27 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

27 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Yi bir evin kirası 4 ile 8 lira arasında.. Kastamonuda bu sene bütün fiatler ucuzdur Kastamonu, 22 (Hususi) — Bu sene Kastamonuda, geçen sene- den daha fazla bir ucuzluk mevcuttur. Gerek zaruri havayiç ve gerekse diğer eşya, geçmiş senelere nazaran daha ucuz fiat- lerle temin edilmektedir. Maamafih son senelerin ortaya koyduğu umumi buhran da bu fiat tenezzülünde rol oynamak- tadır. Halk bir çok ihtiyaçlarının ne derece ucuza mal edebilmesi mümkünse onu yapmakta ve lüzumsuz yere beş para bile harcamamaktadır. Bilhassa ogeçen seneye gelinciye kadar lüzumsuz yere ve hesapsız olarak para harcıyanlar bile bu gün vaziyetlerini hesaplı bir şekle sokmağa muvaffak ol- muşlardır. Düne kadar kasaba, aldığı etin okkasını bile sorma- dan para veren bir çok kimseler, bugün kasapta satılan etin okka- sına elli kuruş vermekten ise, bir kaç arkadaş birleşerek 2 lira- ya, iki buçuk liraya iyi bir ko- yun alarak taksim etmeği ve bu suretle etin okkasını 25-30 kuru- şa mal etmeği tercih ve dâima da bu şekilde hareket etmekte- dirler. Diye bilirim ki, bugün Kasta- monuda bu ve buna mümasil iş- lerde adeta bir istihlâk koopera- tiilerinin nüveleri atılmağa başla- mıştır. Bu işlerde kârlı vaziyetin devamı, hemen bütün şehir hal- kını bu harekete sevkte geçik- miyecektir. Şimdi Kastamonuda tereyağının okkası 80 kuruştan fazlaya satıl- mamaktadır. Yumurtanın tazesi 50 - 60 para, iki okkalık bir bak- raç yoğurt 12,5 kuruş, pirinç kapanından alınırsa altı okkası 135-140, koyun eti 40-50, sığır eti 35 - 30, bir merkep yükü Gökçe ağaç odunu 25, bir sepet kömür 20-25 kuruşa satılmak- tadır. Bir çok emtia toptan alınıp ta arada taksim edildiği | takdirde fiat daha düşmektedir. Şeker, gaz, sabun, zeytin yağı, kahve gibi diğer havayiç, mahalli mah- sulata nazaran daha fazlaya satıl- maktadır. Meselâ elli beş kuruşa satılması icabeden şeker 57,5 - 60, 40 kuruşa satılması mümkün olan sabun, 55 - 60, kuruşa satılmak- tadır. Bir çok kimseler de bu gibi ihtiyaçlarını (Oİneboludan (daha ucuzca almak suretile tedarik etmektedirler. Kastamonuda ev kiraları da ucuzdur. 3, 4 odalı içinde suyu ve sairesi bulunan bir evin kirası, evin bulunduğu mevkiin ehem- miyetine göre 4 liradan başlıyarak 7, 8 liraya kadar çıkmaktadır. Sebzeler de ucuzdur. Yalnız turfanda sebze ve meyvalar kısmen Istanbuldan ve kısmen Zafranbolu ve diğer yerlerden geldiği için bahalıya satılmaktadır. Diğ b ve meyvalardan burada yetişmiş olanların fiatleri de diğer gida maddeleri derecesinde ucuzdur. * 27 Temmuz 1932 Nasreddin hocanın memleketi Akşehir yeşillik içinde çok şirin ve müterakki bir kasabadır Akşehir 22 (Hususi) — Nas- reddin hoca tür- besi, bize Kon- yanın en müte- rakki ve zengin bir kazası olan Akşehir | ismini yabancı (o bırak- maz, Şehir bir dağ eteğinde yeşillikle muhattır. Akşe- hir omedeniyeti kolay hazmeden vilâyetler dere- cesinde şirin ve lâtif bir kazadır. Halkı munis, sa- lih ve nezihtir. Burada her ka- zanın nail ola- madığı kuvvetli bir elektrik tesi- satı ve tenviratı vardır. Fabrika- nın 700 abonesi olmasına rağmen elektrik kilova- tının da 30 ku- ruşa pahalı oldu- ğunu söylemeden geçemiyeceğim. Kazada sekiz yüz çocuğun devam ettiği dört ilk mekteple bir de orta mektep vardır. Bun- dan anlıyoruz ki kazada maarif Akşehrin umumi manzarası, aşağıda Nasreddin hocanın türbesi, kenarda belediye reisi Halil bey hayatı da kuvvetlidir, Kaza dahilinde 2400 ev, 700 dükkân, 8 han, maa otel, maa hamam, İ eczane, 3 doktur, 3 un » o fabrikası mev ” cuttur. Akşehirde mah- sulât, geçen se- neden yüzde elli noksan olmakla beraber civar kazalara nazaran çok iyidir. Bik hassa meyvacılık yüzünden Akşe- hire külliyetli para gelmektedir. 120 bin liraya . ihalesi ( yapılan suyun bu sene içinde kasabaya geleceği ümit edilmektedir. Bu suretle kazanın en mühim dert- lerinden olan su ihtiyacı da temin edilmiş olacak. Çalışkan | be- lediye reisi ve zengin ( bütçesi kaza için şayanı iftihardır. Bele- diyenin 932 büt- çesi 46,838 lira- dır. Akşehirin Bo- monti gazozunun fevkinde nefis bir gazozu var dersem tuhafınıza gitmesin. M. Doğan Istanbul - Bursa Iki şehir arasında telefonla konuşuluyor Bursa 25 (Hususi) — Yeni kanunla şehrimizdeki telefon üc- retinin pek ziyade arttığını, buna mukabil telefonla konuşan müşte- rilerin azaldığını evvelce bildir- miştim. Geçen zaman zarfında edinilen kanaatle, yeni şeklin varidatı ar- ttıracak yerde bilâkis azaltacağı anlaşılmıştır. Bu maksatla bir lâ- yiha hazırlandığı bildirilmektedir. Bursa - Istanbul! telefon muha- veresi temin edilmiştir. Üç daki- kalık bir muhavere 75 kuruşa yapılıyor. Manisa Sakarya klübü Manisa, 26 (Hususi) — Sakarya spor klübü evvelki akşam senelik heyeti umumiye içtimaını akdet- miştir. İçtimada klübün mali, idari raporları ve mürakip (o raporile Ankarada Türkiye idman cemi- yetleri umumi kongresine klüp murahhası olarak iştirak eden Ekrem beyin raporu okunmuş ve klübün bir senelik işleri etrafında görüşülerek heyeti idare intihabı yapılmıştır. Çirkin bir mesele Bandırma 24 (Hususi) — Tevfik isminde biri kızına taarruz cür- mile tevkif edilerek muhakemesi görülmek üzere buraya gönderil- miştir. Baba, ortada bir iftira olduğunu iddia ediyor. Ana kız aksini (o söylüyorlar. o Muhakeme neticesinde bu işin tenevvür ede- ceği şüphesizdir. Katil anne Evlenmek istiyen kızını bıçakla öldürdü Tarsus 22 — Tarsusta hergele- cinin karısı Anış, kızı Fatmayı keşküllü zade Ahmet efendinin evinde bıçakla öldürmüştür. Fatma Bahri isminde birisile evlenmek istiyor, annesi kızından başka türlü istifade etmek iste- diğinden kızın evlenmeyip kendi yanında kalmasını arzu ediyor. Kız evlenmekte ısrar ile geçen çarşamba günü Bahri ile beraber Ahmet efendiye gidiyorlar ve nikâh için lâzım gelen muamelenin yapılmasını ve annesinden kurta- rılmasın rica ediyorlar. Buraya geldiklerini haber alan Anış da geliyor ve kızıyle bera- ber Bahriyi görür görmez kızın üzerine hücum ediyor ve yanında bulunan . bıçağı . sol memesine saplıyor zavallı kız düşüyor ve ölüyor. Kavun, Karpuz Manisa köylülerinin bir müracaatı Manisa 26 (Hususi) — köylüle- rimiz vilâyete müracaatla bu sene çok mebzul ve fakat ucuz olan kavun ve karpuzlarını İzmir ve sair yerlere daha ucuz bir fiatle sevkedebilmeleri için (Kasaba kumpanyalarından bir miktar ten- zilât icrası talep ve ricasında bulundular. Yolculara ve tüccarlara daima kolaylık göstermeyi bir şiar edi- nen şirketin bu muhik talebi kabul edeceğine ümit varız. Heykel kimin? Belkısın yazlık sarayını bulmak kabil olacak mı? Bandırma, 24 ( Hususi ) Geçenlerde Belkıs harabelerinde bir heykel bulunduğunu bildir- miştim. Heykelin Yunan ilâhe- lerinden Bakküse ait (olduğu zannediliyor. Müze memuru hey- kelin ne suretle nakledileceğini tetkik (etmektedir. £ Hakikaten heykel Bakküsün ise Sizik şehrine ait mühim eserler ele geçmiş demektir. Burada bir rivayete göre hazreti Süleyman Belkıs ile evlendiği zaman Belkıs, dünyanın en güzel manzaralı yerinde bir saray iste- miş. Kuşların, cinlerin, perilerin hükümdarı olan Süleyman bütün kuşlara emir vermiş ve bunlar böyle güzel bir yeri bulmuşlar hazreti Süleyman da oraya Belkıs için yazlık bir saray yaptırmış. Diğer bir rivayete nazaren Se- ba Melikesi Belkıs kendi ihtişam ve kudretini çok zengin olan Si- zik hükümdarı ile ölçmek ve ona kendisini takdir ettirmek için muazzam bir sarayı şimdiki Siz- bek şehrinin yanına yaptırmıştır. Onun için buraya da Belkıs den- miştir. Urfa suları tahlil ettiriliyor Urfa, 24 ( Hususi) — Urfada çıkan müteaddit içilecek sulardan birer ikişer şişe berayi tahlil sıh- hiye ovekâletine gönderilmiştir. Bu suları mezunen Bursaya giden Belediye doktoru Kâmil bey be- raberinde götürmüştür. Samsun umumi meclisi fevkalâde olarak toplandı Bütçede yeni bazı değişiklikler r yapıldı Samsun, 19 (Hususi) — Beş ay evvelki âdi içtimamda 1932 büt- çesini yaparak dağılan vilâyet umumi meclisi geçen hafta yeni vali Mustafa Arif bey tarafından fevkalâde içtimaa davet edildi. Evvelki içtimada üç senelik tahsilâtın vasati haddine göre bir bütçe yapılmıştı. Bu esasla yapıl- mış bir bütçenin tatbik sahasında doğuracatı müşkülleri nazarı dik- kata alan yeni vali, esbabı mucibe serdile vekâletten bütçenin tastik edilmesini talep etmiş, bir taraf- tan da tahsil imkânını, tediye kabiliyetile uygunlaştırarak esas- ların tetkikine başlamıştır. Bu esas üzerinde fevkalâde içtimamı yapan umumi meclis, her şeyden evvel Samsun idarei hususiyesini oOborçlu ( vaziyetten kurtarmağa karar vermiş, resmi müessesat hariç olduğu halde sırf şahıslara olan 115 bin lira borcun tediyesi imkânını düşün- müştür. Yeni bütçe 1931 senesi tahsilâ- tını esas ittihaz ettiği cihetle bu borcun sene içinde ödenmesi mümkündür.. Yeni bütçenin yekünu 509 bin liradır. Bunun 178003 lirası ma- arife, 62324 lirası sıhhat ve içti- mai muavenete, 9651 lirası zira- at ve baytariye; 137,421 lirası na- fıaya, 65 bin küsur lirası fevkalâ- deye ve 115 bin lirası hususi borçlara tahsis edilmiştir. Bu suretle tevzin edilen bütçe- nin masraf kısımlarında bir hayli tasarruflar (yapılmıştır. Ezcümle maariften bir müfettiş, on beş muallim üç kâtip, Ziraat ve bay- tariden üç ziraat memuru, sıhhat ve içtimai muavenetten'-6 hasta bakıci, ; hususi muhasebeden 3 memur açığa çıkarılmıştır. Baş muallimlerin makam tah- sisatları esgari hadde indirilmiş ve kendilerine sınıf verilmek suretile mekteplerinden (obirer (o muallim açıkta bırakılmıştır. Alâkadarlar bu şekilde mektep idaresinde müşkilât çekileceğini söylemek- tedir. Yeni Valinin meclisteki kuv- vetli beyanatına göre bütçeye borç karşılığı olarak konan: 115 bin lira gelecek sene bütçesinde bir çok köylerde mektep açılma- sını temin edecektir. Zübeyir oğlu Fuat Ayvalık zeytinciler birliği teşekkül etti Ayvalık 24 — Ayvalık zeytin- ciler birliği teessüs etmiştir. Hey- eti idaresine fabrikatör Zeki, er- kânı harp kaymakamlığından müs- tafa Faik, tüccardan Yenişehirli AN Haydar, sabık belediye reisi Mu- hip, Ayvalık iş bankası müdürü Şemseddin, Ziraat bankası mü- dürü Kemal, Iş bankası veznedarı Basri beyler intihap olunmuşlardır. Teşekkülün riyasetine Muhip, kâtibi umumiliğine Zeki beyler seçilmişlerdir. Mardinde bir maç Urfa 24 ( Hususi ) — Bürada spor faaliyeti çok ilerlemiştir. Urfa spor klübü birinci futbol takımı 30 ağustos zafer bayramı günü Mardin takımile bir maç yapmak üzere mardine gi ç >