25 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

25 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

— ÇANAKKALE ; 1 İleri —l10— Hareketi İçin Bütü Eylâl 25 İngiltera Hükümeti tarafından Gazi Hz. no hediyo edilen eserin Tereümesi Yazan: Ceneral Oglander Hazırlıklar Bitirildi Çanakkala muharebelerinde mühim rol oynıyan Hamidiye Istihkâm! (Bu tabyadaki topları, İngilizler, mütareka devrinde tahrip etmişlerdir. | 4 Buna rağmen har bin ilk zamanlarında —donanma topçu- ları - nişancılık hususunda — has kikaten bazı harikalar göster- diler. Meselâ 27 nisan sabahı Kabatepe — açıklarında Oueen- Elizabeth'e rasıtlık vazifesini ifa eden sabit bir balon, Boğazlarda bir düşman nakliye gemisinin ilerlemekte olduğunu bilirdi ve menzili de tayin etti. Amiral ge- misi bu görünmiyen düşman üze- rine derhal 15 pusluk toplarile Ateş açtı. Üçilncn endahttan son- ra balondan tamam haberi geldi. İnanılmıyacak şeydi. Amiral De Robek ve Jeneral Hamilton, ta- mamdan ne demek istediğini sor- dular. Derhal - telefonla cevap geldi:. " Gülleler isabet etti. Nakliye gmisi kıçlüstü batmakta- dır. Size bir hedef daha veriyo- rum, bekleyiniz. , 27 nisan günü öğleden sonra saat 3,30da cenup ileri harekâtı için bütün istihzarat ikmal edildi. Yarım saat sonra parlak güneşin ziyası altında 29 uncu fırka kıt'a yürüyüşü ile uzun bir hat Üze- rinden ilerlemiye başladı. Sağ cenahtaki ve Kaymakam Philippe'- in kumandası altındaki 175 inci Fransız alayının iki taburu da ayni şekilde ve ayni sür'atle bu ileri hareketine iştirak etti. Ön- deki arazi, şark kenarı Morto limanının suyuna girmiş, büyük bir çay tabağı şeklinde idi, Cep- henin merkez ve sağ cenahındaki efrat bu tabağın cenup kenarın- dan harekete geçiyor ve takip k ığıülılıri istikamet evvelâ dereye — Âniyor ve sonra da yüksele yük- sele Ahibabada hitam bulan sırtlara doğru gidiyordu. Ötede beride gervi, zeytin ve meşe ağaçları vardı. Arazi kısmen mez- rudu. Fakat ileri hattının kısmı azamı şimal tarafından tamamile — âteşe maruz bir halde idi. —| Hse gönderiniz. —— Resim Tahlili — Kuponu Tabiatinizi rösminizi öğrenmek 5 idat istiyorsanur ilş bi Resminiz Bıraya tâbidir. ve lade edilmer. | kupoa Talm, meslok veya san'at? Bulunduğu memleket Rosim — inlişa: edecek ml ? Resimin klişesi BO — kuruşluk Pul miukabilinde gönderiledilir. Bir müddet sonra Türklerin yalnız piyadelerini değil, topları- nı da menzil haricine çektikleri anlaşıldı. Yolda İngilizler geçin- ciye kadar ölü taklidi yapan ve arkadan ateş açan birkaç Türk avcı neferine tesadüf edildi ve Ahibaba istikametinden de iki Türk topu birkaç mermi savurdu- lar. Bundan maada her iki taraf arasında ateş teati edilmedi ve öğleden sonra saat 5,30 da yeni hat işgal edildi ve Fransızlar da S sahili Üstünde South Wales Borderers — kıtaatı ile — irtibat tesis edebildiler. Sol cenahta, 8T inci liva, tayin edilen noktaya kadar ilerlememişti. livanın sol cenahını teş- kil eden bölük iyi bir ateş saha- sından de edebilmek için Gully Ravine yani Zığın derenin 500 yarda gerisindeki siperlerini muhafaza etmişler ve livanın mü- tebaki kuvvetleri ile sağ taraf- larında bulunan Essex Regiment alayı ise tayin edilen hatta çarh edivermişlerdi. Bunun neticesi ola- rak İngiliz cephesi sol cenah ile irtibatı muhafaza cetmek için garp istikametinde geriye doğru bükülmüş ve sivri bir dirsek teşkil eylemişti. Cephedeki bu dirseğin çok Feci neticeleri gö- rüldü. 27 - 28 nisan gecesi 29 uncu fırka efradı yine istirahat ede- mediler. Akşam altıdan gece yarısına kadar siper kazmakla meşgul oldular. Ondan sonra da her bölükten iki müfreze sabaha kadar nöbet bekledi. Her ne- kadar Türkler taarruz etmediyseler bile emniyet kollarının ve dev- riye postalarının. mütemadi faa- liyeti İngiliz ve Fransız kıtaat nın boş yere bir hayli cephane sar- fetmesini mucip oldu. Birlaci Kirte Muharebesine Hazırlık 27 nisan akşamı, ertesi gün- kü plâm hazırlamakla meşgul olan Jeneral Hunter - Weston pek nahoş hakikatlerle karşılaştı. Her nekadar kısını azamı taze kuvvetlerden mürekkep bulunan 3 ve hatta 4 Fransız taburuna | güvenebiliyorsa da, kendi fırkası üç günkü vaziyetine nazaran pek | fena bir hale düşmüştü. Her üç li- | va daacemi kumandanların elinde | idi. Artası var -İnhisarlar Umu | tayin edile Küçük Haberler Darülbedayide Kış Temsilleri Nn Bu Sene Bir 'î:erş_rinievvelde Başlıyacaktır Darülbedayi kış temsillerine bir. teşrinievvelde başlayacaktır. Bütün hazırlıklar ikmal edilmiştir. İlk temsil olarak, Seniha Bedri Hanımın — Almancadan adapete ettiği “Yedi köyün Zeynebi,, is- mindeki piyes oynanacaktır. Bunu Musahip Zade Celâl Beyin “Pa- zartesi, Perşembe,, isimli piyesi takip edecektir. Nise Gönderilecek Tablolar Turing Klüp ressamlarımızın İstanbula ait tablolarını Nise gön- derüp orada teşhir edecektir. M. Anderson Muhtelit mübadele komisyonu bitaraf azasından M. Anderson Cenevre'ye gitmiştir. Danimarka'- nın Milletler Cemiyeti murahhası olan M. Anderson oradaki içti- malara iştirak edecektir. Tiyatro Mektebi Mezunları Tiyatro ve Artist mektebinden bu sene biri kadın diğerleri erkek olmak üzere 4 yenç me- zun olmuştur. Kadro müsait oldu- ğu taktirde bu gençler Darülbe- | dayie alınacaktır. Kadın Yankeseci 3 Aya Mahküm Oldu Eliz ismindeki kadın yankeseci 3 ay hapse mahküm olmuştur. Bu kadın Karagümrükte Osman Efendinin 36 lirasını çalmıştır, Kocaeli İcra Dalresinden. olayı Mmahcuz - olup aptırılan İzmitin Ömez kiünde beş n 21132 çarşam saat 14- 16 arasında İcra hane ba günü dairesinda açık arttırma usulile mü- rtayedeyo vazedilmiş ve şartnamesi 22710932 tarihinden itibaren herkesin 0 açık bolunduğundan şedi buçuk pey ak- atleri ve tayin olu- kiymetinin görebilmesi talipletin — yüzd. çalaritle müi an günda ihammen bulmadığı tak- ö arttırn ve 15 na ibale | üzerin ed dair olan ddi leriyle bi hak veya müllki- faiz ve masrala ovrakı mül: Pt 20 gün içinde mara ile lera dairesine bil- halde haklatı tapu &l- ntiş bedes ilân olunuz. iddin rmoeleri akai gillerile sabit — olmadı! Tlinde hariç kalacak Bir t satılması karn orçtan — dölüyü ştıriları İzin mevkiinde sa dükkân | günü aaat 14-16 ara- ah furunm sıpda asnlile — mül şartnamesi itiba- için açık a | | Bunları | kökleri undan taliplerin yüzde vedi- | pürücaatları ve mühamınen kiy- k pey akçeler günde miş ri metinln yüzde ye beşini — bu çok artlıranın — Ül uk Üüzere arturmüanın it edileceği ve 15 urttırana ihile edi meokul üzerinde siyet iddin e pu sicillerile sabit 4 satiş bedelitider hariç m Müdürlüğünden: 20 adet Maske; Fabrikalarımızda tozlu işlerle meşgül ameleye verilmek üzere nümunesi veçhile (20) adet Maske satın alınacaktır, Taliplerin pazarlığa iştirak etmek üzere * 7,5 tamninatlarını hamilen (1-10-932) cumartesi günü saat (14) te müracaatları, Galatada Mübayaa — komisyonuna (Baş garafı | inci sayfada) vaktile Konyaya gelmiş, orada Sadreddin Konevinin annesile ev- lenmiş ve üvey oğlu Sadreddine de kendi hırkasım hediye etmiş- tir. Bu hırka kırk kat bohça içer- sine konarak Sadreddini Konevi- nin kütüphanesine yerleştirilmiştir; bütün Konyalılar bilirler: Meşhur Türk âlimi Aydoslu İsmail Hakkı Ef. 1125 tarihinde Konyaya uğradığı sırada bu hır- kayı görmüş ve ( Ruhülbeyan ) isimli kitabında bundan bahset- miştir. Seccadeye gelince; bu kıymetli tarih hatırası da vaktile Sıvas hükümdarı olan Cengi- zin hafitlerinden — Bürhaneddin tarafından, kendi Şeyhülislâmı Alâeddin Yar Ali vasıtasile hicri 670 tarihinde Sadreddini Ko-. nevinin — kütüphanesine hediye | edilmiştir. Bu seccade bütün dün- yanın en makbul cinsinden sayı- lan Selçuk - halılarındandır. Bu seccadenin bir eşi daha vardı. Fakat bu, daha evvel kütüpha- neden aşırılmiştır. Sadreddini Ko- nevinin türbedariı Kadı Bürhaned- dine bu seccadelere mukabil Sad- reddinin kendi el yazısile “ Fu- susilhikem ,, eserini göndermiştir. Umumi — harbin isimli Kırk ğoîıçaâ; Sa 'cade Nasıl Kayboldu ? başlangıcında gerek hırka ve gerek seccade çalırımasın diye Konyada başka bir kütüphaneye kaldırılmış ve bir kasa içine kilitlenmişli. Hayri Beyin Evkaf nazırlığı zamanında hırka - ile seccade İstanbul Evkaf Müzesine gönderilmek Üzere oradan alın- mış, fakat ne tekrar oraya kon- muş, ne de Evkaf Müzesine gel- miştir. Harp senelerinde Konyada kurulan bir mensucat fabrikası bu seccadenin bir modelini alarak birkaç tane dokumuştur. Bu modellerden birisi de sabık Konya Meb'usu Saatçı Rifat Beydedir. O zaman Konya Evkaf Müdiri, memurlarından — olan ——— — | —— rılı Sec- Haci Halil Efedi elyevm Konya- dadır ki - kendisinden bunların akıbeti hakkında malümat alına- bilir. Seccadenin mahiyet ve kıy- meline gelince; kaybolan seccade tamam yedi asırlıktır ve bugün dünyada mevcut seccadelerin en eskisi, en yaşlısıdır. Selçuk cim sindendir. Selçuk halıları ise İran eski halılarından çok daha kıy- metlidir. Bundan bir müddet ev- vel buradan Viyana Müzesine avuç içi kadar bir Şelçuk halısı Parçası gönderilmiş, bu parçaya tamam elli bin lira kıymet biçil- miştir. Şu halde kaybolan secca- de yarım milyon liradan fazla bir kıymete maliktir. Bu seccade ve hırka ile be- raber Sadreddini Konevi kütüpha- nesinden buraya gönderilen diğer eşya şunlardır.: 37 cilt Fötuhati Mekkiye, 6 tane diğer kıymetli ki” | tap, 1 tane çök kiymetli Kuran, 4 tane de tahta lâhit. Fakat bun- lar Evkaf Müzesine teslim edildi- diği halde hırka ile seccada ka- yıplara karışmıştır. Bugün başka- larının elinde bulunan bu milyon- ları ve hiç olmazsa mes'ullerini meydana çıkarmak, bize kalırsa o kadar güç bir mesele değilb- dir. Bunları Konyadan buraya getiren memurun o zaman mü- zede bunları teslim almak salâ- hiyetini haiz bulunan memurun her halde isim ve hüviyetleri malüm- dur, Elyevm tahkikat ile meş- gul olan Müzeler idaresi her hal- de bu cihetleri araştıracak ve bazı ipuçları elde edecektir. Fakat biz, yine müzeyi alâke- dar eden çok mühim ve bugüne kadar bir misline daha tesadüf edilemiyen bir hâdiseden daha haberdar olduk. Doğruşunu söy- lemek lâzım gelirse bu son hâdi- seyi işitince hâayretimizden dona kaldık. Bunu da yarın yine bu sutunlarda okuyacak ve siz de hayret edeceksinir. Türk Dili Mütehassısı Agop Ef. Şehrimizde Bulgaristanda şark lisanları tedrisatı yapan profesör Agop Martayan Efendi Türk Dili Ku- rultayında bulunmak üzere dün şehrimize gelmiştir. Eski Şark dillerinde — ve —Türk — dilinde büyük ihtisası olan Agop Eİ şu beyanatta bulunmuştur : * — Türk Dili Cemiyeti tara- fından neşredilen programa göre bazı tetkik eserleri hazırladım, kurultaya ırıedocofim. Benim kanaatimce Türk dilinin gayet — zengindir. ve medeni bir milletin bütün düşüncelerini kendi öz — şeklile, — yabancı — dillerin yardımına hacet kalmadan ifa- Türk dili, | deye kâfidir. Fikirlerimi kurultaya etrafile arzedeceğim. ,, Profesör Agop Ef. şu tezleri hazırlamıştır : | — Türk ve Alp dilleri ara- sındaki rabıtalar, 2 — Türk ve sumer dillerinin | benzer noktaları. 3 — Hindu - Avrupat diller- le türkçenin münasebetleri. 4 — Türk kelimesinin tetkiki. 5 — İslâmiyetten evvelki de- | virlerde Türk harfleri, 6 — Türk edebiyatının doğu- şu ve inkişafları. 7 — Türk tilmesi. Agop Martayan Ef. ye göre Gök - Türk edebiyatının ilk şa- heser nümünesini — teşkil eden Gültekin kitabesinin yazılarından 1200 sene sonra Türkiyede dil lisanının — düzel- | için ilkkurultay toplanmış oluyor. Dün şehrimize gelen profesör Agop Martayan Ef. Gültekin kitabesinde Türk dilile şu satır vardır: * Bengin iltuta olurta çı sen Türk budun. ,, Manası şudur: “Ey Türk mil- leti! Şen ebedi bir imperatorluğu muhafaza edeceksin!,, Martayan Ef. nin tetkik ettiği öz Türkçe kelimelerden birka- çını aşağıya sıralıyoruz: Eçumapan - Ecdat, Yâğı — düşman, Baz - sulh, — İti- müte- hassıs, dil itisi - lisan mütehassısı Dörü itisi - Avukat, Üze-yukarda, Asra - aşağıda., — ü v B $ Z mğlem SEĞRü Gök -