23 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Burdurda Köpekler Nasıl se ce gee Öldürülür? Burdur ( Hususi ) — Belediye tarafından, şehre zararlı olan kö- pekler öldürülmektedir. Bu kö- peklerin öldürülme - çekilleri çok fenadır. Diğer memleketlerde köpeklere akşamları zehirli hap- lar verilir. ve sabahleyin erkem- den leşleri — ortadan — kaldırılır. Fakat bizim köpeklere verdiği- miz zehirler köpekleri büyük bir işkence içinde öldürüyor. Güpe- gündüz halkın gözü önüade ih- tilâçlar içinde kıvranan zavallı- ların, boğuk sesleri, sönük göz- leri kalkı çok müteessir etmek- tedir. Halkın çoğu bu feci mam- zZarayı görmemek için gözlerini kapatmakta ve köşe bucak kaç- maktadır. Hele kadınlar ve ço- cuklar bu manzaradan çok mü- tessir - olmaktadırlar. Belediyemiz, köpeği hemen öldürecek zehirlii haplardan alsa, ve köpek öklürme işine bu şe- kilde — devam etse her halde çok iyi olur. — Hele bazıları da omuzlarında — çiftelerle tesadüf ettikleri köpeklere ateş etmek- tedirler. Bu vaziyette isabet vaki olursa köpek ölüyor. Fakat bu isabet pek ender vaki olduğuna göre köpek yaralanıyor ve yanık haykırmalarla yarasmı sürüye si- rüye kaçıyor. Halk bu işten çok muztarip- tir. Her halde köpekleri ya öl- dörmemeli veyahut ta — işkence | tarı ndan vazgeçmelidir. Himayei Hayvanat sele hakkında lidir. harekete geçme- Amasya'da Kıskançlık Yüzünden Bir Kadın Öldürüldü Amasya, — (Hususij akşam burada kanlı bir hâdise oldu ve umumbane sermayelerin- den Refaiyeli Hayriye öldürük dü. Kabveci Ali Osman, bir khıs- kançlık mes'elesi yüzünden Hay- riye'ye kızmış ve intikam almak üzere kadım muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Hemen vak'a mahal- line yetişen zabıta, katil mazay- nunu yakalamış ve Öölmek Üzere bu'unan Hayriyeyi hastaneye kal- dırmak Üzere arabaya koymuştur. Kadıncağız yolda ölmüştür. Ali Osman Adliye'ye teslim edil- miştir. Köylüye Dağıtılacak Buğdaylar Geldi Konaya ( Hususi ) — Muhtaç köylüye dağıtılacak otuz vazon buğday şehrimize gelmiştir. Zira- at Bankası köy muhtarlarımı cel. bederek muhtuç olanları - tespit etmiye başlamıştır. Balıkîsir'de Eir Delikanlı Yanginda Feci Şekilde Yandı Bahkesir, (Hususi) — Dol bir kadına ait biz evde yatıp kalkan 16 - ?7 yaşlarında bir delikanlı, uyku esmmunda çıkan yahgının | farkına varamıyarak feci bir şe- iştir. Cemiyeti de bu me- | | ile dört kadından başka Dön | Çanakkalede Hayat Ucuzdur Ev Kiraları Pahaldır. Yeni İnşaat Ki- raları Makul Hadde İndirece_ktiıf Çanakkale (Hususi) Ça- nakkalede hayat gayet ucuzdur. Yalnız — umami harpte şehrin büyük bir kısını harap olduğun- dan bugünkü şe- X , hir sekenesine © nazaran mesken buhranı mevcut- tur. Bu sebeple de iki odalı bir evi o, on iki Kradan aşağı bul * mak kabil değik dir. Maamafih şehrim her tarafında inşaat husu- sunda hümmalı bir faaliyet mev- cut olduğundan yakın bir zaman- da bu ev buhramnın da önüne geçilecegi ümit edilmektedir. Lokantalara gelince: Sebze ve et fiatlarının ucuzluğuna rağ- men lokantalarda yemek fiatları bâlâ eski halini mubafaza etmek- tedir. On, on iki patlıcan beş kuruşa — satılırken lokantalarda | Bitlis'te Kendine Tiyatro Süsü | Veren Bir Grup | Bitlis ( Hususi ) — Buraya bir | tiyatro kumpanyası gelmiş, par- lak reklâmlar yapınış, Fakat halk tiyatroya gittiği zaman orada ti- yatro heyeti namına bir kanuncu, bir kemancı, bir de darbukacı birşey görmemişlerdir. Mahalli hükümet : ve zabıla bu açık gözlerin halkı dolandırmasına derhal mani ve bu grup Bitlis hududunun haricine çıkarılmışlardır. Malatya'da Meyva İhracatı Hararetle Devam Ediyor Malatya, (Hususi) — Mevsim sonu münasebetile şehrimizden Mersin, Adana, Antep, Maraş'a külliyetli meyva sevkine başlan- mıştir. — Satışların hararetli ve sağlam olarak devam elmesi müs- tahsilleri memnun etmektedir. Malatyada Bir Kaçakçı Yakalandı Malatya, ( Husnsi ) — Uzun müddettenberi şehrimiz civarında kaçakçılık ve hayvan hırsızlığı yapan fakat bir türlü elde edile- müiyen Çerkez Ahmet evvelki gün evinde — tatulmuştur. Hamamda kaçak rakı içtiğinden ve kaçak rakı satışma delâlet ettiğinden dolayı muhakemesi yapılan ebe- nin Nuri tahliye edilmiştir. Bozdoğan'da Doktor Ve Eczane Yoktur| Bozdoğan ( Hususi ) — Ka- sabamız.n otuz bin nüfusu vardır. Fakat eczanesi, cczacısi, doktoru, hatta seyyar bir sıhhiye Memuru bile yoktur. Sıhhat ve İçtimat Muavenet Vekâletinin bu vaziyete sür'atle çare bulması lâzımdır. Çanakkalede Hükümet caddesi bir tabak patlıcan yemegi için on beş kuruş alınmaktadır. Keza palamutun çifti on kuruş olduğu halde iki ufak parçadan ibaret bir porsiyan on beş yirmi kuruş- tur. En iyi üzümün akkası on kuruş iken bir salkımdan ibaret üÜzümün tabağınada on kuruş alınır. Diğer yemek Hiatlarım da buna göre kıyas etmek kabildir. Lokantalarda yemek yiyenle- Samsunda Yerli Mallar | Sergisi Âçılıyor Samsun — Milli Ta: sarruf Cemiyeti ile Halk Evi ta- rafından burada — künunevvelin işlek bir cadde olan Mecidiye caddesinde bir yer Seçilmiştir. Sergide her nevi yerli mamulâtı ve eşya Leşhir edileceklir. Sergi için mufassal bir talimatname yapılmıştır. Sergi on beş gün ka- dar devam edecektir. Bu müd- detin temdit edilmesi muhte- meldir. - Millst Mektepleri Teşrinisaninin birinden itiba- ren Millet Mektepleri açılmıştır. Mektepler *A,, ve “B. kurslarımı ihtiva etmektedir. Millet Mektep- leri için, İstiklâl, İsmetpaşa, Cüm- huriyet, Fadılkadı, Bozkurt Mek- tepleri seçilmiştir. Vilâyet Maka- mile, Maarif Müdüriyeti Millet Mektepleri için fevkalâde çalış- maktadırlar. Tedrisata muntarar man devam edilmektedir. n ikseriyetini ee de geçici müş- Bo terilerden ziyade bekâr — memur- lar teşkil etmek- | tedir. Bu vaziyet karşısında — be- kârlar tarafından bir tabli dot ya- pılmak üzere faa- liyete de geçil- miştir. Bu suretle de bir müddet sonra da geçici müşterilere mum- hasır kalan lokan- " talarda — Gatları — kendilerindenin- dirmek — mecbu- riyeti karşısında kalacakları tabiidir. Çanakkalede Fırtına SÜ Üç gündenbesi geceli gün- düzlü devam eden şiddetli fırtı nalar yüzünden bir çok vapurlar yuluna devam edememiş ve insan | boyunu geçerek sahili yalamakta olan dalğalar yüzünden de lima- na gelen vapurlar yolcularım çe karmakta müşkilât çekmişlerdir. Suhunet derecesi 10 dur. Cebelibereket'te Hayvan Hırsızları Hemen Yakalandı Cebelibereket, (Hususij— Son günlerde hırsızlık cürmile yakalar nanların adedi artımıştır, bilhassa hayvan hırsızları faaliyetlerini art- tırmışlardır. Dün bir deve hırs- zı evviki gün de bir inek hırsızı jandarmalarımız tarafından yaka- Tanmıştır. — Hursulıkların — failleri sür'atle ynkalandığından bu hâ- diseler yakında azalacaktır. . İzmirde - Yalancı Bir Doktor Mahküm Oldu İzmir (Hususi) — Yalancı dok- torluk yapmakla maznun Mehmet Sevket namı diğeri Ahme Rifat' tın muhakemesi yapılmış ve altı sene hapse mahküm edilmiştir. Nenemen'de — Millet Mek- tepleri Açıldı Menemen ( Hususi ) — Bu se- ne kasabamızda mület mektep- leri geçen seneye nisbetle daha fazladır. Kaza dahilinde — ikisi kadınlara, dördü erkeklere mah- suş olmak üzere 6 millet; mekte- bi vardır. Bu altı mektepte üç yüzden farla adam okumaktadır. Şimdiye kadar millet mekteple- rinden 1000 kişi şahadetname almıştır. Trabzon'da Bir Kooperatif Teşkilâtı Vücuda Getirildi Trabzon, (Hususi) — Evvelki gün şehrimiz Müallimler Birliği toplanarak bir. kooperatif teşki- Vâtı vücuda — getirmiştir. Birlik ldare Heyetine Yusuf, Cemil Hamdi, Saim, wket, — Cavit, Hasan Fahri, Bedri Beylerle Me- Iâhat Hanım seçilmiştir. Akıl V e His Nuruallah Ata Geçen hafta Falih Rafiı'nın bir yazısı münasebetile Goethe'nin bir sözünü nakletmiştim: Büyük Alman şairinin Eckermann ile konuşmaları, sanatının anahtarı, bütün — hikmetinin — zübdesidir. Eckermann'nın o büyük kitabınm bugün türkçeye tercümesi, hiç şüphesiz ki çok zahmetli ve belki de imkânsız bir şeydir; fakat bazı: gerçalürük akamlı, biz hulle sasını yapmak elbette kabildir ve almanca bilen ve Gocthe'yi seven- lerden bunu bekleriz. Almanca bilmediğim için asli- nt okuyamadım; fakat fransızça tercümesinden bugün bir daha türkçeye tercüme ed;norrîx Gölgenin gölgesi.. Ama ben de bunu, aslın güzelliğini kaybetme- mek iddiasile değil, Goethe'nin bütün devirler şairlerine bir na- sihatini bizim şairlerimize de har tırlatmak için tercüme ediyorum. “Bir kimse hanendeliğe heves edince, sesinde zaten bulunan perdeler () ona tabit ve kolay gelir; sesinde olmıyan perdeler ona esmsen zor gibi görükür. Fakat büyük bir hanende olmak istiyen adamın zorlukları yenebik mesi, bütün perdelere hâkim ok ması lâzımdır. Şair için de böy- ledir. Şahsi hislerini söylemekle iktifa ettiği müddetçe bir şair değildir; ancak — harici — âlemi de benimseyip — onu — ifade edebildikten — sonra bir — şair olur. İşte o zaman ilhamının tükenmez bir pınarı olur ve ken- disi daima yeni kalabilir. Halbuki enfüşi bir mizaç, kendinde bula- cağı ufacık sermayeyi çabucak tüketir. ve nihayet tasanmus, kendi kendini taklide düşer. “Daima antikite (Kurunu-ulâ) ediplerinin — eserlerini — okumak lâzımgeldiği — söyleniyor; — fakat bu, “reel âleme bakın ve onü | ifadeye çalşın, çünkü onlar har yatlarında öyle yaparlardı, de mektir.,, Göoethe'nin bu sözleri, şüiirin şahat hislerden kurtulmak - şartile” başlıyacağımı ; hissin değil, aklım keşfedici aklın eseri olduğunu şür kiymeti yok mu? Şüphesif ki var; çünkü herbirimiz ber | kesten ayrr olduğumuzu ne kadaf | zannedessek edelim, insan yint | birdir. Herbirimiz, « bir olan iv” sanın bir parçasıyıa ve kendi hislerimizden, hususiyetlerimizdet bahsederken de, belki farkınt | yarmaksızın, bütün insandan bah” Kİ setmiş oluruz. Fakat bu, kendimizi yabanti | bir şey gibi tetkik edebilirsek | kabil olur. Şahsi hislerimizi, m€ | selâ içlerinde Gaethe de bulunafi bazı büyükler gibi, bir an içif bize yabancı addedebilirsek 9* ardan - hayatımada değil, sant” tımızda - kurtulmuş oluruz. Oİ' ları kalbimizden aklım za geçir?” bildiğimiz nisbette sanat malit” — mesi haline getirmiş oluru Fakat bunu yapabilsek dahi yift — kendimizden Bbaşka şeylere £ — zümüzü Ççevirmeleyiz, çünkü İ7 mizin zenginleşmesi, sermay' tükenmemesi ancak bununla FY bildir. () Musiki mstlahlarıma ınıv“:; için «soue mukalili eperder N'T., doğru olmadığından emim G67 | Fakat maca anlapılıyor.