10 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

10 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON POSTA BALIKPAZARINDA BİR HÂDİIİSE ı_ î n : | “Gazetecilerin En Çok Şikâyet Kânunuevvl 10 Bilmecem 'Geçen Bilmece- mizi Doğru Dünya Hüâdiseleri Berlin'de Bir Tiyatro Hâdisesi Alman sahne alemi, bir müd- detten beri arka arkaya — tekerrür eden bazı hâdi- yete düşmüştür. Bu hâdiselere sebep olan, meşhur aktör Kurt | Bluva'dır. Bu artist, son zamanda | Frankenstayn — isimli bir piyesin başlıca mümessilidir. Piyesin mev- zuu, bir alimin sun'i bir adam yapmıya —muvaffak — oluşundan, | fakat sonradan bu sun'i Çadamın | dünyanın başına bir belâ- kesik n esinden bahseder, Kurt Bluwa | bu rolü Fevkalâde güzel temsil | etmektedir. Fakat her nedense bu aktörün kadinlarla arası iyi değildir. Piyes oynamırken karçı- | sında rol yapan kadınlara pek | ziyade fena muamele yapar. Son vak'a, Kurt Bluwa'nın karşısın- daki kadına dehşetli bir tekme indirmesile hâdis olmuştur. Bu tekme yüzlinden kadının barsağı zedelenmiş ve doktora müracaat etmek mecburiyetinde kalmıştır. Diger iki artiste de aynı suretle muamelo yaptığı için bunlar Kurt Bluva ile temsile devam etmek İstemiyerek piyesten çekilmişler- | dir. Son hâdise münasebetile tek- me yıyen kadiın mahkemeye müracaat etmiştir. Kurt Bluwa'nın kadin karşısında kendisini — tuta- mıyarak — gayri — ihtiyari şiddet gösterdiği ve kendisinin manen hasta olduğu iddia edilmektedir. * Meclisi Âyan Reisi Doktor Vaskex Bello bundan bir müddet evvel etomobilli birkaç haydut tarafın- dan kurşunla öldürüldü. O gün, | bugün, katilleri bulmak mümkün olmadı. Aymı zamanda bunları nakleden şoförde yakalanmadı, suçluların yakalanması veya İzle- rinin ele geçmesi şöyle dursun Küba adası zabıtası, bunların hüviyetleri, şekilleri hakkında da en ufak malümat elde edemedi, onun içindirki hükümet tarafın- dan ada halkına neşredilen beyan- namede, kadınların yakalanma- sına — hizmet edecek malümat verebilen kimseye veya kimse- lere 5000 dolâr mükâfat vade- dilmiştir. Fakat cinayeti işliyen çetenin teşkilâtlı, birçok adam- ları - bulunduğu kanaatı — basıl olduğu için herhangi bir ihbarda bulunan kimsenin hüviyeti ifşa edilmiyeceği de bu beyannamede | sureti mahsusada kaydedilmek- tedir. resmi bir hükümetin bir haydat — çetesi karşısında aciz göstermesi, bu suretle ilk defa vaki oluyor, denebilir. | SON POSTANIN | İLÂN FİATLERİ <seeez| 1—1lânın tek sütun? satırı gazetenin metin yazısile vasati 4 kelim 2 — Ayni yazının 2 satırı 1 santira Küba r aşağıdaki Santiml 400 Kr. 250 4-5 « Diğor sayfalarda Istanbulun yağ, peynir, yumur- ta satan büyük ticarethanelerinden birinin müdöürü mektep Arkadaşım- dır. Arasıra boş vakit buldukça kendisini ziyaret ederim. Şuradan buradan biraz konuşur, dertleşi- riz. Bu ziyaretlerin sonuncusu garip bir hâdisenin dedikodusu ile geçti. Onun için bunu size de anlatmıya karar verdim. nenin arka tarafındadır. ve bir camlı kapı ile buraya merbuttur. | Onu masa başında çalışırken buldüum. Biraz canı sıkılmış gibi duruyordu. “Ne var, ne oldu,, diye sormıya meydan bırakmadan anlatmıya başladı: — Bıktık usandık, be birader | bu gazetecilerden? Gazetecilerden mi? Ne mlünaşebet? — Gazetecilerden ya... bak anlatayım. Ve birer eigara yaktık. Birer kahve söyledik. Derdini döktü: — Bundan bir hafta evveldi. Bir sabah burada çalışırken hademe içeri girdi. "Efendim iki gazeteci gelmiş, sizi görmek istiyorlar,, dedi. İki gazeteci. Şu cemiyetler hesabına takvim satan ve iki lira almadan yakamızı bırakmıyan adamlardan sandım, hademenin yanlış anladığına hükmettim ve “buraya getir!,, emrini verdim. Kollarında birer çanta taşıyan temiz giyinmiş iki genç içeri Dur rak selâm verdi: — Efendim biz.... muharrirlerindeniz. İstanbulda söyledikleri isimde bir gazetenin çıktığını — bilmi- yordum. — Bu bir ticaret gazetesidir, dediler. Gazetesi Efendim — müessesenizin memleket menafii uğrundaki meş- kür mesaisinden takdirle bahset- meyi vazife biliriz. — Estağfurullah beyler...) Fa- kat galiba bir yanlışlık olacak. Biz yağ ve peynir satarız. Garzetemiz bu mesainin | safabatını tesbite ve efkârı umu- | miyeye arza karar verdi. Biraz | izabat lütuf buyurulur mu? — Mesaimiz, mesaimizin sa- | fahatı... Yahu biz yağ ve peynir satarız, iştel — Sizin de bir resminizi isti- yoruz. Ticarethanenin — çekilmiş üç | | | mıya | lecektir. | | | | | | | resmi varsa onu da verin. Ga- zeteye koyacağız. Beş senedir bu işle meşgu- lüm. Başıma böyle bir hal ge- memişti. Evvelâ şaka ediyorlar sandım. Sonra fikrimi değiştirerek mesele de başka bir maksat ara- başladım. Lâkırdı - söyli- yen gençii çantası açtı. — ve | içinden muharrirliğini yaptıkları Arkaşımın iş odası ticaretha- | gazetenin bir nüshaşını çıkardı. Sizin gazetenin bir sayfasını dör- de bölün, işte okadar bir şey- Bir tarafında bir maballebici dük- kânının ve kaytan bıyıklı, şal kuşaklı mahallebicinin resmi var. Resmin etrafı mahallebici dükkâ- Dinin memleket sanayii uğrundaki meşkür mesaisinden ( ! ) bahis yazılarla dolu... Öbür tarafına da wvır zıvir birçok şeyler yazılmış. Ben bu ceridei — mutenabihayı mütalca ile meşgulken muhata- bım çantasını tekrar açtı ve bir makbuz koçanı çıkararak doldur- | mıya başladı. Göz ucu ile bak- tım. “Yirmi Hra, ve “teberru,, kelimelerini görebildim. Mesele anlaşılmıştı. Daha fazla uzatmıya mabhal yoktu. Bana baksanıza - beyler, ben gazetenize anlatacak bir şey bilmiyorum. Sonra çekilmiş res- mim de yok. Onun İçin gelin Fransa'da Kereste girdiler. Birisi şapkasını çıkara- !Kontenjanı Paris, 9 — Meb'usan mec- lisinde âzadan birinin sorduğu bir süale verdiği cevapta, rizaat nazırı şu beyanatta bulunmuştur: “Kereste ithalatının kontenja- na tabi tutulmasında devam edi- Bu kontenjan nisbeti 1925 senesine ait ithalâtın vasa- tilerine nazaran yüzde 40 radde- sinde bir tenakusa muadil ge- mektedir.,, Fransanın Teşekkürü Paris, 9 — Fransız ve İngilixz nazırları arasında yapılan mükâ- lemeler esnasında M. Heryo İn- giltere hükümetinin, olan borç meselesinde Fransanın zararını mucip olacak berhangi bir şeyi yapmamak ve kabul et- memek hususunda gösterdiği ar- zudan dolayı M. ae Donalda hararetli suürette — teşekkür — et- miştir. Amerikaya | | kan kırk paralık bir senelik abonesi için 50 kuruştan | - Ettikleri Dolandırıcılar.. (Karşınızdakinin Hüviyet Varakası Yoksa Yandınız Demektir einl Dedim, efendim. şey rica #İz şu işten vazy - Nasıl isi Şu halde sizden edelim, — Emredin, Gazetemizi — çıkarmakta bazr malf müşkülâta tesadüf et- miş bulunuyoruz. Bize yardım etmiş olmak için abone olun! Bu kadar nazik şekilde ileri türülen bir. talebi reddedemez- dim. Düşündüm; 16 sayfa çıkan bir gazetenin flatı beş kuruş olursa el kadarı haydi haydi kirk paraya satılsın. Hafta da bir çe gazetenin VZ bir fazla para istemez ya.. “Olur,, dedim. Yeni bir makbuz doldu- rarak elime tutuşturdular, Bir de ne göreyim, istedikleri para 24 lira değil mi? Sebebini sordum. Gazetenin bir nüshası “ 50 ,, kuruşmuş. Sözü uzatmıyalım, bi- rader, “ben burada müdürüm, sahip değilim. Ticarethaneyi abo- nesi 24 lira olan bir gazeteye abone — yazdırmıya — salâhiyetim yok. Patrona sorayım, razı olur- sa paraları veririz. Siz bu maks buzu burada bırakın,, diye ikisi- ni de savdım. Ertesi sabah saat sekiz bu- çukta yime eli çantalı bir başka çocuk çıkageldi. Bizden 24 lira alacakları varmış. Onu iştiyor- muş, Kendisine 24 lirayı fazla bulduğumuzu, abone olamıyaca- ğımızı söyledim. Bir. gün sonra bir başka tahsildar kapıya da- yandı. Abone bedelini 15 liraya indirmiş. Onu da geri gönderdim. Hulâsa ©o gün bugün — her sabah —sekiz buçuk dedi mi damlıyorlar. Abone bedeli 24 iken 15, 15 iken 10, 10 iken 5 oldu. Bu sabah 3 liraya indirdiler, Bıktım usandım bu gidip ge- meden, birader. Abone bedelini 50 kuruşa indirsinler tek şunların ayakları buradan kesilsin diye yazılacağım. Bu ne iş Allahını seversen... Bu nasıl gazetecilik?,, Arkadaşıma müspet menfi hiç | bir cevap vermedim. Gazeteyi | zincirli makaradan farksız adde- den gazetecilik benim anladığım gazetecilik değildi. Gazeteciliği kocayemişçi Çin- | gene çocuklarından daha rerzi- lâne şekilde istismara kalkışan gazeteciler benim bildiğim gaze- ciler değillerdi. Bu gazetecilik ve bu gazeteciler hakkında eğer | göylenecek bir sözü varsa -kanun adamlarına bıraktım. Af af af Halledenler ( Dünkü nishadan mabat ) Birer kart kazananlar. İstavbul Erkek — lisesi —4 üneü sınıfından 489 Server, Ankara İsmot Pş. İlkmektebi 8 üneti sınıfından 816 Mohmet Emin, Bayoğlu 4 üncü mek- tep 3 ünoü sınıfından 224 sadi Rahmi, Kütahya posta kutusu 8 Cahide Ankara Kız lisesl 9 uncu sin 326 Melâbat, Monemen “Tevfik Fikret mektebi talebesinden 95 Haldun, An- kata Örtamektebi 1 inci &ınılından 300 Adil, Adana Ceyhan İlkmektebi & inci Sil1 Nocmeddin, sınıf — talebosinden | Aydın Sanatlar mektebi 8 üncü & nıl 162 Ömer, Ânkarı talebesinde a#lebesinden Orta ticaret — mektebi 108 Semihâ, Kuleli Aşkeri Haosi talebesin den 1251 Faık, Edirne Sanat moktebi talebesinden TÜ Nuri, Salihli Belediye Galresinde, Rağbet EL kızı Molâhat, Maçka Teşvikiye caddesi Teşvikiye palâe No. 1 Gündüz Şevkot, İstanbul | Kız ortamektebi $ Ünoü sımıfiadan 258 Na , Panğaltı, Fransız kız Hsesi 8 üncü sınılından Handan Adil, Salihli Altınordu İlkmektebi & İncl sını! t besindes 852 Necati Düzce İsms Pı mektebi 4 üncü Od Sobah Nahit, yapa Kız muallim moktebi talebesinden 47 Fettiyo, Çapa Kız muallim mektebi talebesinden 56 Sabiha, Adana Orta ticaret mektebi talebesinden 198 Saffet, Sarıyar Mandıra sokak No, 15 Afot, İstanbul Kız orta mektebi lılar:_.— , 287 Zübide Riza, İstanbul 44 mektep 8 iaci sınıfindan 9 İstanbul 18 inci mektep talebe Esma Gülümay Hanımlar ve Beylerty- Yeni Neşriyat: Resimil Şark — $4 No. l1 1 inol K. nushası üç renkli gayet güzel bir kap içinde: Dil kurultayı ve dil meseleleri-Ziya Gök Alp, Ahmot Rasim-Tarihto batar larımız-En büyük dertlerimiz-Pilevne müdafaasırHasta bir zihniyet-vücutleri değil itiyatları seviyoruz-Napolyon'un Türk üstatlarırTurgudun Ölümü ve ireyi muhtevi olarak İntişar etmiş Tavsiye deriz Yeni Türk Mecmuası — İstan- bul Halkevinin meşretmekte olduğu Yeni Türk mecmuasının 8 üncü sayısı çıkmıştır. Bu sayıda bir çok güzide muharrirlerin yazıları vardır. Herket bu mecmuayı okumalıdır. Öz dilimize doğru — Bu mec- muanın 7 incl sayısı çıkmıştır. Maruf mübarrirlerin kıymetli yazılarile De- mirci oğlu Yusuf Ziya Beyin öz türkçe yazılmcış bir bikâyesi vardır. Havacılık ve Spor — &i üncü sayısı (Harbi umum! hava muhurebe- lerinin fevkalkâdo dikkate yayan bir totoğrafını) gösteren bir kapak içinde çıkmıştır. İçinde bir çok yazılar ve dünya #lemine ait bir çok meraklı sayıfalarla bir Berlin mektubu vardır. Şen çocuk — Bu çocuk mecmu: asınının 18 inci sayısı da çıkmıştır. İçinde dünya çocuk edebiyatı, şilre ler, maşallar, sağlık bilğisi büyük adamlarin hayatı, faideli bilgiler, şen fıkralar, karikatörler bilmecoler — ve salro vardır. Kooperatif — Aylık İktisadi halk mecmuası olun «Kooperatifin» 7 inol sayısı çıkmıştır. Bilhassa A, H. Beyin «Kânuousvvel Balıklarır başlıklı mar kalosinde dünya buhranının bitmek üze u şaylaları hulanık suda bir vvol balığı avlamak şeklinde mektedir. Mocmuada ayni aa manda <Terkos ve Telefone şirke nin abonelerden müteşekkil büy kooporatifi tarafından hakkında dikkata — yayan — bir de teklif vardır. Bunlardar. maada Avrupa — ikitisadt havad!'sleri ve koo peratlf hareketleri meomürda yor b miştir. Nusbaşı (10) kuruştur. şehir idaresi çok