27 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Temmuz 1932 Akşam Sahife 5 — Ihtikâr var mı? Kösele ve benzin fiatleri Ticaret müdürlüğü tetkikata devam ediyor Ticaret müdüriyeti, kösele, pet- rol ve benzin fiatleri hakkındaki tetkikatına devam etmektedir. Aldığımız malümata göre, dün ticaret müdüriyeti, kösele fiatin- den şikâyet eden ayakkabıcılardan vesaik istemiştir. Ayakkabıcılar, deri fabrikalarından okkası 190 - 200 kuruşa mal aldıklarına dair, ticaret müdüriyetine vesaik vere- ceklerdir. Bu vesikalar bugün akşama kadar ticaret müdüriye- tine tevdi edilecektir. Eğer ayakkabıcıların iddia etti- ği gibi, deri fabrikalarının hiç pir sebep olmadan fiatları arttır- dığı tahakkuk ederse, bunlar hak- kında ihtikâr kanunu mucibince takibat yapılacaktır. Ticaret müdüriyeti, beynelmi- lel ham deri fiatlerinin yükselip yükselmediğini de Ticaret odasın- dan sormuştur. Oda avrupa piya- salarından aldığı malümatı, bugün akşam üzeri Ticaret müdüriyetine bildirecektir. Ticaret müdüriyeti (o diğer taraftanda petrol ve benzin fiatleri hakkında tahkikat yapmaktadır. Bu hususta ticaret odası tarafın- bir rapor (o hazırlanmış ticaret müdüriyetine verilmiştir. Ticaret müdüriyeti bu raporu tetkik etmektedir. Takas usulü Almanya bu usule taraftar değil Avrupaya gitmiş olan Atıf ve Cemal beylerden mürekkep takas heyeti Berlinde bulunduğu sırada Almanya ile bir takas mukavelesi yapmak istemiş, fakat Almanya buna muvafakat etmemişti. Almanya iki hükümet arasında- ki ticaretin : eskisi gibi serbest olmasını istemiş, bunun üzerine almanlar tarafından Türk - Alman iktisadi münasebatını inkişaf et- tirmek üzere bir anonim şirket yapılmıştır. Bu şirket iki memle- ket arasındaki ticareri hususi takas şeklinde ve bir müvazene tesis edecek tarzda idare ede- cektir. Pancar mahsulü Bu sene Trakyada mahsul çok iyi Trakyada pancar mahsulü iyidir. Gelen haberlere göre, son gün- lerde yağan yağmurlar, pancar zuramın yüzünü güldürmüştür. Uşşak havalisinde pancar mah- sulü için yağmurlara ibtiyaç olduğu söylenmektedir. Alpullu şeker fabrikası, iki günden beri şeker istihsaline başlamıştır. Fab- rika bu sene daha ziyade kesme şeker imal edecektir. Alpullu Oşeker şirketi, bu fabrikaya 6000 sandık sipariş vermiştir. Belediyenin satın alacağı maddeler Şube (müdürleri, kontenjana dahil olan ve resmi müesseseler tarafından (Oomübayaa (edilecek maddelerin kambiyo ve döviz noktai nazarından hususi ahkâma tabi olup olmayacaklarını belediye riyasetinden sormuşladır. Kontenjan listesine dahil me- vadın omemleketimize (ithaline müsaade edildiğinden bu madde- lerin mübayaası için ayrıca döviz adi biyo müsaadesine ihtiyaç . ilirilmistir. 3 ÜNÜN ——-— Borsada vaziyet Ünifiye dün mühim surette yükseldi Kambiyo borsasında (o ünifiye üzerine (o hararetli (o muameleler devam etmektedir. Geçen hafta ünifiye fiati 35 kuruştu. Dün Paristen gelen telgraflar üzerine 54 buçuk kuruşa kadar çıkmıştır. Borsaya koponlar meselesine dair müsait haberler gelmektedir. Anadolu demiryolları kâğıtla- rmada rağbet (edilmektedir. Berlinden gelen telgraflarda bu kâğıtlar üzerinde Berlin borsasında muamelelerin hararetli (o olduğu bildirilmektedir. Borsadaki diger eshamın vazi- yeti şudur: Kota harici mısır kredi fonsi- yesinde hafif bir tereffü vardır. 1886 tertibi 162 lira, 1903 terti- bi 87,50 liradır. İş bankası 9,20 lirada sabittir. Arslan çimento 10,40 lirada mev- kiini muhafaza etmektedir. Yük- seliş temayülü durmuştur. Tramvay 44,50 lira, bomonti 22, Terkos 28 liradır. Bunlar ü- zerinde ehemmiyetli muameleler olmamıştır. © Greta Garbo Maruf yıldız nihayet İsveçe dönüyor Greta Garbo Newyork, 26 — Maruf sinema yıldızı Greta Garbo 30 Temmuz- da vatanı olan İsviç'e gitmek üzere buradan vapura binecektir. Zannedildiğine (Oogöre artist sinema âleminden çekilmek niye- tindedir. Hooverin serveti Amerika reisicumhuru servetinin dörtte üçünü kaybetmiş New-York 25(A.A)— Reisicum- hur M. Hooverin 4,000,000 dolara baliğ bulunan şahsi servetinin şimdi 700,000 doları tecavüz etmemekte olduğu bildirilmektedir. Müşarünileyhin servetinin mü- him bir kısmının gazeteciliğe ait işlere yatırılmış olduğu ve bu iş- lerin pek yolunda gitmemiş ok duğu tasrih olunmaktadır. Büyük hava seferleri Ottawa 26 (A.A.) — Bir telsize nazaran Alman Okyanos tayyare- cisi von Granau, dün Izlandadan Groenlandın o cenubi garbisinde kâin İvigtute vasıl olmuş ve saat 14,25 de şimali Amerikaya hare- ket etmiştir. HABERLERİ Dünya buhranı Harp borçlarına mukabil refah Amerika ayanından Bo- rah ne düşünüyor Vaşington, 26 — Harp borç- larının üzerinden sünger geçirilme- si hakkında ayandan M. Borah tarafından ileri sürülen fikir bazı taraflardan itiraza (uğramıştır. Maamafih halkın refaha nail ol- mak için harp borçlarından vaz geçeceği muhakkaktır. M. Borah harp borçlarile tami- rat ve tahdidi teslihat meseleleri halledilmezden, gümrük tarifeleri ortadan kaldırılmazdan evvel bir şey yapılamıyacağını, bundan sonra bir konferansın toplanması lâzım geldiğini söylüyor. B. Borah kon- feransa Rusyanın de iştirak etme- sini istiyor. Bir altın damarı keşfedildi Wellington, 26 (A.A.) — Altın arayıcılarının yeni Zelandın cenup adasının dahilinde Shotover nehri mıntakasında son derece zenğin ve takriben 5.000 ons yani 30.000 ingiliz lirası kıymetinde bir altın damari keşfetmiş oldukları söy- lenmektedir. Keşif meclisi; bundan 7 sene evvel obir sendikanın (25,000 ingiliz lirası kıymetinde altın çıkarmış olduğu mahalle bir kaç yüz metre mesafede kâindir. Irlanda parası Hükümet ingiliz lirasından ayrı para çıkaracak Londra, 25 (A. A.) — Deyli Herald, Serbest Irlanda hüküme- tinin bir hükümet bankası ihdas ve Irlanda parasını ingiliz lira- sından tefrik etmeği istihdaf eden bir teklifi tetkik etmek üzere bulunduğunu yazmaktadır. Irlandanın tedavül mevkiinde bulunan banknotlarının karşılığı Ingiltere bankasına mevdu olan eshamdır. Bu ihtiyat eshamın Irlandaya nakli teklif olunmaktadır. Bunlar orada müstakil milli para- nın teminatı olacaktır. Bir hadise Paristeki Macaristan sefa- reti önünde nümayişler Paris, 26 (A. A.) — Zabıta, Macaristan sefareti önünde yapı- lan nümayişten mütevellit hadise hakkında bir tahkikat açmıştır. Nümayiş yapıldığı sırada sefa- retbane binasına 50 kadar 'şahis girmek teşebbüsünde < bulunmuş- lardı. o Nümayişçilerden ( yalnız Nemeth isminde olan Budapeşteli bir şahıs tevkif edilmiştir. Merkum Fransadan tart ve teb'it edile- ceektir. Brezilya ve Arjantinin tavassutu Buenos Aires, 26 (A.A.) — Brezilya ve Arjantin hükümetleri Bolivya ile paraguay arasında mevcut ibtilâfı halletmek maksa- dile muslihane bir sureti tesviye bulmağa çalışmaktadırlar. Yerli glikoz Feriköyünde umurca fabrikası şimdiye kadar rakı ve saire müs- kirat imal ediyordu. Fabrikada badema glikoz denilen üzüm şe- keri imal ve istihsal etmek üzere tadilât yapılması için fabrika sa- hipleri teşebbüste bulunmuşlardır. Glikoz şimdiye kadar memleketis mizde İstihsal edilmeyordu, — — AKŞAM'ın tefrikası: No: 183 ( Vilâyet nizamnameleri kati bir surette gayrı siyasidir, bunlar umuru sıhhiyeye, umuru maarife, umuru adliyeye, devairi belediye ve ticaret odaları tensikatına, umran ve tezyini beldeye. İlh. benzer gayrı siyasi hususi madde- lere münhasır kalacaktır. ) Bu madde şimdiye kadar devam edip giden ihtilâfatı teskine medar olabilecek sarahatı haizdi. Esasen bu tarihten meşrutiyetin ilânına kadar Ahmet Rıza bey partisi ile prens Sabahaddin bey partisi arasında ( program ) mese- lesi yüzünden hiç bir ibtilâf ve münakaşaya tesadüf edilemez. Her iki taraf ta var kuvvetini dahilde teşkilâta, ve bir (kıyam) ibzarına hasretmiştir. Meşrutiyetin ilânını müteakip ise Pariste her iki tarafta anlaşmış, hürriyete kavuşan vatanda artık el birliğile çalışmak husu- sunda mutabık kalmışlardı. Netekim Istanbul gazeteleri bir gün şu ilânı neşrediyorlardı: Osmanlı Ittihat ve terakki cemi- yeti Istanbul merkezinden: “Şimdiye kadar Pariste (teşebbüsü şahsi - ademi merkeziyet - meşru- tiyet ) namı altında sarfı mesai eden cemiyetle Osmanlı ittihat ve terakki cemiyeti arasında itilâf ve ittihadı tam hasıl olduğundan fi- mabat her iki cemiyetin (Osmanlı ittihat ve terakki ) namı ve pro- gramı altında çalışacakları ilân olunur. ,, Vakıa nam ve program mese- lesinde bir hata vardı. Çünkü bu anlaşma her iki tarafın isimlerini ve programlarını muhafaza ederek fakat müşterek tehlike karşısında birleşmeleri şeklinde idi. Netekim çok 'geçmeden tekrar ve bu defa daha şiddetli bir ihtilâf baş göstermiştir ki, bunu tetkik bahsımız haricindedir. Intikamcılar nasıl dağıldılar? Sultan Hamidi üzen, hayli sinir- lendiren jön türk partilerinden biri de Cenevredeki (intikamcı Osmalılar) cemiyeti idi. Bu cemi- yetin ötede beride şubeleri yoktu, vasi teşkilâtı, uzun boylu muha- beratı filân yoktu. Amma başlı başına bir mevcudiyet gösteri- yordu. Hele bu sırada vasıtai neşri efkârlari (intikam)ın muhar- riri Ali Fabri beyin Sultan Ha- midin Paris sefareti vasıtasile vaki olan tazyikatı neticesinde Cenevreden hudut barici edilmek istenmesi ve bunun üzerine Ali Fahri beyin kendiliğinden Fran- saya geçişi üzerine bugün İsviçre matbuatının Sultan Hamit aley- hine kopardığı müthiş kıyamet, Abdülhamit nazarında bu partinin kıymetini artırmıştı. Bu partiye mensup olanlar ara- sında Abdurrahman Burhan, (1| Baban zade Hikmet, (2) Mahir Sait, (3) doktor Hamit, (4) Tunalı Hilmi ve Ali Fahri beyler vardı. (1) Esbak adalar kaymakamı, elyevm mütekait, Istanbuldadır. (2) Elyevm Istanbulda, — ticaretle müşteğildir. (3) Esbak Ankara mebusu, elyevm Ankarada mukimdir. (41. Istanbulda, Erenköyünde mu Ankara ; Hacı Bayram caddesi ma YAZ TARİFELERİ 1 hazirandan 15 ağustosa kadar BERLİTZ i MEKTEBİNDE YENi AÇILAN KURSLAR Türkçe, fransızca, ingilizce, almanca, italyanca, ispanyolca V.S. Kayıt muamelesi başlamıştır. — 27 Temmuz 1932 ZINDAN HATIRALARI Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Muharriri : * (Intikam) dan başka karikatür- leri ile Abdülhamidi haylı kızdıran (Tokmak) ismindeki mizah gaze- tesini de imtikamcılar çıkarırlardı. Intikamcılar ellerine geçen üç kuruşu birbirlerininkine ekleyerek, gazetelerini kendileri yazıp, ken- dileri. dizip, kendileri basarak çalışırlardı. Vakıa Tunalı Hilmi beyin çok büyük nakti yardımları olurdu. Fakat bazan oda sıkışır böylece umumi bir sıkıntı içinde bile gene çalışırlardı. Canla başla, her mahrumiyete katlanarak çalı- şan bu jön türklerin ruhlarını anlaya bilmek için o zaman tut- muş oldukları not defterinden bir kaç satırı şuraya alıyorum: (Revu Moris) gazetesinin müdürü M. Moris (La Suisse) muharririne bir kaç gün sonra bir vizite ver- mişti. Bittabi hüsnü kabul göster- dik resmimi de aldı, gazetesine koydu. Fotoğrafçı da iki fotoğraf hediye ederek bir mektup yazmış. Resmimi (osatmasına (müsaade istiyordu. Bir mektup ile istediği müsaadeyi verdim ve bana üç fotoğraf daha yollayarak fiatini de bildirmesini rica ettim. Verdiği cevapta fotoğrafların beşer franga olduğunu bildiriyor. Dehşet, onbeş frangın kapısı.. Üzerinden bir ay kadar zaman geçtiği halde fotoğ- rafcının bu mektubuna hâlâ bir cevap veremedim, çünkü; Cevabı, onbeş frankla beraber vermek lâzım. Onun da şimdi yolu yok... Bir başka sahifede de şu satır“ lar var: Ev sahibi kadınlar sene başı hediyesi için biribirlerine aldıkları eşyayı bana gösteriyorlardı. Hep bayram sevincile münbesit idiler.. Ah bayram... Yuvada bayram... Şimdi bütün sevdiklerimden ne kadar uzakta olduğumu ne kadar acı hissediyorum. Ve bu hicran kaç senedir | böyle (o devam edip gidiyor... Daha ne ka- dar sürecek ey kızıl Sultan? (Arkası var) « YUNUS» ve « SUPER YUNUS» Çimentoları müstehlikleri (Her daima ) Çuvallar üzerinde fabrika markasını müş'ir bulunan mühürlü ve süpersiman için: “Super - Yunus,, markasını zikreden kırmızı etiketi ve faturalar üzerinde « YUNUS >» veya « SUPER YUNUS >» meşruhatın talep ediniz. Anadolu çimertoları T.A.Ş: KARTAL (istanbul vilâyeti) Mevlidi Nebevi Temmuzun 29 uncu cuma günü mütekait Müşir Kâzım paşa haz- retlerinin haremi merhume Nebile hanımefendi ruhuna ithafen Teş- vikiye camiinde saat 2,5 da mev- lidi şerif kıraat olunacağı cihetle ihvanı kiramın lütfen teşrifleri rica olunur. A Tecrübe dersi meccanendir. İstanbul : 873 İstiklâl caddesi