30 Ekim 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Ekim 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ileket Manzaraları | “ —— EE Nazillide Maarif Aşkı Nazilli, ( Hususi) — Bu yıl Nazillinin sevinç yılı olmuştur. Memlekette tesis edilecek men- sucat fabrikalarından en mühim- minin (Nazillide tesisi halkta | sonsuz bir sevinç yaratmıştır. Bu | sevinç yeni ve genç Maarif Ve- kilimiz Reşit Galip Beyin pek mühim bir müjdesi ile kat kat artı. Evvelce yazmıştım: Nazillide üç ilkmektep vard. Her sene kırk elli talebe çıkartan bu mek- tepler maarif ihtiyacını tatmin mezun olan talebeler tahsillerine devam etmiyor, ortamektep edemiyorlardı. Evvelce yapılan | müş bir cesedin kafası kesilir ve teşebbüsler netice vermemiş, Ma- | arif Vekâleti mektebin bu sene açılamıyacağını resmen bildirmişti. Maamafih bu cevap belediyeyi ve mütevali müracaatlarda bu- lundu, OMaarife binanın hazır olduğunu, fahri muallimler teda- rik edileceğini bildirdi ve ortamektep tesisi hususunda ısrar etti. — Evvelki gün Reşit Galip Bey- den belediyeye gelen bir telgrafta aynen “Nazillide açılacak orta mektebin esaslar temin edik miştir, deniliyordu. Bu tebşir çocuk babalarının, bilhassa çe- cukların neşeli bir bayram yap- malarına vesile oldu. Hükümeti- mizin halkın ihtiyaçlarını temin bususunda gösterdiği hassasiyet mucibi şükrandır. Nazilli ziraatte, sanayide, ik- tısadiyatta . yükselmekte - olduğu gibi omaarifte de yükselecek Türk vatanının güzide bir şehri olacaktır. Herkes bu emelle çalışmaktadır. Muallimlermiz de yüksek (vazifelerini o “müdrik- tirler. © Beşeylül ; mektebinde müfettiş Necip Beyin riyasetinde bir toplantı yapan köy muallim- leri bu sene takip edecekleri esaslar Üzerinde konuşmuşlar ve vatan yavrularının istikbale ha zırlanmaları o hakkında (mühim 'kajarlar vermişlerdir. Kırkağaç Halkının İhtiyaçları Kırkağaç (Hasel ) — Meb'a sumuz miş, balk ve köylülerle, gençlik Heğlekkkülleri “Ge” Sara © çimi, dertleri, ihtiyaçları, temennileri dinlemiştir. M. Kemalpaşada Afyon Zeriyatı Artıyor Ml. Kemalpaşa ( Hususi) — Koazamızda şimdiye kadar afyon zeriyatına oOehemmiyet (o verilmi- yordu. Bu sens 432 dönüm ara- zide 648 kilo tobum ekilmiş, 860 kilo afyon ve 43000 kilo. tobum elde edilmiştir. Afyonun kifosu 800 kuruştan ve tohumun kosu 10 kuruştan ; satılmıştır. Sıvasta Lise Mezunları İmtihanda Kazandı Sıvas, (Hususi) — Bu sene Maarif (o Vekâletinin (Avrupaya göndereceği talebe müsabakasın- da lisemiz mezunları Salâhattin, Sıtkı, Afif Efendilerin muvaffak olması hem şebrimizi, hem de lise muallimlerini sevindirmiş ve bize baklı bir iftihar vesilesi olmuş- tur. Maarif Müdürü Ahmet Kud- düsi B. dil meselesi ile çok alâ kadar. olmaktadır. . Mamaileyh kurultay müzakeratı hakkında çok değerli bir konferans vermiştir. Turgut Bey buraya gek İ bir | | | | Urfada Bir Facia Yağmur Yağsın Diye Mezardaki un Ölün yağmur yağmasını temin için yapılan çok garip ve iptidai bir âdet vardır. Senelerdenberi ter- kedilmiş olan bu âdeti bu sene- ki kuraklık yeniden ihya etmiştir: Urfada “Aynı Zeliha,, denilen bir göl (vardır. o Yağmursuzluk devam edince bu göle yeni öl- atılırmış, yağmur da yağarmış. Bu batıl itikat gün geçtikçe azalmakla beraber arada sırada durdurmadı. Belediye mütemadi | yine tekerrür ediyor. Geçenlerde tüccardan Murat Efendinin biricik oglu veremden | Kırşehirde Hırsızlık Vak'aları Kuyeli (inen — denle mavlarda şehirde hırsızlık vak'a- | ları artmış, fakat zabıtamızın ciddi ve şiddetli takibatı netice- sinde hem çalınan eşyalar, hemde çalan insanlar bir iki gün zar fında yakalanmışlardır. Son bir hafta zarfında Ökse mevkinde kasap İsmailin evi, Ye- nice mahallesinde başka bir ev | soyulmuş ve tiyatro binasının halı İ ve kilimleri çalınmıştır. Derhal yapılan takibat neti- cesinde kasap İzmailin evini s0- yan Ak Mehmet oğlu Zeynel yakalanmış, bir kuyuya kömdüğü | eşyalar çıkarılıp sahibine teslim edilmiştir. Yenice mahallesindeki evi s0- yan Ali ile tiyatroyu soyan üç kişi de Zeynelden sonra yakalan- İ mışlardır. Çalınan eşyalar noksan- sız olarak bulunmuş, sahiplerine teslim edilmiştir. Kıbrısta istanbul Hukuk Mezunları! Avukatlık Yapamıyacak Lefkoşe 29 ( Hususi ) — Kıb- İ rıs hükümeti şimdiye kadar İs- | İ muhtarı Durmuş, bekçi Hasan tanbul (Hukuk (Fakültesinden mezun olanlara Kıbrıs dahilinde avukatlık etmek hakkını bahşet- tiği halde son bir kararla bu hak iptal edilmiştir. Bundan son- ra Kıbrıs dahilinde avukatlık yapabilmek için İngiltere Darük fümunundan mezun olmak icap etmektedir. Bundan dolayı bu sene Kıbrıstan İstanbula talebe gelemiyecektir. Mersinde Yakında Bir Stadyom Yapılıyor Mersin ( Hususi) — Sporcu gençlerimizin yaptıkları teşebbüs ile bölediye pek yakında şehirde bir stadyom inşasına başlıyacak- tır. Stadyomun yeri Rum ve Ermeni mezarlığı olarak tespit edilmiştir. ölmüştü. Yağmursuzluğun devam eltiğini gören ve bu eski âdeti Başı Kesilidi, Göle Atıldı Urfa ( Hususi) — Burada | hatırlıyan bir adam gitmiş, me zarı açmış, genç ve taze ölünün kafasım kesip göle atmıştır. Fena bir tesadüf eseri olarak Murat Efendi birkaç gün sonra göl civarından geçerken oğlunun başını göl üzerinde yüzerken gö- | rünce müteessir olmuş ve der- hal hükümete müracaat etmiştir. Mezarı açan ve ölünün başını kesen adam meçhuldür. Maama- fih Murat Efendinin oğlunun başı yağmur getirmemiş, bilâkis sıcaklık artmış ve ortalık yanıp kavrulmuştur. Tahkikata devam edilmektedir. © Antalya Şehri Beton Binalarla Süsleniyor, Belediye Çok Çalışıyo: ii. Antalya, (Hususi) — Şehrimiz” de imar faaliyeti devam etmek- tedir. Kale kapısından Saatlika- leye giden Yenikapı caddesi baştan başa betonarme binalarla süslenmiş, bu cadde üzerinde otuza yakın dükkân ve mağaza yapılmıştır. Belediye Reisi Hüsnü B. şeh- rin mükemmel olması için geceli gündüzlü mesai sarfetmektedir. Adanada İki Saatlik Mesa- fede Bir Soygun- culuk Yapıldı Adana ( Hususi ) — Evvelki gün burada ehemmiyetli soyğunculuk (o vak'ası olmuştur: Devrişliye gitmek üzere çıkan Raşit çavuşla oğlu Rasul köy ve ailesinin ömüne iki saat mesafede üç silâhli adam çıkmış- tır. Ve bütün aileyi ayakkapla- rna kadar soymuş, arabanın içindeki eşyaları alarak kaçmışlar» dır, Raşit çavuşun iki bin Jiralık eşyası o çalınmıştır. Hırsızlardan Mehmet isminde biri yakalan- mıştır. Tahkikata devam edil mektedir. Muşta Vilâyet Umumi Meclisi Açıldı Mersin, (Hususi) — Vilâyet Meclisi umumisi Vali Beyin ga- yet etraflı mevzuları ihliva eden nutkile açılmıştır. Encümenler im- tihabı yapıldıktan sonra içtime- lara devam edilmek üzere celse- ye nihayet verilmiştir. bir | l pazardaki çirkin ve maili inhi- dam binalar Belediye tarafından yıktırılmıştır. Fırınlar asri bir şekilde tadil edilmektedir. Nü- mune olmak üzere bir de fırm binası © yaptırılmıştır. Belediye şebrin bütün sokakların günde üç defa sulatmakta ve üç defa süpürtmekte, ber hususta temiz- liğe itina göstermektedir. Bilecikte Pirinç Zeriyatı Yüzünden Sıt- ma Başladı Bilecik ( Hususi ) — Suyunun | ve havasının güzelliği, halkının İ sıhhati ile meşhur olan Bilecik son zamanlarda pirinç zeriyatına başlanması yüzünden bu şöhretini kaybetmiye başlamıştır. Kasabaya 3-4 kilömetre me- safede yapılan bu O zeriyatta sulama, fenni şartlar dahilinde yapılmadığı için arazi bataklık halini almış, neticede de sıtma başlamıştır. Sıhhiye Müdürlüğünün mebzul kinin tevziatı Osıtmanın Önüne maalesef geçememektedir. Bir Üfürükçü Adanada Cürüm Yaparken Yakalandı Adana ( Hususi) — Burada İranlı Esat oğlu Molla Halil is- minde bir üfürükçü, Üfürük ya- parken o cürmümeşbut (halinde yakalanmıştır. Halilin yanında da bir sürü muskacılık kitapları bulunmuştur. Tenkit | Ve Haset Naralluk Yazdığım beğenmediği adam, sizi güzelden anlaman ittiham ederse ses çıkarmi hattâ memmun olun seti | Zevke sahibi olduğunuza kani sizi haset gibi, garaz gibi d | şirkin hislerle ittikam eder, Y san'at sahasında değil, bal hususlarda da size itimat olmıyacağına hükmeder. Çünkü sizin zevk sahibi : duğunuza nekadar inanırsa ini | sn, kendi eserinin güzeli daha ziyade kanidir. Made zevk sahibisiniz, güzelden yorsunuz, onun yazdıklarının # | rikulâdeliğini de farkedeceksipi hayranlığımzı itiraf etmiyorsa bunun birtakım sebepleri oli lâzımdır. Bu sebepler ne olabil Yegüne sebep değilse bile vi ca sebep haset değil mid O halde siz bir kıskançsımf! Münekkidi hasetle ittiham edi adamların muhakemesi işte kadar yavandır. Şimdiye kadar yazılarını ” ğenmediğim O biçbir (O muhar haset etmedim. Fakat beni b setle ittiham eden çok olf Rağbet görmüş veya görme hangi romancının, hemen: “ Çekemiyorsun! ,, bir adam bulundu. Türkçenin güzel (© manzumeleri © arası9 saydığım “ Parıltı , yı, “ Tef vimdeki deniz , i, “ Sanat “j lâkkisi, ni o yazanları o çekebi yorum da: “Ver Bücürü biraz * İ ben seveyim dizimde, mısrsi İ yazan şairi niçin çekemiyorü! bir türlü anlıyamadım. Hiçbir münekkidin kalbin haset, garaz yoktur, demiyoru! Fakat bu hislerin bulunabilr" ihtimali, o münekkit hakkın” vereceğimiz (Obhükmün —“esbi' olsun, bir eserde birtakım surlar göstermiş; siz, onun böf| münü çürütmek için onlaf"” birer kusur olmadığımı, yahut * kusurları örtecek meziyetler b” lunduğunu gösterin. “O adsfi bunu hasedinden söylüyor, d€ mekle ne ispat etmiş olursunu Belki bir eserin kusurlarını göf mek için hasedin muhakkak İf am olduğu gibi garip bir iddif ya varmış olursunuz, işte o kadafl Bütün bunlar, kendimize, kef di zekâ ve değerimize ols” emniyetten geliyor. Herkes bü” münde yanılabilir ; hekes zevk sizlik edebilir; herkes, yalıf kendimiz müstesna. Bizim yard” ımız da, beğendiğimiz de m” hakkak güzeldir. Arasıra kendi İ mizin de o “herkes, denilef şeyden bir parça olduğumu” onun bütün zâflannın bizde İ bulunduğunu düşünsek çok b İ yırlı bir iş görmüş oluruz. Düşündüklerimizin yalnız kef) dimiz için mutlak olduğunu b* tırlamak, insana kuvvet te verifi Madem ki biz de herkesin bi parçasıyız, “Herkes senin gibi düşünmüyor !,, sözüne ebemmiyfi vermeyiz. | Adanada Bir Spor Klübü Daha Kuruldu Adana, (Hususi) — Şebrimd? Kubilâyspor İsimli, başinci b klüp daba teşekkül etmiştir.