29 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

29 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi | Ecnebi Vapurcula- rının Suikasti Bazı ecvebi vapur kumpanyalarının ihracat ortiamizı #vrüpa pazar İarıma pahah mâkletnek İçin bir söz birliği yaptıkları söylenmekte dir. Bu hususta halkımız diyor ki: Abmet Kuddus! Bey ( Sultanahmet Firuzağa 2490) Bugünkü gazetelerde ecnebi vapur kumpanyalarının o ihraç Oemtiamızı Avrupa pazarlarına pabalıya malet- mek için bir söz birliği yaptıklarını okudum. Buna çok canım sıkıldı. Bu ecnebi şirketlerin bu nankörlü- ğüne karşı ienbeden tedbirler alın- malıdır. » Fevzi Böy ( Beyazıt Koska tramvay oaddesi 17 ) — Dünyada iktisadi bir bulran yardırdır. Bu ejderle mücadele etmek için yalnız bir çare vardır. İhracatı arttırmak. fazla ihracat yapan mem- leket'er buhrandan müteessir olmaz- lar, İşte bizde bunun için çalışyoruz Fakat öğrendiğimize göre ecnebi şirketler tam ihracat mevsiminde nakil ücretlerini arttırıyorlar, İngiliz Kiranınıda (1030) kuruştan hesap ediyorlarlarmış. Lira başına (230) kuruş kadar fazla bir para slıyorlar, * Belâhağdin Bey (Kocamustafapaşa) — İhracatı iyi idare edebilmek ve Mmallarımıza müşteri bulmak için iki şart lâzumdır. Birincisi mallarımın lünya piyasalarına çabuk yetiştir. mek, ikincisi de ucuza satmak sure- tle rekabet yapmaktır. Hükümet her #ene İhracat mevsiminden evvel kumpanyalarla “birer mukeve'e yap- malı ve bu sözbirliğ nin önüne geç- melidir. * Faik Bey ( Sirkeci Saneiktar ma hallesi 85) — Ecnebi vapur şirketlerinin yap- takları suikast bize milli ve kuvvetii bir vapurculuk siyasetinin nekedar lâzım o duğunu bir daha göstermiştir. Başımız sıkılınca kendi mallarımızı makledebilecek vapurlarımız olmalıdır. Mahkümlar.. Çalışmak İçin Vilâyetten Cevap Bekliyorlar İstanbul hapishanesinde bu- İman ve kanun müddetlerinin bir kısmını bitiren mahkümların #me işlerinde çalıştırılması ta karrür ettiği için Müddeiumumi- lik bunların san'at ve meslekle- rini gösterir bir listesini vilâyete vererek çalıştırılacak yer göste- rilmesini istemişti. Vilâyet henüz Müddeiumumiliğe cevap gönder- memiştir. Yer gösterilirse mal- kümlardan isteyenler derhal işe başlatılacaklardır. Yalnız hapis- hane ve tevkıfbanenin muhafa- zasını temin eden jandarma mik- darı az ve mahkümlarda jan darma muhafazası altında çalıştr rılacakları için vilâyet ( cevap verdikten #onra bu iş te düşü- nülecektir. & Jandarma kadrosu Herşey ateş pabâsina Hasan Bey... DAHİLİ HABERLER Günün Tarihi Ecnebi Vapurcula- Kerestecilerde Çok Garip Bir Hâdise Irın Vaziyeti Tetkik Oldu Ve Bir Kadın Yaralandı! Kadının Otomobil Kornasından Korkmasının Neticeleri. Eyüp - Keresteciler hattında işliyen şoför İsmail Efendi hem tuhaf hem de feci bir hâdiseye sebebiyet vermiştir: Şoför İsmail, Balât hastanesi önnünden geçerken yolun ortasına bir kadın çıkmıştır. Şoför tabiatile kornasını öttürmüştür. Fakat kadın bu sesi duyar | duymaz şaşkına dönmüş ve bir geri bir ileri koş- mıya başlamıştır. Bu vaziyet şoförün hoşuma gitmiş çalmıya ye kornasını daha kuvvetli Meyva İhracında Mısıra Karşı İhtiyatlı Bulunmalı Misir hükümeti tarafından alr- nan bazi kararlar (o Türkiyeden Mısıra olan ihracatı müteessir etmektedir. Evvelce Mısıra bin- lerce ton elma sevkedildiği halde son elma macerasindan (sonra Mısıra elma ihracatı kısmen dur- muştur. Alman hususi haberlere göre Mısır hükümeti ber nevi meyva, meyva ağaçları ve çicek- ler için de yeni tedbirler almıştır. Bu tedbirlere göre Msırlı tacirler ithal edecekleri meyva ve meyva ağaçlarile, çicekleri beş a evvel Mısır hükümetine bik irecekler ve bunlar muayene edilip ithallerine müsaade edildiği takdirde memlekete girecektir. Bu şerait tacirleri düşündürmek- tedir mesele tetkik olunmaktadır. Yeni Ekmek Narhı İstanbul Belediyesinden: Teş- rİpisaninin Otuzuncu (çarşamba gününden itibaren ekmek sekiz büçuk ve francala on üç kuruştur. Heluvan Vapuru Kurtarıldı 4 gün evvel Çanakkale boğa zında sis yüzünden karaya oturan Lloyd Triestinonun Helvan vapu- ru, dün gece Türk gemi kurtar ma şirketi tarafından kurtarılmış- tır. Gemide hasar yoktur. samamasessamsammanasammsasla genişletilmezse mahkümların ça- İıştırılmasına imkân bulunamıya- caktır. Çalışırken kaçan mah- kümların cezaları yeni kanuna göre asıl mahkümiyet müddetle- rinin altıda birinden üçte birine kadar © arttırılacak ve bu gibi mahkumlar bir daha çalışma hakkından mahrum olacaklardır. İ İş Bankası Hisse Senetleri Gittikçe K kaldı başlamıştır. Yükseliyor Dün borsada İş Bankası his- se senetleri üzerine (hararetli muameleler olmuş vebir ay evvel 920 kuruşa satılan hisse senetleri dün saat üç buçukta 1035 - 1055 kuruştan muamele ye İş Bankam senetle- rinin da yükselec: söy- lenmekiedir. z e, Düyunu Muvahbide o 57,10, Anadolu obligasyonu 38, Ane dolu aksiyonu 24,30, bon anadolu 39,85, Rumeli şimendiferi 5 ten muamele görmüştür. Türkçe Ezan Camilerde Derslere Başlandı Türkçe ezan ve kamet ders- leri başlamıştır, Pertevniyal cami- sinde: Hafız Cemal B. cumartesi ve perşembe; Şehzade camisinde Hafız Şevket B. pazar ve salı; Süleymaniye camisinde Hafız Yar ar B. Cumartesi ve Çarşamba; yip camisinde Haf:zDürrü B. Pa- zar ve Salı; Dolmabahçe camisin- de Hafız Fahri Bey Pazar ve perşembe; Üsküdar Ceditvalde camiiride Hafız Nuri Bey pazar- tesi ve çarşamba; Kzitoprak Zühtüpaşa camiinde Hafz Ce mal Bey pazar ve çarşamba; K:- sımpaşa camiinde Hafız Burhan Bey, cumartesi ve salı günleri Türkçe ezan ve kamet dersleri vereceklerdir. Usul dersleri sabah saat dokuzdan on bire kadar verilecektir. Evkaf memurlarından tanburi Dürrü Beyde türkçe ezanı beste- lemiştir. Pek bie bu beste- müezzinlere meşkettirilmektedir. korna sesinden korkmuş ve haykırarak kaşmıya başlamıştır. Kadının bu gayrı tabii vaziyeti oförün muziplik damarı iyice kapartmıştır. Şoför mail mütemadiyen kornasını viyak viyak öttürmiye başlamış kadıncağız da âdeta otomobil tarafndan takip ediliyormuş gibi koşmıya devam etmiştir. Bu heyecan arasında zavallı kadının ayağı taşa takılmış ve düşerek ayağından yaralanmıştır. Zeynep Hanım isminde olan kadın hastaneye İmiş ve şoför İsmail Efendi de yakalanmıştır. Adliye'de Dün Altmış Tüccar Mahköm Oldu Dün birinci ticaret mahkemesi öğlenden sonra sicili ticarete kayt olunmıyan ve yahut oluçta 15 gün içinde muamelelerini ik- mal etmiyen 60 tüccarın muhake- mesine bakmıştır. Bunlardan bir çoğu vecahen bir kısmıda gıya- ben 5 liradan 250 liraya kadar para cezalarına mahküm olmuş- lardır. Bu şekilde sicili ticarete kaydelm'yan ve yahut muamelele- rini vaktında bitirmiyenlerle tica- ret müdüriyeti tarafından mahke- meye müracaat eden tüccarların adedi 5U0 kadar vardır. Mahkeme bunların muhakemeleri için hususi günler ve celseler ayırmıştır. Dün- kü celsesinde sicili ticaret da- iresinin verdiği 60 kişilik listanın mahkemesine devam edilmiştir. Tütün İhracında Geri Kalıyoruz İhracat Ofisinin yaptığı bir İstatistiğe nazaran 932 senesinin ilk dokuz ayı zarfında Yunanistan 21,341,000, Türkiye 14,505,425 , Bulgaristan 9,262,374 kilo tütün ihraç etmiştir. Tütün ihracatımızın kıymeti 14,099,224 liradır. Feci Bir Otomobil Kazası Şöför Avram'ın idaresindeki otobüs kerestecilerden geçerken meçhul bir şahsı ezmiştir. Yaralı hastahaneye kaldırılırken ölmüş“ tür. Tahkikat (neticesinde bu otobüsle diğer bir otobüsün yarış etmekte oldukları anlaşık mıştır. Şöför Avram yakalar mıştır. Fatih belediye şubesi fen memurlarından Nazmi Beyin geçen gün Sait Bey isminde bir zaltan rüşvet alırken cürmü meşhut yapılarak işten el çektirik diğini yazmıştık. Tahkikata vaziyet eden Belediye müfettişlerinden Necati Bey tahkikatını derinleştir- miş ve neiticede şubenin baş mühendisi Fuat Beyle ss. . Dünvbüyük kerimeye bir şoson ile bir şemsiye almak istedim, herif on beş liradan dem vurdu... Mi kan a pi öğ Son Postanın Resimli Hikâye si: | bulmuştur. .... Kendime bir şapka ile boyun bağı alacaktım, dükkâna on iki liradan kapı açtı... Pı azı İki Memurun VazifesineNihayet Verildi fen memuru Saim Beylerin de hareketlerini kusurlu Dün baş mühendis Fust Beyle fen mamuru Ziya Beyin de vazifelerine nihayet verilmiştir. Necati Bey tabkikatına devam etmektedir. İki gün sonra evrak müddelumemiliğe verilecektir. ar Ola Hasan Big Diyor Ki: s.s. Bu parasızlıkta bunları alacak babayiğit nerede 7... Ediliyor Ticaret odasi ihraç mallarımı- zın ne gibi şerait altında ecnebi limanlara nakledildiği hakkında bir tetkik yapmıştır. Oda tetki- katımı bilhassa son üç sene zar- fındaki nakliyat özerinde teksif etmiş ve mallarımızı ecnebi İiman- lara nakleden ecnebi vapur kum panyalarımı bu işte çok mühim ve menfi rol oynadıkları netice sine varmıştır. Bütün ecnebi İk manları boş vapurlarla dolu iken limanlarımızla alâkadar olan kum- panyalar söz birliği yaparak mak larımızı daima yüksek tarife ile taşımışlar ve bugün bile İnçilir lirasını 1030 kuruştan hesap ede- rek nakil ücreti almışlardır. Tica- ret odası vaziyeti yakınden takibe başlamıştır. Keriman H. Şikago Sergisine Davetli Değil! Bazı gazeteler Keriman Hâlis Hanımın Mill! İktisat ve tasarruf cemiyeti murahhası olarak Şikago beynelmilel sergisine gönderile- ceğini yazmışlarsada bu baber asılsızdır. Şikago sergisi Keriman Hanımı davet etmemişlir, Şehir Meclisinde Dün Müteferrik Meseleler Konuşuldu Şehir meclisi dün saat on dörtte Sadettin Ferit Beyin riyasetinde top- landı. Bar, birahane, İokanta, sinema ve tiyatro gibi yerlerden alınacak ruhsatiyelerin bunların sınıflara tef- rik edilerek alinması bakkındaki be- lediye hesap işleri müdürlüğünün mü- zekkeresi okunarak mülkiye encüme- nine havale edildi. Be ediye mahke» meleri tarafından belediye cezalarını vermiyenler hakkındaki mahkemele- rin hapıs kararlarının müddeiumumi- lik tarafından takibi hakkımdaki ayni makama bildirilmesi kararı verildik- ten sonra konservatuvarın 1930 kat'i besap raporunun müzskeresine geçildi. Raporun konservatuvar kısmi madde madde okynarak reye konuldu. Ma- kamın ve yabut alâkadar memurun mecliste bulunarak izahat vermesi hakkında aza tarafından teklifler ya pıldı ve bu yüzden uzun münakaşa lar oldu. Azadan Mehmet Ali, Hamdi, İsmail Sıtkı, İsmail Şevket, Emin Âl Beylerle Tevfik Salim paşa söz aldı” lar. Neticede raporun bando kısmına nit maddelerin gelecek es'sede mü" zakeresi kabul edilerek meclis de gıldı. Meclis çarşamba günü topla narak bu kısmın müzakeresine de” vam edecektir. halde mektep kitapları 'mabtuma kitap 2s Hasan B. — lr ! değil, galiba sen bu s99* - pabalı değil, £ i a