25 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

25 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

GCÖZÜ KULAĞI DİLİ ÜHALKIN HALKIN HALKİN ——— — Senı 3 — No: 780 — Türk dilinin ıslah ve müstakbel —Bon Posta Vası içleri telefonu ıuı!ormımınlr B inci ııy'ımııdı tafsilât vardır. Kırk Bohçada Sarılı Tarihi inkişatı İçin çareler bulacak ve kararlar verecek olan büyük kurultay yarın toplanacaktır. Kurultay müzakerelerinin bütün haik tarafından dinlenmesi için fırka merkez ve ocaklarile, Halkevine ve diğer birçok yerlere radyo hoparlörleri konmuştur. Türk Olll TYetxik Cemlyeti kurultay hazırlıkları için muntazaman toplanmaktadır. Bu resim Içtimalardan birini 2'7 EyIN 1932 Seccade Nasıl Kayboldu ? Henüz Bir İpucu Elde Edilemedi Dün Müzeye ait çok kıymetli İki tarihi hatıranın ortadan kay- bolduğuna, daha doğrusu milyon değerindeki bu eşyanın müzeye teslim edilmeden evvel kayıplara ehemmiyetle — işaret kısa bir karıştığına ettik. Burada yapabiliriz: Kaybolan iki tanedir. Biri maruf Arap filozofu — Muhid- dini Arabinin hırkası, diğeri de tarihi bir seccadedir. Bunların ikisi Konyada — Sadreddini kütüphanesinden bir Türk tariht eşya de Konevinin ti müddet evvel İstanbuldaki ve İslâm Eserleri Müzesine gön- | derilmiş, fakat Müzeye gelmeden Seccadeye yarım kıymet - biçilmiştir. Hırkanın kiymeti de ondan aşağı değil, bilâkis daha fazladır. zeler İdaresi bu iki kıymetli tarih aramaktadır. Her ta- raf, her yer - aranmış, fakat şu dakikaya kadar bir ipucu elde edilemememiştir. Maarif vekâleti bu mesele ile çok yakından alâ- kadar olmuş, milyon değerindeki bu hirka ile seccadenin dana çıkarılması “için - emirler vermiştir. Tetkikat, — tahkikat ve taharriyat el'an devam etmek- tedir. Biz de, muhtelif alâkadar- lardan, birçok kimselerden soruş- turduk Bazı kimseler, bu iki kaybolmuştur. milyon lira hediyesini mey- Ey yorca Ben bülbülüyüm sen gülüsün bayı mesarıa açıl zevlöni eür faslı baharın hulâsa | Mü- | virk ve İslâm Eserleri Müxesi Müdürü Mahmut Kemal Bey kıymetli hatıranın Aurupalılar ta- rafından çaldırıldığını ileri sürüyorlar. Fakat bu ihtimali za- yıf bulanlar da yok - değildir. Çünkü kuvvetle iddia ediyorlar ki :gerek hırka, gerekse — seccade elyevm — memleket — dahilindedir | we belki de İstanbulda - saklıdır. | Fakat kimin elindedir, bunları | kim Aalmiş ve kim saklamıştır? N çin mahzan bakarsan sen bana - Öyle Nedir kırgınlağın y mah - söyle İ | | İşte — cevap verilemiyen | rengiz bir suall... Dün burmesele etrafında tah- kikat yaparken öğrendik ki, Mü- esra- | zeler İdaresi bu hususta Konya Müzesi Müdürlüğüne müracaat etmiştir. Konya Müzesi bu hu- susta tahkikat yapacak, neticesini Müzeler idaresine bildirecektir. Müzeler Müdürü Aziz B. bu hususta bize şunları söylemiştir: “— Gazetenizin neşriyatı Üze- rine tetkikata başladım. -Bizim müzede böyle bir şey yoktur. Eski Türk ve İslâm Müzesinden de sordum. Oraya da gelmemiş- | tir. Topkapı sarayındaki tetika- tımız da müsbet netice verme- miştir. Maarif Vekâleti bize bu hususta emir verdi. Ayrıca Konya Müzesi Müdürlüğüne de müracaat ettik. ,, Biz diyoruz ki: Bugün kaybol: | muş bir vaziyette bulunan bu milyonlar değerindeki eşya mey- | dana çıkabilir. Çünkü gerek hire kanın, gerek — seccadenin el'an İstanbulda — bulunduğu — iddia | edilmektedir. Tahkikat bu noktadan yapı- | lacak olursa öyle eminiz ki eşya- | lar meydana çıkabilir. Şimdi bu kadarcık izahattan sonra mesele- nin iç yüzünü yazalım: Arap filezofu Muhiddini Arabi (Devami (0 uncu sayfada ) Şırkıların Medlullerı : İstekle midir içtiğimiz. bade Efendim Sevdiğim haşın için iüifeyie bak feryadıma Dehir ateşini zehir e söndürmek içindir — Hattal hicrası aşkım gel yetiş imdadıma İdare işleri telefomu !.ı..ı.ı — 20203 Fiati 5 Iıııı Esmee —at Türkçemiz Başka Diller- Türk Milleti Türk 'den Çok Daha Zengindir : Olarak Düşünecek Ve Turkçe Yazacaktır Büyük Dil Kurultayı Şüphesiz çok mühim v nihâyet yörmeden evvel Âli Beyin fikirletini yazıyol Hasan Âli Bey maarif mesle- ğine muallimlikle intisap etmiş, sonra Umumi Müfettişliğe tayin olunmuş, daha Soüra Avrupaya da gitmiş, bilgi ve görgüsünü arttırmıştır. Dil meselesi hakkında şunları söylüyor: “ — Öz Türk dili kelime itibarile çok zengindir. Son altı asır zâr- fında müşterek islâm medeniyeti- nin dilimize vermiş olduğu Arap ve İran yabancı unsurları, zahi- ren bu dili zenginleştirmiş görü- nürse de hakikatte türkçe dü- şünmiye mâni olacak eğreti bir takım kılişelerin dilimizi bozma-« sından başka bir şeye yarama- mıştır. Büyük Türk şairi Ali Şir- nevainin — Muhakemetüllügateyn İsimli ve Türkçe kelimelerle Fa- risileri karşılaştıran —eseri çok zengin addedilen Farisinin Türkçe kelimelerdeki ince farkları ifade« den h olduğuna kâft bir delil- mesalsine başlıyacak ve hiç anketimize nden Husan ir, Bu hu numt Müle Hasan Âli Bey dir. Şu halde kelime yünüden öz Türkçe için sıkıntı çekmenin ( Devımı 8 incl ayada) Gaz İhtıkarcıları Mutlaka Ceza Görecek Tetkikatı Yapan Sanayi Müdürü Retik Bey Benzin, gaz ve mazot rinde gayritabil, daha ihtikâra benzer bir fiatle- doğrusu yükseklik olduğu hakkındaki iddialar üze- | rine yapılan tetkikat bir neticeye varmak üzeredir. Bu işle esaslı surette meşgul Kederden wi ardea bilmem sararınış reng Senin için bak vaaıl eğlar yerar lşıu sabim olan Sanayi Müdürü Refik Bey tetkikatını iki safhaya ayırmış ve buhnlardan ilk safhayı bitirmiştir. Refik Bey bir muharririmize bu mesele hakkında şunları — söyle- | miştir: | — Gaz, benzin ve mazot fi« atlerindeki yükseklik hakkındaki | tahkikatım iki safbaya ayrılmıştır. | Birinci safha: muamele vergisile istihlâk resminin arttırılmasından sonra şirketler tarafından gaz, benzin ve mazot fiatlerine yapı- lan zammiın bu vergilerle mütena* sip olup olmadığını araştırmaktı. Bu kısma ait tetki tirdim ve raporumu | sı İdare Heyetine verdim. Benim bu safhada vardığım netice şu- dur: Şirketlerin, vergilerin art- | masını müteakıp gar, benzin ve mazota yaptıkları zam, tamamen vergileri aksettirmekte ve gayri- tabil bir fiat zammı görülmemek- (Devamı 8 inci saylada ) uhsant