29 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

29 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ankarada Bekârlar Nasıl Yaşar ? Ankara ( Hususi ) — Anka- rada bekârlar gün geçtikçe ara- liyor. Burada bekâr hayatı okadar zor, © kadar yıpratıcı ki, mada- mülhayat bekâr kalmağa azme- | denler bile evlenmekten başka | çare bulamıyorlar, — Hele fazla kazancı olmıyan bekârların vay haline... Burada içinde rahat edilebilecek pansiyonların çok az oluşu, bekârları hayli korkutuyor. Geçen akşam bir bekâr ar- kadaş beni evine davet etmişti. Hacıbayram taraflarında bir yer- de oturuyordu. İki odalı köh- ne bir evin loş antresinden gir- diğim zaman korkmadım desem yalan... Arkadaş ayak alışkanlığı ile yürüdü. Merdiven başında du- ran bir idare kandilini yaktı. Me- | ğer evde elektrik te yokmuş. Yukarda beş numara gaz lâm- basile mutfağa girdik.. Mutfağın manzarası görülecek şeydi. Ar- kadaş elbisesini, ipekli gömleğini çıkardı. Kollarını sıvazlı. Evvelâ bulaşık tabak ve tencereleri, bir erkeğin yıkıyacağı temiz bir şekilde yıkadı. Bir domates ve hıyar sa- latası yaptı. Sonra çirozları ayık- | ladı. İskarada bir de — pirzola | kızarttı. O, bütün bu işleri ya- parken ben, yani misafir, elimde gaz lâmbasile ona yardım edi- yordum. Biraz - sonra karşı karşıya oturduk, GÜstümüze yağ kokuları sinmişti. — İştiham — kapanmıştı.. Bereket versin ki burada soğuyan rakıya, Eğer oda olmasaydı bir | yudum yiyecek — halim yoktu. Karnımızı doyurduktan sonra arkadaşın olturma odasına geç- tik.. Odanın ortasındakı masanın Üstü kitaplar ve kâğıtlarla dolu idi. Yere bir yatak serilmişti. Lâmbanın ziyasızlığından «m, nedir — bilmiyorum, — yatağın ve yorganın rengini pek farkedeme- dim! Kıymetli — kitaplarla, kirli çoraplar boyun boyuna sarılmış- | lar odanın bir köşesinde duru- yorlardı. Arkadaşım — Avrupa görmüş medeni bir adamdı. Ankara mu- azzam ve medeni bir şehirdi. Sordum: | — Yahu ne diye bu evde otüruyorsun? Tabiatsizliğine hük- medeceğim geliyor.. Kıs kıs gülerek cevap verdi: — Parasızlığıma hükmedersen daha insaflı olursun!.. — Sabah Balık?sirde Bir Jandarma Nekı*ri Vazife | Başında Şehit Edildi Balıkesir vilâyetinin Konakp- parı nahiyesinin Bayat köyünde bir Facia irlikâp edilmiştir. Veri- len malümata göre, bir haciz memurile bir jandarma neferi vergi tahsili için köyleri dolaş- mışlar, Akçaköyden yol parasını yen Âdem pehlivan isminde | eşjalarını — baczederek Bayat köyüne gitmişlerdir. Ertesi | yemek gün Bayat köyünde yemek yerken | birdenbire kapı açılmış, eşyası haczedilen Âdem pehlivan, ya- andaki iki arkadaşile içeriye girmiş ve derhal silâhım çekerek jandarma neferini şehit etmiştir. Şerirler derhal kaçtıkları için vakalanmaları için takip edilmek- S_gl POSTA En Yeni Şehrimiz Ordu ( Husu- si) — Gönder- diğim — resimde yalmız bir man- zarası — görülen Ordu kasabası Karadeniz sahi- linde ikinci de- recede — ticaret ve vilâyet mer- kezi ve bilassa ihracat —memle- ketidir. — Ordu kasabası iki asır evvel, deniz ke- yısına beş kilo- metre mesafede kâin ve elyevm (Eskipazar) aamındaki bir köyde [ Şarki Karahisara merbut bir kaza | merkezi idi. ( Eskipazarın ) ke- narından akan Civil deresinin mec- | rasında, denizin girintisi ufak bir koy hâlini aldığı için © vakitler | yelken gemileri kasabaya yak- | laşarak tahmil ve tahliye muame- bu şekilde yapıyorlardı. dolması ve I kâtını Bilâi we mecranın | denizin kasabadan iki üç kilemetre mesafeye çekilmesi üzerine iskele | ile kasaba arasında eşya nakliyatı | öküz arabaları vasıtasile yapılmıya- | başlandı. Fakat bu yüzden balkın | tesadüf eylediği müşkülât hase- bile (Eskipazar) kasabası şimdi- ki Ordu kasabasının teşekkül et- | tiği mahale nakledildi. Eskipazarda ki Çivil — deresi kenarlarında gemilerin — bağlan- masına mahsus taş halkalar, halat, | ve saire raptına mahsus mahaller el'an görülmektedir. Eskipazar | harabeleri içinde henüz sağlam- lığını muhafaza eden tarihi bir ca- mi vardır. Bu camün kapısı ga- yet mahirane ve san'atkârane bir ( Bütlicta — |Bir Mevkuf Bıtlıste |(Hastaneden IKaçmış! Bütün Ormanlar Teftiş Ediliyor Bitlis, 28 (Hususi) — İlk defa olarak şark vilâyetleri ormanları- nın umum! şekilde teftişine karar verilmiştir. Bu işe memur edilen heyet orman mütehassısı Mithat | Beyin riyasetinde Diyarbekirden Bitlise kadar bütün ormanları tetkik ederek şehrimize gelmiştir. Heyet yakında Van ve Muş ormanlarım tetkik için hareket edecektir. — N. Y. M. Kemalpaşada Eski He;ı;l;ere(kik |Zeytin Sineklerile Mücadele |Etmek Mümkün Olmuyor Edilmiye Bqşlandı M. Kemalpaşa ( Hususi ) — Kazamız belediyesinin eski ve yeni belediye reisleri zamanında- kâ icraat ve muamelâtı tetkik edilmektedir. Bu tetkikata, yapı- lan şikâyetler üzerine lüzum gö- ir. Bursa Himayeletfal cemiyetinden üç zat buraya gele- | rek kasabamın Himaye'stfafinin | hesaplarını tetkik etmiye başla- dılar. Ayrıca Hilâliahmer hesap- | ve tarihi kapının yerine | daki zi | türemişti Ordunun umum! manzarasından bir kısım tarrda kakma yazılarla işlenmiş | olup asarıatikadan addedilmekte başka kapı yaptırılarak müzeye naklolunmak — Üüzere Ordu Maarif idaresi tarafından bu hu- sus için tahsisat talep olunmak- tadır. Tahsisat gelince bu tarihi kapı müzeye göndrilecektir. (Es- kipazar) kasabası şimdiki Ordu kasabasının teşekkül balle nakledildikten sonra - in; olunan binalar iptidal ve gayri- munltazam bir şekilde vücude gelmiş ve fakat 1872 - 1877 ta- rihlerinde zuhur eden büyük bir ettiği ma- | yangın neticesi olarak kasaba | kâmilen yanmıştır. Ordu kasabasımın ikinci inşaa- | tına evvelki gibi gelişigüzel başlar- mamıştır. Kasabanın plânı femni | ve medeni bir tarzda Avrupalı bir mütehassısa tanzim ettirilerek | bu plân dairesinde ve belediyenin azami ihtimam ve nezareti allin- | da inşaata başlanılmıştır. Kasabanın tarzı teşekkülü iti- barile elli beş, altmış - senelik | Malatya ( Hususi ) — Kâhta | kazasının Halvet köyünden Hassi Ömer oğlu “Hüseyin — isminde birisi hırsızlık — cürmile — tevkif edilerek buraya getirilmiş, fakat | hastalığını ileri sürerek jandarma nezareti altında bulunmak şartile hastaneye yatırılmıştır. Hüseyin bir fırsatta nistifade ederek gece- yarısı — hastahaneden — kaçmıya muvaffak olmuştur. Jandarmalar takip ediyorlar. — İhsan —— Orhangazîdîa Orbangazi ( Hususi ) — Ya- pdan mücadelelere rağamen İtal- yan çekirgelerinin bu sene 220 dönüm arazide yumurta bi tıkları anlaşılmıştır. Bununla bera- | ber umumi vaziyeti — itibarile | haşarat bu havali ziraatini tah- Tip "edecek. derecede — değildir. Yalnız kasabanın şimal tarafın- liklerde zeytin sineği Bu muzır haşere mücadele için tahsisat yoktur. Bu sebeple mücadele yapılamıyor. ile |ve rağbet ve takdirine mazhar o- | k 'Ordu Kasabamızın Çok Cazip Bir Mazi Ve Tarihi Vardır bir maziye malik bulunan Ordu kasabası- nn binaları yüz- de 98 nisbetinde kârgirdir. yeni Aziz yurdumu- zun hududu da- hilinde emsaline pek ender tesa- düf olunan çok şirin ve sevimli bir belde olan Ordo kasabası; zamı sayesinde cazibeli bir manzara arzetmekte bu sebeple ziyaretçilerinin maktadır. Ordo kasabasının deniz sat- hile müsavi bir derecede olması takriben “250,, senedenberi varından akan dere ve €- terketliği kumluk arazi; bugün Ordunun çarşı ve pazar mahal- lerine inhisar eden aksamını ih- tiva eylemektedir. Bununla bera- ber otuz beş sene evvel denizin meddü cezrine saha olan mahal şimdi vâsi bir cadde ihdas olu- nacak raddeye gelmiş ve etrafına muazzam binalar inşa olunmuş- tur. Tabiatin ihdas ettiği bu te- beddüller ve tahavvüller müna- sebetile ati için bir kıyas caiz ise, Ordu limanı dere ve nehirlerin getirdiği kumlar tarafından doldu- rulmakta devam eylediği için istifa- | de imkânı tedricen zail olmakta bulunan Ordunun yük ve yok cu iskelelerinin elli sene sonra ihtiyacı temin edemiyeceği pek aşikârdır. — $ Akşehirde Köylere İyi Su Temin Ediliyor Akşehir (Hu;ıııi) — Kazamiz dahilinde iyi su siyaseti ehemmi- yetle takip edilmektedir. Bilhassa | köylere iyi su temini için çok | faydah mesai sarfolunuyor. Birkaç gün evvel Karahüyük köyünde bu münasebetle coşkun tezahü- rat yapıldı. Bu köy halkı evvelce sularını sıhhi olmıyan kuyulardan tedarik ediyorlardı. Fakat halkın teşebbüs ve hükümetin de muza- hareti sayesinde köye demir bo- rularla iyi su getirilmek imkâmı hâsıl olmuştur. Bu hususta birkaç sene evvel teşebbüse girişen köy eşrafından merhum Hacı Musa Efendinin büyük yardımları var- dır. Hacı Musa Ef. bu iş için hayatında üç bin liradan farla para sarfetmiştir. Bir Kız Kaçırmışlar Burhaniyenin Karataş köyün- de bir kız kaçırma hâdisesi ol muştur. Beş şerir birlik olarak bir aileye tecavüz etmişler ve bu aileye mensup bir kını kaçır- mışlardır. — Osman, Ramazan, Muhtar, - Zekeriya ve Süleyman ismindeki bu şerirler takip edi- mçekiçdir, Memleket Manzaraları Finikeye Bir Liman Lâzımdır Finike (Hususi) — Kasabamızın ihracat mevsimi mart aylarında başlar ve eylül gayesine kadar devam eder. Fakat — maalesef Finike limanının açık ve küçük gemilerin bile barınmalarına mü- sait olmaması yüzünden deniz münakalâtı eylülden sonra yalnız haftada bir defa Mersinden av-« dette uğryan Seyrisefain vapur- larma münhasır kalır. : Finike — sahilinin — teşekkülâtı itibarile ufak bir fedakârlıkla ve az bir masrafla küçük gemilerin barmabile cekleri Hir limanın in- / maalesef edilmiştir. edil. . ac, iamal ir hman İnşa diği takdirde kışın dahi civar sokaklarının inti- | nehirler | marifetile dolmakta olan denizin | adalara ihracat mümkün olacak ve bu suretle kazanm iktısadiya- tına büyük tesirler yapacaktır. Finikenin başlıca ihracat mad- deleri şunlardır: Buğday, susam, pirinç, mısır, arpa, fasulye, akdarı, kereste, portakal, limon, mandalina ve z Dahili ihracat ile münasebet- tar limanlar; Fethiye, Bodrum, Gökabat, İzmir, İstanbuldur. Harici ihracat ile münasebet- tar Himanlar da; iskenderiye, Berut ve Akdeniz İtalyan adalarıdır. Sandıklının İsmi Sandıklı (Hususi) — Afyonla Disara ayai mesafede bulunan kasabamız kaplıcalarr ve leblebi- sile tanılan üç bin evden mürek- kep güzel bir kaza merkezidir. Buranın Sandıklı ismile anılma- sına ait bazı rivayetler vardır. Bir rivayete göre Birkaç asır evvel burasını esaretten kurtar- mak için askerlerimiz saadıklar içerisinde kasabamıza girmişler, buna ithafen kasabaya sandıklı denmiş. Kasabamızda içtimai ha- yat tamamen ölmüş değildir. Belediyenin — faaliyeti iftihar edilecek derecededir. Bura ahalisi seher vaktinde tarlalarına koşar, | akşamın alacakaranlığında revce- sile, çocuğile yuvasına avdet eder. Yalmız son senelerde köy- lümüz ve çiftçimiz biraz sıkmtıya düşmüştür. Bu sebeple arpa mah- sulânün — menlanat temin edecek şekilde sarfedilmesi için bu civar- da bir fabrika tesisi arzu ediliyor. Burada — gençler — biribirini kahve köşelerinde çekiştirmekle değil, toplu bir balde birlik salo- nunda halka mektepçiliye ve spora ait faydah öğütler vermek suretile vakit geçiriyorlar. — A. H. Kırkağaçta Çiftçiler Havanın Sıcak- lığından Çok Memnun Kırkağaç (Husasi) — Bağcıla- rımaz üzümlerini kurutmak — için Bandırma işlerine başlamışlardır. Çiftçilerimiz havanın bir müddet daha böyle sıcak gitmesini te- menni — ediyorlar, Çünkü sıcak havalar üzüm kurutanların işlerine çok yarıyor. Ürümlerin sergide, tütünlerin de iskelede olması, havaların yağmursuz - gitmesini istilzam etmektedir. Uşakta Susuzluk Uşak (Husust) — Şehrimizde bugünlerde su buhranı başgös- termiştir. Çeşmeler kurumuş, ku- yuların suları çekilmiştir. Halk müşkülât — içindedir. Herhalde kasabamızın kuüvvetli bir su tesi- satına ihliyacı vardır. — Ş. Kaya