1 Ekim 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

1 Ekim 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

£ Teşrinievvel TİMURLENK —İ01— Mubarrır!: Af »t Cihangir Timurla Yıldırım Nasıl Çarpışmıştı ? Doğdukları, büyüdükleri ve dolastıkları yerler arasında bin- lerce fersahlık masafe bulunan iki Türk hükümdar, işte bu gezinişler, saldırışler ve ülkeler alıp verişler içinde kendileri de farkında olmaksızın, biribirlerine adım adım yaklaştılar ve bir gün neleslerini hissedecek kada- bur rün buruna geldiklerini — sezip durdular. Bu duruş, iki heybetli arslanın göz karartan eginlikler içinde gözgöze gelmesini andırır. Daima ileri gitmiye alışan o iki arslan, hemcins olmalarına rağ- Mmen, biribirini — rakip — saydr lar, Duzun uzun yekdiğerinin kuvwetini ölçtüler ve bu tesadüf- ten hoşmut olmıyarak, ileri gitme hırsından da mütekabilen vazgeç- miyerek boğuştular. Bu umulmaz tesadüfü hazırlr yan sebepler çoktur. Onlardan biri de yukarıda kaydettiğimiz sahnedir. Bize Ööyle geliyor ki Timur, kendi otağı önünde atının Özengisini öpen üç beyin, o hür- Mmetkâr buselerle Sıvas hailesini ve o haileden de feci olan Anka- Ta harbi faciasmı halkettiklerini hissetseydi, — edebilseydi — onları göler yözle kabul etmezdi, ken- dilerini dinlemezdi, sözlerine kıy- Met vererek bazı — teşebbüslere girişmezdi ve geri alınması müş- kül adımlar — atmazdı. Çünkü Tümur, halis bir Türktü ve Türk- lüğün zarar görmesini istemezdi. Böyle bir tahminde bulunma- dfğ'v bulunamadığı için alicenap :iıuu..a.. gibi davrandı, ken- Ocağına sığınan beylerin ayrı başlarını okşadı. — Hoş geldiniz, dedi, hiç N yın, kendi — sarayınızda İmişsiniz gibi davranın, beni de bir baba sayıa! Ve sonra baştahana dönerek fu emri verdi: — Beyler benim konuklarım dfğil oğullarımdır.. Ona göre ağırlayın, rahat ettirin. Yorgum hukları çıktıktan sonra yanıma Betirin. ldıde hem elem, hem sevinç vardı. Elem taç ve taht denilen babadan evlâda müntakil kude Tellerin de nihayet fani birşey olduğunu «bir kere daha- görmüş Olmaktan ileri geliyordu. İşte #u beyler, biri maymun oynatan F — eee İ KODN GERDENE TTNNEDE Yevmi, tiyasi, Havadis ve Halk gazetesi İdareş İstanbult Eski Zaptiye BU Çülalçeşme sokağı 25— — Telefon: İstanbul - 20203 Posta kutusuz İstanbul - 741 Telgrafı İstanbul SONPOSTA | ABONE FİATİ | TÜRKİYE ECNEBİ | 1400 Kr. 1 Sene 2700Kr 750 , GAy 1400 , ” "” Galen evrak geri verilmez Hsnlardan mös'uliyot alınmaz — | tevap için mektuplara (6) kuruşlak | Pul ilâvosi Kizımdır. Adres dıki.lıînlmıııi (20) kuruştur. | Gazetermizde fikan rasim ve yazılamın Bütün hakları mahfuz ve gazetömise alltir. çingene, biri üfürükçülük yapan derviş, biri de ip cambazı kılı- ğıma girerek canlarını kurtarmış ve fakat — yurtlarımı, ailelerini, servetlerini, hatta haysiyetlerini a cada bırakmış clan şu hüküm- darlar (I) bu hakikatin yepyeni ve pek <cıklı birer delili idiler. Yarın kendi oğullarının da, ken- böyle yersiz kim di torunlarının da ve yurtsuz. kalmıyacağını temin edebilirdi? Lâkin bu elemin yanında se- vinç te vardı. Akdeniz kıyıların- dan Isfahan önlerine kadar gelen bu mağlüp, menküp ve kaçak hükümdarlar, küre üzerinde s- gınabilecek tek bir yer olmak üzere ancak kendi saraylarımı bu- labiliyorlardı. Şu hale göre ken- disi hükümdarlar — hükümdarı bir hakan oluyurdu. Düşmüş taçları ahıp eski sa- hiplerinin başıma koymak, yıkıl- mış tahtları yapmak elinden ge- liyor demekti ve bütün dünyanın bu kudrete itimat beslediği işte anlaşılıyordu. ( Arkası var ) () Yıldırım Sultan Beyazıdın. kt- kümetlerini ll en almış olduğu dön kaçarak Timu- beyler, © run himayosini istidaya geldiler. Bun- lardan Germiyan Beyi İpsaladan fira- ra yol bularak 'Timurun nezdine ge- mek için bütün Osmanlı — ülkesini maymün — oyüatmak — surölile geç mişti. Mentoşe Reyi, Timurun ordu- suna kendisini tüünmaz bir hale ge- p tiren uzun ve sık saçlarından, derviş kıyafetinden istifado ederok vâsıl ol- du. Aydın Beyi, Osmanlı topraklarını ve bududünü — cambazlıkla geçti! Ba beylerin — hopsi — Beyazıl — aleyhine Timurun yardınımı istida ottiler. Ti- mur, bu asil mülteeilerin 1krarları üzerine Boyamda ilk elçisini gönderdi *Cenabt Şorafettin, Arapyah ve Alt tarihlerinden Telhis- SON POSTA aa Mektepler açılıyor. Mektepte ikiz kardeşler çok dikkati cek bederler. Fakat bunların - içinde İngiliz mekteplerinden biri rekor —— RADYO — 1 Teşrinievvel Cumartesi İstanbul — (1200 metro) 14 Kurultay mürakereleri, 19 orkastra, 19,5 Tam- buri Re'ik Bey ile arkadaşları tarafın- 5 Nihal ve İnci Hanımlar, 21 Bükreş — (594 metro) 90 rağyo Re- vü, S1 iki p'yano, 21,90 Gabi, 22 Enesku lokantasından makil. Re grat —( 429 metcs ) 20 öperet 21,40 konsor. ga— (441 metra) 20 gramofon, £21,45 Baronin ni oporas. Prağ — meten) S0 Brönodan nakil, 21,55 masikili komedi. (517 motca) 19 mandolin k konseri, 21,40 ümit nder bir. operet. 58) metre ) S0 salon ör- Kkesleusı, 1,10 neş'e veren havalar. Varşova — (1411 metro) 20 dini ba- yalar, 21 hafif şarkılar, 33,05 Şopen konseri. Berlin — (1635 metre) 20 Frans:ica ders, S1 operet konseri, Conubi Amerikada Assompsiyon, 30 — Paragı- aylılar Bokeron istihkâmını zap- tetmişler ve 1000 esir almış- lardır. î;ıgî!terede Kadınlar Pipo İçmiye Başladılar / Mektepte pipo içen Darütfünun kızları don senelerde kadınları her yerde sigara içerken görmiye alıştık. Fakat şimdi İngiliz. ka- dınlarının pipo da içmeğe baş- ladıklarını haber - veriyorlar, Bu modanın nasıl başladığı- n bilmiyorlar. Fakat bugün ev- lerde ve eğlentilerde kadınların ve genç kızların pipolarını dol- durarak içtikleri çok görülüyor. Evlerde ve kapalı — yerlerde kaldıkça bu hareket okadar na- VNK vf İkiz Talebeli Bir Mektep — kırmıştır. Çünkü talebesi arasın- da 13 ikiz vardır ve daha garibi bu ikizlerin dokuz çifti ayni - mıftadır. Bu resimde, ikizleri bir arada görüyoruz. Bunlar arasında beş çift erkek, iki çift kız ve iki çift erkek ve kız vardır. Bir Bu mektep ikiz doğan erkek ve kız çocuklar arasında kabili- yet itibarile bir fark mevcut olup olmadığını anlamak için iyi bir tocrübe sahası olmuştur. Fakat bir iki sene içinde yapılan tec- rübe, ikiz erkek ve kız kardeş- ler arasında hiçbir. fark olmadı- ğını göstermiştir. Ş Aşk Cinayeti Ve ühim Bir Tarihi Buluş Meşhur Sezar Borjiyanın Zehirli Yüzüğü Romadan bildiriliyor: İtalyan meşhur — Borjiyalar, tarihin en karanlık sıfatları vermekte tered- düt etmediği bir ailedir. Efradı arasından en güzel kadınlar, en kudretli papalar, diplomatlar ye- tişen bu ailenin büyük vasfı zebirciliği idi. Borjiya ailesi, düşmanlarını, en beklemedikleri bir zamanda zehirlerdi. Sırasına göre bu zehir, bazan bir bardak suda, bir çiçek demetinin içinde veya harici manzarası hiç şüphe götürmiyen bir mevyada bulunur- du, Bu meyvayı yiyen, bu suyu içen yıldırımla vurulmuş gibi dü- şerdi. Borjiya ailesinden Sezarın bilhassa —bir — yüzüğü — vardı. Sevdiği kimselere, güya, bu yüzüğü hediye ederdi. Yüzüğü alıp ta parmağına takan adam derhal bir kalıp gibi yere seri- lirdi. Fakat kullanılan zehir öyle esrarengiz bir şeydi ki ölü mua- yene edildiği zaman zehirlendi- ğini meydana çıkarmak mümkün olmazdı. Fakat —her nmasılsa — Sezar Borjiyanın yüzüğü kayboldu. O gün, bugün bu esrarengiz yü- züğü bulmak mümkün olmadı. | Fakat geçen gün Milano'da cere- yan eden bir hâdise, Sezar Borjiya'nın — meşhur — yüzüğünü meydana — çıkarmıştır, — hâdise şudur : Milâno'da zengin bir aile var- dır. Erkeğin adı Francesko Skamborini, karısının ismi de An- tonya. Bundan bir müddet evvel Antonya kocasına garip bir yü- zük hediye — etmiştir. Erkek | eee O | zarı dikkati celbetmemiş, fakat geçen hafta iki İngiliz — kadmı kolkola verip ağızlarında pipo- larile sokakta dolaşmağa başla- yınca herkes şaşırıp kalmıştır. Fakat kadını sokakta pipo iç- mekten menancden — bir kanun veya nizam mevcut — olmadığı için kimse birşey diyememiştir. Demek ki bugün sigara içis- lerini seyrettiğimiz hanımlarımı- zın yarın pipo içtiklerine şahit olacağız. Olür a, olamaz mı? olanlar az mı? Meydana Çıktı Borjiya allesinin güzel, fakat kanlı kızı Lükres Borjiya bu yüzüğü parmağına taktıktan az sonra şiddetli bir acı duyarak yüzüğü çıkarmıya mecbur olmuş, kendisi de yatağa düşmüştür. Fa- kat yüzük karısının bir hediyesi olduğu için onu da masasının üzerine koymuş, görünün önünden ayırt etmek istememiştir. Bu sıra- da Skamborinini hastalığını işiten asarı atika Mütehassıslarından Alessandro — dostunu — ziyarete gitmiştir. Fakat masanm Üüze- rinde yüzüğü görünce birdenbire şaşalamış, yüzügü nasıl bulduğunu doktora sormuş, hediye ediliş şeklini, hastalığının sebebini” anlat« mış ve bunun üzerine mütehassıs haykırmış : * — Eyvah azizim! Tarih bir eser kazandı, fakat bir dost kaybediyorum ! Filvaki Antonya'nın kocasına hediye etiği yüzük Sezar Borjiya- mın yüzüğü idi. Kadın, bu yüzüğü, hususi münasebeti olan ve Skom- borininin davalarını takip eden avukat Belliniden almış, kocasına vermişti. Yüzük derhal muayene edilmiş, iç tarafında, zehir sak- lamıya mahsus — olan kısmında Bundan dolayı, doktorlar, Skame borininin hayatını kurtarabilecek-« lerini ümit etmektedirler. Güzel kurnaz — ve katil de tevkifhane- Antonya ile avukat — Bellini dedirler. 4 zehir. bulunmadığı ıör!llmnşmr._ğ Gi