalnız pa- muk mensucat fabrikalarına), ham demir, demir çubuk, çinko çubuk, (bilimum madeni eşya fab- rikalarına) ekle gayrı salih hay- vani yağlar (Yalnız sabun fabrika- larına) anilin, Alizalin ve sair boyayalar: (mensucat, madeni eş- ya, boyahaneler, sabun fabrikala- rna) pamuk iplikleri 21 numara dan yukarı (tek telli), pamuk ipliklileri (çift telli beher teli yirmi numaradan yukarı), pamuk ipekleri (ikiden ziyade telli beher ili 21 numaradann yukarı), havlı, dokuma, mensucat, trikotaj ve çorap fabrikalarına. Boyalı, boyasız Kamgam iplik- leri yalnız mensucat fabrikalarına bete naktol ( boyahanelere, boya fabrikalarına ) Kavlen, Teltişhak : (ibtiyacı tesbit edilmiş fabrika- lara ) hasır şapkalık saz şeritler (yalnız şapka fabrikalarına ) Antrafik tozu: ( Şakuli tırınlı çimento fabrikalarına ). Adli teşkilât Ağır ceza mahkemeleri hakkındaki karar Ankara 26 — Mahkemeler teş- kilâtı o lâyihasının ağır ceza mahkemeleri faslına ilâve edilen bir maddeye göre bir ağır ceza mahkemesine oraptı halk için müşkul olacağı anlaşılan ve müstakil ağır ceza mahkemesi teşkiline de ( işi mütehammil olmayan (merkezlerdeki (ağır ceza işleri bir reisin riyaseti altında ilk mahkeme hâkimlerin- den ikisinin iltibakile teşekkül edecek heyetlere gördürülebilecek tir. Aucak son tahkikatın açılma- sına karar vermiş olan hâkim o işin muhakemesinde bulunmaya- caktır. Diğer taraftan işi çok olan yerlerde ağır ceza mahkemeleri taaddüt edebileceği gibi vilâyet merkezleri (ohariçinde bir kaza merkezinde de böyle bir mahkeme teşkil olunabilecektir. Bundan başka bu teşkilât lâyi- hasile ihdası derpiş olunan ilk hâkimlerin tabi olacağı tahkikat usulü hakkında da ceza mahke- meleri usulü kanununa müzeyyel bir kanun lâyihası hazırlanmıştır. Bu lâyibanın tanzimi lüzumu hâkimliklere cezada kendiliğinden tahkikat ve duruşma yapmak vazifesinin (o verilmiş olmasından neşet etmiştir. İstinaf mahkemeleri muhake! usulü hakkında da bir lâyi hazırlanmıştır. S5 çiçek ve