28 Ekim 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Ekim 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Şayfa SON FOSTA f Memleket Manzaraları Çirkinova Çok Şirindir Çirkinova, (Hususi) — İsmi- nin aksine çok şirin, çok güzel eolan köyümüzün evvelce senede iki defa mahsul verdiğini yazmış- tım. Maalesef şimdi bu iki mah- sulü almak kabil olamamaktadır. Evvelce köyün ortasından ge- çen Düden çayı mevsim ortasın- da taşar, tarlaları istilâ eder, su- lar çekilince arazi üzerinde kalan gübre toprağı besler ve ikinci mah- sını mümkün kılardı. Fakat şimdi iş öyle değildir. mücadele heyeti çayı temizlemiş ve netice de suyun seviyesi ah çalmış olduğu için şimdi çay taş- mamakta, binnetice tarlalar güb- relenememektedir. Hatta bu sene bir kısım arazi- de susuzluk ve gübresizlik yüzün- den alınan ilk mahsul bile tam ve mütekâmil olarak alınamamış- tır. Buranın başlıca istihsalâtı su- sam, mısır ve karpuzdur. Çayın taşmaması ve kurutu: maması yüzünden belki mahsul | Sıtma | | binadır. Vali İz- azalmıştır. Fakat bir temizlik sıt- | | ları, ameliyat salonları, lâboratu- ma mikroplarını kökünden kurut- tuğundan bu vaziyetten halk çok memnundur. Ne Şamın şekeri ne arabın yüzü! Malkarada Şehrin İmarı İçin Çalışılıyor Malkara, (Hususi) — Biribiri- ni takip eden barp felâketleri yü- zünden harap olmuş olan Malkara şehrinin imarı için yeni Beledi Reisi Tevfik Bey geceli gündü: bir faaliyet sarfetmektedir. K sabada fyeni tarzda birçok dük- kânlar yaptırılıp kiraya verilmek- te, bozuk yollar tamir edilmekte, geniş bir meydan açılmakta ve meydana gayet büyük bir havuz yaptırılmaktadır. Malkaranın —havası sert ve rüzgârlı olmakla beraber sıhhate çok faidelidir. Kasabanın mahrukatı Kurudağ | ormanından temin edilir. Bu or- manda buz gibi akar sular, bi | lür gibi kaynaklar ve hadsiz he- sapsız derecikler vardır. Kurudağın tepesinde çok eski zamanlardan kalma bir kale de vardır. Bu kaleden bütün Eğe sahillerini görmek - kal r. Diyarbekirde Şehirde Elektrik Tesisatı Yapılacak, Fakir Halka Yardım Teşkilâtı Yapıldı Diyarbekir (Hususi) — — Bele- diğeiniz dön Sözüülerdü 'harareti bir imar faaliyetine başlamıştı | iade Yeni elektrik tesisalı vücuda ge- | tirilmek üzere bir proje yapılmış ve Dabiliye Veküâletine takdim edilmiştir. Vekâletçe tasdik edi- Bir edilmez faaliyete geçilecektir. Şehrin en işlek caddesi üze- rindeki bütün dükkânlara vitrin- ler caddenin güzelliği temin edilmiş- tir. Belediye nakliyatı — menedecektir. — Aşçı dükkânları, Tokantalar, kıraatha- neler mütemadiyen doktorlar ta- rafından teftiş edilmektedir. Belediye Doktoru Habip Poy- Bey fakir halkı muayene “ötmekte belediye de ilâçların: bedava vermektedir. Görz hastalıkları ile mücadele için de Halk Evi rar mocanen yaptırılmış, mağazalarıu - ve | caddede hayvanlı | | birdenbire tarafından meccani | Konya Hastanesi | Memleketin Asri Ve Fenni Tesisatı Haiz Yegâne Hastanesidir Konya (Hu- sust ) — Memle- ket — hastanesi Türkiyede sali bulunmıyan em- ve bastane ola- rak inşa edilen mükemmel — bir zet Beyin mem- lekete — yadigâr bıraktığı bu bina üç kat Üzerine yapılmıştır. Bod- rum katında banyolar, memur ve müstahdem odaları, ütü, elek- trik, motör, buz, mutfak daireleri, ikinci katta heyeti sıhhiye oda- arlar, üçüncü katta da hasta oda- İsa vardır. Hasta odaları birer ikişer ve liçer yınklı olmak üzere Uşakta Bir Mektup 15 Gün Seyahat Yaptı Uşak, (Hususi) — İstanbuldan Bir " ektüp " Ulak postanesinin — gafleti küçük bir Anadolu seyahati yap- mış, tam on beş gün trenle do- gönderilen laşmıştır. Bu mektup İstanbuldan Uşak şeker fabrikasında bir zata gönderilmiş, Uşak posta memuru mektubu şeker fabrikası torba- | yerde yanlışlıkla atacağı v torbasına atmış, mektup | mava gitmiş, oradan Kütahyaya gönderilmiş, daha sonra da tek- rar Uşağa gelmiş ve bu sefer sahibine teslim edilmiştir. Bun- dan başka Avrupaya gönderilmek üzere postaya verilen bir gazete de postaya veren zatın adresine edilmiştir. Bu yanlışlıklar, galiba işlerin çokluğundan ve adreslerin iyi — yazılmamasından oluyor. Ercişte Fena Bir Ucuzluk Vardır Erciş ( Hususi ) — Burada ha- çok ucuzlamıştır. Bir çift koç altı liraya, bir çift burma 9 liraya satımaktadır. Bu ucuzluk neticesi halk parasız kalmıştır. 20 eylüle şiddetli soğuklar kesilmiştir. Şimdi memlekette bir sonbahar havası vardır. yat kadar devam eden Gönende Bir Dükkân Birdenbire Çöktü Gönen, (Hususi) — Çıra pa- zarı denilen mahalde bir dükkân çökmüştür. İnhidam esnasında dükkânda ve civarında kimse bulunmadığı için nüfusça zayiat olmamıştır. Halk Evinin faaliyeti de çok şayanı | dikkat bir surette artmıştır. Lisan kursları, usuli defteri ve biz göz muayenehanesi açılmıştır. İ hesap kursları açılmıştır. | %&Wî» yüzünden | İİİ*“ Wlll ““ınım:î" .w'?ğ Konya Memleket Hastanes!E3 Üç sınıftır ve (400 ) karyolalıktır. | Fakat hastanenin şimdiki kad- rosu yüz yataklıktır. Bittabi yüz yatak ihtiyaca kifayet etmemekte % fakat bütçe zarureti dolayısile de ilâve yapılamamaktadır. Ciheti askeriye hiçbir masraf istemeden yıhık miktarını iki yüze iblâğ AKSARAYDA Harap Olmıya Mah- küm Muhteşem Bir Şaheser Var Bu Eserlerin Muhafazasına l Çalışılmaktadır | Aksaray (Hususi) — Şehrimize | 45 kilometre mesafede bulunan ve Selçuk Türklerinin Hükümdarı Alâeddin tarafından kurulan Suk tanköyünde Sultanhanı isminde muhteşem bir ban vardır. Hanım duvarlarında ve kapısındaki işle- meler ve resimler birer şaheser kıymetindedir. Bu muazzam hanın ortasında Küçük Sulanköşkü is- mini taşıyan sarayımsı bir binanın yıkık duvarları hâlâ durmaktadır. Osmanlı hükümeti — zamanında kıymeti takdir edilemiyen bu kıy- metli şaheserler bakımsızlık yü- | zünden mahiv ve harap olmak üzeredir. Harap olan musanna taşlar köylüler tarafından han ve ağıl İnşarında kullanılmaktadır. Şimdi bu kıymetli eserin muha- fazasına çalişılmaktadır. Midyat Malmüdürü Mardin (Hususi ) — Midyat kazası Malmüdürü Lütfi ve Vez nedar Abdürrezzak Beylere Mali- ye Müfettişi Haydar Bey tarafın- dan işten el çektirilmiştir. i | lerde çıkan yangın da ıtmeyi, buna mu- kabil kendi haz- talarının da ayni hastanede tedavi edlimelerini tek- Hf etmiş, fakat hernedense bu teklif kabul edik- memiştir. Hulâsa Konya memleketin —en mükemmel has- tanesine maliktir. Konyahlar, şeb- re gelen — ya- bancılara göğüslerini gere gere Ehastanelerini — göstermekte — ve bundan kendilerine büyük bir iftihar hissesi çıkarmaktadırlar. Hastahaneden lâyikı veçhile isti- fade edilmesi düşünülmektadir. Hasıanenin hasta kadrolarının arttırılmasi lâzımdır. Gönende Su Ve İspirto Bulunamıyor Gönen, ( Hususi ) — Şehre sebetile bütün çeşmelerimiz susuz kalmıştır. İptidai yollardan gelen su borulara alınmakta, fakat de- mir boru yerine toprak künk kul- lanılmaktadır. Çeşmelerin susuz kalması yüzünden su fiatleri yük- selmiştir. İki teneke 10-15 kuru- şa satılmaktadır. Reşadiye, Tır- nava, Altay mahalleleri ile Yeni- mahallede pek — müşkülâtla su tedarik edilmektedir. Kasabada bir de ispirto bul- ranı başlamıştır. Burada inhisar idaresinin deposu bulunmadığı için ispirto Bandırma inhisar ida- resinden celbedilmektedir. Fakat Bandırmadaki depoda da yakıla- cak ispirto kalmadığı anlaşılmış- tır. Kasaba lüks lâmbaları - ile tenvir edildiği için yakılacak is- dirto ihtiyacı fazladır. M. Kemalpaşada 12 Gün Süren Orman Yangını M. Kemalpaşa, ( Hususi ) — Kazamızın Çataldağ ormanlarında çıkan yangın on iki gün devam ettikten sonra yağan yağmurların tesirile kendi kendine sönmüştür. Paşalar mıntakasındaki meşelik- iki - gün devam ettikten sonra halkın ve memerların gayretile söndürü- müştür. Yanan ormanların mec- muu 8000 dönümdür. Antepte Hapishanenin Vaziyeti Vekâlete Bildirildi Gaziantep, (Hususi) — Bura- nım hapishanesi eski bir - kilise binasıdır. Dört beş ay evvel için- de beş yüz mahpus barınan bu dar binada şimdi mahkümların adedi 965 kişiye baliğ olmuştur. Bu mahkümların dört yüzü ka- çakçılıktan mahkümdur. Binanın hacmı istiabisi müsait olmadığın- dan izdihamlı vaziyet Adliye Ve- kâletine bildirilmiştir. Kendi Malüma- ifınıza Güveniyor Musunuz? Ötedenberi meşhur sözdür! Bilmemek ayıp değil, bilmediğini bilmemek — ayıptır. Bir insan için en ziyade lâzıtf | olan şey, arada, sırada sıhhatini olduğu gibi, malümatını yoklama& | ve bildiği ile bilmediğini anla* maktır. Bunun için de en kestir yol kendimizi düşünmiye alıştır* mak ve düşünme idmanları yap* maktır. | Meselâ bugün sizinle herkesin bilmesi lâzımgelen bazı sualler Üzerinde kendi kendimizi imtibat edelim : İnsanın hayatında en mühim 12 keşif hangisidir ve bunlar niçin diğerlerinden daha mü> himdir ? Bir ortamektep — talebesinin cevap vermesi lâzımgelen bu sur allerin cevaplarını biliyor musu- nuz ? Bu keşiflerden birincisi ateş- | tir. Ateşi bulan ilk canlı mahlük, insan olmuştur. İnsan bu sayede hayvanlara ve tabiate karşı ken- disini korumıya ve istiklâlini ka- zanmıya muvaffak - olmuştur. İkinci mühim keşif yay ve oktur. İnsan ok sayesinde düş- | manını uzaktan öldürmiye ve arz üzerindeki — hâkimiyetini — tevsie muktedir olmuştur. Üçüncü keşif, nebat büyütmek | ve bhayvanları ehlileştirmektir. İn- gelen su yollarının tamiri müna- | san bu keşfi sayesinde göçebe- likten kurtulup yerleşmiye ve medeniyet kurmıya imkân buk- muştur. Dördüncü mühim keşif teker- lektir. Bütün nakliye vasitalarının başlangıc: tekerlektir. ve insanın hâkimiyet sahasını genişletmiye hizmet etmiştir. Sonra buhar, elektrik, telgraf telefon, radyo gibi keşifler gelir. Listeyi doldurmak - için diğer keşifleri size bırakıyorum. Kendi aranızda münakaşa ederek bu keşifleri sırasile tesbite çalışınız ve herbirinin sebeplerini izah ediniz. Münakaşa, fikri genişletir. Hazır malümat, dimaği atalete sevkeder. Gençleri sual sormıya ve dü- şönmiye — alıştırmalıdır. Geb_zede Alış Veriş İçin Bir Pazar Kuruldu Gebze (Hususi) — Düne ka- dar Gebzede oturanlar pazar ve alış veriş cihetinden çok ez diler. Epeyce zamandanberi ka- sabada mevcut olmıyan bir paza- rın kurulmasına çalışılıyordu. Ni- hayet bu hafta ilk pazarın kurul- masına muvaffakıyet hâsıl oldu. Pazar heyecanlı ve kalabalık geçti. Halk devamımı temenni etmekte ve sebep olanları şük- ranla yadetmektedir. Bundan böyle her cumartesi günü “Gebzede bir pazar kurulacaktır. İzmir Sahiline Yanaşan Gemi İzmir ( Hususti) — Evvelki gün Çeşme sahiline, gece saat ikide meçhul bir gemi yanaşarak, karaya eşya çıkarmak - istemiş, fakat ' Rüsumat memurları tara” fından görüldüğünden kaçmıştır. Sahile çıkarılan eşya kırk kilo saçma ve bir sürü de koyun çıngırağıdır.