23 Ekim 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Ekim 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

“ yayra l Memleket jWanzamianı ——— Zonguldak Sandalcılarının Kavgası Zonguldak (Hususi) — Vapur her iskeleye yanaştığı zaman kayıkçıların müşteri almak için biribirlerile boğazlaşırcasına kav- ga ettiklerine şahit olunur. Zon- guldakta bu hal tamamen aksi- | nedir. Burada kayıkçılar yolcu- ları paylaşmak için değil, alma- | mak için kavga ederler ve bu | yüzden yolcular vapurun merdi- veni başında beş on dakika binecek sandal beklerler. Bu hal hayretimi mucip oldu, tahkik ettim: | Zonguldak kayıkçıları arala- | rında bir şirket yapmışlar ve yolcu başına yirmi kuruş nakliye ücreti tespit etmişlerdir. Alınacak ücret doğrudan doğruya bir san- dalcıya mal edilmediği iŞin sam- | dalcılar müşteri almak istemiyor- | lar ve tembel tembel seyre dak- | mayı tercih ediyorlarmış. Yolcular — sandalla — iskeleye çıktıkları zaman iskelede bir gi- şeye gidiyorlar ve yirmi kuruş vererek bir bilet alıyorlar. Bu bilet olmadıkça — hiçbir. yolcu şehre sokulmuyor. Bu usuülü ben beğendim, herkesin de beğene- | ceğini tahmin ediyorum. Ne san- dalcı kavgası var, ne de Üücret münakaşası. Şehirde hararetli bir faaliyet | var. Kömür nakliyatı hiç durma- dan yapılıyor, bütün yollar kö- mür tozu içinde. Fakat pis değil, | Nakliyat demiryolu vasıtasile yapılıyor, herkes iş başında bu- lunuyor. Zonguldakta işsiz bir tek adam bulmak kabil değildir. Zonguldak Karadenizin sahil şe- hirlerinden en çok çalışkan bir şebirdir. Malkarada Şap Hastalığı Ğırkh Ve Tedbir Alındı Malkara (Hususl) — Tekirda- gının Büyükali ve Çorlunun Sey- men köyü kıyılarında şap hasta- hğı çıkmış ve hastalığın geçici celeplerden sirayet ettiği anlaşıl- mıştır. Bu hastalığın Kırklareli ve Edirne hayvanatında da mev- cut olduğu anlaşılmış, bilhassa | Babaeskide müstevli bir şekil ak mışlır. Diğer mıntakalara sira- yeline meydan verilmemesi için terlibat alınmıştır. Malkâra —mımntakasına 4- 5 aydanberi yağmur yağmadığından derelerin suyu kesilmiş ve çeş- | melerde de suyun azaldığı görü- | müştür. Köylerde kesilen temiz ve yağlı keçi, koyun etlerinin okkası on beş kuruşa - satılıyor. Spor Diyarbekir, Toros. sporu Yendi Adana, (Hususi) — Geçen hafta Mersinde ikiye karşı dörtle mağlüp edilmiş olan Diyarbekir şampiyonu Adanada Torosspor 3-4Diyarbekire mağlüp olmuştur, Diyarbekir bu haftada Ceyhan- spor karşılaşacaktır. Edirnede Kuazzam Bir Lâboratuar Edirne (Hususi) — Lise ile Orta mektep binası arasınde Maa- rif Vekâleti tarafından müazzam bir lâboratuar binası yaçılmak- tadır. Bina ikmal edildikten sonra i ktep fizik ve kimya | tecrübelerini borada — yapacak- | ardır. | arızalı araziden | bulunan * SON POSTA' Devrekte Kurulan Panayır Panayıra Hayvan Sahipleri, Manifatu- racılar, Hulâsa Herkes Devrek (Hu- susi) — Bu sene burada — büyük | bir panayır kus ruldu. — Yenice, Çaycuma, Bartın, Ereğli kasabaları da bu panayıra iştirak ettikleri için ilk tecrübe muvaffakıyet ile neticelenmiş ol- du. Devrek - ile Zonguldak ara- sında 47 kilo- metrelik bir şase vardır. — Birçok geçen ve yer bir nakil vasıtalarının çürük — olmaları tehlikelidir. Devrekte bir elektrik santralı, bir de fenni mezbaha yapılmıştır. Devreklilerin Mahya dedikleri panayır “ Karagül , meydanına kurulmuştur. Bu panayır ilk defa Finikede Ormanlar ıp'ğdaî Bir Şekilde Çalışıyor Finike (Hususi) — Ülkemizin uçurumları seyahat, bakımsız ve yüzünden çok yer şoseden en zengin ormanları Finikededir. | Alakar, Çatallar ve Akçay ne- hirlerinin iki taraflarında uzayıp giden bu ormanlarda keresteci- likte kullanılan iki nmevi ağaç yetişir: Çam ve katran. Bu iki nevi ağaçtan külliyetli miktarda kereste biçilmekte ve bütün Türkiyeye sevkedilmektedir. Or- manların bir kısmı devlete, bir kısmı da eşhasa aitti. Fakat bü- tün ormanlar mevcut bir orman şirketi tarafından işletilmektedir. Kat'iyat ve imalât fenni şeraite uygun değildir. Tahtacı denilen | bir sınıf ormanlar da pek iptidal bir tarzda çalışmaktadır. Burada orman yangınları pek feci bir şekilde devam edip dur- | maktadır. Temmuzdanberi Finike | ormanları yanmastadır. Bu yan- gınların sürü çobanları tarafından kasten yapıldığı söylenmektedir. Bo cihet tahkik edilmekte ve yangınların önüne geçilmek - için tedbirler alınmaktadır. Otomotrisler Adana - Mersin Yolunda İşlemiye Başladı Adana Y(Hususi) — Uzun bir müddettenberi beklenilen' Devlet Demiryollarının otomotrisleri ev- velki günden itibaren Adana - | Mersin hattında çalışmıya başla- mıştır. Yolcu mevkilerinin temiz- liği, fiatlerin ucuzluğundan maada bu makineler, Adana ve Mersin arasında 6 istasiyonda daha te- vakkuf etimektedir. Adana halkı, bundan dolayı Devlet Demiryollarına teşekkür etmişlerdir. Sağda Ticaret Odası Relsi Ahmet Recep, altta Oda Başkâtibi Cemlli Beyler ve Panayırdan bir manzara.. kurulmuş olduğu için birtakim noksanlar göze çarpmıştır. Fakat | zamanla bu (noksanlar azalacak ve kalkacaktır. Panayırda hayvan, manifatu- ra, nalbur, bakırcılık, saraçlık, meyvacılık ve zahirecilik pazar- ları ayrmı ayrı yerlere — kurul- muştur. Perakendeciler, kahv ler, berberler, aşçılar gibi küçük ; Adapa;annda | |Âşık Mem(;, ğülün Türkiye Kadınlarının Kendisini Sevdiğini Söylüyor ! Aşık Memo Adapazarı ( Hususi ) — Her memleketin kendisine — mahsus hususiyetleri ve halk arasında kendine bir mevki yapan bazı meczup adamları vardır. Bunlar- dan birisi de Adapararındadır. Sakat bir adam olan âşık Memo Adapazarının nev'i şahsa munhasır bir tipidir. Âşık Memo kendisinin gayet güzel olduğunu ve bütün Türkiye kadınlarının kendisini sevdiğini sevdiğini söylemektedir. Âşık Memo: Derdi aşka mübtelâyımı neme lâzam kâr benim Malım — mülkiüdn yoktur. amma kanaatim var bönim Deyip gezmektedir. | hazırlamıştır. esnaf ta muhte- lif yerlere serpi- miş vaziyette yer almışlardır. İştirak Etti Panayırda en ziyade alış veriş mübadele esası zerinüden yapık- mış, para Üzer- ine o kadar iş görüleme miştir. | Fiatle- | Hayvan rinde şayamı dik- kat bir düşüklük vardır. Bu panayır mik- H mahsulât ve mamulâtımızın halka tanıtılması için atılmış iyi bir adımdır. Zom guldak Ticaret Odası panayırla çok yakından alâkadar olmuş, tetkikat — yaptırarak bir Panayırın rapor tesisine karar veren Umumi Meclis aza- larile Ticaret Odası heyetinin bu kararları her türlü takdirin fev- | kindedir. Ahmet Kırşehirde Halk Bir Lise Açılmasını İstiyor Kırşehir ( Hususi ) — Bura- da mektep ihtiyacı hergün bir parça daha fazla artmaktadır. Ortamektepten her sene mezun olanların miktarı gittikçe artmak- tadır. Fakat maalesef bu mezunlar lise tahsiline devam edememek- tedirler. Çünkü başka memle- ketlere giderek lise tahsiline de- vam etmelerine mali kudretleri müsait değildir. Burada da lise yoktur. Kasabamızdaki — Ortamektep binası lişe olmıya — elverişlidir. Maarif Vekâletinin burada bir lise tesisi hem çocukları, hem de çocuk babalarımı çok sevindire- cektir. Konyada Bir Cinayet Konya ( Hususi ) — Şehrimize tâbi İlgin kazasında feci bir ci- nayet olmuş, Hasan Halil isminde birisi kardeşini bıçakla ağır w- rette yaralamıştır. Mecruh hastaneye kaldırılırken aldığı yaralardan vefî! etmiştir. Havzada Tiyatro Ve Tavuk Hastalığı Havza, (Hususi) — Otuz ki- şiden mürekkep İstanbul - operet heyeti buraya gelmiş, temsiller vermiye başlamıştır. Halk temsik lere çok rağbet etmektedir. Köy- lerde tavuk kolerası görülmüştür. Hükümet hastalıkla mücadele için icap eden tedbirleri — aldıştır. Hastalığın önüne geçmek için tavuklara meccanen aşı yapık maktadır. | | Avrupanın şeker - istatistikleri Sanayi Hayali Alpullu Fabrikasında Faaliyet İstanbul ve Trakya şeker fal rikaları Türk Anonim Şirktl evvelki gün erbabı ticaret sanayili, iş yaptlığı banka müdi lerini, fabrika ile alâkadar zevatı, gazetecileri davet € Fabrikayı gezdirdi ve yedi evvel küşat resmi yıpıldıkl_" sonra bugüne kadar g:çiı?'f tekâmül safhaları hakkında (9f hat verdi. Bugün movzubahs meselelere de temas edildi, 247 gıdaki izahat verildi : — “Avrupadan gelen ;ı(:kJ gümrükte 7 kuruşa almak müff kün görünür ve bu. şekerin liyet fiatı 7 kuruştan aşağı pedilir. Doğru değildir. çung meşgul olan adamı, meşhur us pancar şekerinin maliyet ff timı 18-23 ve şeker kamişii şekerini 13 kuruştan kaydetmek dir. Binacnaleyh gümrüklerimis! 7 kuruşa gelen şeker muht! memleketlerde ve muhtelif fa! kalarda istihlâkten fazla isti edilen şekerdir. Bunu atacaklif yerde ihraç ediyorlar. Fakat bi şeker dünya şeker piyasas bozduğu için geçenlerde Brük” selde toplanan beynelmilel ş,_.ı.tl konferansı bazı memleketlerd? bazı fabrikaların istihlâkten fazlâ şeker yapmamalarına karar ve” di., 2 — “Türkiye, şekerini yaşât” mak için ağır gümrük koymti denildi. Her devlette şeker iyi & vergi matrahıdır. Mutavassıt ailelef ayda 10 kilo şeker sarfetse 4 lirf vermiş olurlar. Şekerden alnâf vergi doğrudan doğruya bilâ vi” | sta tarh olunan bir vergidir. loda 8 kuruş istihlâk resmi alnif: Dünyanın her yerinde devletleriğ yerli mah ve fabrikalarını kort maları usüldendir. Kaldıki sani” yü ziraiyenin faidesi noktai nazâ” rından şekeri himaye lâzımdır.w 3 — “Şeker fabrikalarının K” zançları husust şahısların cebi” giriyor — deniliyor. Uşak şek fabrikasının sermayesi hükürn tindir. Alpultu Ffabrikasının &© mayesinin yüzde 80 ni Müllt bas' kaların, mahalli vilâyet ve idar? hususiyelerin ve yüzde 20 «i m essislerin ve hususi- şahıslarını!” dır. Şeker sanayiinde 3-4 sent” de bir sene kısır addedilir. Diğtf senelerdeki fazla kâr bu zar korumağa tahsis edilir. Bu sebef” ten kazanç tamamen taksilf edilmez. Geçen sene hissedarlaf yüzde 12 temettu taksim edif miştir. Yüzde ikisi kazanç vergif olarak ayrılırsa demek yüzde 1 verilmiştir. - Şirketin — sermay' 700 bin liradır. Milli bankalâf hariç olarak hissedarların 6 sent” denberi aldıklar: senelik kâr | bin liradır.,, y A — “Alpullufabrikası seredt 4 ay çalışır, günde 20 v.ıw“.; şeker yapar. T sene - evvel vagonla işe başladı. Bu »€ (1700 ) vagon kadar yapacaktifi Fabrikanın azami istihsal kuvv' (2300) vagondur. Türkiyede gı'ın'“ 20 vagon şeker sarfedilir. Al ı'_u 'Türkiye istihlâkinin 5 te birit” kâfi gelir. a 5 — “Alpullu şeker fabrık? Tarakyayı siyaseten ve iktısal€ korumaktadır. mütevali muha! belerden halk burada oturamıy?! toprağı ekemiyor, ev yapmıyor d': Şimdi yalnız fabrika mıntakas " 200-250 köy vardır. 15 bin ıll"' pancar ekmektedir. Faizsiz p3' verilmektedir. Fabrika memurin ve için güzel evler yaptırmıştır. hçıılııhıne yapılınaktadır. Av'": ispirto fabrikası - günde bir '0i ispirto islihsal ediyor. Ve!hvl"ı Trakyenin büyük bir faaliyt merkezini teşkil ediyor.» amelt