12 Ekim 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

12 Ekim 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa l K I Memleket Manzaraları I | İ l Safranboluda üğünler Nasıl Yapılır ? Safranbolu (Hususi) — Bu mektubumda size davetli olarak bulunduğum bir köy düğününü anlatacağım, Burada köy düğün- leri pazartesi gününden başlar, geceli gündüzlü devam eder ve perşembe günü akşamı biter. Düğün kız âlan ve kız veren taraf için büyük masrafları mu- ciptir. Bir kere düğüne şahıslar değil, köyler davet edilir. Benim davetli olarak bulunduğum dü- ğün Ahveren köyünde idi. Dü- ğgüne İlbarıt, Serçen, Koçyaka, Yörük, Konarı, Yazıköz, Pülderen Davut ubası, Yağcı köyleri da- vet edilmişti. Her köy davete icabet — için davul zurna ile geliyor ve düğün yapılan köyün sınırına geldi mi silâblar atılarak muvasalat haberi veriliyor, düğünü yapan köy de gınıra gidip davul zurna ve silâh- larla davetli köyü — karşılıyor, oyunlar, rakıslar yapılarak düğün salaşına ulaştırıyordu. Düğünde misafirlere evvelâ kahve, sonra da yemek veriliyor. Bütün davetli köylülerin getir- dikleri davullar ve zurnaların gürültülü ahengi arasında yemek ve kahve ikramı bittikten sonra güreşler başlıyordu. Deste, orta ve baş güreşleri yapılıyor, birinci gelen pehlivanlara her köy namı- na verilen hediyelerden başka düğün sahibi de ayrıca hediyeler veriyordu. Güreş — müsabakaları bittikten senra yumurta nişanı yapılıyor, her genç yumurtaya nişan alıyor ve atıcılığını göste- riyordu. Bundan sonra gelin alma merasimi başlıyordu. Bu merasim çok şayam dikkattir:Davul, zurna ile köçeklerden mürekkep bir kadın kafilesi gelinin evine gidip gelini ata bindiriyorlar ve bayrak- lardan yapılmış bir cibinlik ile gelini örtüyorlar, bu örtünün dört ucunu gelinin akrabasından dört genç tutuyor ve davul, zurna, köçekler önde olarak yapılan muazzam bir alay gelin güveyi evine götürüp bırakıyor, silâhlar atılarak dönüyor ve dügün bitiyor. Köy dügünleri köylüleri yekdiğe- rile tanıştırması dolayısile güzel Türk —âdet ve an'anelerinden birisini yaşatıyor demektir. Mehmet Enver Adanada İstasyonda Bazı Evleri Taşladılar Adana ( Hususi ) — İstasyon civarındaki bazı evler gece yar- sından sonra taşlanmıştır. Zabıta bu evlere tecavüz eden küstah- ları aramaktadır. Hâdise dolayı- sile bu civarda sabaha hdur açık kalan bazı kahvelerin gar- sonları isticvap edilmiştir. Bu vak'anın tekerrürüne mani olmak için bu civardaki meyhanelerin saat 24 ten sonra açık bulun- maları menedilmiştir. Konyada Bir Katil Maznunu İdama Mahküm Oldu Konya (Hususi) — Beyşehrinde Seyit Ali ve Mehmet isminde iki kişiyi birden öldürmek ve Musta- fayı katle — teşebbüs — etmekle mazaun olan Ahmet hakkında Ağır ceza mahkemesi tarafından idam — kararı — verild. — Karar temyizdedir. | SON POSTA MEMLEKET -HABERLERIİ Bayburt Çok Şirindir İ lek Bir Ticaret Merkezi Olan Bayburt, Medenı Bır Şehırdır ha Bayburt (Hu- susi) — Kasaba- mız — Erzarum - Trabzon — yolu üzerinde — işlek bir ticaret mer- kezidir. Kazanın şimal cihetinde- ki sırlın Üzerin- de bütün azame- ti ile — duran Bayburt kalesi pek meşhurdur. Kasabanın yolları geniş ve muntazamdır. — Binala- rı da tamamen kârgir ve zarif bir mimariye maliktir. Kasabanın tam ortasından geçmekte olan Corük suyu büyük faideler temin etmektedir. Bütün araziyi yan bıı nehir, nnıyidc de Edirnede Bir Cambazın Yaptığı Numaralar Edirne ( Hususi ) — Buraya Veysel isminde bir cambaz geldi, sula- işe | Bu cambarx Köprü bayırı civarında vücude getirdiği bir sahada her gün akşamları bedava numaralar yapmakta, binlerce kişiye seyret- tirmektedir. Cambaz, — oyunları bittikten sonra halktan — parsa toplamakta, fakat vermiyenlerden almak için ısrar etmemektedir. Edirnede uzun zamandanberi cembaz — görülmediği — için bu oyunlar halkı çok alâkadar et- mektedir. — Bilhassa — bir çuval içerisinde gözleri kapalı olarak tel üzerinde yaptığı maharetler heyecanla seyredilmektedir. Seydişehirde Yeni Bir İçme Su Tesisatı Yapılıyor Seydişehir. (Hususi) — Kaza- mizın en büyük ihtiyacı temiz bir su bulmaktan ibarettir. Yedi kilometre mesafede olan “ Ağa- olduk , içme suyunun boruları döşenmektedir. — Şimdiye dört kilometre mesafeye kadar borular döşenmiştir. Diğer k- sımlar da ikmal edildikten sonra halk kireçli sudan kurtulacak ve içilebilecek bir suya kavuşacaktır. Çankırıda Kaçak Odun Kesenlerin “Muhakemesi Çankırı ( Hususi ) — Ereğli demir yolu hattı üzerinde açık makta olan büyük tunelde kulla- mılacak — kerestenin 156 metre mikâbının kaçak olarak kesildiği anlaşılmış — ve Orman — idaresi Çankırı Hukuk Mahkemesinde bir tazminat davası açmıştır. Dava yakında intaç edilecektir. Konyadaki Aşiretlerin İskânı Konya ( Hususi) — Vilâyet aşiretlerin — iskân — vaziyetlerini ikmal için bir program bazırla- mıştır.. Bu program 3 senede ikmal edilecektir. kadar Meşhur Bayburt kalesi ve şehrin umum! manzarası yaramakta, bir çok değirmen ve un fabrikalarının kuvvel muharri- kesini temin etmektedir. Bayburdun tam ortasında mu- azzam bir saat kulesi vardır.Büyük çalar saatin sesi şehrin her tarafın dın ışmlnıelıtedir Hıllıııı hemeı İzmirde Bornuvada Bir Ehli Hayvan Sergisi -Açıldı İzmir ( Hususi ) — Her sene ıçı.lıı.ıııı mutat nlııı Ehli Hayvanât çergisi, perşembe günü Bornuva ziraat mektebinde açılmıştır, Bu seneki sergi, geçen sene- lerde tesis edilen — sergilerden fazla rağbet — görmüş; — Garbi Aııdol-un her yerlndon sergiye Saııdo birincilik, ikincilik, ıçh cülük ve dördüncülük kazanan hayvanlara nakdi mükâfatlar ve- rilmiştir. Sergiye iştirak eden at, katır, merkep, koyun, koç, ( boğa, at ve kısrak miktarı 200 den fazladır. Mükâfatların tevzünden sonra sergi kapanmıştır. — Adnan Antepte Sarhoşluk Yüzünden Bir Cinayet Oldu Gaziantep (Hususi) — Burada sarhoşluk yüzünden bir cinayet oldu. Sıvacı Deli Musa oğlu Memiş — bir kavga neticesinde tabanca ile Hamit isminde bir şahsı — öldürdü. Katil hemen yakalandı. aepsi — sanayile ve çiftçilikle meş- gül olduğu için * diğer vilâyet ve kazalar halkına nispetle — daha zengin ve daha müreffehtir. Kasabada ga- yet büyük, güzel ve temiz oteller, lokantalar, kıra- taneler — vardır. Hayat ucuzdur, En alâ koyun etinin okkası yirmi, en temiz ve halis yağın okkası kırk kuruştur. Kaymakam Zeki Bey kasabanın imarı ve intizamı Aiçin büyük mesai sarfetmektedir. — Vamık Faik Parlak Mehmet Meşhur Sabıkalı Adanada Öldürüldü Adana, ( Hususi ) — Meşhur sabıkalılardan esrarkeş — Parlak Mehmetle sabıkalılardan Süley- man oğlu Rahim arasında cuma günü bir kavga çıkmıştır. Rahim kurşunla Parlak Mehmedi öldür- müştür. Bu sırada atılan kurşun- lardan birisi de o civarda oynr yan on bir yaşlarında Tahsin isminde bir çocuğa tesadüf ede- rek yaralamıştır. Katil Rahim kaçmış ise de Büyükobaya Civarbey köyünde bahçe içinde tabancasile birlikte yakalanmıştır. Katil evrakile bir- likte adliyeye verilmiş ve tevkif olunımuştur. Soygunculuk Otomobil Yolcularına Tecavüz Ettiler Birkaç gün evvel Antep - Kilis yolu arasında mühim bir soygunculuk olduğunu yazmıştık. Gaziantep gazetesinin verdiği ma- lâmata göre, silâhh — şahısların tecavüzüne uğrıyan otomilli yok- cular arasında Antepten gelen Meb'us Şahin Bey de vardır. Şa- hin Beyin 80 lira ve pardesüsü gaspedilmiştir. — Eşkıyalar - takip edilmektedir. Kozanda Sular Çekildi Halk Su Bulamıyor Kozan ( Hususi ) — Burada sular çekilmiştir, damlıyan çeşme- ler önünde yüzlerce halk bekleş- mektedir, Herhangi bir gürültü ve arbede çıkmaması için çeşme başma )ııdıı'ını konulmuştur. Bu halkı çok müşkül bir vıuyctı ıoiıııklıdıı Tepecikte kte Hilâliahmer İzmir ( Husust ) — Tepecikte Hilâliahmer cemiyeti bir şube açmıştır. Küşat resmi dolayısile merasim yapılmıştır, Van Emniyet Müdürü Gazıantep ( Hususi ) — Van vilâyeti - Emniyet Müdütlüğüne tayin edilen Emniyet Müdürümüz Şerif Nimet Boy yıkındı yeni memuriyetine hareket edecektir. Bazı İtirazlar Hakkında Nurullah Aft6 İstanbul — Halkevri, — vadet? *“ Yeni Türk mecmuası ,, n4 ayın ilk günü çıkardı. Müşkül sentlerin değil, “ Hiç yoktan ” dir ya,, cıların bile bekledikl uygun değil ama »ne yapi” Bu seferki —zâhım daha olmasına bağışlar, hüküm ver? için biraz daha beklemeğe oluruz. Fakat bu mecmuanin gazeteci arkadaşlara ilham tarizler insanı adeta meyus yor. “ Yeni Türk mecmuasi € Ahmet Şükrü Beyin, bir &7? siyasi hadiseleri hulâsa edelt makalesini mi basmış? — Ye' gazetelerde de okuyabileceği yazıların bir mecmuada N€ olduğunu soruyorlar, “ Yeni mecmoası , Fransız muharri” vinden birinln bir inüsababil tercüme ettirip basmış ve bu başına, o ecnebi muharriri karilerine tanıtan bir yazı İ etmiş, bu, münekkitlerinin ağf da: “ Andr& Maurois'dan ba” den iki uzun makale ,, oluf *“ Yeni Türk mecmuası ,, Fri filezofu Bergson'un bir kita tercüme — etlirmiş; işte y gazetelerde — bulunmıyacak —© yazı diye — sevineceklerini, olmazsa tercümeyi İyi bulmad; ları için itiraz edeceklerini zannediyorsunuz? Hayır; bwf ne lüzumu var? Biz Fransız fi zoflarını bilmek istemiyoruz, ” Türkiyeden, Türklerden ba dilsin diyorlar. Onları dinliyecek — olur! Türkiye, irfan âleminin kap Fransız felsefesine, İngiliz ed yatına, Alman musikisine, © Avrupa'dan gelecek her fikre * patacak! “Yeni Türk mecmuâ$” ancak yeni Türk tezine y '_ laştığı nisbette, adının ilân ©* iddiaya ve Halkevi prograt'” uygun olur, diyorlar, Halkevi programı, Türkiye'de ilim, v ve san'at şubeleririn hepııui kişaf ettirmeğe hizmet etmek Bir Fransız filezofunun — estl) tercüme etmek, bir Fransız "3| harririnden bahsetmek - bi -| programdan uzaklaşmak sa | Kafalarımızda bir durgtt | var; gençlerimiz dünyada ne ne bittiğini bilmiyor; eski lerimizin dili de, duyuş ve * g nüşleri de bizden hergün V" daha maklaşıyor; o halde kafaları işletmek için onlart riçten bir gıda bulmağa çnl hyız. — Onlara yalnız Berg j değil, Avrupa'nın bütün filel larını; yalmız Andfe Maürob değil, Avrupa'nın bütün © rini — Ööğretmeğe — uğraşmı “Hepsi lâzım bu yurda, müfit.,, Falih Rıfkı'nın bir yazıt söylediği gibi dil inkılâbı * inlalâbı ile olacaktır. Kafa lâbının da baş hazırlayıcıs! cümelerdir. . İ “Bergson'u anlıyanlar V V frenkçe bilenlerdir, onlar da | çesini okumaz,, - diyorlar. yalnız mevcut karie hitap © ( kendisine kari yaratır. Tür kitapları okunur bir dil hf getirmek, bir mecmua için gaye mi?