29 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

29 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

29 Ağustos -— Siyaset Âlemi Fransada İftirak Cereyanları Fransayı için, İçin düşündüren blir mesele var: Muhtariyet cereyanları. Fakat Fransız matbuatının sütun- larına göz yerzdirseniz bu endişeyi pek az sezebilirsiniz. Çünkü bu cereyana ait haberler, gayet sönük bir tarzda neşredilmiştir: İç sayfala- rın en az göze çarpan yerlerinde. Halbuki Hu cereyan, Fransada yeni bir şey değildir. Orta zamanlar- danberi devam edegelen bir tema- yüldür. Denilebilir ki bu cereyamın başın- da, şimdilik, şimall garbi Fransanın büyük Sir kısmını işgal eden Brö- tanya — havalisi — geliyor. — Fakat anun — emellerinin tahakkuku, biç şüphe yok, yeni — yeni — iddia- lara yol açacak: Provans denilen Conubi Fransanın — iftirak arzuları meydana çıkacak, daka dün Alman- yadan ilhak olunan Alsas-Lorenin ayrılma meyelânı başgösterecek, ce- nubu garbi Fransasının Bask vilâ- yetlerinde ihtilâl kopacak. Bu akıbeti iyi tahmin eden Fransız idare adamları, geçenlerde, bir abi- deye atılan bombayı vesile tutarak, esaslı bir muhasebe yapmak istiyor- lar. Fakat onların, bu işi bütün #natile meydana çıkarmak için sar- fettikleri — bütün —gayretler boşa gidiyor. Zira, inatçı le şöhret l abide dinamitçisi Brötanler'in ağzından tek kelime çıkmıyor. Fakat bütün bu tahkikat — gayretlerinden meydana çıkan hakikat şu olmuştur ki bu teşekkülün başında, Brötanya- | nn iddialarımı temsil eden ve tarihi vakınlar kahramanlarına nazire teş- kil eden esrarengiz bir bakire vardır adır Ben böyle istiyorm, dur. Mevzuun — manasile — hemahenk güzel —bir —isim. Fransanın başına yeni yeni işler çıkacağa benziyor. Süreyya :=.”_ Hicazla Fransa Arasında Bir İtilâfname Kahire 28 Ümmülkura gazetesinin yazdığına göre Frarssa hükümetile Hicaz Kıralı İbnissuut arasında yeni bir itilâfname im- zalanmıştır. On bir maddeden ibaret olan bu itilâfnamede Fransa hükümeti Hicaz ve Necit Kırallığının siyasi varlığını kabul ve tasdik etmek- tedir. Bu iki hükümet kendi topraklarında yekdiğerinin aley- hine çalışan teşekküllere kat'i; yen müsaade etmiyecekleri gibi Fransanın — idaresinde — bulunan müslümanların bilâ kaydü şart hacce gitmelerine de mlüsaade edilecektir. Ayrıca vasisiz olarak Hicazda ve Fransada ölen kim- selerin emval ve emlâki mahalli kanunlara tebaan lerek varislerine iade edilecektir. vergileri veri- | Amsterdam 28 — Cihan harp aleyhtarlığı kongresi dün 35 memleketi temsil eden 2000 mu- rahhasın huzurile açılmıştır. Almanyanın kongrede — 500 murahhası bulunmuştur. Bunların arasında — Raylıştagdaki — kadın meb'uslar da vardır. Yalnız hasta olan Klara Zetkin müstesnadır. İngilterenin 70 mümessili bu- lunuyordu. — İngiliz heyeti, müs- takil amele fırkası azasından M. Briçmanın — riyasetinde bulunu- yordu. | Hindistanı, Hint ittihadı kon- gresi M. Patel temsil etmekte idi. M. Romen-Rolan bulunmadığından kongrenin küşadı merasimine M. Hanri Barbüs riyaset etmiştir. Hitler, Spor İşine De 'Burnunu Soktu Berlin 28(Hususi) — 1936 sene- sinde yapılacak olan Olimpiyatlar Berlinde icra edilecektir. Fakat renkli sporcuların bu Olimpiyat- lara iştirak edip edememeleri bir mesele — olmuştur. taraftarları, Berlin Olimpiyatla- | rıma renkli insanların, zencilerin, J siyah arapların iştirak ettirilmele- rine muarızdırlar. Hitlerin fikirlerini neşreden Folkişe Beobahter gazetesi, bu husuta şu noktai nazarı müdafaa ediyor: “ 1936 — olimpiyatlarında renkli insan istemiyoruz. Salâhi- yet sahibi kimselerin, hiç olmazsa, bu sahada, vazifelerini yapacak- larını ümit etmek isteriz. Çünkü renkli adam esirdir ve serbestçe spor, mücadelesi — yapabilecek olanlar, sadece esir olm.yan iskemlerlerdir. ,, Başvekil Pragramı Okuyor Brline 28 — Başvekil M. Von Papen, bugün Munster'de bir nutuk irat ederek ilk defa ola- mak üzere ana hatları malüm olan ve fakat teferruatı bilinmi- yen iktısadi programını izah ve tesrih edecektir. M. Von Fapenin 3 nokta üze- TTEFRİKA NUMARASI: SI ÇOCUK LUĞUM Meşhur Rus Edibi Maksim Görkinin hayat romanı Odanın — penceresi sokağa bakıyordu. Pencerenin pervazına dayanarak sarhoşların akşam vakti ve yahut bayram günleri meyha- neden çıkışlarını, bağırarak ve sallanarak yürüdüklerini ve niha- yet — yuvarlandıklarını — görebili- yordum. Bazan bir çuval gibi mey- haneden — kapıdışarı — atılırlardı. Tekrar girmiye ugraşırlar, bir gürültü, Er patırdıdır. kapar, ba- Türkçeye Çeviren: Muvaffak ları tepeden seyretmek çok — eğ- lenceli oluyordu. Büyük babam bir yeni tesisat için oğullarına yardım etmek üze- re, sabahleyin erkenden gidiyor ve ancak akşam üstü, yorgun ar- gın ve hiddetlenmiş bir halde dönüyordu. Ninem, çamaşır yı- kar, evi temizler, dikiş diker, çi- Hitler ve | | | çek ve sebze bahçesinde çalışır- | dı. Bütün gün gayrime'ri bir kırbaç tarafından — döndürülen SON POSTA Hğğüriy Tahdidi yapılmasın, teslihat etrafında konferanıların toplanmasına, münak, itilANarın olde dilmesine rağınen bütün devletler Harp İstemiyenler Toplandı Binlerce Kadın Ve Erkek Murahhas Harp Aleyhinde Atıp Tutuyorlar eni Tennin ve bugünkü asrın icap ettirdiği şekilde teçhiz. etmekten geri kalme yorlar. Silâh fabrikaları barıl harıl çalışıyar ve mütemadiyen top, tüfek, tay- yare, tank, zızhlı imal ediyorlar. Geçenlerde imal edilen en sen sistem tank- ların tecrübeleri muvaffakıyetle neticelendi ve İngiliz ordusuna alındı. Salis- buri ovasında &on defa yapılan manevralara bu tanklardan 800 tanesi iştirak etmiştir. Resmimizde bu tanklardan birisi görünmektedir. surette imal edilen masâeler de ilk dela bu manevral Muazzam Manevralar Bir Fransız Ordusu Alman Hududunda hususi birli gazlara karşı 'da kullanılmıştır. Büyük Manevralar Yapacak Paris, 28 ( Husust ) — Fran- sanın şark - vilâyetlerinde, — yani Alman hududu Üzerinde büyük askeri manevralar yapılmak - için hazırlıklara başlanmıştır. Harekât, eylülün — yirmisinde — başlıyacak, oltuzunda nihayet bulacaktır. Bu harekâtın bedefi, bir taarruz müuharebesinde, — motörlü — nakil vasıtalarından ve Pilhassa küçük tipteki zırblı otomobillerden ne derece istifade — olunabileceğini tesbit etmektir. Bu harekete yedi piyade, iki topçu alayı ile iki Şimali Afrika piyade fırkası, dört Cezayir ni- rinde ısrar etmesi mubtemeldir: 1 — İşsizliğe karşı - şiddetle mücadele veya “od Faizli mec- burt bir istikraz ile veya sermaye- ye resim vazetmek suretile yeni varidat membaları tedariki; 3 — Almanyanın takip ede- ceği ticari siyaset. srir ve yüzündeki ter tanelerini kurulıyarak derdi ki : — Allah, bütün iyi insanları ebediyen mes'ut etsin! Eh, Alyo- şa! Benim temiz yürekli yavru- cuğum! Şimdi artık güzel ve sa- kin bir hayat yaşıyoruz değil mi? Sana şükürler olsun ey semala- rın kıraliçası ! Böyle her şeyi düzelttiğin için ! Fakat bana bu hayat hiç te © kadar sakin görünmüyordu. Bü- tün gün, sabahtan akşama kadar kiracı karılar evin içinde, avluda dolaşıyorlardı. Bundan başka da- ha bir sürü komşu karılar da geliyordu. Hepsinin de bir derdi vardı. Koşarak gelirler ahlayıp, puflıyarak - sızlanırlar ve büyük '| | şancı alayı, on beş süvari alayı, bir Alp nişancı alayı, iki alay dağ topçusu, bir motörlü mitral- yöz livası. Bunların haricinde muhtelif hizmetlerde kullamılacak iki fırka daha manevralara işti- Jıak edecektir. Bu kuvvetlerin haricinde hava müdafaa topçula- | rınında tecrübeleri yapılacaktır. | Manevraları bizzat Fransız ordu- su erkânı barbiye reisi idare edecektir. | -— TAKVİM -— | PAZARTESİ S1 Güe- 29 Ağustos - 932 mar 116 Arabt Rurat D Rebiülahar- 1931 |- Ağustos-sora- 1US | Valet Jöza ! frasati| Vaktı |Ezarl | vanı ııııı_ı[. zalacı 5. 26|iZ 15 | Yata hai |9 0915 58 ” Günaş Öyü —| 185 D37 | 202 imsak |8 4613 M Ve Akolina İvanovnanın hepsi için ayni ilık tebessümü, ayni samimiyet ve hürmeti — vardı. Başparmağı ile burnuna dikkatla enfiye yerleştirip, beyaz benekli kırmızı mendili ile temizledikten sonra nasihatlerini ortaya dökerdi: — Bit için en iyi çare sık sık yıkanmak, buğu ile vücudünü ısıtmaktır. Eğer cildin içine gö- mülmüş iseler, bir yemek kaşığı dolusu gazyağı ve bir çay kaşığı | miktarı süblüme alır ve üzerine | üç iri damla cıva damlatırsınız! | Bunu bir kiremit parçası ile ka- rışlırırsınız! Merhem hazır olmüş- tur! Eğer karıştırmak - için tahta veyabut kemik kaşık kullanırsanız kaybolur. Gümüş ve bakır ise civa H 1 e Sayfa 5 Gönül İşleri Karilerimin | . Suallerine Cevaplarım 19 yaşındayım. Bir müddet evvel kocası bir cinayote kurban olan dul bir kadınla tanışıyorum. Bu kadının hiç kimsesi yok. Şimdi bir pansiyonda bulunuyor. Onu kendi evime alarak mes'ut etmek istiyorum. Doğru bulur musunuz?,, r. Kadının namusundan — emin iseniz ve sizi mes'ut edecoğini zannediyorsanız — düşündüğünüzü yapmakta bir mahzur görmü- yorum, * Bir kım seviyorum. Kızın da hareketlerine bakarak beni sevdiğini zannediyorum. Bu kızla evlenmek istiyorum. Fakat ailem o kızı sana vermezler, diyor. Fakat vermemeleri için sebep göremiyorum. Bir defa size da- vışmak İstedimi..., Z. Tecrübesi basit oğlum. Res- men kızı istersin. Verirlerse ne âlâ! * Göztepede Y. F. Beye! Tabiatin kulağına fısıldadığı şeyi yap. Yani sev sevebildiğin kadar! * *Bundan on ay evvel çok sık ve gayet samim! görüştüğüm kardeşimden — ziyada kendisine hürmet ettiğim bir kimseye karşı bende bir sevda uyanmıya bap ladı. Bu müddet zarfında aklım, fikrim, ruhum bu şiddetli sevda- nın ateşleri içinde parçalanıyor. Bu hissimi kendisi münasip bir vasıta ile söylemek ka- bildi, fakat, bunu ona söy- lemek imkân haricinde. Bu hissimi —unutmak — için ondan çok uzaklarda bulundum, yine olmadı. Bilâkis şiddetini daha ziyade arttırdı. Şimdi deli divane gibiyim. Nereye gitsem, nerede otursam aklım, fikrim hep onun ka- rışık hayalleri peşinde dolaşıyor. “Hanımteyzeciğim; beni çok müşkül bir vaziyete sokan şu belâdan nasıl kurtulayım. Bunu unutmak çaresi nedir?,, A H Bir insan sevdiğinin daima iyi taraflarını görür, fena taraflarını ihmal eder. Soğumak için de o | kimsenin fena taraflarını görüp | iyi taraflarını ihmal etmek lâzım- dır. Binaenaleyh sevdiğinizin sizi | soğutacak — taraflarını — görmiye çalışınız. O vakit muvaffak oldu- gunuzu göreceksiniz. İ HANLIMTEYZE | — Bazan düşünceli bir çehre ile: * Bunun için bir şey söyleye- mem hanımcığım! ,, derdi. “ ma- garalar manastırına gidiniz. ve orada Keşiş ( Assamiz)i gö- rünüz! , Ninem, ebelik te ederdi. A- le kavga ve münazaalarını halle- der, hasta çocukları iyi eder, ve evdeki bütün kadınlara saa- det getirir diye “ Allahın anne- sinin rüyası , duasını tekrar et- tirir, ev işlerine ait bir sürü bilgiler anlatırdı: — Hıyar, ne zaman turşu kurulacağını kendi gösterir. Ne zaman ki o toprak veya başka bir koku vermemiye başlar ko- Meyva konservesi