7 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

7 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

a T'ş!'nmnl . SONı POSTA TİMURLENK — )3Ü — Muharriri : Beyazıt “Karıların Roş Olsun İ Görülüyor ki kafes meselesi | yalandır, hiç olmazsa tahrif olun- muştur. Maksat ta Timuru, âli- tenap göstermemektir. Filhakika Timur, Beyazıdı binek taşı yap- miş veya onu - vahşi bir hayvan gibi - demir kafese koymuş ol- saydı tarih nazarında hayli küçli- lürdü. Düşmüşe tekme vurmak insanlığa —yakışmaz. Türk ise beşert kemalin ve beşeri ulüvvü cenabın en yüksek nümunesidir. Timur da Türk olduğu için kü- Çüklük göstermedi, büyüklükten ayrılmadı. Bununla beraber Timur, Be- yazıdı sonuna kadar boş mu tuttu, onu hiç mi incitmedi ? Hayır. Asyanın yegâne hâkimi olan Şahinşah, başından tacinı ve altından tahtını almış olduğu Osman oğlu için sonuna kadar şefkatli ve merhametli kalmadı, ona çok ağır muameleler yaptı. Fakat bu değişikliğe sebebiyet veren yine Beyazıttı. İbretle oku- nacak ve Beyazıdın esir i gururunu muhafaza - etti teren levhalardan olduğu için bu hâdiseleri de yazıyoruz: Timur, bir gün Beyazıda bir- kaç av köpeği ve balıkçıl kuşları göndermişti. oduğunu bildiği için bu hediye- | lerden memnun kalacağını um- | muştu. Belki Beyazıdın hediye- lerden ilham alarak avlanmak için kendisinden izin istiyeceğini, yahut birlikte av yapmak arzı- sunu göstereceğini tahmin edi- yordu. Lâkin Beyazıt böyle dü- | şünmedi, Şahinşahın hediyelerin- den istihza kokusu aldı, şu tem- kereyi gönderdi: " Gönderdiğin köpekleri, kuş- ları götdüm, ne demek istediğini de anladım. Vakıâ av köpekleri, &v kuşları senin gibi vahşi bir gasıba — yakışmaz. Benim gibi Muradın oğlu ve Orhanın torunu olan, teht Üüzerinde dcğup taht için yetiştirilen bir Padişaha ya- kışır. Sana lâyık olan ya kaval, ya kaşağıdır! ,, Timur, bu ağır hıkuelleu B0 lâyk olduğu şekilde cezalandır- Mak istedi. Onu dilim dilim par- | Çalatmak ve her parçasını bir tarafa atmak için bir işareti kâfi idi, Zincirlere vurup sürüm sü- | Tüm süründürmek yine - elinde idi. Acem usulünde ballı tekneye Oydurmak, üzerine kovan kovan arı döktürmek, yahut mafsallarını birer birer kırdırdıktan sonra her parçanın üzerine yanar mum #a ——i ae egi sav tüğe b vemEİSUİ Yi OÖnen ava merakı | derece sinirlendi, Beyazıdı | Demişti taktırmak ve bu vaziyette bir uyuz eşeğe bindirerek ölünciye kadar gezdirmek küçük bir em- rine bağlı bulunuyordu. Zihainden bunlar ve bunlara mümasil iş- kence şekilleri geçip duruyordu. Fakat iki nokta, tehevvürünü sakinleştiriyordu. Dudaklarına kadar gelen emirleri, dişleri ara- sında tutuyordu: Bir kere Beya- zat, eli kolu bağlı bir tutsaktı. Onu dünyanın en âciz adamları bile incidebilirdi. Böyle bir kim- seyi hırpalamaktan — utanıyordu. Şimdi sözünden dönmeği çirkin buluyordu. Bununla beraber onun haka- ratini de bir türlü hazmedemi- yordu. Elinde evirip çevirdiği | teskerenin her kelimesi koyu bir balgam gibi yüzünde yapışkan akisler yapıyordu. Bu sebeple | düşündü, taşındı, nihayet istişare yoluna müracaat etti, ilkin baş- tarhan Halacigay oğluna teskereyi uzattı : — Bak, dedi, Osman oğla bana ne diyar ? Baştarhan teskereyi okur ohu- maz köpürdü, reyini haykırcı: — O, kendi Tetvasını elile imzalamış. Emret, kel'lesi uçu- | rulsun ! Timur, yüzünü ekşitti : — Önmmü kellesini uçuracak kiliç, benim de haysiyetimi yere | düşürür. Çünkü söz vermiştim, | onu öldürmiyeceğimi söylemiştim. | — Şu teskere ile o söz size geri verilmiştlir. Timur, cevap vermedi, elçi | Çemray Gedeyi çağırttı, bu vazi- | yette ne yapılmak lâzımgeleceğini sordu. Elçi, yaman kişi idi. Siya- set inceliklerini bildiği kadar in- sanların ruhunu da görenlerdendi, üstelik Beyazıda kırgin ve kız- gindi. Edirnede aondan hakaret görmüştü. Şahinşahin ne sebeple istişareye giriştiğini, ne gibi te- reddütler geçirdiğini hemen am- | ladı, kendi kinini de hatırladı : —- O, dedi, | ilişiyor. Siz de onun şerefini sizin şerefinize | yıkımız. T n gözlerinde, “Nasıl ?, Ha bae bakış — dolaşıyordu, | Çe::, ay Gede fikrini izah etti: (Arkası var) -- ——— —. SÖON POSTA Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk gazeteti İdare: lııuıuıı Eııd Zaptiyet Çatalçeşme soğağı 25- 3 lıuıınul 20203 vusur İstan bul - 741 obul SONPOSTA ABÖNE FİATİ TÜRKİYE ECNEBİ 1400 Kr. 1 Sene —27CÜKr Gelen evrak geri verilmez Dtalardan — mes'uliyet alınmaz cevxp için .rrl'qı— ara (6) kuruşluk dul bütün kakları mahfor ve gazetemize #lttr, Sonra bu esire hayat vadeltmişti, | Memlekette Milk Bayraıiı ' Cümhuriyet bayramı memletin her tarafında bü- yük tezahürat ve şenliklerle tesit —edildi. Memleketin dört köşesindeki mühabir- lerimizin gönderdiği Cüm- huriyet bayramına ait inti- balarını — neşretmiştik. bu- gün de nisbetan uzak mem- | İeketlerdeki muhabirlerimi- zit — gönderdiği — resimleri | dercediyoruz: Yukarıda sağdan itiba- | ven Bozdoğan, Elâziz, Kay- seri, Ordu, Gönen, Antak ya, Merzifon ve Sıvasta Cüm- huriyet bayramının — nasıl” tes'it edildiğini — görüyor- sunuz. Cühuriyet bayramı do- Tayısile memleketin birçok köşelerinde askeri merasim | yapıldı, ateşli ve heyecanlı nutuklar — söylendi. Spor şenlikleri — tertip — edildi. Milli oyunlar oynandı, takı- zaferler inşa edildi, seyyar Cümburiyet timsslleri de- laştırıldı. ve nihayet bütün vatandaşlar, bilhassa genç- lik çok heyecanlı ve çok mes'ut neşeli saatler geçirdi. Bütü bu tezahürat memle- kette Cümhuriyet sevgisinin nekadar — kökleştiğini ve halk tarafından — nekadar sevldiğini bariz bir şe- kilde göstermektedir. Halk diğer bayramları yavaş yar vaş unutmakta, müli bay- ramlara daha ziyade ehem- miyet vermektedir" Bilhassa Cümhuriyet bay- 1—”“” gününün beynelmilel | tasarruf gününe tesadül e- dişi halkın tasarruf yapma- sını ve bir miktar parasını bir köşeya koymasını da temin etmiştir. RADYO 7 Teşrinisani Pazartesi İstanbul (1800 metce) — 18 uuur— ref Hiaurmın ve Mahinut ki'e alatarka Saz, 1145 orkestra, S1 , Rikmet Rıza H.lnlmın ve arkadaş Tarımıa İştiraklerile konser, Bükreş —( 394 metre ) 20 gramolon, (p 21 İrlandadan naklen Avrupa konseri. Melgrat — ' 481 metre ) 20 Almanca ders, 20,5 gramofon, 21 Belgrat oper rasındas nakil. Roma — (A$L metre) 20,15 gramo- ___ıı koaferans. 21,15 kongor. Beyin iştira- i Prağ — metre) 20 Brüno'dan nakil, 22 konser. Viyana — ( SİT metre ) 99,25 haber ve konferans, ©1 konser, 22 İrlanda- dan nakleu Avrupa konseri, Peşte — (53) metre) 20,55 konferans - (İMLE metee) 21 İrlan dadan nakil, 23,05 dave havaları. 8 Teşrinisani Salı İstanbul — (1200 metre) 18 (prog- Dram henliz tanzim edilmemiştir) Bükreş — 1394 meltre) 90 Badyo | dartiltünunu, 20,40 gramofan, 21 şarkı | konseri, 21,90 senfoni. çat (1S1 me'te) — 20 Fransızcâ gramolon,21 Zağrep'ten nakll. VI ietre) 21 haber ve molon 2413 Dul kadın isminde ir gpera. Prağ— (483 metre) Rusça mevzüuu elralı 20,5) keman köomseri, ron şarkılar. 2005 Rugüski da bir kouferana, ,B0 nep'e ve- Viyana — ( BİT metre ) Opera binasından naklen Kosi ntto İsminde bir epe günlin haberleri, 289, Peşte lan na 90,25 a perde aralarında konseri. 3 Opera: | ÖĞN melre) env Valkyri operası. Y ve gislavloa, 30,30 halk konseri, matza kabe 2.,33 piyano. ı Krikos ve Belkis harabele- rinde eski kıymetli eserlerden kireç ve kaldırım taşı yapıldığını geçende yazmış ve Müzenin na- zarı dikkatini celbetmiştik. Müze İdaresi bu neşriyatımızı ebemmi- yetle nazarı dikkale alarak derhal Erdek ve Bandırma kaymakam- İklarına birer telgraf çekmekle | beraber Erdek Maarif Memurlu- ğuna da para göndermiş ve orada — bulunan kiymetli — eser- lerden iki heykelle kita- be geçenlerde Müzeye gelir- bi iki tilmişti. İki gün evvel de muar- zam ve muhteşem bir lâhit ge- tirtilmiştir. Büyük — bir hıymet! olan bu lâhidin bir yüzünün tam ortasında çok san'alkârana yapıl- mış kabartma bir insan heykeli'e bir beygir resmi ve kenarlarında da iki kadım heykeli vardır. Bu yüzün firizleri ve bütün cephrsi yunanca yazılarla doludur. Li nie tin yalnız nacledilirken kapağı ortadan bölün wüşlür. Müzc bu lahite büyük bir ehemmiyet ab- fetmektecir.