19 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

19 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

e. SON POSTA OTOMATIK MEYHANE Kadehi Doldurmak İçin Düğmiye Bir İdare Bahsi 'Geçen Bilmece - mizi Doğru Halledenler Bas- Kooperatif İdaresi “e ÖÜ ee mak Kaâfi... Garsona Hiç Hacet Yok. AŞ TP zN Umumi Heyet Madde 23 — Umuml heyet her sene nibayet mart ayında idare meclisinin davetile âdiyen; icabında idare meclisinin kararı veya — murakiplerin — müttefikan talepleri üzerine fevkalâde olarak içlima eder. Madde 24 — Ortakların en az onda birinin esbabı mucibeli tah- riri talepleri üzerine idare mec- lisinin, umumi heyeti fevkalâde içtimaa davet etmesi mecburidir. Madde 25 — Umumi heyet, idare meclisinin tayin ve en az on beş gün evvel ilân edeceği içtima günü toplanacak azaların mutlak ekseriyeti ile kararlarını verir. Umumi heyete idare mec- lisi reisi riyaset eder. Vazife Ve Salâhiyetler Madde 26 — Umum! heyetin vazife ve salâhiyetleri: İdare meclis ve murakıp raporlarının dinlenmesi, bilânço hesaplarının tetkik veya tadilen kabul veya reddi; idare meclisinin ve mura- kıpların intihabı; murakıplara ve- rilecek Ücretin tayi: irket mu- kavelenamesinin tadili ile müdde- tinin temdidi veya şirketin tasfiye- si ve idare meclisinin salâhiyeti ha- ricinde bulunan hususlar hak- kında karar vermekten ibarettir. Madde 27 — Umumt! heyetin müzakere — ruznamesini — idare meclisi tespit eder. Hissedarlar da içtima tarihinden on gün evvel en az yirmi hissedarın imzasını havi idare meclisine verecekleri bir takrir ile istedikleri maddelerin | ruznameye koydurabilirler. Umu- mi heyetin içtimaa davetine dair olacak ilân, müzakere ruznamesini de ihtiva edecektir. Madde 28 — Umumi heyetin vereceği kararlar umum ortaklar hakkında muteberdir. Madde 29 — Müddetin temdi- dine veya sermayenin nısfı yi olması — dolayısile za- ortaklığın feshine ve bu mukave- lename mevaddının tadiline dalr şirkette mukayyet hissedarların nısfi müzakerata iştirak — '—ek Şartile ancak mevcudun üçte ikisinin ekseriyetile karar verile- bilir. İlk içtimada bu miktar ekseriyet olmazsa ikinci içtimada ortakların dörtte birinin hazır bulunması ekseriyet için kâfi görülür. Madde 30 — Her ortağın hissesi mekadar — olursa — olsun umuml heyette yalnız bir reyi vardır. Bu reyini bir hissedara vekâlet vermek suretile de istimal ede- bilir, ldare Meclisi Madde 31 — Şirketin bütün işleri idare meclisi tarafından tedvir olunur. İdare meclisi bis- sedarlar arasından umumi heyet- çe gizli reyle ve iki sene müddetle seçilecek (beş) azadan mürekkeptir. İlk idare meclisini şirketi tesis eden şürekâ intihap eder. Müd- deti biten âzanın tekrar intihabı caizdir. Madde 32 — Şirketin işlediği ler meclisi idareye âza olamazlar. (Arkası var) Ahmet Ekrem veya her- | hangi bir sebeple vaktinden evvel | meyhaneciğindeyiz. Bu meyhane- | da hiç şaşırmıyor. İhtiyar Meykeş Şöyle Seslendi: “Babafendi Bu Sofra Alinin Sofrası Degıl.. Otomatik Cayır Cayır Yazıyor.,, Baeyoğlu caddesinde akşam gezintisi Arkadaşlar, aralarında sık sık | Ka — Hadiyin çocuklar.. Bu ak- şam “Otomatik,, e gidelim!.. — Bizim Otomatik nasıl? Otomatikten — çıktım, geliyo- rum, bizimkilere rastladım.. — Geç vakte kadar Otoma- | tikte idik... Geçen gün sordum: — Bu Otomatik te nedir ku- zum.. Otomatik tabanca mı? Güldüler: — Ay senin haberin yok mu? — Nerden haberim olsun? Bir otomaliktir. gidiyor amma... — Öyle ise, gel bu akşam seni de götürelim... — Nereye? — ( Otomatik ) e.. — Otomatiğin ne olduğunu hâlâ söylemediniz... — Söylemiye Gelince görlürsün. Merakım büşbütün arttı. He- men O akşam için, — sözleştik. Beyoğlunda — daracık bir — yol, bizi “ Otomatik ,, — çıkardı. On kişinin — güçlükle sığışabileceği bir koltuk meyhanesinde, yahut lüzum — yok.., nin ötekilerinden farkı şu: Rakıyı garsondan istemiyorsunuz. Kadehi alıp musluğun başına - geçiyor- sunuz. — Kendi - elinizle rup — yuvarlıyorsunuz. hyacağınız Sizin an- adamcağızın — biri otomatik — bir makine — icat etmiş. — Bu — makineede sıra sıra — musluklar var. — Küçük bir kolu oynatınca, musluğun ağzından damla damla rakı dö- külüyor ve muayyen miktarı bu- lunca, çeşme akmaz oluyor, artık.. Bu otomatik makinc, hesabı Her kadeh doluşunda, musluğun yanıbaşında bir rakam peyda oluyor : —1,2, 3, 4.. “Garson hesabı yanlış tuttu, biri iki yazdı,, endişesi yok... Üzümü bağında /salkımile ko- | parmanın, çileği tarlasında kendi elile toplamanın, kirezi ağacın- dan devşirip yemenin ayrı bir zevkı vardır. Otomatik meyhanede de rakıyı, bizzat doldurup içmek keyifli bir şey doğrusu... Hem keyifli, hem de orjinal... Yanyana birer musluğu mu- vakkat bir müddet için kiraladık. Kiraladık diyorum. Çünkü, mey- haneden çıkıncıya kadar musluk bizim emrimizde.. Başkası yanaşıp rakı dolduür- doldu- | Otomatik meyhanenin bir köşııı mak istese Otomatik, itizar ediyor: — Meşgulüm efendim! Halbuki bize, güler yüzle: — Buyurunuz efendim... diyor. Buyurmasına buyuruyoruz am- ma, rakamlar da gittikçe yük- seliyor, arkadaşlarımdan biri de- di ki: — Otomatik meyhane, taksi otomobillerine benziyor.. İkisi de heyecana düşürüyor insanı,.. — Tehlikesinden dolayı mı? — Yok canım.. Otomobile nezaketle | her binişimde gözüm taksidedir | benim.. Rakamlar ikişer ikişer artıp kuruş hanesi (70)i(80)i bulunca yüreğim hop hop eder.. Burada da öyle.. Garsonlu mey- hanelerde hesap puslası önüme |e Lâtif Bir Cevap! Meşpur — Fransız — muharriri Tristan Bernar'ın refikası geçen gün yeni bir hizmetçi almış; bu, köyünden henüz gelmiş, bittabi usul bilmiyen bir genç kızdır ve yeni hanımına sormuş: — Affedersiniz efendim, ye- mek hazır olduğunu hangi cümle ile haber vereyim? Yemek hazır- dır mı demek İâzim, yoksa sofra kurulmuştur mu ? Kadın şu cevabı vermiş: — Bence müsavi, nasıl ister- seniz Öyle söyleyiniz. “Yemek yanmışlır,, demeyiniz de üst tara- fının fazla ehemmiyeti - yoktur. gelinciye kadar pek telâş etmem. Halbuki Otomatikte içtiğim rakı, âdeta boğazımda düğüm- leniyor! — Aldırma.. canım.. bu böyle gider... Garsonun Otomatik meyha- nede tek bir vazifesi var: Meze getirmek... Hazır meze veren otomatikler peyda olsa, garson bu işten de kurtulacak.... Vakit ilerledikçe, muslukların başı birer birer doluyor. Nihayet iki makinenin on altı musluğu da tutuldu. Küçük balon kadehini, çeşmenin altından * bir türlü içel- mek istemiyen bir akşamcıya sordular : — Doldu bekliyorsun?. Başını kaldırdı: — Katrası haram kardeşim... Yere dökülürse günah değil mi? Otomatik meyhane sahibinin anlattığına göre buraya kimler gelmiyormuş — bilseniz.. İsimleri lâzım değil amma, memlekette az çok tanınmış, eli kalem tutan nekadar — muharrir, — şair, edip varsa akşamları birer kere oto- | matiğe uğrayorlarmış. Günün edebiyat dedikodula- rile otomatik meyhane sahibi, dehıedı alâkadar.. İkide bir kulak oluyorum. — Arkadaşlara işte. Daha ne ânca, filâncanın yazısına hiç cevap vermedi, ha... ilân Bey, yine Fişmekân Fişmekân Bey çatmış.. — Bakalım, Bey, buna ses çıkarmıyacak mı? Otomatik —meyhanede teklif tekellüf yok. Kadehini alan, mus- luğa sokuluyor. Saçı sakalına karışmış bek- taşi bozması bir ihtiyar, arkada- şına kendi musluğunda yer açar- ken: — Buyrun erenler.. iki demlenelim... Öteki bıyıklarını silerek ce- vap verdi: — Demlenelim — babafendi.. Amma, bu sofra Alinin sofrası değil.. Otomatik — cayır — cayır | hesap görüyor.. İhtiyar, — başını salladı : — Aldırma.. Bir gün nasıl olsa topumuzun bu dünyadan hesabını görecekler! Ve ilâve etti: 1 Gün bugün, sâat bu saat, dedi, bir kalenderane | but | kağı N dem bu dem... ** * Birer adet muhtıra dafteri alacaklar: Gafer zade Ali Osman Efendi oğlu Necati, Soma Fabrikatör Ahmot Cev- det Boy kızı Hesna, İstintak dalresinde anbul Birinci T Müşerref, Kocamuastafapaşa eciler numara 20 Saimo, Geredo C mi oğlu Colâl Arif, Pan, sokak numara 197 Ada Ki Örtamektebi — talebe Saadet, Vela Ortamekte a bâkl- Bilezikçi Istanbul niftan 719 Salih, Feriköy Duci sokak numara 863 Muzaffer, Malatya Yeniyol mektebi — beşinci — gınıf talebesinden Nozahat Hanim ve Beyler. Birer kart alacaklar : Eyüp Ortamektobi üçüncü| sınıftan 124 Muslafa, Sultanahmet Kapıağası Fenerli sokak numara 26 İsmail Hak- ki, Adana — Reşatbey muhallesinde numara 40 Ayşe, İstanbul Ununcu İkmektep talebesinden 891 Emin Akif, Adana Tarsua kapısında bakka Elendi oğlu Yusul Ziya, Sıva lik & Reisi kızı bi ikin Topçu « Miralay Reşat Bey en, Tokat Cümhuriyet mekte- sınıftan 165 Aygün, Mehmet Şükrü, Soma İstane İlkmektebi — talebesine den Edip Ali; Maraş T. M. Jat bessp memuru oğlu Rifat, lı..|mıh Mi ci moktep 81 inesi istasyon Ankara mektebi talebesinden 108 Semibha, şiktaş Şemsülmekâtip Ortamaktebi tas ilmaz, n Münevyer. Numan, Zongüle diye Mühendisi oğlu rem, Fatih Darüşg | sinden 85 Esat, oğlu yolu No. 115 Ayşe Cet a öy Kartaltepe Belediye No. 6 Noriman, Çarlu Şücaate dördüncü Bakırköy sını Bez tin mektebi Refin Halil, N, Ankara istasyon memuru Kemal Bey oğlu Muzaffer, Kırklareli — Kurtulüş moktebi talebetinden 112 Mesut, Be- yoğlu Musevi lisosi altıncı — sınıftan Nemika İbrahim, Tekirdağ Vali Arif Hikmetbey caddesindi Nihat, Kü tahya Yülyüsberger şirketinde Affan Rey vasıtasile Sıdıka, Gazi Osmanpar ebi ikinci sımıftan 4 Sulhi a Tisesi talebesinden 218 Adnan, Ankara Hacıbalil mahallesi Göztepo sokak Mo. 26 Ferit Güneri, Sıvas Tüz — İnhisarı Başmüdürü Rifat Bey oğlu Salâhattin, GCibali Üskübi- haydar caddesinde No. 190 İbrahim, Adana posta kutusu 64 Meziyot İhsaa, Kocamaatafapaşa — caddesi no. — 179 Ruban, Babasaki tubaliyeci Şevket B. oğlu M. Ali, Portevniyal lisesi -dörs düncü sınıftan 402 Cemal, Gümüşhane Fuadiye çarşısında — lamail — Haklı, Davutpaşa — Ortamektebi talebesinden 90 Kemal, Ankara Hacıbayram Bilge sokuk No. 18 Hayriye, Bakırküy Be- zazyan mektebi dördüncü — sınıftan Hıraçya, Findikli — Tstiklâl İisesi talee besinden 149 Semahat, Ankara çocuk sarayı caddesi Şamlıoğlu sokak No. 8 Mithat, Nişantaşı Meşrutiyet mahallesi Piyango sokak No. 12 Süreyya, Am- kara Üksüzce mahallesi Yenisor so- 0 Mümtaz, Adana Tabakzar de Salâhattin Bey oğlu Ali Salâhattin Bey ve Hanımlar, şa Ortamel Darilşşat; Kt berler Holivut Çıktı Holivut mecmuasının <Z0> Ağustos ntishası * Karım beni aldatırsa » isimli giman rosim- p bir müsa- filmin ve güzellik kır: leri ve son derecede baka ile intişar etmi