30 Ekim 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

30 Ekim 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

I İİİ alkın Sesi Hafta Tatili Lâzım Mıdır ? Son günlerde bafta ta müdafan bir atıldı. Bu mürscaat ettiğin harı göylediler: Emin B. ( Sultanahmet, Değirmen sokak) — Cuma tatlli her halde lâzim- dır. ve kaldırılmamalıdır. Bu, amele- nİn, memurun, esnafın haftada bir gün istirahati demektir ki vücudun dinlenmesi için şarttır. Hafta tatili Avrupada ve dünyanın her tarafında caridir. İnsan mütemadi çalışamaz. * Şorafeliin B. (Türbe sokağı 11 tacir) — Haftada bir gün dinlenmek ihti vardır. Bunun İçin cuma ta- tHlinin kalkmasına kat'iyen değilim. Her çalışanın bir tenezzül, bir. dinlenme hakkı vardır. Halta tatili hem temizlik, hem vücut İçin lâzımdır. Ninin ilga eden fikir — orta; mütalealarına kimseler — şun Akbıyık, Nedim B. ö — Bence hafta tatili kalkmalıdır. Çünkü biz iktasaden çok çalışmak mecburiyetindeyiz. Haftada bir gün çalışmamak büyük bir ziyandır. * Muan (Unkapanında Elvan- zade mahallesi 4) mer Biz işçi olduğumuz için bunun Küzumuna kanlüz. Haftada bir gün dinlenmek hem istihsal, hem de sıhhat noktasından Tüzumludur. Hafta tatilinin kalkmasını istiyenler, berhalde çalışmanın me olduğunu bilmiyenlerdir. . Rıza B, (Çomberlitaş 14) — Hafta tatili mutlaka lâzimdır. Hiç baftada birgün tatil olur mu? Çalışan istirahate muhtaçtır. Bu istirahati ancak cuma günleri dinlenmekle yapıyoruz. insan Kontenjan İktısat Vekâleti Tetkikat Yapıyor Öğrendiğimize göre Vekâleti, umumi şekilde konten- jan sistemi yerine, ticari ve iktısadi vaziyetimizi na- zarı dikkate alarak hareket et- mek tasavvurundadır. Yani kon- tenjan sistemine hususi bir ma- hiyet vermek arzusumdadır. Bu tasavvurun — tatbikat — sahasına tntikali maksadile muhtelif dev- letlerle ticari münasebetlerimiz hakkında tetkikat yaptırılmakta, istatistikler tetkik ettirilmektedir. Şimdiki halde ecnebi memleket- lerinin ticari vaziyetleri — tetkik edilmektedir. Altıncı şube müdürlüğü Münhal — bulunan — İstanbul Emniyet Müdürlüğü Altıncı Şube taraftar | yapmadan | İktisat | devletlerle | Terkosun geçmesi kat'i surette tekarrür işini halletmek için de devam ediyor. Komisyonlardan | belediyeye devrinden Bilzat Vali toplanan ile meşğul riyasetinde oluyor. sık Terkosun devri meselesini sık Yeni Rekabetu Fena Halde Açıldı İstanbuldaki süt mustahsilleri süt satıcılarının dahil bulunduğu bir teşkilâttır. Süt satıcıları ahiren bu cemi- yetten alâkalarım — kesmeğe ve ayrıca yeni bir cemiyet yapmıya | karar vermişlerdir. Fakat bu ka- | rar inekçileri kızdırmıştır. Sütçü- | ler ayrı bir cemiyet teşkil ettik- | leri takdirde inekçiler istihsal ettikleri sütleri sütcüler vasıtasile sattırmamayı, bizzat ve kendi teş- kilâtları ile sattırmayı düşünmek- tedirler. İnekçiler şehirde temiz süt satılmamasının —1 sütçülere ait olduğunu söylmek- te ve şöyle bir hesap yapmak- dadırlar: Şehirde 900 ahır ve 4500 inek vardır. Hergün bir ineğin vasati 6 okka süt verdiğine göre şehir- de günde 27 bin okka süt istih- mikdar dışarı s uliyetinin de sal edilmekte, bu dan gelen sütlerle 35-40 - bin ok- | kaya çıkmaktadır. Halbuki şebir- de bergün bunun süt satılmaktadır. Bu fazla nereden çıkıyor? iki misli Mecidiye Köyünde İnşaat Mecidiye köyünün kurulduğu | arazi hazineye ait olduğu için Maliye Vekâleti geçenlerde bura- daki inşaatı durdurmuş dastrosunun tanzimine başlanmış- ve 1 Kânunusaniden itibaren belediyeye etmiştir. Belediyede ayrı ayrı iki | komisyon teşkil edilmiş bir aydanberi sonraki idare asıl tetkik komisyonda Şirketler Komiseri Mustafa ve Belediye cemiyeti hem inekçilerin, hem de | ka- | Bu devir tetkikata birisi Terkosun şeklini tesbit Muhiddin Beyin | komisyon da etmektedir. Bu sene m | edilen kıymetle Bir Dersten ASülçülerle İnekçilerin ArasıLSl"lf Dönme 'Meselesi lukuk Fakültesi Kararını Verdi Hu Fakültesi Müderrisler Meclisi Hukuk Fa- kültesi Umumi Kâtibi Ethem Akif Beyin teklifi üzerine mühim bir karar almıştır. Bu karara göre Hukuk Fakültesinin her- hangi bir sınıfında bir imtibanını veremiyen talebe 4- nıfta kalmıyacak, sınıfı geçecek- tir. Ancak müteakıp sene imti- hanında talebe evvelâ bu kaldığı dersten imtihan verecektir. Fakir talebeleği korumak için alınmış olan bu karar Darülf Diva- nına bildirilmiştir. Karar, divan tarafından tasdik edildikten son- ra bu sene tatbik edilecektir. Bir Müzakere İspanya İle İktısadi Bir Müzakere Başladı İspanya hükümeti yeni bir karar ile İspanyaya ithal edilen Türk mallarına döviz vermemek- tedir. Hükömetimiz de İspanya hakkında ayni muameleyi tatbik etmiye başlamıştır. Bunun üzerine İspanyadan Türkiyeye, Türkiye- den- İspanyaya ithal — edilecek malların dövizlerinin suretle ödeneceği hakkında her iki hi- kümet arasında kere cere- yan etmiye baş! Darülfünun ne ——— &v yapanlardan da şimdiye kadar toplanan kiraları istiyordu. Maliye Vekâleti eskiden buralara ev ya- panlardan işgal ettikleri yerlerin parasının alınmasına karar ver- Şirket kömür dersin | Terkostan Kurtuluyoruz! Şirketin İdaresi Senğbaşından İtibaren Belediyeye Geçecek Fen İşleri Müdürü Ziya Beyler Terkosun salâhi- yetdar bir murahhası bulunmaktadır. Nafia Vekâletinin tensibile teşekkül eden bu | kamisyon şirketin elyevm mevcut demir baş eşya, boru kömür vesair malzemesinin fiatlarını ve beş senelik varidatının vasatisini tesbit ile uğraşıyor. Vasali miktar tesbit edildikten sonra hükümet (25) ı ddetle şirkete hersene bu miktar nispetin- | de tazminat verecektir. | | takdir iğer malzemesini de yeye devredecektir. Barut İnhisarı Rüvelver Satışı Da Hükümete Geçecek Haber - aldığımıza | zamanlarda - barut satışı mühim mikdarda artmıştır. Bu hususta kendisile görüşen bir muharriri- mize — Barut — İnhisarı müdürü Lütfü B. şunları söylemiştir: “— Barut satışlarında bir sa- lâh vardır. Yani zamanlarda artmıştır. Rüvelver satmak hakkı evvelce imtiyaz halinde bir grupa verilmişti. Ba grup her nedense bu işi yapama- göre son satışlar son | mıştır. Bunun üzerine biz tetkikat | yapmağa başladık, Bu işin Barut İnhisarı tarafından — yürütülmesi hakkında bazı tasavvurlar vardır. Eğer bu tasavvurlar tahakkuk ederse rüvelver satışımı da Barut İnhisarı yapacaktır.,, Yankesici Kadın Emine isminde bir kadın Ye- nicamiden geçen Marufe isminde bir kadının paralarını dolandır- mıştır. Çaldı, Fakat tutuldu Sabıkalı yankesici Nuri, mem- leketine giden Yahya isminde birinin cüzdanını çalmış, yaka- lanmıştır. Arkadaşının Elbiselerini Çalıp Satmış! Galatada oturan aktris Şük- Hanım! polise müracaat ederek Cemile ismindeki arkadaşı tarafından elbise ve mücevherle- rinin çalındığımı söylemiş, tahki- riye ramı Heyecanla Tes'it Edildi Türk Cümburiyeti dün bir yaf daha bastı ve onuncu yılını dâ nda olduğu gibi, şehrimld? sabahtan gece yarısına — ki muhtelif merasim yapıldı ve bu ” retle en büyük milli bayramı heyecanla tesit edildi Dün gündüz şehrimizde her ",J bayraklarIn donatılmış, muhtelif yt lerde zafer takları kurulmuş, gect bütün müerseseler elektrik ampull” rile süslenmişti. Dün sabah vilâyette bir kabil resmi yapılmış, Vali ve Beledif Reisi Muhiddin Bey sabah saat buçuktan on buçuğa kadar muhte zevatın, hükümet erkânının, losların, — müessesat — müdürleriğ? | tebriklerini kabul etmiştir. Saat on birde Beyazıt mej” askeri müfr€ mektepliler, Darülfif etler mensup' ları geçit resmi yapmışlardır. G çit resmine — bir de tank müfrt zesi — iştirak — etmiş, muar” bir alay halinde Taksittf kadar yürüyüş yapmışlardır. BU esnada güzergâhta toplanan 0f binlerce halk ““ mekteplileri — alkışlamışlardır. Saat tam 12 de şehrimizin mu telif yerlerinde toplar ondaht edile* rek cümhuriyet yıldönümü selamlaf” miş, limandaki vapurlar ve fabrikalâf düdüklerini — öttürmekle tezahürali iştirak etmişlerdir. Vilâyet tarafıt” dan Taksimde Cümhuriyet abidesin? büyük bir çelenk konmuştur. Fener Alayları Gündüz yapılan geçit resmin” den sonra akşama kadar halk sokaklarda vesair eğlence yerle" rinde güzel bir gün geçi: Gece de şehrin birçok yerle; nde fener alayları tertip edilmiş, saif eğlenceler yapılmıştır. Yeni Ölçüler Önümüzdeki —seneden — itibaretf şebrimizde ve taşrada eski - ölçülef kalkacak, yerine metre, kilo kullani” lacaktır. İzmir Belediyesi, bu husul” ta belediyemize müracaat ederek malümat istemiştir. Bakallar Cemiyeti, azasına bif kolaylık olmak Üzere, muhtelif bedellerle alınacak — bir şeyifl kiloya nazaran gram kıymetlerini, gösterir bir cetvel tabedecek vt dağıtacaktır. Amerika Sefiri Amerika Sefiri M. Şeril Ar karaya gitmiştir. Hayvan Bahçesi Belediye, Yıldız Sarayı bah” danında toplanan zelerimiz, nun, izciler, zam askerlerimizi Müdürlüğüne vekâletinde bulunan Zat işleri mümeyyizi Faik B. tayin edilmiştir. çökede — bir” Hayima “bakçeli tesisi için Defterdarlıkla müza- kereye başlamıştır tı. Bu arazi müzayedeye konacak parasını verip alanlar inşaata de- vam edebilecekti. Eskiden buraya kat neticesinde çalınan eşyadan bir. kısmı Kapalıçarşıda — Arif Elendide' bulmmüştür. miştir. İşgal ettikleri — arazinin parasını verenler inşaata başlıya- bileceklerdir. < “Pazar Ola flğ;san Bey Diğ;)r Ki: aa A İ Son Postanın Resimli Hikâye si: 5t Hasan B. — Yooo.. Dadaşım bu olmadı. Şimdi- keyif etmenit | zamanı değil. El birliği ile çalıca'ıme » | Keyfedecök zaman çöktan geçti. Üzüne 3 — Şöyle karşılıhlı bir denar- | 4 — Dünya ne iylerse iyle- gile tohurdatak. j sin. Biz çeyfimize bahalım. L Ali Asgar Ağa — Hessen Bey.. Artık dost olmişez... 2 — İlle velâçin bir | çay demliyem.